مجلس تقاضای تفحص از بانک‌ها را بررسی می‌کند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش تورم، حفظ و ثبات ارزش پول ملی و تلاش برای از دست ندادن ارزش مالی، از پیش‌شرط‌های اجرایی شدن وام بدون بهره در سیستم بانکی کشور است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران، در بخشی از سخنانش با اشاره به فرازی از اصل ۴۳ قانون اساسی در خصوص تامین وام‌های بدون بهره برای مردم به عنوان یکی از وظایف دولت گفته است: «امروز جای وام بدون بهره خالی است و این سوال وجود دارد که نظام بانکی و اقتصادی کشور چند قدم برای تحقق این هدف برداشته است.»

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار گروه پژوهش ایرنا اظهار داشت: قطعا این مطلب و عملیاتی شدن آن، اقدامی ارزشمند و پسندیده به شمار می‌رود.

وام بدون بهره در کشورهای با تورم صفر

وی گفت: هم اکنون در کشورهایی که تورم نرخ پولی آنان نزدیک به صفر است، این اقدام صورت گرفته و بانک‌ها و موسسات مالی وام‌های بدون بهره به شهروندانشان ارایه می‌دهند.

مرحبا در ادامه افزود: این امر اما در کشور ما با توجه به شرایط فعلی تقریبا غیرممکن است؛ حتی وام‌های قرض الحسنه بانک‌ها و موسسات مالی نیز با ۲ تا ۴ درصد کارمزد پرداخت می‌شوند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تورم کشور بالای ۴۰ درصد است و ارزش پول ملی نیز روند نامطلوبی داشته و ماهیانه و حتی روزانه کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: البته محاسبات و فرمولی را هم که بانک‌ها و موسسات مالی کشور در مورد نرخ بهره مورد استفاده قرار می دهند نیز نادعادلانه و غیر قابل قبول می‌دانم، اما واقعیت دیگری نیز وجود دارد که آن هم این است که بانک‌ها، پول‌هایی را که به صورت وام‌های ۳ یا ۵ ساله ارائه می‌دهند، دیگر قدرت خرید همان زمان پرداخت را ندارند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این وام‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد نیز در اصل مربوط به سرمایه‌های سایر شهروندانی است که در بانک‌ها گذاشته اند و اگر سودی به آنها تعلق نگیرد، با توجه به نرخ تورم، مستهلک می‌شوند.

وی اظهار داشت: بانک‌ها و موسسات مالی که خودشان دارای پولی نیستند، بلکه از محل سپرده مردم به بخشی از شهروندان که نیاز به وام دارند، پرداخت می‌کنند و بخشی را هم صرف تامین مایحتاج خودشان می‌کنند.

در شرایط کنونی اقتصاد کشور،  وام بدون بهره عملا غیرممکن است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشورارائه وام بدون بهره عملا غیرممکن است، ولی امیدواریم در آینده با کنترل تورم مالی و نزدیک شدن به میزان صفر درصد، بتوانیم به این اهداف دست یابیم.

وی افزود: البته در آن شرایط هم ۱ تا ۲ درصد کارمزد برای وام‌ها دریافت می‌شود تا بانک‌ها و موسسات بتوانند امور جاری خود را برای خدمت‌دهی انجام دهند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فرمایش‌های حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد کاملا صحیح است و امیدواریم روزی برسد که شاهد ارائه وام بدون بهره به شهروندان باشیم، اما عملا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تقریبا می‌توان گفت که غیرممکن است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش شرط اصلی برای این امر، کاهش تورم، ثبات ارزش پول ملی و تلاش برای از دست ندادن ارزش آن است.

مرحبا افزود: خوشبختانه دولت دکتر ابراهیم رییسی نیز در همین زمینه تلاش‌های وافری دارد و امیدوارم سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم در نهایت سبب تثبیت قیمت‌های بازار و کنترل نرخ تورم شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس