کد خبر 1296497
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
گوزن‌ها کاندیدای بعدی گردش ویروس کرونا

محققان در طول اوج شیوع کووید-۱۹ در انسان‌ها در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۳۰۰ نمونه جمع‌آوری‌شده از گوزن‌های سراسر ایالت آیووا را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش مشرق و به نقل از اس تی دی، به گفته محققان درصد گوزن‌های مبتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲ در طول مطالعه افزایش یافته و آزمایش کرونا ۳۳ درصد از کل گوزن‌ها نیز مثبت شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که گوزن دم سفید ممکن است منبعی باشد که سبب گردش ویروس شود که البته این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد ظهور گونه‌های جدید که ممکن است تهدیدی برای حیات وحش و احتمالا برای انسان باشد، ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید

شیر خفته کرونا را بیدار نکنیم

"سورش کوچیپودی"(Suresh Kuchipudi) محقق این مطالعه از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا گفت: این مطالعه اولین شواهد مستقیم از حضور کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در بدن هرگونه موجود زنده آزاد را نشان می‌دهد. یافته‌های ما نیز پیامدهای مهمی در زمینه اکولوژی و تداوم طولانی مدت ویروس ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل انتقال ویروس به دیگر حیوانات یا انسان است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که افراد مسئول می‌بایست اقدامات فوری را برای نظارت بر گسترش ویروس در گوزن‌ها و جلوگیری از انتقال آن به انسان انجام دهند.

به گفته "ویوک کاپور"(Vivek Kapur) از دیگر محققان این مطالعه گفت: در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ می‌تواند از گوزن به انسان منتقل شود وجود ندارد اما اعتقاد ما بر این است که شکارچیان و کسانی که در مجاورت این حیوانات زندگی می‌کنند باید احتیاط کنند و برخی مسائل را در هنگام تماس نزدیک یا دست زدن به حیوانات رعایت کنند. بهتر است از تجهیزات حفاظت فردی مناسب نیز استفاده کرده و در برابر کووید-۱۹ واکسینه شوند.

تحقیقات پیشین وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا نشان داد که ۴۰ درصد گوزن‌های دم سفید دارای آنتی بادی علیه ویروس کرونا هستند. با این حال محققان این مطالعه خاطرنشان کردند که آنتی‌بادی‌ها تنها نشان‌دهنده قرار گرفتن غیرمستقیم در برابر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ یا ارگانیسم‌های مرتبط با ایمنی هستند و عفونت کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ یا توانایی انتقال ویروس از حیوانات به دیگری را ثابت نمی‌کنند.

در این مطالعه جدید محققان در طول اوج شیوع کووید-۱۹ در انسان‌ها در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۳۰۰ نمونه جمع‌آوری‌شده از گوزن‌های سراسر ایالت آیووا را مورد بررسی قرار دادند.

نمونه‌ها از غدد لنفاوی پشت حلقی گوزن‌ها که در سر و گردن آنها قرار دارد، جمع آوری شده بود. محققان با استفاده از روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس (RT-PCR) نمونه‌ها را به منظور آزمایش آر ان ای کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ مورد بررسی قرار دادند. محققان همچنین ژنوم کامل همه نمونه‌های مثبت در گوزن‌ها را توالی‌یابی کردند و ۱۲ گونه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲را شناسایی کردند که B.۱.۲ و B.۱.۳۱۱ حدود ۷۵ درصد از کل نمونه‌ها را تشکیل می‌دادند.

کاپور گفت: گونه‌های ویروسی که ما شناسایی کردیم با همان گونه‌های رایج در انسان‌ها در آن زمان مطابقت داشت.

کوچیپودی افزود: این تحقیق بر نیاز فوری در زمینه اجرای برنامه‌های نظارتی برای نظارت بر گسترش کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در گوزن‌ها و سایر گونه‌های حساس حیات‌وحش و به کارگیری روش‌هایی برای کاهش انتقال احتمالی را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس