ارتش آمریکا اصلی‌ترین عامل آلودگی منطقه خاورمیانه شناخته می شود

همزمان با برگزاری نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد در گلاسکو؛ پژوهشگران اعلام کردند که ارتش آمریکا یکی از اصلی ترین منابع آلوده کننده منطقه خاورمیانه، به شمار می رود.

به گزارش مشرق، ارتش آمریکا تنها در سال ۲۰۱۷ به صورت میانگین روزانه ۲۶۹ هزار و ۲۳۰ بشکه نفت خریداری کرده و در همان دوره در مجموع بیش از ۲۵ میلیون تن دی اکسید کربن وارد هوای زمین کرده است.

انتشار گازهای گلخانه ای در جو به عنوان عامل اصلی گرمایش آب و هوای زمین، در ۳۰ سال گذشته سه برابر شده و مناطق خاورمیانه و آفریقای شمالی از کشور مغرب تا ایران به میزان چهار درجه سانتیگراد (سلسیوس) گرم شده که ۲ برابر میانگین گرمایش جهانی است.  خاورمیانه با خشکسالی شدید، نابودی حیات وحش، جاری شدن سیل های گسترده و آسیب دیدن میلیون ها تن از آلودگی هوا و تبدیل برخی بخش ها به غیرقابل سکونت، به یکی از آسیب دیده ترین مناطق زمین از اثرات منفی دگرگونی های آب و هوایی، تبدیل شده است.

هم زمان با گردهمایی سران کشورهای جهان در نشست کاپ ۲۶، یک منبع عمده انتشار گازهای گلخانه ای باقی مانده که احتمال توجه و بررسی به آن، کم است، زیرا هیچ کشوری موظف به انتشار همگانی میزان انشتار گازهای گلخانه ای نیروهای مسلح و نظامی خود نیست.

پژوهشگران و کنشگران حفظ اقلیم زمین، ارتش آمریکا را به عنوان عمده ترین مصرف کننده نفت و همچنین بزرگ ترین و اصلی ترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در این سیاره که در ۲۰ سال گذشته افزون بر به راه انداختن جنگ هایی در خاورمیانه، با انتشار گازهای گلخانه ای به سراسر این سیاره رسانده است، عامل نگرانی می دانند. ارزیابی پروژه هزینه جنگ وابسته به دانشگاه براون نشان می دهد که ارتش ایالات متحده میان سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن دی اکسید کردن وارد جو زمین کرده که ۴۰۰ میلیون تن آن به صورت مستقیم ناشی از جنگ های پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در افغانستان، عراق، پاکستان و سوریه بوده است. اگر ارتش آمریکا، کشوری در خاورمیانه به شمار آورده شود، در ردیف هشتمین منتشر کننده عمده گازهای گلخانه ای در این منطقه جای می گرفت.

بر اساس داده های پژوهشگران دانشگاه های دورهام و لنکستر در بریتانیا؛ ارتش آمریکا تنها در ۲۰۱۷ روزانه به صورت میانگین ۲۶۹ هزار و ۲۳۰ بشکه نفت خریداری و در همان سال بیش از ۲۵ میلیون تن دی اکسید کربن وارد جو کرده است. آسیب زاترین منبع انتشار گازهای گلخانه ای ارتش آمریکا، مصرف سوخت هواپیماهای جت بوده که به علت سوزانده شدن در ارتفاعات بالای جو، ۲ تا چهار برابر دیگر گونه های سوخت، در گرمایش سیاره زمین نقش دارد.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد (cop۲۶) از یکشنبه ۹ آبان ماه با حضور هزاران نفر از سران و نمایندگان ۲۰۰ کشور در شهر گلاسکوی اسکاتلند فعالیت خود را آغاز کرد. در جریان این کنفرانس دو هفته ای، مذاکرات دیپلماتیک فشرده ای پیرامون چگونگی مقابله با گرمایش زمین به عنوان چالش مشترک جهانی، صورت گرفته و سران و نمایندگان کشورهای جهان، اهداف و تعهدات خود را برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی و نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰، ارائه کرد ه اند.

قرار است هیئت های نمایندگی و مذاکره کننده در این نشست، کشورهای جهان را وادار کنند تا اقدامات و تعهدات بلندپروازانه تری را برای جلوگیری از ادامه گرمایش زمین و محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد، بپذیرند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس