کد خبر 1297695
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
از نقد الهیات تا الهیات نقد
حاج حیدر، تاریخ مبارزه

سپاس افزون تر ، آنکه روزگاری دراین جهان موقت زیستم که پس از قرن ها برای نخستین بار، پرچم دین اینچنین با عزت ، بدست خمینی بزرگ بالا رفت و خدای را که دگرباره فرو نیفتد و حاشا که به قصور و تقصیر ما.

به گزارش مشرق، «سالهای متمادی تلاش صادقانه‌ی برخاسته از غیرت دینی و انگیزه‌ی تحقق احکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علّو درجات اخروی ایشان خواهد بود». این عبارات بخشی از پیام تسلیت رهبرانقلاب به مناسبت ارتحال مرحوم حیدر رحیم پور ازغدی در شهریورماه سال جاری است.

وصیت نامه خواندنی حاج حیدر رحیم پور ازغدی


وصیتنامه نویسنده منتقد و مبارز انقلاب اسلامی ، مرحوم استاد ،حاج حیدر رحیم پور ازغدی

در سالگشت رحلت مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی ، مجاهدی که ۷۰ سال خستگی ناپذیر، با قلم و قدم در میدان بود، و نویسنده منتقد و مبارز انقلاب اسلامی ، وصیتنامه بسیار خواندنی و درس آموز ایشان تقدیم میشود و انشالله بتدریج سلسله مقالاتی از ایشان که همچنان مورد نیاز کشور است و جلوتر از زمان خود بود، ارائه خواهد شد

نخستین این آثار، آخرین آنان یعنی گزیده‌ای از وصیتنامه آن مردخداست که تقدیم می‌گردد

یک دل که برَد رنج ، ز رنج دگران کو؟
یک تن ز غم خلق، به عالم، نگران کو ؟
یک همت آزاده که فریاد برآرد
وارسته ز خود، در پی سود دگران کو ؟


بخشی از وصیتنامه معلم "بیقراری" و آموزگار"دردمندی"، استاد حیدر رحیم پور ازغدی

بسم الله الرحمن الرحیم

۱. در آستانه آخرت ، با قلبی مالامال از امید به رحمت خداوند ، اینک حیدر رحیم پور ازغدی ، فرزند مرحوم حاج محمد علی، او را سپاس می گوید بر تفضل مسلمانی و تشیع جعفری، و بر دریافت اسلام با تعریف آخرین سخنگوی آسمان و مرسل آخرالزمان، که صلوات خدا و فرشتگانش بر او ، و نیز برنعمت شناخت قرآن با تفسیر اوصیائ او، ائمه اثناعشر ، علیهم السلام ،حجت های تمام ، از غدیر تا فرج بزرگ در پایان تاریخ.

هزار سپاس ،خدای را که نه تسلیم اسلام ، بل مومن بدان بودم و به رسم محمد ص، نه تمکین، که عشق ورزیدم و هرچه پیرتر شدم این عشق جوانتر شد و با من خواهد ماند زیرا با هرچه در این عالم ، مانوس تر باشیم، در عوالم پس از مرگ ، محشور تر خواهیم بود.
و امان از روز حسرت و خوف بزرگ ، چه قیامتی که آبها آتش گیرند، کوهها چون پنبه ، ازهم بگسلند، خورشید تاریک شود ، ستاره ها فروپاشند، گورها بشکافند و اولین وآخرین برای محاکمه بزرگ ، برون آیند و هر کس بر شاکله ای که خود را برآن ساخته و پرداخته ، برانگیخته شود و ازخویشان ، و بلکه از خویش نیز بگریزد ، کودکان پیر شوند و مادران ،فرزند بر زمین گذارند....

اما خدایی که من میشناسم ،ما را از شر خودمان ، پناه خواهد داد و ما را با خودمان تنها نخواهد گذارد و ما هکذا الظن بک. شیعه علی ع چنین گمانی در حق پروردگار ندارد.

وصیت نامه خواندنی حاج حیدر رحیم پور ازغدی



۲. سپاس افزون تر ، آنکه روزگاری دراین جهان موقت زیستم که پس از قرن ها برای نخستین بار، پرچم دین اینچنین با عزت ، بدست خمینی بزرگ بالا رفت و خدای را که دگرباره فرو نیفتد و حاشا که به قصور و تقصیر ما.
و سپاس دوباره ، عنایت خاص خدای را که دست مرا در دست اساتید و بزرگانی چون حاج شیخ ( مجتبی قزوینی خراسانی ) گذارد و به اشاره او، دست دیگرم از همان سال ۴۱ تا پایان در دست خمینی بود . خجسته آن روز که در رکاب شیخ در آغاز نهضت ، برای بیعت به قم رفتیم و از آن پس در هیچ صحنه ای امام را تنها نگذاردم.


پس از او خامنه ای ، صالح برای امامت امت بود که پیش از انقلاب ، مجاهد بود و از سر وظیفه و نه هوس ، سیاست می ورزید و پس از انقلاب ، زاهد ماند و تغییر مسیر نداد .

۳. تصمیم گیران کشور را دعوت میکنم به خواندن آن نقدها که در این چهل سال از باب نصیحت ائمه مسلمین کردم و آن هزاران برگ که با سه قوه و دانشگاه و حوزه ، باخون دل نوشتم تا بفهمند تولید کار و شغل، بدون اصلاحات انقلابی نمیشود و تا ادارات دولتی و دستگاه قضا ، بازنگری و بازسازی نشوند، بخدا سوگند انقلاب اسلامی در خطر است و ناکارآمدی و بیعدالتی ، علاج نمیشود. اما گرچه بانک ها و دیوان سالاری غیر عاقلانه ، تولیدکننده را بخاک سیاه نشاندند اما مشکل مسکن، کشاورزی، صنعت ،دامداری و... بسرعت قابل حل است و ایران براحتی آباد و ثروتمند میشود اگر و اگر....!!


یقین دارم شبکه ای از جاسوسها در ادارات کشور ، کمر به قتل تولید بسته اند و هیچکس نمی فهمد. دانشگاهها طوطی وار هرساله ، هزاران فارغ التحصیل بیکار یا ناکارآمد تحویل جامعه می دهند و هیچکس حرئت بازنگری ندارد. مسئولان میایند و میروند و نمیتوانند یا نمیخواهند ریل گذاری ها را تغییر دهند و به رنگ انقلاب درآورند.


بااینهمه، خدای را سپاس که هرگز حتی وسوسه هم نشدم که راه طی شده را بازگردم.
کم نبودند همرزمانی که از دهه بیست تا کنون ، هریک به دلیلی یا علتی لغزیدند و سست شدند و یا پی کار خود رفتند. یکبار پس از کودتای ۳۲ و یکبار پس از خرداد ۴۲ و تبعیدامام ، شاهد چند موج ریزش از سر ترس و یاس میان یاران سابق بودیم . گروهی نیز پس از انقلاب ، از سر طمع و مزدطلبی و سهم خواهی یا شتابزدگی از نهضت خمینی بریدند ودر لجاج افتادند و برخی نیز درون دولت های پس از انقلاب ، مکتب و هدف را به پول سیاه ،معامله کردند ، دنیا خریدند و آخرت فروختند ، اما سپاس، خدای را که نه شبهه ای از دشمن، ذهن مرا و نه لقمه ای از بیت المال ، دهان مرا آلود . هفتاد سال در دفاع از پیشوایانم و مکتب امیرالمومنین ع کوشیدم و گفتم و نوشتم ، حتی اگر نبینند و نشنوند ونخوانند اما هرگز "وجوب تکلیف" را مشروط به "نتیجه محسوس" ندانستم.


کجا لغزیدیم ؟ هرجا که در خدا و آخرت ، شک کردیم و شک نکردن ، میان اینهمه وسوسه ، کار سهلی نیست، اما شک های برنامه ریزی شده و عمدی ، همه از سر طمعی یا خوفی بود و علاج آن ، نه "آگاهی" ، که "بیداری" است.

وصیت نامه خواندنی حاج حیدر رحیم پور ازغدی

۴. اکنون که مسافر عالم دیگر ودر آستانه جهانی بس فراخ تر ایستاده و ابعاد دیگر هستی و عالم بیکران الهی را شهود خواهم کرد که مشخصاتش را رسولان او پیش تر بما گفته بودند ، به فضل و رحمت خداوند و به شفاعت پیشوایانم، اولیائ دین و به دعای امام خمینی و حاج شیخ مجتبی ، دلگرمم و میدانم که حمید شهیدم به استقبال من خواهد آمد.


از مال دنیا دیگر جز زمین پنجراه... ندارم و همه آرزویم این بود که بتوانم آن را بفروشم و پس از تصفیه بدهی ها وحل مشکلات فرزندانم ، پول آن را خرج خوابگاهی برای طلاب بویژه دختران غریب و مهاجر غیر ایرانی کنم اما هرچه کوشیدم، موانع اداری و شهرداری و....نگذاشتند و زمین بفروش نرفت و همکاری نشد و کاش پس از مرگ من چنین شود.

۵. بدن مرا بی سروصدا گرچه با یک وانت به روستای ....( محل کار وزراعت ) ببرید و غسل دهید . کفن من آماده است. هزینه کفن و دفن و حتی آب غسل را از پولی بپردازید که علاوه برخمس معمول ، خمس دیگری از آن نیز احتیاطا جهت تطهیر مال از آلودگی های اجتناب ناپذیری که مقتضای تمدن کج و معوج بشری است ، پرداخت شده باشد سپس در حرم امامم علی بن موسی الرضا ع ، جنازه مرا پشت پنجره ضریح مطهر بر خاک بگذارید و زیارت بخوانید و از مولایم بخواهید در محضر خداوند ، شفاعت کنند تا مرا بپذیرند.


پیرامون محل دفن ، نه از مال خودم و نه ازمال دیگری، وجهی فراتر از میزان حداقلی داده نشود و به فرهنگ تجارت قبر، دامن نزنید بویژه که طبق روایات ، پس از مرگ، ذره وجودی هر کس ،توسط فرشتگان نقال، به همان عالمی در برزخ، منتقل میشود که متناسب با نوع زندگانی این جهانی اوست و حیات پس از مرگ، با میزان پول مقبره ، تغییر ماهیت نمیدهد و حیات برزخی و قیامتی انسان ، مولود عقائد و اخلاق و اعمال او خواهد بود. به علاوه اگر حتی یک نخ از لباس نماز نیز حرام و غصبی باشد گرفتار و محروم از فیض عبادتی خواهیم بود که با تضییع حدود خدا و غصب حقوق الناس همراه باشد پس چه بر سر کسی می آید که خانه آخرتش نیز آلوده به حرام و ستم باشد.

وصیت نامه خواندنی حاج حیدر رحیم پور ازغدی

تکاثر و تجمل حتی در تشریفات مرگ و تفاخر بر قبور؟

۶. خبر مرگ من در حدی بیش از اطلاع رسانی به آشنایان نباشد و هیچ هزینه ای بویژه از بیت المال ، صرف تسلیتهای روزنامه ای و پرده نویسی و....نشود و اگر دیگران پرده یا دسته گلی آوردند به مسجد راه ندهید. سخنران مجلس ختم ، به مدح بنده یا دیگران نپردازد و با مستمعان ، از مرگ و آخرت بگوید تا بیاد آورند که خود نیز زودتر از آنچه بپندارند، نامشان میان درگذشتگان شنیده و بتدریج در دنیا فراموش خواهند شد. مستمعان را تکان دهید تا فردای خود را ببینند و به آنچه در پیش دارند، با چشمهایی کاملا باز بنگرند. هرچه خرج مکتب کنید، به هدف رسیده و هرچه خرج خود کنیم، هدر داده ایم و هبائ منثورا شده است. در مجلس ختم ، حلوا، شیرینی، میوه و قهوه و چایی توزیع نشود. نام اشخاص و مشاهیر ، جدا از نام مردم ، برده و تجلیل نشود. بنویسید هر که میخواهد برای امور بی حاصل وبدعت آلودی چون خرید گل سر قبر و.... ، هزینه بپردازد آن را تبدیل به دعا و استغفار و صدقه و انفاق بر محرومان ، تهیه لوازم التحریر برای طلاب و دانشحویان تنگدست کرده وخانواده ، چند برابر بر آن بیفزایند و اگر خواستند از صاحب این قلم یاد کنند بگویند این هدیه نویسنده‌ای است که پیش و پس از انقلاب، قلمش به حرام آلوده نشد و شما را به آنچه خود عمل کرد، وصیت میکند.

۷. اما طلاب و دانشجویان که به راستی نور چشم من بودند و در نشر افکار مرا یاری کردند ، در مسجدی و پس از نمازی ، بدون خرج و پس از کلمات خداوند ، فاتحه ای بخوانند و به ادامه این راه بیندیشند. هرکه خواست هزینه کند ، صرف تبلیغ هدف و تربیت شاگردانی کند که تداوم این مسلک باشند. و کاش حوزه بفهمد که جامعه به تکثیر علمایی امثال جوادی آملی و مصباح یزدی و... چه محتاج و از بعضی دیگر، چه بی نیاز است.

۸. در خصوص اطعام ، گرچه میدانم فرزندانم به وظیفه خود، آگاهند اما دستکم هزارخانواده در روستاهای اطراف مزرعه ، اطعام و همزمان درخصوص نماز و روزه و پرهیز از حرام ، توجه و آگاهی داده شوند . در شهر نیز درمحلی که مشهور به تقوی و معنویت باشد و آلوده به عیش اغنیای بیدرد نباشد ، اطعام شود.

و دیگر ، التماس دعا.

این آخرین کلمات در پایان دنیا و آستانه آخرت است و "الوداع" تا دوباره شاید یکدیگر را در قیامت ، دیدیم و ان شالله ، با روی سپید.

ولاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی محمد و آل محمد .

محتاج دعا ، حیدر رحیم پور ازغدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    46 21
    روحش شاد و قرین رحمت الهی، ان شاءالله
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    23 12
    گوهر ناشناخته ای بود. روحش شاد
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    24 10
    خدایش بیامرزد...مرگ آگاهی چنین عظیم به خودآگاهی و یقین منتج میشود...روحشان شاد و بر ایشان و همه درگذشتگان الفاتحه مع صلوات
  • محمدباقر IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    22 8
    استفاده کردم،تکان دهنده بود،روحش شاد
  • GB ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    24 10
    آن مرحوم در وصیت نامه شان فرمودند:یقین دارم شبکه ای از جاسوسها در ادارات کشور ، کمر به قتل تولید بسته اند. ای مسئولین نظارتی جمهوری اسلامی از این خواب لعنتی بیدار بشوید. به این قسمت از وصیت نامه این مرد الهی دقت کنید اینقدر خودتان را به خنگ بازی نزنید اگر واقعا دلسوز هستید کاری بکنید.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    16 9
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    15 9
    سلام خدا رحمت کند چنین شخصیتی که چه خوب دردها را شناخت و راه درمان را به قلم آورد بخصوص درد تولید کننده که خود یک تولید کننده هستم و یک صنعتگر و گاهی تحلیل کوتاه نویس اما ایشان چه زیبا زندگی کوتاه را تعریف کرد و آفرین به این خانواده که افتخار فرهنگی کشور هستندباشد هشیاری به مدیرانی که مدتی کوتاه در مسند مدیریت می نشینند و وای اگر از خدا دور و به دنیا پرستی کشیده شوند این دنیای فانی به هیچکس نمی ماند فقط عمل صالحات است که می ماند ویاد نیک و خاطره خوش .خداوند برکت این خانواده را به کشور بیشتر کند انشالله و توکل علی الله.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    13 13
    سرمایه های حقیقی انقلاب
  • مهدی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    15 14
    چه عااالی بود....خدا رحمت کنه همه ما را....سلام و درود بر فرزند رشیدش استاد حسن رحیم پور
  • س IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    11 11
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • محسن فاریابی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 9
    حاج حیدر
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    8 13
    خیلی عالی... بعضی ها حیات و مرگشان باعث ارتقای حیات انسان ها می شود، بعضی ها هم حیات و مرگشان باعث افول حیات انسان ها می شود.
  • IQ ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    9 8
    روح ت شاد مرد بزرگ حاج حیدر امام رو شناخت و رهبر انقلاب رو خدایا توفیق این شناخت هم به ما بده روح ت شاد
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    5 8
    کجا لغزیدیم ؟ هرجا که در خدا و آخرت ، شک کردیم و شک نکردن ، میان اینهمه وسوسه ، کار سهلی نیست، اما شک های برنامه ریزی شده و عمدی ، همه از سر طمعی یا خوفی بود و علاج آن ، نه "آگاهی" ، که "بیداری" است. رحمت خداوند متعال بر آن روح بیدار
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    6 7
    رحمت و رضوان خدا بر او باد
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    1 0
    ان شاءالله خدا فرزندشون استاد حسن رحیم پور ازغدی رو حفظ کنه که حقیقتا نخبه و استادی روشنگر هستند.
  • میرمهنا IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    با خواندن این وصیت نامه چقدر نشاط روحی گرفتم خدا رحمت کند این گوهرناشناهته را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس