وزیرخارجه آلمان با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین گفتگو کرد

وزیر امور خارجه آلمان با «حسین امیرعبداللهیان»، همتای ایرانی خود گفتگو کرد و وزارت خارجه آلمان در این ارتباط گفت: برلین به دنبال دستیابی به نتیجه مطلوب در مذاکرات وین است.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه آلمان در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار پیامی به گفتگوی روز دوشنبه «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیرخارجه ایران پرداخت و گفت: برلین به دنبال دستیابی به نتیجه مطلوب در مذاکرات وین است.

در پیام وزارت امور خارجه آلمان همچنین آمده است: هایکو ماس وزیر امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به‌صورت تلفنی گفتگو کرد. موضوع اصلی از سرگیری مذاکرات در وین در پایان ماه جاری بود.

بیشتر بخوانید

واکنش مسکو به ازسرگیری مذاکرت وین

از سوی دیگر، بر اساس اعلام روزنامه گاردین، مذاکره کننده ارشد ایران قرار است در روزهای آتی با مقام‌های انگلیس دیدار و درباره موضوع برجام با آن‌ها گفتگو کند. «پتریک وینتور» سردبیر بخش دیپلماتیک روزنامه گاردین در این باره اعلام کرد که «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران یازده نوامبر (پنجشنبه هفته جاری) با دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه انگلیس دیدار خواهد کرد.

سردبیر بخش دیپلماتیک روزنامه گاردین در پیامی توییتری در این خصوص نوشت که گفتگو درباره برجام از محورهای رایزنی میان مقامات انگلیس با معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران است.

همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرد که منابع دیپلماتیک فرانسه خبر می‌دهند که باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران روز سه شنبه در خصوص برجام با مقامات این کشور دیدار می‌کند.

ایران اخیراً با آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در شهر وین، موافقت کرده است حال آنکه تاکید می‌کند که هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست؛ بلکه حصول توافقی ملموس و احترام به منافع متقابل است.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

تهران تأکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد؛ اما علیرغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما با کارشکنی‌های طرف غربی، پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس