چراغ سبز مجلس ترکیه به تداوم حضور نظامی در جمهوری آذربایجان

مجلس ملی ترکیه با تداوم حضور نظامیان این کشور در خاک جمهوری آذربایجان برای یک سال دیگر موافقت کرد.

به گزارش مشرق، مجلس ترکیه روز چهارشنبه با تمدید حضور نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان برای یک سال دیگر موافقت کرد.

به نوشته خبرگزاری «ترند نیوز» مجلس ترکیه تمدید حضور نظامی در جمهوری آذربایجان برای یک سال دیگر موافقت کرد. مجلس ملی ترکیه در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ به نیروهای مسلح ترکیه اجازه داد تا به مدت یک سال نیروهای  نظامی ترکیه را به جمهوری آذربایجان اعزام کنند.

 ریاست جمهوری ترکیه روز سه شنبه طرحی را برای تمدید استقرار نیروهای ترکیه در جمهوری آذربایجان به مدت یک سال دیگر تقدیم مجلس این کشور کرد.

در بیانیه ریاست جمهوری ترکیه آمده است که مرکز مشترک در قره باغ که توسط نیروهای مسلح ترکیه و روسیه برای نظارت بر آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تشکیل شده، با موفقیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ترکیه همچنین از طریق این مرکز مشترک به امنیت منطقه و ایجاد اعتماد بین طرفین کمک می‌کند.

ترکیه از همان ابتدای نبرد دوم قره باغ از جمهوری آذربایجان به شدت حمایت کرد تا بتواند از تمامیت ارضی بر اساس قوانین بین‌المللی و حقوق حاکمیت مشروع دفاع کند و ابتکارات مهمی را برای حفظ و تقویت صلح و ثبات در منطقه و ساخت و بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی انجام دهد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان»، رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد «کریدور زنگه‌زور» روی آوردند.

وزیر دفاع ترکیه نیز به تازگی گفت که ترکیه در کنار جمهوری آذربایجان خواهد ایستاد. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در مراسمی که سفارت جمهوری آذربایجان در آنکارا به مناسبت هشتم نوامبر، روز پیروزی در نبرد دوم قره باغ برگزار کرده بود، سخنرانی کرد. وی گفت: «ما همچنان در مبارزه عادلانه در کنار جمهوری آذربایجان خواهیم بود و کسی در آن شک نداشته باشد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 19
    ایران هم باید برای مبارزه با تروریسم و با در خواست ارمنستان حضور نظامی در ارمنستان داشته باشه
    • TR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      13 0
      روسیه هرگز نمیذاره نوچه اش پاشو تو ارمنستان بذاره
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      0 6
      ولی اسراییل گذاشته نوچه اش پا بذاره توی آذربایجان،اردوغان کاسه لیس مفت خور اومده برای غارت آذربایجان که علیف موفنگی هم اراده ای از خودش نداره...نوکر ما چاکری داشت،چاکر اون نوکری داشت.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 12
    ترکیه و آذربایجان با چراغ سبز صهیونیستها در صدد مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان هستند و در بهترین حالت مسیری با شرایط سخت گیرانه در اختیار ایران قرار داده و از آن به عنوان ابزار فشار استفاده میکنند. باز هم انفعال، عدم رایزنی با کشورهای ذینفع و یا طرح دعوی در مجامع بین المللی. متاسفانه مشابه ابن اتفاق در مسیر شمال جنوب و تغییر مسیر از ایران به ازبکستان - افعانستان-پاکستان در حال اجرایی شدن است و البته در آنجا دلیل به عدم آماده سازی زیر ساختهای در ایران مربوط میشود. سیاست نگاه به همسایگان و تعامل با آنها در این دولت در چه زمانی اجرایی میشود و نکند فقط ناظر و مشاهده گر باشیم و از تمام ظرفیتهای منطقه ای کنار گذاشته شویم.
  • مجتبی از زنجان IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    1 16
    ترکیه برو بزار باد بیاد خودت حقوق۳۰میلیون کرد(زازا و کرمانجی) در ناحیه آناتولی شرقی و ناحیه آناتولی جنوب شرقی که در استانهای این ناحیه زندگی می کنند اما گروه حزب کارگران کردستان حساب تو رو رسیده از سال۱۹۸۴تا الان که۲۰۲۱ هست در این۳۷سال جلوش۵۰هزار کشته داده ای مثلا یک بمب گذاری در آنکارا در سال۲۰۱۵با۱۰۹کشته و۲۸۵زخمی،یک بمب گذاری بعد از بازی فوتبال در استانبول در سال۲۰۱۶با۴۶کشته و۲۸۵زخمی، و....
  • ایرانی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    11 2
    کشور ارمنستان خود راضی به باز شدن کریدور زنگنه زور برای استفاده از منافع اقتصادی آن هست و تمام نشانه ها ، نشان دهنده اتمام مذاکرات آذربایجان روسیه ترکیه و ارمنستان برای باز شدن کریدور زنگه زور و امضای توافقنامه نهائی صلح می باشد و ارمنستان راه هوایی خود را برروی آذربایجان باز کرده است و این را به خوبی می داند که تنها راه نجاتش تجارت با ترکیه و آذربایجان هست متاسفانه تجارت با ایران بعد از باز شدن مرزهای آذربایجان و ترکیه به خاطر خواست و فشار آمریکا قطع خواهد شد چون تا حالا ارمنستان به خاطر در بلوکه بودن توسط ترکیه و آذربایجان مجوز تجارت با ایران را از آمریکا گرفته بود که بعد از این بهانه ای نخواهد داشت و آمریکا هم این را قبول نمی کند خدا به داد ما برسد که ارامنه هم به ما پشت خواهند کرد .
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    16 1
    یک خدا یک قبله یک کتاب یک پیامبر یک دین یک نژاد دو دولت دو برادر یک ملت تورک میلتی یاشاسین اذربایجان یاشاسین تورکیه تبریز چشم انتظارتان است
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 9
      ببین تو که داری پیام برای جمهوری آذربایجان و ترکیه میدی چرا از ملت ایران و به خصوص تبریز خرج میکنی؟ ترکیه نود و اندی ساله و جمهوری سی ساله آذربایجان فقط ترک نداره،جناب پانترک....مردم بومی قفقاز و آناتولی سالهاست که سرکوب میشن برای یک هویت ساختگی طورکی...تاریخ بخون که چطور انگلیس در اواخر عثمانی کمک کرد پانترکیسم شکل بگیره و به زور ترکی سازی کنند آناتولی رو الان هم ترکیه جعلی با کمک اسراییل و انگلیس داره همین کار رو در جمهوری آذربایجان میکنه....یونانی ها کردها ارمنی ها زازا ها علوی ها تاتی ها تالشی ها و ....مردمان بومی این مناطق هستند،ترکان از آسیای شرقی لشکرکشی کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس