کد خبر 1296882
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
ارز ۴۲۰۰ تومانی، واردات را از مسیر درست خود خارج کرد

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات را از مسیر درست خود خارج کرد.

به گزارش مشرق، ابراهیم جمیلی با اشاره به طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، اظهار داشت: این موضوع اتفاق خوبی را در اقتصاد کشور رقم می‌زند، زیرا از زمان تصویب این نرخ شاهد ورود کالاهایی به کشور بودیم که ضرورتی نداشت و عده‌ای برای دریافت این نوع ارز، واردات کالا را از مسیر درست خود خارج کردند.

وی با تاکید بر اینکه تصویب این نرخ ارز از نظر اقتصاد ملی زیان بسیاری را در پی داشت، تصریح‌کرد: البته تعیین نرخ ارز کمتر از قیمت حقیقی آن در دولت‌های پیشین نیز وجود داشت، اما حذف ارز ترجیحی در شرایط کنونی می‌تواند برای کشور راهگشا باشد.

جمیلی خاطرنشان‌کرد: در صورتی که دولت تصمیم به حذف ارز چند نرخی داشته باشد، باید از شرایط جدید حمایت کند؛ بدین منظور لازم است تا منابعی که پیش از این نصیب برخی رانت‌جویان می‌شد، در سطح اقتصاد ملی هدایت شده و صرف ترمیم قدرت خرید اقشار ضعیف و بودجه عمرانی کشور شود. 

وی با بیان اینکه همه مسوولان در کنار بخش خصوصی باید در این زمینه کمک کنند، تاکید کرد: کسانی که منفعتی در ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند با حذف آن مخالف هستند، اما اجرایی شدن آن منافع ملی و عمومی را در  پی دارد.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: فعالان اقتصادی با ارز تک نرخی می‌توانند به فعالیت خود به سهولت ادامه دهند، زیرا در حال حاضر شاهد از دست رفتن منابع مورد نیاز کشور هستیم.

رییس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تا امروز جلسات متعددی در ستاد اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع داشته‌ایم. با اقتصاددانان خارج از مجموعه دولت هم رایزنی و بحث و تبادل نظر شد. شاهد بودیم پول سفره مردم، در جیب چند دلال رفت. باید این موضوع طوری اصلاح شود که پول در جیب مردم برود و در سفره مردم ظاهر شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی تاکید کرد: این کار ضرورت دارد اما با غافلگیری آن را انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به طوری که بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار می‌گیرد.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: این اصلاح جزو برنامه‌های دولت است که انجام می‌شود و در وقت مناسب به مردم اطلاع می دهیم. در این موضوع، مشارکت مردم شرط اجرای موفق است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    ارز رو گرون کن ببین چه جوری باز همه چی دو برابر شه.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      0 1
      خب به هرحال در نهایت باید قیمت ارز واقعی بشه
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    دارند تلاش کثیف می کنند تا ارز 4200 را بردارند . به جای اینکه ارز 27 تومانی را 4200 کنند دارند 4200 را 27 تومانی می کنند .
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    دارند تلاش کثیف می کنند تا ارز 4200 را بردارند . به جای اینکه ارز 27 تومانی را 4200 کنند دارند 4200 را 27 تومانی می کنند . حرام لقمه ها
  • سپهر IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    از خدا نترسید هرچه می تواند مقدمه بچنید برای حذف ارز 4200تومانی همان طور که زمان احمدی نژاد برای حذف یارانه ها خبر گزاری ها و صدام سیما آنقدر تعریف کردند از مزایای حذف یارانه می گفتند که گویی بعد از اجرای این طرح کشور به بهشتی تبدیل خواهد شد اما جز گرانی ثمری نداشت حذف ارز 4200تومانی و پرداخت چند غاز به مردم هم ادامه همان رویه قبل است ویا مشابه بنزین 3000تومانی که نتیجه ای جز تورم شدیدتر و پایین آمدن ارزش پول و دوباره بیچاره تر شدن مردم نداشت چند بار قراره یک اشتباه تکرار شود یادتان باشد قیامتی هم هست
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      0 1
      نگران نباش به تو یارانه معیشتی داده خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس