کد خبر 1299078
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۱
خاصیت آنتی‌بیوتیکی گیاه نعناع

پژوهشگران با انجام یک مطالعه خاصیت آنتی‌بیوتیکی، آنتی‌اکسیدانی و ضد قارچی گیاه نعناع دشتی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش مشرق، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مصنوعی دارای عوارض جانبی است. همچنین به دلیل استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها، عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی مقاومت پیدا کرده‌اند.

به همین دلیل پژوهشگران به دنبال جایگزین طبیعی و مناسبی برای آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. با توجه به خواصی که عصاره گیاه «نعناع دشتی» دارد، پژوهشگران با انجام یک مطالعه خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد اکسیدانی عصاره گیاه نعناع دشتی را مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید

آیا عرق نعنا از نفخ معده جلوگیری می‌کند؟

برای انجام این مطالعه پس از عصاره‌گیری از نعناع دشتی، فعالیت آنتی‌اکسیدانی و آنتی‌بیوتیکی آن بررسی شد. مشخص شد که بیشترین اثر مهاری عصاره گیاه نعناع دشتی به ترتیب علیه باکتری‌های «اشرشیا کلی»، «باسیلوس سوبتیلیس»، «سودوموناس آئروژینوزا»، «کلبسیلا پونومونیه» و «استافیلوکوکوس اورئوس» بود.

همچنین مشاهده شد که این  عصاره گیاهی نمی‌تواند قارچ‌ها را از بین ببرد و خاصیت ضد قارچی ندارد. با این حال؛ این عصاره از فعالیت آنتی‌اکسیدانی خوبی برخوردار بود.

در انجام این مطالعه مرتضی یزدانی، فرشته جوکار کاشی و اکرم رحیمی مقدم؛ پژوهشگران دانشکده شیمی دانشگاه کاشان مشارکت داشتند.

نتایج این مطالعه پاییز سال جاری، به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی فعالیت ضداکسیدانی و ضدمیکروبی عصاره متانولی برگ‌های نعناع دشتی» در نشریه پژوهش‌های سلولی و مولکولی (مجله زیست‌شناسی ایران) منتشر شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس