اصرار ایران برای ارائه تضمین از سوی آمریکا قابل درک است

هانتر توافق ایران و طرف‌های دیگر برجام برای از سرگیری مذاکرات وین را گامی مثبت خوانده و در عین حال تاکید کرد که موفقیت مذاکرات بستگی به اراده طرفین برای مصالحه دارد.

به گزارش مشرق، ایران و طرف‌های دیگر برجام از ۸ آذر، بار دیگر گفتگوهای وین را از سرمی گیرند- مذاکراتی که به گفته تهران روی «حرف زدن محض» تمرکز نخواهد داشت و هدف از آن حصول توافقی ملموس و در راستای تأمین منافع متقابل است. همزمان، آمریکا به رغم ادعاها مبنی بر تمایل برای بازگشت به برجام، همچنان با پافشاری بر رویکرد تحریمی خود، به سنگ اندازی در مسیر مذاکره ادامه می‌دهد و به صراحت می‌گوید احیای توافق ۲۰۱۵، مبنایی خواهد شد برای طرح سایر موضوعات نگران کننده!

با یادآوری مسئولیت آمریکا در بروز وضعیت کنونی برجام و نقش سکوت سه کشور اروپایی در زیاده‌خواهی واشنگتن، ایران می‌گوید اگرچه خواستار دستیابی به توافقی خوب است اما بی اعتمادی همچنان بر فضای مذاکره حاکم است و همین امر دلیلی خواهد بود برای اینکه ایران از طرف مقابل تضمین بگیرد و به دنبال راستی آزمایی وعده‌ها باشد.

ایران مخالف مذاکره برای مذاکره است و معتقد است مذاکرات به دور از تعیین پیش شرط و روند فرسایشی شدن، باید نتایج ملموسی به همراه داشته باشد.

در همین راستا، «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون کلمبیا به جزئیات مذاکرات احتمالی پیش رو پرداخت. هانتر توافق ایران و طرف‌های دیگر برجام برای از سرگیری مذاکرات وین را گامی مثبت خوانده و در عین حال تاکید کرد که موفقیت مذاکرات بستگی به عوامل مختلف دارد به ویژه به اراده طرفین برای دستیابی به مصالحه.

پر واضح است که مذاکره برای مذاکره مثمر ثمر نخواهد بود و هرگونه مذاکره‌ای باید منتهی به نتیجه شود وی همچنین در خصوص پافشاری ایران بر این نکته که مذاکرات باید نتیجه محور باشد و مذاکره برای مذاکره را نخواهد پذیرفت گفت: پر واضح است که مذاکره برای مذاکره مثمر ثمر نخواهد بود و هرگونه مذاکره‌ای باید منتهی به نتیجه شود.

هانتر در عین حال گفت مشکل اینجا است که ایران و آمریکا انتظاری که از نتایج مذاکرات دارند متفاوت است و تا زمانی که اختلافات کم نشوند نمی‌توان انتظار موفقیت مذاکرات را داشت.

وی در خصوص ندادن تضمین از سوی دولت آمریکا به ایران مبنی بر عدم خروج مجدد واشنگتن از هرگونه توافق احتمالی و پافشاری ایران بر ارائه چنین تضمینی از سوی دولت بایدن گفت مشکل این است که دولت بایدن نمی‌تواند دولت‌های بعدی آمریکا را به تصمیم دولت خودش متعهد کند و حتی اگر بایدن برای دوره ریاست جمهوری خودش به ایران تضمین دهد، دولت‌های بعدی آمریکا می‌توانند از تعهدات خود طفره بروند.

هانتر با تأیید این نکته که تجربیات ایران در گذشته اصرار ایران بر ارائه ضمانت از سوی آمریکا را قابل درک می‌کند، گفت: پافشاری بر این نکته شانس دستیابی به توافق را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به نقش ضعیف اروپا در مذاکرات و ناتوانی اروپایی‌ها در جبران خسارات ناشی از خروج ترامپ از برجام و اینکه آیا در مذاکرات آتی وین هم اروپایی‌ها مانند گذشته منفعلانه عمل خواهند کرد یا خیر گفت: همانطور که تجربیات ایران در گذشته و در دوره ترامپ نشان داده اروپایی‌ها قادر نیستند برای رفع تحریم‌های ایران کاری بکنند و هرگز علیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران موضع گیری نخواهند کرد.

وی در تشریح علت ناتوانی اروپایی‌ها در این خصوص گفت: آنها قادر نیستند با تحریم‌های آمریکا مخالفت کنند زیرا چنین اقدامی تأثیر منفی زیادی بر اقتصاد خود اروپایی‌ها و منافع استراتژیک آنها خواهد داشت.

هانتر گفت صرف نظر از اینکه بسیاری از اروپایی‌ها از منظر آمریکا به ایران نگاه می‌کنند، تصریح کرد: واقعیت امر این است که تلاش‌های بایدن برای بهبود همکاری‌های دو طرف اقیانوس اطلس موجب شده است تا مخالفت با سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران برای اروپا حتی سخت‌تر از گذشته شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    اگر عمر توافق ها و قرار دادهایی که دولت آمریکا با کشورهای خارجی منعقد می کند تنها دو یا سه سال است پس همان بهتر که اصلأ قراردادی با این کشور منعقد نشود و اگر هم برای بیشتر از دو یا سه سال قرارداد لازم است کنگره و سنای آمریکا قرار دارد را امضاء کنند پس بهتر است که رئیس جمهور آمریکا کنار بکشد و کنگره و سنای آمریکا پای میز مذاکره بنشینند. این دیگر از آن حرفهاست که آمریکای اوباما داریم و آمریکای ترامپ داریم و آمریکا فلان و فلان داریم و هیچ تضمینی هم نمی توانیم بدهیم. در اینصورت اصلأ قرار داد بستن با این کشور و در حقیقت شرکت خصوصی معنی ندارد.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    2 0
    آمريكا بايد تمام تحريم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زماني كه وضع كرده است، براي هميشه و به طور يك جا و در عمل لغو كرده و هزينه ي خسارت هايي را كه در اين شش سال به دليل عمل نكردن به تعهداتش وارد كرده، بپردازد و منتظر راستي آزمايي ايران براي انجام اين موارد بماند تا ادب شود. هيچ تضميني به جز اجراي عملي موارد فوق حتي اگر در سطح كنگره و سنا باشد پذيرفته نيست. كل مطالبات ما كه به دليل تحريم بلوكه شده يا به هر دليل ديگر توسط غربي ها پرداخت نشده است، در هر كشوري كه باشد بايد وصول گردد. تا زماني كه راستي آزمايي كامل صورت نگرفته است، نبايد هيچ محدوديتي را بپذيريم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس