کد خبر 1299234
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
افزایش طول عمر با یک راهکار جدید

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که انباشته شدن آهن اضافی در بدن می‌تواند عامل پیری و بروز بیماری‌های مرتبط با افزایش سن باشد.

به گزارش مشرق و به نقل از هلث زیپ، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که آهن، یک عنصر ضروری برای همه موجودات زنده است اما واکنش‌پذیری آن موجب می‌شود که ضررهایی داشته باشد. جلوگیری از جذب آهن اضافی با کمک دارو یا محصولات طبیعی می‌تواند طول عمر را افزایش دهد.

دکتر "دنیس مگان"(Dennis Mangan)، پژوهشگر شرکت "MTOR LLC" در کالیفرنیا گفت: همه شکل‌های حیات، به عنصر آهن به عنوان جزئی از سیستم‌های بیوشیمیایی خود نیاز دارند. آهن برای تولید "آدنوزین تری فسفات"(ATP) در میتوکندری، سیتوکروم‌ها، هموگلوبین و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

پنج روش افزایش طول عمر

آهن برای رشد و حفظ ارگانیسم‌ها ضروری است؛ بنابراین همه موجودات زنده، از باکتری‌ها و جلبک‌ها گرفته تا پستانداران، روشی را برای جمع‌آوری آهن از محیط خود و ذخیره آن ایجاد کرده‌اند. اهمیت آهن در زندگی نشان می‌دهد که آهن ممکن است در پیری نقش داشته باشد.

بیشتر موجودات زنده، از جمله انسان، هیچ روش منظمی برای رها شدن از آهن اضافی ندارند. مشکلی که موجودات زنده برای استفاده از آهن در سیستم‌های بیولوژیکی با آن مواجه هستند، محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب آهن است.

همان ویژگی آهن که آن را مفید می‌کند، یعنی توانایی آن در پذیرش یا اهدای الکترون، می‌تواند توانایی آسیب رساندن به مولکول‌ها و اندامک‌ها را از طریق "واکنش فنتون"(Fenton) برای آن فراهم کند. طی واکنش فنتون، آهن با هیدروژن پراکسید واکنش نشان می‌دهد و به تشکیل مواد بسیار واکنش‌پذیر منجر می‌شود.

از نظر تئوری، پروتئین‌های ذخیره‌ شده باید برای محافظت از اندامک‌ها و درشت‌مولکول‌ها در برابر واکنش‌پذیری آهن کافی باشند اما در عمل، ممکن است فرآیند دیگری مهمتر شود. این فرآیند، اختلال در تنظیم آهن است که طی آن، پروتئین‌های ذخیره مانند "فریتین"(Ferritin) می‌توانند آسیب ببینند. این موضوع، به نشت آهن اضافی منجر می‌شود که می‌تواند با ساختارهای سلولی واکنش نشان دهد و آسیب اندام‌ها و زوال مرتبط با پیری را به همراه داشته باشد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که آهن، بسیاری از شرایطی را دارد که ممکن است آنها را در یک ماده جهانی عامل پیری جستجو کنیم. آهن با افزایش سن انباشته می‌شود و با بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و آلزایمر مرتبط است. حذف آهن از پلاسما ممکن است جوان‌کننده باشد و افرادی که خون اهدا می‌کنند، میزان مرگ و میر کمتری دارند.

آهن، ارتباط نزدیکی با پیری دارد و کنترل ذخایر آهن بدن ممکن است راه مهمی برای افزایش طول عمر انسان باشد.

این پژوهش، در مجله "Aging-US" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    8 1
    راههای آسان خودکشی رو بگو
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 0
      هر فرد یک تولد و یک مرگ دارد آنقدر دست و پا نزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس