بایدن - نمایه

جان هارپر معتقد است، بایدن قادر به پذیرش شرایط ایران نخواهد بود؛ بحث‌هایی در واشنگتن در مورد یک توافق دوجانبه جدید بین ایالات متحده و ایران جریان دارد، اما نمی‌توان به آنها بود.

به گزارش مشرق، این روزها موضوع آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۴+۱ یکی از خبرهای داغ رسانه‌های داخلی و بین‌المللی محسوب می‌شود. هرچند که به اذعان بسیاری از تحلیلگران مسائل بین‌الملل، چندان هم نمی‌توان به احیای برجام خوش‌بین بود. در همین راستا، مصاحبه‌ای با «دکتر جان هارپر» -استاد سیاست خارجی دانشگاه «جانز هاپکینز»- انجام شد. ایشان نیز جزء افرادی به حساب می‌آید که آینده خوبی برای برجام متصور نیست و اعتقاد دارد که بایدن نمی‌تواند شرایط ایران را برای ارائه تضمین بپذیرد.

این تحلیلگر آمریکایی همچنین در خصوص افزایش لفاظی‌های مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر آمادگی آنها برای حمله به ایران اظهار می‌کند که در اسرائیل بر سر «عاقلانه بودن این موضوع» اجماعی وجود ندارد و می‌افزاید که حتی کشورهای منطقه –که برخی از آنها عادی‌سازی روابط با اسرائیل را انجام داده‌اند- از جنگ با ایران استقبال نمی‌کنند.  

متن گفتگو با «دکتر جان هارپر» بدین شرح است:

- ایران اخیر سه شرط را برای بازگشت ایالات متحده به برجام تعیین کرده است که عبارتند از: باید بپذیرد مقصر وضعیت فعلی است، تحریم‌ها را یک‌جا بردارد و تضمین بدهد که هیچ دولتی در آمریکا دوباره این شرایط را تکرار نخواهد کرد. فکر می‌کنید دولت آمریکا سه شرط مذکور را می‌پذیرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر.  اگرچه کاملا قابل درک است که چرا دولت ایران بر چنین تضمینی اصرار دارد، اما پذیرش این شرط برای دولت بایدن ممکن نخواهد بود. برجام یک «توافق اجرایی» است و نه یک معاهده تایید شده توسط سنای ایالات متحده که از نظر قانونی برای دولت آینده الزام آور شود. دولت جمهوری خواه آتی به چنین توافق اجرایی متعهد نخواهد بود. به نظر می‌رسد که دولت جدید ایران با طرح این شرط می‌گوید بازگشتی به برجام وجود نخواهد داشت.

- علیرغم اعلام آمادگی و استقبال دو طرف در خصوص ازسرگیری مذاکرات، به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تنش‌ها امکان احیای برجام حداقل در آینده نزدیک وجود ندارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

مذاکرات جدیدی در آینده نزدیک انجام خواهد شد، اما احیای برجام بسیار بعید است. بحث‌هایی در واشنگتن در مورد یک توافق دوجانبه کاملاً جدید بین ایالات متحده و ایران جریان دارد، اما تا اینجای کار نمی‌توان به چنین چیزی خوش بین بود.

- چند وقتی هست که لفاظی‌های مقامات اسرائیلی مبنی بر آمادگی آنها برای حمله به ایران بیشتر شده است. به نظر شما آیا واقعا اسرائیلی‌ها جرات چنین کاری را دارند و به تبعات آن فکر کرده‌اند؟

در اسرائیل در مورد عاقلانه بودن حمله پیشگیرانه به ایران اتفاق نظر وجود ندارد. احتمالا در دولت کنونی این احتمال کمتر از دولت قبلی است. من فکر نمی‌کنم «دوستان» جدید اسرائیل - مراکش، امارات، بحرین - از جنگ جدیدی علیه ایران که توسط اسرائیل آغاز شده است، استقبال کنند. عربستان سعودی همچنان در برابر اقدامات تلافی جویانه ایران آسیب پذیر است و احتمالا امروز از چنین حمله‌ای حمایت نخواهد کرد. همچنین، دولت بایدن نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود.

در عین حال، حامیان حمله در اسرائیل از غنی‌سازی اورانیوم ایران فراتر از محدودیت‌های برجام به عنوان استدلالی برای حمله استفاده خواهند کرد. اگر برجام به طور کامل از بین برود –که اکنون خیلی هم دور از ذهن نیست- در دوره جدید و خطرناکی قرار خواهیم گرفت که در آن ممکن است مهار اسرائیل برای آمریکا سخت‌تر باشد. شاید در چنین شرایطی، حامیان حمله پیش‌دستانه در آمریکا افزایش پیدا کنند.

منبع: ایسکا نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    چه بهتر !!!
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 0
    چنان تو دهن اسرائیل بزنیم که چیزی ازش باقی نمونه. اسرائیلی که از پس 2 هزار رزمنده حزب الله برنمی یاد و بعد از 24 ساعت موشکباران تل آویو با موشک های بسیار ابتدایی نوار غزه به غلط کردن میوفته و برای آتش بس التماس می کنه میخواد به ایران حمله کنه؟!! یه چیزی میگن که مرغ پخته تو دیگ قاه قاه می خنده.
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس