بورل از خطری که اروپاییها هرگز از آن خبر نداشتند گفت

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر ایجاد نیروی واکنش سریع در اروپا اعلام کرد که اروپا در خطر است و اروپایی‌ها هرگز از آن اطلاع نداشتند.

به گزارش مشرق، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه هشدار داد که اتحادیه اروپا باید با دکترین جاه‌طلبانه‌ای که مبنای آن اقدامات نظامی مشترک در خارج از کشور باشد، موافقت کند.

کاری که دو سال پیش روی تحلیل تهدید آغاز شد، به اصطلاح «قطب‌نمای استراتژیک»، به برخی تغییرات اساسی در چشم‌انداز و تصویر اتحادیه اروپا به‌عنوان «قدرت نرم» اشاره می‌کند - قدرتی که کمتر متکی  بر ارتش است تا قدرت نرم از طریق فرهنگ و ارزش های سیاسی.

بورل به خبرنگاران گفت که اولین پیش نویس سند راهبردی "قطب نمای استراتژیک" که نزدیک ترین چیز به دکترین نظامی اروپاست، با بالا رفتن سطح تهدیدات برای امنیت مهم شده است.

کار بر روی طرح "قطب نمای استراتژیک" دو سال پیش آغاز شده که اشاره به تغییرات بنیادی در چشم انداز اروپا به عنوان یک قدرت نرم دارد. چشم انداز قدرت نرم به این صورت بود که اتحادیه اروپا به جای جنبه‌های نظامی به ارزش‌های سیاسی و فرهنگی بپردازد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توضیح سند راهبردی کامل که برای بحث به ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ارسال شده است، گفت: اروپا در خطر است. ما باید قابلیت استقرار نظامی سریع داشته باشیم.

وی تشریح کرد که یک ایده این است که این اتحادیه نیرویی ۵۰۰۰ نفری برای مواقع اضطراری بحران داشته باشد، اما ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا همچنان در درجه اول مسئول دفاع جمعی اروپا بماند.

به گفته بورل، چیزی که شهروندان اروپایی می‌خواهند این است که توسط اتحادیه اروپا حفاظت شوند و کشورهای عضو قابلیت‌های خود را بمنظور اثرگذاری بیشتر بهبود ببخشند.

وی افزود: آنها می‌خواهند اروپا در چشم جهانیان پدیدار باشد زیرا می‌دانند که امنیت ما از فاصله‌ای دورتر از مرزهایمان شروع می‌شود و وابسته به امنیت شرکای ما است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس