کد خبر 1296902
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
مادر طبیعت ایران، فرزند گلستان درگذشت

«مه لقا ملاح» مادر طبیعت ایران و بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» بعد از سال‌ها فعالیت در این عرصه در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.

به گزارش مشرق، جامعه ایرانی وی را هرگز فراموش نخواهد کرد، او که با کارهایش مادر طبیعت نام گرفت و تلاش کرد گونه های مختلف جانوری و گیاهی به حیات خود ادامه دهد. «مه لقا ملاح» بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» روز گذشته (دوشنبه) دارفانی را وداع کرد.

بیشتر بخوانید

زن ایرانی که ۶۰ سال زباله تولید نکرد+تصاویر

محیط زیست ایران خود را مدیون تلاش های مه لقا ملاح می داند، چرا که طی این سال ها توانست با ثبت «جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست» گام های موثری را در کشور بردارد.

مه لقا ملاح متولد ۳۱ شهریور ۱۲۹۴ در «نوکنده» گلستان است، وی زمانی که پدر و مادرش برای زیارت به مشهد رفته بودند در کاروانسرای عباسی در وسط راه متولد شد، مادرش خدیجه افضل وزیری و مادربزرگ او بی بی خانوم استرآبادی از زنان پیشگام عصر خود بودند، پدربزرگش آقا بزرگ ملاح هم با داشتن انتصابات دولتی در شهرهای مختلف خدمات زیادی کرده بود.

ملاح در فرانسه دوره کتاب‌داری را در کتابخانه ملی اش گذراند و در بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول به کار شد. بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانه موسسه تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد.

وی در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط زیست سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی را با نام «جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست» را بنیان گذاشت و موفق شد شعبات «جمعیت» را در ۱۶ استان کشور گسترش دهد.

مقالات متعددی در رابطه با آلودگی محیط زیست و شیوه‌های مبارزه با آن در نشریات گوناگون از وی منتشر شده است.

مه لقا ملاح عاشق طبیعت و محیط زیست بود

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست در ارتباط با شخصیت مه لقا ملاح گفت: وی بسیار طبیعت دوست، اهل مطالعه، تحقیق و عاشق وطن بود و با تلاش های فراوان در کشور هزاران درخت کاشت.

مه لقا کاشفی افزود: وی زمانی که از «دانشگاه هنرهای زیبا» بازنشسته شد، با مطالعه کتاب «راشل کارسون» با نام «بهار خاموش» متوجه می شود که طبیعت ایران به شدت در معرض خطر است و از همان زمان فعالیت های خود را آغاز می کند.

وی افزود: زمانی که وزارت کشور اعلام می کند که افراد می توانند تشکل، انجمن یا جمعیتی را تشکیل دهند، به این وزارت خانه مراجعه کرده و درخواست ثبت یک انجمن را می دهد.

مادر طبیعت ایران، فرزند گلستان درگذشت

کاشفی ادامه داد: به دلیل اینکه آن زمان هنوز در کشور مسأله محیط زیست به آن صورت فراگیر نشده بود، به سراغ اساتید محیط زیست دانشگاه تهران رفت و با راهنمایی آنها اساس نامه را انجمن را نوشت.

طبیعت گلستان و نگرانی های مه لقا ملاح

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان با آلودگی محیط زیست بیان کرد: نام جمعیت برای وی خیلی مهم بود و برای ثبت آن مراحل سختی را طی کرد تا اینکه موفق شد مجوز جمعیت را با این نام بگیرد و در همان زمان یکی از اتاق های منزلش را به دفتر این جمعیت اختصاص داد.

وی گفت: بحث آموزش زنان، آموزش دانش آموزان، مربیان بهداشت، مسئولان پرورشی مدارس و همین طور گنجاندن دو واحد درسی در دانشگاه در ارتباط با محیط زیست از جمله فعالیت های ملاح بود.

کاشفی از نگرانی های مه لقا ملاح درباره طبیعت گلستان گفت و افزود: وی با بسکی «پدر طبیعت ایران» ارتباط زیادی داشت و بسیار نگران طبیعت گلستان بود، حتی یک جلسه با حضور بسکی در ارتباط با مشکلات محیط زیست این استان در دفتر وی برگزار شد.

وی افزود: ملاح هر جایی که حضورش موثر بود، دریغ نمی کرد، وی با ویلچر به مجلس رفت و یا همه را به خیابان ها آورد تا برای آلودگی اعتراض کنند و حتی فیلم «رخشان بنی اعتماد» با نام «همه درختان من» برگرفته از شخصیت وی بود.

مه لقا ملاح معروف به مادر محیط زیست ایران صبح ۱۷ آبان ماه در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس