همه ما سابقه خرید کردن از فروشگاه‌های اینترنتی را داریم. گاهی اوقات تصمیم می‌گیریم از یک فروشگاه خرید کنیم و گاهی اوقات، از خرید کردن از یک فروشگاه اینترنتی، منصرف می‌شویم. اما چه عواملی روی تصمیم ما برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی اثر دارند؟ در این مقاله می خواهیم 3 مورد از اشتباهاتی که باعث کاهش فروش فروشگاه های اینترنتی می شود را به شما معرفی کنیم. 

3 اشتباه هولناک که باعث سقوط فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود!

چه عواملی در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی دخیل هستند؟

پیش از اینکه در رابطه با ۳ مورد از اشتباهاتی که باعث کاهش فروش فروشگاه های اینترنتی می شود، صحبت کنیم، بد نیست که نگاهی داشته باشیم به عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی. برای مشاهده آگهی‌های استخدام راننده در دیجی کالا سال 1400 کلیک کنید.

۱- برندسازی

منظور از برندسازی، استفاده از روندی خلاقانه و استراتژیک برای بیان زمینه فعالیت شرکت شما به مشتریان است. بعد از راه‌انداختن یک کسب و کار، اولویت اول شما باید ایجاد هویت برند باشد. همانطور که در بالا گفتیم، انواع برندینگ، به شرح زیر هستند:

● برندینگ آنالوگ یا برندینگ آفلاین

● برندینگ دیجیتال

در مجموع می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت های برندسازی به شرح زیر هستند:

● برند شما، شرکت شما را به مردم معرفی می‌کند.

● روش برندسازی شما، فرآیند طراحی و ساخت یک برند منحصر به فرد و به یادماندنی است.

● هویت برند شما، شامل مجموعه‌ای از عناصر خلاقانه مثل وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و لوگوی شما است که در فرآیند برندسازی جای می‌گیرند. این عناصر، پیام‌ها، ارزش‌ها و اهداف شما را به دنیای پیرامون و به جهانیان، مخابره می‌کنند.

۲- بهینه‌سازی موتور جستجو برای دریافت ترافیک بیشتر

عامل مهم دیگری که بسیاری از کسب و کارهای ای کامرس موفق به آن توجه دارند، سئو یا Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است. در واقع، به کلیه کارهایی که برای بهبود رتبه صفحات وبسایت فروشگاهی شما در نتایج جستجوی گوگل انجام می‌شود، سئو می‌گویند. سئو می‌تواند فنی و مربوط به نقشه سایت و سرعت سایت آن باشد یا با استفاده از کلمات کلیدی، محتوای خود را سئو کنید.

۳- توجه ویژه به تجربه کاربری

یکی از 3 مورد از اشتباهاتی که باعث کاهش فروش فروشگاه های اینترنتی می شود، بی‌توجهی به تجربه کاربری (User experience) یا به اصطلاح، UX وبسایت است. صرف هدایت کاربران به وبسایت شما کافی نیست و یکی از مهم‌ترین عوامل برای تبدیل بازدیدکنندگان از سایت به مشتری، تجربه‌ای است که کاربر از حضور در وبسایت شما و کار کردن با آن خواهد داشت.

قرار دادن فیلترهای مختلف مثل فیلتر قیمت، فیلتر برند و دیگر فیلترها، نقش مثبتی در بهبود تجربه کاربری یک سایت فروشگاهی دارد. همچنین، شما می‌توانید با CTA های به موقع، مخاطبان را به صفحات هدف در وبسایت خود هدایت کرده و آن‌ها را به مشتری، تبدیل کنید.

فراموش نکنید که رابط کاربری فروشگاه آنلاین خود را برای موبایل نیز بهینه‌سازی کنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از کاربران شما، از طریق موبایل به صفحات وبسایت شما مراجعه می‌کنند.

۴- شفافیت داشته باشید تا اعتماد مخاطب را جلب کنید

واقعیت این است که مردم فقط از فروشگاه‌هایی که به آن‌ها اعتماد داشته باشند، خرید می‌کنند. اکثر مردم نیز فقط به فروشگاه‌های خوشنام اعتماد دارند. در صورتی که فروشگاه شما هنوز خیلی شناخته شده نیست، روش‌های دیگری برای جلب اعتماد مردم وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

در صورتی که نشان اعتماد الکترونیک ندارید، حتما سعی کنید این نشان را دریافت کنید. نشان‌های دیگری مثل نشان کسب و کارهای الکترونیکی نیز وجود دارد که با دریافت آن‌ها می‌توانید اعتماد بیشتری در مخاطب ایجاد کنید. به علاوه، باید این نشان‌ها را در بخشی از وبسایت خود قرار دهید که کاملا در دید مخاطب قرار بگیرند.

تمامی اطلاعات تماس خود مثل آدرس و شماره تلفن ثابت را وارد کنید و جوابگوی مشتریان باشید. داشتن یک صفحه تماس با ما برای هر وبسایت فروشگاهی، اهمیت بسیار زیادی دارد. قرار دادن اطلاعات کم در اختیار مخاطب، یکی از بدترین اشتباهاتی است که می‌تواند میزان موفقیت فروشگاه شما را به شدت کاهش دهد.

همچنین، تمامی مشخصات محصولات خود را همراه با تعدادی تصویر، در وبسایت خود قرار دهید و ریز قیمت‌ها، شامل قیمت خود محصول و هزینه ارسال را در کنار هر محصول بنویسید.

۵- از مشتریان خود، پشتیبانی کنید

یکی دیگر از ۳ مورد از اشتباهاتی که باعث کاهش فروش فروشگاه های اینترنتی می شود، رها کردن مشتریان به حال خودشا است. این کار سبب می‌شود که مخاطبانی که هنوز از شما خرید نکرده‌اند، هرگز مشتری شما نشوند و آن‌هایی نیز که خرید کرده‌اند، هرگز به وبسایت شما باز نگردند و از طریق بازاریابی دهان به دهان منفی، به میزان فروش شما ضربه بزنند.

بخش پشتیبانی از مشتریان کارهای مختلفی انجام می‌دهد. از مهم‌ترین این کارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● پاسخ دادن به سوالات مشتریان در رابطه با محصولات و خدمات سایت شما

● پشتیبانی از مشتریان بعد از خرید محصول و آموزش نحوه استفاده از محصول به مشتریان

● رسیدگی به شکایات مشتریان در رابطه با محصول و خدمات فروشگاه

پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، یکی از کارهایی است که می‌تواند تأثیر زیادی روی افزایش فروش سایت شما شود.

۳ مورد از اشتباهاتی که باعث کاهش فروش فروشگاه های اینترنتی می شود

تا اینجا، پنج مورد از عوامل موفقیت یک وبسایت فروشگاهی را برای شما توضیح دادیم. در ادامه می خواهیم 3 مورد از اشتباهاتی که باعث کاهش فروش فروشگاه های اینترنتی می شود، بررسی کنیم.

۱- بی‌توجهی به برندینگ

در رابطه با برندینگ در بالا صحبت کردیم. اما بی‌توجهی به برندینگ چگونه می‌تواند باعث کاهش فروش فروشگاه اینترنتی شما شود؟

برندینگ از این جهت حائز اهمیت است که سبب می‌شود مشتریان شما را به یاد داشته باشند. در صورتی که در برندینگ، موفق عمل نکنید، خیلی از مشتریان، هرگز به سایت شما باز نمی‌گردند و سایت شما را به دیگران توصیه نمی‌کنند.

همچنین، با برندینگ، خود را از رقبایتان متمایز می‌کنید. زمانی که یک مخاطب می‌خواهد یک محصول را بخرید، ترجیح می‌دهد از فروشگاهی خرید کند که برند و هویت مشخصی داشته باشد. مشتریان از فروشگاه‌هایی خرید می‌کنند که با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و می‌توانند آن‌ها را به عنوان یک شخصیت منحصر به فرد و نه صرفا یک فروشگاه اینترنتی، در نظر بگیرند.

۲- بی‌توجهی به تجربه کاربری

زمانی که مخاطب وارد وبسایت یا اپلیکیشن فروشگاهی شما می‌شود، اگر به راحتی نتواند آن چیزی را که می‌خواهد، پیدا کند یا از کار کردن با وبسایت شما یا چرخیدن در بخش‌های مختلف آن، لذت نبرد، خیلی زود، وبسایت شما را ترک خواهد کرد.

همه ما تجربه کار کردن با وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های دارای تجربه کاربری ضعیف را داریم. چنین وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی، خیلی زود ما را عصبی می‌کنند و سریع از وبسایت خارج می‌شویم یا اپلیکیشن را از روی گوشی خود، حذف می‌کنیم.

بنابراین، هر چقدر که می‌توانید برای ایجاد یک UX خوب، هزینه کرده و وقت بگذارید.

۳- بی‌توجهی به مشتریان و رها کردن آن‌ها به حال خود

یکی از 3 مورد از اشتباهاتی که باعث کاهش فروش فروشگاه های اینترنتی می شود، اهمیت ندادن به پشتیبانی از مشتریان است. در صورتی که جوابگوی مشتریان خود نباشید، خیلی زود آن‌ها را از دست خواهید داد و اگر به سوالات مخاطبان خود پاسخ ندهید، هرگز مشتری شما نخواهند شد.

جمع‌بندی

راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، از نظر فنی کار خیلی سخت و پر هزینه‌ای نیست اما موفقیت در میان هزاران فروشگاه اینترنتی دیگر، اصلا آسان نیست. یک فروشگاه اینترنتی برای اینکه به موفقیت برسد و فروشش بالا برود، باید پیش از هر کاری، یک برند خوب از خودش ارائه کند. سئو، UX، اعتمادسازی و پشتیبانی از مشتریان، دیگر عوامل مهم موفقیت یک فروشگاه اینترنتی هستند.

3 مورد از اشتباهاتی که باعث کاهش فروش فروشگاه های اینترنتی می شود، بی‌توجهی به برندینگ، بی توجهی به تجربه کاربری و بی‌توجهی به پشتیبانی از مشتریان هستند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس