کد خبر 1296909
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
اذعان مرکل به شکست آلمان در افغانستان

صدراعظم آلمان، گفت که سال‌ها تلاش این کشور در افغانستان نتیجه‌ مطلوب نداشته و برلین نتوانست به هدف خود که ایجاد یک نظم سیاسی در افغانستان بود، دست یابد.

به گزارش مشرق، «انگلا مرکل»، صدراعظم آلمان گفت که این کشور نتوانسته‌ نظام سیاسی و صلح پایدار را در افغانستان تامین کنند تا شهروندان این کشور، به ویژه زنان و دختران، به حقوق اساسی خود دست یابند.

مرکل در گفت‌وگو با دویچه وله‌ گفت که وضعیت کنونی افغانستان قابل تاسف است و اینکه نتوانسته اند یک نظم سیاسی و صلح پایدار را در کشور پایه‌گذاری کنند، نگران است.

بیشتر بخوانید

بزرگترین چالش‌های دوران صدر اعظمی مرکل

وی افزود: «ما البته از این واقعیت بسیار ناراحت هستیم که به سادگی نتوانستیم به یک نظم سیاسی و صلح پایدار در افغانستان و جایی که دختران در آن بتوانند به مدرسه بروند و زنان بتوانند آرزوهای خود را برآورده سازند، دست یابیم. با وجود نیت درست، نتوانستیم نظمی را که دوست داشتیم در آن‌جا ایجاد کنیم. آلمان به تنهایی مقصر این امر نیست، افغان‌ها نیز نقششان را بازی نکردند که این مایه تاسف است.»

این در حالی است که آلمان در ۲۰ سال گذشته با فرستادن هزاران سرباز به افغانستان، نقش مهمی در جنگ این کشور داشته است.

چندی پیش، وزیر دفاع آلمان، گفت که از سال ۲۰۰۱ تاکنون، این کشور بیش از ۱۵۰ هزار سرباز به افغانستان فرستاد که از این میان، ۵۹ سرباز آلمانی، در جنگ افغانستان کشته شدند.

اظهارات مرکل در حالی بیان می‌شود که به دنبال اعلام اتحادیه اروپا برای از سرگیری نمایندگی دیپلماتیک، یک روزنامه آلمانی از بازگشت دیپلمات‌های این کشور  به افغانستان خبر داد. 

روزنامه ولت ام زونتاک (Welt am Sonntag) گزارش داده که قرار است طی هفته‌های آتی «مارکوس پوتزل» سفیر تعیین شده آلمان برای افغانستان به همراه سایر دیپلمات‌ها به افغانستان بازگردد.

همزمان با این، «احمدالله واثق»، سخنگوی طالبان از تصمیم آلمان در مورد ارزیابی مجدد روابط با طالبان استقبال و نسبت به روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد.

وی افزود که سفارت آلمان در کابل بازگشایی می‌شود و طالبان به زودی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شوند.

آلمان اولین کشوری است که پس از اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر بازگشایی دفتر نمایندگی خود، ماموریت دیپلماتیک خود را در افغانستان آغاز می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس