کد خبر 1299582
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
شکست پروژه تجزیه یمن/ عقب‌نشینی ائتلاف سعودی از الحدیده باید زودتر از این‌ها صورت می‌گرفت

کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از سه شرط را برای پایان جنگ در یمن، آزادسازی تمامی خاک یمن از دست مزدوران عربستان و امارات، یعنی شکست پروژه تجزیه یمن است.

به گزارش مشرق، رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه، با اشاره به عقب‌نشینی ائتلاف سعودی از الحدیده یمن، اظهار داشت: در واقع این عقب نشینی که صورت گرفت، قرار بود زودتر از این‌ها صورت بگیرد. زیرا این عقب‌نشینی در راستای همان توافقی است که دولت نجات ملی صنعا (انصارالله) و نمایندگان دولت عبد ربه در استکهلم سوئد در سال ۲۰۱۸ صورت گرفته است. اما نیروهای دولتی و مزدوران سعودی و امارات از عقب‌نشینی از این مناطق خودداری می‌کردند و مانع اجرای این توافق می‌شدند.

بیشتر بخوانید:

ائتلاف سعودی با القاعده شریک است

این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: تحولات جنگ در مأرب، پیشروی انصارالله در مأرب، پیشروی و گرفتن استان البیضاء، پیشروی  در استان الشبوه و احتمال سقوط قریب‌الوقوع مأرب و بعد از سقوط مأرب، پیشروی انصارالله به سمت جنوب یمن، باعث شد نیروهای ائتلاف سعودی از اینکه در یک عمل انجام‌شده و محاصره قرار بگیرند، نگران شوند.

بیشتر بخوانید:

یکی از علل موفقیت انصارالله برای تسلط بر مارب

وی در ادامه اضافه کرد: لذا برای گریز از این محاصره و عدم تلفات سنگین در رویا رویی با انصارالله، ناچار شدند بسیاری از مناطق را تخلیه کنند. زیرا پیش‌بینی آن‌ها این است که انصارالله بعد از گرفتن مأرب، به سمت استان‌های جنوبی، پیشروی خواهد کرد.

میرابیان با اشاره به اظهارات عبد ربه، تصریح کرد: دولت نامشروع یمن که مهره ریاض است، اطلاعی از عقب‌نشینی نداشته و اجازه‌ای گرفته نشده و حرفی زده نشده است. در واقع به نظر می‌رسد که این تصمیم، تصمیم امارات و عربستان و یا به عبارتی تحارف (پیمان) میان اشغالگران یمن است.

وی در پایان گفت: نیروهای انصارالله سریعاً این مناطق را که حدود ۷۰ کیلومتر مربع است، به کنترل خود درآوردند و هدفشان این است ک در آینده تمام مناطق یمن را از اشغال ائتلاف سعودی خارج کند؛ زیرا عبدالملک بدرالدین در روز میلاد پیامبر اکرم (ص) داشت، صریحاً سه شرط را برای پایان جنگ در یمن اعلام کرد که یکی از آنها آزادسازی تمامی خاک یمن از دست مزدوران عربستان و امارات، یعنی شکست پروژه تقسیم یا تجزیه یمن است. یعنی آن چیزی که عربستانی‌ها، اماراتی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس