کد خبر 1297643
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو کجایی؟

اگر شخصی سنت‌گرا هستید، بهترین‌ها را می‌خواهید، از صدای یک موتور V۸ بزرگ لذت می‌برید و به توانایی‌های چشمگیری نیاز دارید، جیپ رانگلر ۳۹۲ مناسب شما است.

به گزارش مشرق، اگر از خودرویی با پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری هشت سیلندر تنفس طبیعی با ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن ۴.۵ ثانیه است، مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۳ ثانیه طی می‌کند و یک کانورتیبل چهارچرخ محرک است صحبت کنیم، احتمالاً خودرویی که هرگز به ذهن شما نخواهد آمد جیپ رانگلر است اما رانگلر روبیکان ۳۹۲ دقیقاً همین مشخصات را دارد.پس از سال‌ها درخواست خریداران، سرانجام انتظارها به پایان رسید و جیپ بالاخره برای اولین بار یک پیشرانهٔ V۸ را به‌صورت کارخانه‌ای در سینهٔ رانگلر قرار داد؛ اما آیا این خودرو ارزش صبر کردن داشته است؟

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

پیش از اینکه سراغ رانندگی با رانگلر ۳۹۲ برویم و پاسخ این سؤال را بدهیم، بد نیست بدانید که تیم مهندسی جیپ برای جای دادن یک موتور V۸ بزرگ در سینهٔ کوچک رانگلر که معمولاً موتورهای شش یا چهار سیلندر در آن قرار می‌گیرند چه تلاشی کرده است.برای استفاده از همان پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری همی و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک HP۷۵ که گرند چروکی SRT را به خودروی جذابی تبدیل کرده است، رانگلر ۳۹۲ با چالش‌هایی مواجه است که در برادر بزرگ‌ترش وجود ندارد و به همین دلیل این کار مستلزم انجام چند تغییر کلیدی بوده است.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

به‌عنوان‌مثال، دینام به بالای موتور منتقل شده، منیفولدهای چدنی جدید اگزوز به موتور چسبانده شده‌اند، رادیاتور برای مدیریت بهتر حرارت ۲۰ میلی‌متر به جلو کشیده شده و فن معمولی ۶۰۰ واتی رانگلر با یک نمونهٔ قوی‌تر ۸۵۰ واتی جایگزین شده است. در این مدل همچنین از جلوپنجرهٔ جریان بالای گلادیاتور هم استفاده شده است.تیم مهندسی جیپ برای رساندن هوای خنک کافی به پیشرانهٔ ۳۹۲ و همچنین فراهم کردن امکان عبور از آب‌های عمیق، سیستم القای هوای هایدرو گاید را طراحی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

وقتی چینی‌ها خودرو برقی می‌سازند +عکس

بدین منظور، مهندسان کار را با کاپوت گلادیاتور موهاوی آغاز کردند، قاب غیرکاربردی آن‌را حذف و ورودی هوای روی آن‌را باز کردند. سپس مسیری ایجاد کردند که هوا را جذب می‌کند اما آب را به میزان ۵۷ لیتر در دقیقه جدا می‌کند تا نه در باران سیل‌آسا و نه هنگام حرکت در آب‌های عمیق قطره‌ای آب به بدنهٔ دریچهٔ گاز نرسد. علاوه بر این، مسیر هوای ثانویه‌ای هم در این سیستم تعبیه شده تا در صورت انسداد دریچهٔ روی کاپوت با گِل، یخ یا آشغال، هوای لازم را به پیشرانه برساند.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

فیلتر هوای ۳۹۲ نیز تقریباً سه برابر از رانگلر معمولی بزرگ‌تر است.رانگلر ۳۹۲ اما علاوه بر تغییرات زیر کاپوت، از شاسی ارتقاءیافته و تقویت‌شده هم بهره می‌برد. قسمت جلویی این شاسی برای جای دادن پولی میل‌لنگ تغییر شکل داده و دسته‌موتورها هم سفت‌تر شده‌اند. همچنین ازآنجایی‌که این پیشرانهٔ V۸ ارتفاع بسیار زیادی دارد، جیپ ارتفاع تعلیق را ۲.۵ سانتی‌متر دیگر نسبت به روبیکان معمولی افزایش داده است تا فضای کافی برای موتور فراهم شود.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

به‌منظور حفظ هندسهٔ مناسب تعلیق برای سواری و هندلینگ، پایه‌های تعلیق عقب جابه‌جا شده و حالا بازوی پایینی ۲.۵ سانتی‌متر پایین‌تر و بازوی بالایی ۲.۵ سانتی‌متر بالاتر نصب شده است. دیگر تغییرات تعلیق نیز شامل افزایش ۱۰ درصدی نرخ فنرهای جلو و کاهش ۲۰ درصدی نرخ فنرهای عقب و همین‌طور جایگزینی کمک‌های معمولی روبیکان با نمونه‌های آلومینیومی فاکس ۲.۰ می‌شود.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

یک آنتی‌رول بار سفت‌تر در عقب نیز به ثبات بیشتر شاسی کمک می‌کند.نیروی موتور ۶.۴ لیتری از طریق گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک HP۷۵ مذکور به همراه گیربکس کمکی تمام‌وقت با ضریب سنگین ۲.۷۲ به ۱ انجام می‌گیرد. در حالت ۴ Auto، تا ۷۰ درصد از گشتاور به محور عقب منتقل می‌شود اما این تقسیم تا حالت ۵۰/۵۰ متغیر است. در رانگلر ۳۹۲ محور جلوی دانا ۴۴ با ترمزهای بزرگ‌تر مستقیماً از گلادیاتور موهاوی گرفته شده و محور دانا ۴۴ عقب هم از ترمزهای بزرگ‌تر رانگلر ۴xe هیبریدی استفاده می‌کند.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

ضریب درایو نهایی ۳.۷۳ به ۱ هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های اکسل‌های این جیپ قدرتمند هستند.اما هیچ مدل خاصی از جیپ بدون ظاهر منحصربه‌فرد کامل نمی‌شود و به همین دلیل برای رانگلر ۳۹۲ تریم‌های برنزی روی قلاب‌های بکسل، نشان‌های ۳۹۲ روی کاپوت و رینگ‌های ۱۷ اینچی منحصربه‌فرد با لاستیک‌های ۳۳ اینچی گودریچ در نظر گرفته شده است. داخل خودرو نیز با تودوزی چرمی تمام مشکی با تریم‌های برنزی و نشان ۳۹۲ دوخته‌شده روی صندلی‌های جلو تزئین شده است.با تمام کارهایی که جیپ روی رانگلر ۳۹۲ انجام داده، برای اولین تجربهٔ رانندگی با آن بسیار هیجان‌زده بودیم.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

برای این کار، جیپ در موآب مسیر نسبتاً دشواری را در نظر گرفته بود. این برنامه که از بزرگراه‌ها و جاده‌های خارکی گرفته تا تپه‌های شنی و صخره‌ها را شامل می‌شد، احتمالاً یکی از چالش‌برانگیزترین مسیرها برای معرفی یک خودروی جدید محسوب می‌شود.با فشردن دکمهٔ استارت، وقتی پیشرانه از طریق دو سر اگزوز غرش می‌کند نمی‌توانید لبخند نزنید. ازآنجایی‌که خودروی آزمایشی فاقد درهای کامل بود، سقف را هم باز کردیم تا کاملاً در سمفونی خشن V۸ غوطه‌ور شویم.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

البته برای کسانی که علاقه‌ای به این صدا ندارند، دکمه‌ای روی داشبورد وجود دارد که فلپ فعال اگزوز را درگیر می‌کند تا خودرو در حالت ساکت قرار گیرد.روی جاده، این بهترین سواری و هندلینگی است که تا به امروز از رانگلر دیده‌ایم. ۳۹۲ حس جاده‌ای فوق‌العاده‌ای دارد، بسیار راحت است و اصلاً بی‌دقت و شلخته عمل نمی‌کند. وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، ۳۹۲ سرنشینان را طوری به عقب می‌راند که تاکنون در رانگلر تجربه نشده است.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

همچنین دقیقاً مثل گرند چروکی SRT، گیربکس با فشردن پدال گاز فوق‌العاده هماهنگ است زیرا به شکل چشمگیری معکوس می‌دهد و کاملاً رقص موتور و گیربکس در کنار هم را احساس می‌کنید.هرچند رانندگی با رانگلر ۳۹۲ روی جاده جذاب است اما اینجا واقعاً جایی نیست که بخواهیم با این خودرو رانندگی کنیم. ۳۹۲ برای اینکه واقعاً خودش را نشان دهد باید خارج از آسفالت باشد. تپه‌های شنی مکان موردعلاقهٔ ما برای آزمایش این ماشین بودند یعنی جایی که گیر افتادن ۳۹۲ در آن تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسید.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

مهم نیست شن چقدر عمیق باشد، رانگلر ۳۹۲ از نیروی وحشیانهٔ خود برای جلو رفتن استفاده می‌کند و شن و ماسه‌ها را به آسمان می‌پاشد.با این ماشین، جاده‌های خاکی به مسیر دریفت تبدیل می‌شوند خصوصاً وقتی حالت Off-Road+ فعال باشد. شاید برای خودرویی با محورهای صلب روی لاستیک‌های آفرود عجیب باشد اما رانگلر ۳۹۲ یک خودروی راننده است. این ماشین به‌قدری خوب تنظیم شده که راننده را ترغیب می‌کند بدون اینکه سیستم‌های کمکی بیش‌ازحد سختگیر برای از بین بردن هیجان وارد عمل شوند، از آن نهایت لذت را ببرد.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

رانگلر ۳۹۲ در اولین صعود از صخره در این آزمایش، بهترین خزش ممکن را به نمایش گذاشت و علیرغم عدم تطابق ضریب کرال آن با روبیکان معمولی، V۸ بزرگ وظیفهٔ خود را در بالا و پایین رفتن از تپه‌ها به‌خوبی انجام داد. دوربین جلوی خودرو برای دیدن جلوی کاپوت در صعودهای زاویه بالا ویژگی قابل‌تحسینی است و صفحهٔ آفرود جیپ در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ۸.۴ اینچی Uconnect نیز اطلاعات مفیدی را به نمایش درمی‌آورد.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

سیستم کروز کنترل آفرودی جیپ که سلکت اسپید کنترل نام دارد نیز با پیشرانهٔ بزرگ‌تر بهتر کار می‌کند و می‌توان سرعت را از طریق پدال‌های پشت غربیلک فرمان تنظیم کرد.به‌طورکلی، رانگلر ۳۹۲ در مسیرهای خشن یک یاور شگفت‌انگیز است. ما معتقدیم که این ماشین فقط در دو چیز می‌تواند از خیلی خوب به عالی تبدیل شود.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

مورد اول لاستیک‌های ۳۵ اینچی است که در مسیرهای صخره‌ای آرزوی وجود آن‌ها را داشتیم. مورد دوم هم کمک‌های ۲.۰ فاکس هستند که در بزرگراه و با سرعت‌های آهسته تا متوسط در جادهٔ خاکی عالی عمل می‌کنند اما زمانی که به محدودیت سفر چرخ‌های رانگلر نزدیک می‌شویم (Travel در خودروهای آفرودی به مقداری که چرخ‌ها می‌توانند از گلگیرها فاصله بگیرند تا روی زمین بمانند گفته می‌شود) نواقصی در عملکرد این کمک‌ها دیده می‌شود.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

با چنین پیشرانهٔ قدرتمندی، این مشکل به‌آسانی می‌تواند راننده را غافلگیر کند و این باعث شد ما کنترل بیشتری روی محدودیت‌های خودرو داشته باشیم. در جلو ما می‌خواهیم شاهد بهبود فشرده‌سازی فنرها باشیم و در عقب هم به کنترل برگشتی بیشتری نیاز داریم؛ بنابراین بهتر است جیپ در چین خودرویی که روی پرفورمنس تمرکز دارد کمک‌ها را بهتر تنظیم کند.خب بعدازاین همه، نتیجه‌گیری کلی چیست؟

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

اگر شخصی سنت‌گرا هستید، بهترین‌ها را می‌خواهید، از صدای یک موتور V۸ بزرگ لذت می‌برید و به توانایی‌های چشمگیری نیاز دارید، جیپ رانگلر ۳۹۲ مناسب شما است.

اولین تجربهٔ رانندگی با جیپ رانگلر ۳۹۲ برانکو +عکس

قیمت پایهٔ این نسخه از ۷۵,۹۹۵ دلار شروع می‌شود که حدود ۲۴ هزار دلار از گران‌ترین رانگلر غیر هشت سیلندر بیشتر است اما وقتی هزینهٔ حدود ۳۰ هزار دلاری تعویض موتور رانگلرهای معمولی با ۶.۴ لیتری همی به‌صورت متفرقه و افترمارکتی را در نظر بگیرید، قیمت نسبتاً مناسبی به نظر می‌رسد. همچنین با این پول، خودرویی کارخانه‌ای با گارانتی کامل خواهید داشت هرچند که بهتر است لاستیک‌های آن با ۳۵ اینچی تعویض و کمک‌های آن ارتقاء داده شوند.

مشخصات فنی

Jeep Wrangler ۳۹۲ ۲۰۲۱

قیمت پایه ۷۴,۹۹۵ دلار
پیشرانه ۶.۴ لیتری V۸
قدرت ۴۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
وزن ۲۳۱۰ کیلوگرم
فاصلهٔ محوری ۳,۰۰۷ میلی‌متر
طول ۴,۷۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۷۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۹۲ میلی‌متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۵ ثانیه
مصرف سوخت ۱۶.۸ لیتر ترکیبی

منبع: پدال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 0
    ما این خودرو رو دوست داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس