تاثیر برخی داروهای ضدافسردگی در مهار نوع شدید کرونا

نتایج یک مطالعه جدید بزرگ نشان می دهد که برخی از داروهای ضدافسردگی به طور قابل توجهی خطر مرگ را در بین بیماران مبتلا به کووید۱۹ به شدت کاهش می دهند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، "مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین" (SSRI) از جمله داروهایی هستند که به طور گسترده برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند. آنها شامل داروهایی مانند Lexapro (اسکیتالوپرام)، Paxil (پاروکستین) و Zoloft (سرترالین) هستند.

«مارینا سیروتا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره گفت: «ما مشاهده کردیم بیمارانی که SSRIها را مصرف می‌کنند به طور متوسط ۸ درصد کمتر از افراد دیگر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ بودند.

بیشتر بخوانید

۹ باور غلط رایج درباره افسردگی را بشناسید

حتی نتایج نشان داد نرخ زنده ماندن بالاتر در میان افرادی بود که دو SSRI خاص نظیر پروزاک (فلوکستین) و لووکس (فلووکسامین) مصرف می‌کردند. تیم مطالعه دریافتند ۴۸۱ بیمار که پروزاک یا لووکس را به تنهایی و بدون هیچ داروی ضدافسردگی دیگری مصرف کردند، ۲۶ تا ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ بودند.

این یافته به دنبال بررسی تجربیات بیش از ۱۰ هزار بیمار کووید ۱۹ است. همه آنها بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰ در یکی از ۸۷ مرکز در سراسر ایالات متحده تحت درمان قرار گرفتند.

همگی پیش از تشخیص، زمینه‌های پزشکی و اجتماعی-اقتصادی مشابهی داشتند، اما یک تفاوت اساسی وجود داشت: تقریباً یک سوم آنها SSRI مصرف می‌کردند.

طبق گزارش محققان، حدود ۵۰۰ بیمار (تقریباً ۱۵٪) که SSRI مصرف می‌کردند بر اثر کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند، درحالیکه کمی بیش از ۱۱۰۰ نفر (نزدیک به ۱۷٪) از بیمارانی که این دارو را دریافت نکرده بودند، فوت کردند.

از سوی دیگر، اثر حفاظتی ظاهری SSRI ها هنگام تمرکز بر Prozac و Luvox به طور قابل توجهی افزایش یافت. فقط ۴۸ نفر از ۴۸۱ بیمار (۱۰٪) در گروه دریافت کننده پروزاک یا لووکس فوت کردند.

در همین راستا، محققان می‌گویند توصیه به استفاده از SSRI به عنوان درمانی برای کووید ۱۹ زود است. سیروتا هشدار داد: «قبل از اینکه بتوان از این داروها در بیماران آینده استفاده کرد، آزمایش‌های بالینی بیشتری باید انجام شود.»

محققان چندین فرضیه را در این مورد مطرح می‌کنند. اول اینکه، چندین داروی ضدافسردگی دارای خواص ضدالتهابی هستند که به طور خاص نشانگرهای التهابی را که در کووید ۱۹ شدید دیده می‌شود هدف قرار می‌دهند.

همچنین مطالعات اخیر، تأثیر SSRIها را بر نوع خاصی از چربی سلولی (لیپید) که ویروس کووید ۱۹ برای دسترسی به سلول‌های بیمار به آن متکی است، شناسایی کرد. محققان معتقدند SSRI ها باعث کاهش چنین لیپیدهایی می‌شوند و پروزاک و لووکس قوی‌ترین اثر کاهش چربی را از خود نشان می‌دهند.

این مکانیسم بسته به دوز تجویز شده می‌تواند منجر به اثرات ضدویروسی و ضدالتهابی شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    فلوکستین کمیاب بود .. حالا نایاب میشه ..
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    حتما در ناصر خرسه به پانزده برابر قیمت داروخانه بدون مشکل پیدا میشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس