واقعیت عقب‌نشینی ائتلاف متجاوز عربی از مناطق استان حدیده یمن

خروج یک طرفه و بدون اطلاع قبلی نیروهای ائتلاف عربی از مناطق مختلف یمن و تسلط نیروهای جنبش انصارالله بر این مناطق بدون شکل گیری هرگونه درگیری میان آنها، ابهاماتی درباره دلایل این عقب نشینی ایجاد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه رأی الیوم در یادداشتی به قلم کمال خلف درباره تحولات یمن و عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف متجاوز عربی از مناطق مختلف استان "حدیده" نوشت: درگیری نظامی در یمن در حال افزایش است و جبهه‌های مجاور بندر حدیده درحال بازگشت به وضعیت نظارت حداکثری خود هستند. طبق اطلاعات به دست آمده، نیروهای ائتلاف متجاوز عربی از نقاطی در اطراف حدیده مانند منطقه موسوم به "کیلومتر ۱۶"، منطقه "الصالح" در شمال شهر حدیده، مجتمع صنعتی-تجاری "اخوان ثابت" و منطقه "المنظر" در جنوب حدیده خارج شده‌اند.

بلافاصله، نیروهای جنبش انصارالله برای پر کردن خلأ در مناطق مذکور، به سمت آن پیش رفتند و راه مستقیم میان حدیده به دریای سرخ و صنعا را باز کرد.

این اتفاقات هدف و انگیزه عقب نشینی نیروهای اماراتی را مبهم باقی گذاشت و منجر به چند فرضیه شد؛ نخست اینکه این عقب نشینی با هدف تلاش نیروهای مذکور برای انتقال نیروهای کمکی به جبهه‌های مأرب صورت گرفته است که نیروهای انصارالله در آستانه به دست گرفتن کنترل آن هستند.

عده دیگر نیز معتقدند که این عقب نشینی با هدف انتقال نیروها به سمت جنوب یمن و عدن و سازماندهی حمله و گشودن یک جبهه جدید در تعز یا در شبوه برای کاهش فشار بر جبهه مأرب صورت گرفته است.

طولی نکشید که هدف از این اقدام با صدور بیانیه‌ای از سوی ائتلاف متجاوز عربی اینگونه توضیح داده شد که "این اقدام در چارچوب اجرای تصمیم آنها برای تخلیه مناطق ذکر شده در توافق سوئد است، چراکه این مناطق تحت یک توافق بین‌المللی اداره می‌شوند و این توافق مناطق مذکور را غیرنظامی حفظ کرده و برای غیرنظامیان امن هستند. "

بیانیه‌ای که انتظار می‌رفت معمای دلیل عقب نشینی را حل کند، بر تعداد سوالات مطرح شده افزوده است که چگونه این نیروها توافقنامه «استکهلم» را که از سال ۲۰۱۸ بر سر آن توافق شده بود، در برهه کنونی و در بحبوحه جنگ میان دو طرف در جبهه مأرب اجرا می‌کنند؟ و اینکه چگونه این نیروها مواضع خود را با هدف غیرنظامی کردن آنها تخلیه می‌کنند در حالی که نیروهای انصارالله در حال پیشروی و جایگزینی آنها در آن مناطق هستند؟

توافقنامه استکهلم در سال ۲۰۱۸ در مورد ترتیبات میدانی در حدیده تحت نظارت سازمان ملل امضا شد و بر برقراری آتش بس در حدیده تاکید کرد. سازمان ملل نقش نظارت بر بندر حدیده را بر عهده دارد و این در حالی است که نیروهای محلی بر امور شهر نظارت می‌کنند و کریدورهای امن را برای عبور و انتقال کمک‌های بشردوستانه باز می‌کنند.

همچنین در استکهلم توافق شد که یک منطقه عاری از سلاح در حدود ۲۰ کیلومتر در اطراف بندر حدیده ایجاد شود و تسلیحات نظامی سنگین تا فاصله ۴۰ کیلومتری آن دور شوند؛ اما این توافق عملی نشد و تخلفات زیادی رخ داد و به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، بار دیگر نبردها برای کنترل حدیده از سر گرفته شد، چراکه این شهر از موقعیت استراتژیک مهم در دریای سرخ و وجود بندری مهم در آن برخوردار است.

درحال حاضر نکته قابل توجه این است که نیروهای صنعا بر اساس اخباری که از سواحل غربی یمن مخابره شده است، مناطق اطراف حدیده را بدون درگیری تحت کنترل خود درآورده‌اند و این اتفاق سؤالاتی را درباره آنچه اتفاق می‌افتد، ایجاد کرده است.

نکته مهم دیگر این است که فرستاده سازمان ملل به یمن پیش از خروج نیروهای ائتلاف عربی از شهر "المخا" بازدید و با طارق صالح، فرمانده نیروهای ساحل غربی و برادر زاده عبدالله صالح دیدار کرد و این درحالی بود که نیروهای انصارالله تجمع نیروهای صالح در پادگان پدافند هوایی المخا را با سه فروند موشک بالستیک هدف قرار دادند.

نه فرستاده سازمان ملل متحد و نه هیچ یک از طرفین اعلام نکردند که توافقی صورت گرفته است یا خیر و یا اینکه طرفین با شروع اجرای توافقنامه "سوئد" موافقت کرده‌اند یا نه؛ اما بیانیه ائتلاف عربی عقب نشینی از منطقه حدیده را با مطرح کردن عنوان اجرای توافق توجیه می‌کند و هنوز ابهاماتی پیرامون اتفاقات در این جبهه وجود دارد و این سوال باقی است که پس از عقب نشینی چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    زمان را برای تخلیه نقاط مورد توافق مناسب دیده اند چون به این نیروهای مزدور در جبهه مآرب نیاز دارند. آخرین نفسهای ائتلاف خائن و شکست مفتضحانه آل خبیث سعود. سعودیه هرجایی که با توپ پر به اتکای دلارهای پرطمطراق نفتی وارد شد کارش به سرافکندگی و شکست انجامید! هم درآشوب خانمانسوز سوریه، هم در قطع روابط با ایران، هم در جنگ وحشیانه با یمن و هم در تنش و محاصره قطر،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس