جنگ یمن شکست آمریکا

یک اندیشکده آمریکایی نزدیک به لابی سعودی مدعی شد در شرایطی که نیروهای مردمی در حمله به مأرب در حال پیشروی هستند و ائتلاف سعودی رو به فروپاشی است، گزینه‌های آمریکا در خصوص یمن به پایان رسیده‌اند.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده کشورهای عرب خلیج فارس در واشنگتن در مقاله‌ای به قلم گریگوری جانسن عضو پیشین پنل کارشناسان امور یمن سازمان ملل و مؤلف کتاب «یمن، القاعده، و جنگ آمریکا در شبه‌جزیره عربستان» نوشت: دولت جوزف بایدن در ماه ژانویه در شرایطی روی کار آمد که مصمم بود به جنگ در یمن پایان دهد. بسیاری از اعضای دولت جدید در گذشته در دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا خدمت کرده بودند و تصمیم اوباما در تائید و حمایت از حمله تحت رهبری عربستان به یمن را اشتباه ارزیابی کرده بودند. یکی از مقامات ارشد دولت اوباما بعدها اقدام دولت اوباما در حمایت از سعودی‌ها را به «سواری با خودرو در کنار یک راننده مست» تشبیه کرد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


اذعان اندیشکده آمریکایی به دستان خالی آمریکا در یمن / ائتلاف سعودی در مأرب در حال فروپاشی است / آمریکا فاقد هرگونه اهرم فشار است

جنگ در یمن با هر معیاری فاجعه است

این اندیشکده می‌نویسد: جنگ در یمن طبق هر معیار سنجش‌پذیری فاجعه است. عربستان و امارات که هر دو شریک آمریکا هستند، به شکنجه زندانی‌ها در یمن، انجام حملات هوایی منجر به کشته شدن غیرنظامیان، و کمک به شکل‌گیری آنچه که سازمان ملل «بدترین بحران انسانی در دنیا» می‌خواند، متهم شده‌اند.

دولت جدید آمریکا احساس می‌کرد که وقت ایجاد تغییر است. بایدن حدوداً دو هفته پس از آنکه زمام امور را در دست گرفت، در نخستین سخنرانی مهم خود در حوزه سیاست خارجی وعده داد که «به همه حمایت‌های آمریکا از عملیات‌های تهاجمی در یمن، از جمله موارد مرتبط فروش تسلیحات» پایان می‌دهد. دولت بایدن همان روز تیموتی لیندرکینگ مأمور خدمات خارجی را به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن معرفی کرد. یک روز بعد، یعنی روز ۵ فوریه، دولت بایدن به کنگره اطلاع داد که نام حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی خارج خواهد کرد. دولت قبلی در واپسین روز زمامداری رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، حوثی‌ها را در فهرست تروریستی مزبور گنجانیده بود.

وعده صلح از طرف واشنگتن در افق پدیدار گشته بود. آمریکا به عربستان فشار آورده بود، بر شدت تلاش‌های دیپلماتیک خود افزوده بود، و در قالب خارج کردن نام حوثی‌ها از فهرست تروریسم، مشوق‌هایی به آنها ارائه داده بود. همانگونه که لیندرکینگ دو هفته بعد اظهار داشت، وقت مناسبی برای «آزمودن» حوثی‌ها بود تا مشخص شود آنها نسبت به روند صلح متعهد هستند یا نه.

اذعان اندیشکده آمریکایی به دستان خالی آمریکا در یمن / ائتلاف سعودی در مأرب در حال فروپاشی است / آمریکا فاقد هرگونه اهرم فشار است

تلاش انصارالله برای کنترل سه استان کلیدی

همانگونه که قابل پیش‌بینی می‌بود، حوثی‌ها [نیروهای انصارالله] در واکنش به اقدامات آمریکا نه تنها پیشنهاد گفتگو ندادند، بلکه حمله به مأرب را از سر گرفتند. حوثی‌ها مأرب را در راستای تحقق هدف خود مبنی بر ایجاد یک کشور مستقل در یمن حائز اهمیت کلیدی می‌دانند. منابع اقتصادی یمن که عمدتاً شامل میادین نفت و گاز می‌شوند، در مأرب، الشبوه، و حضرموت واقع شده‌اند.

حوثی‌ها برای آنکه در قامت یک دولت مستقل دوام بیاورند، باید کنترل حداقل یکی از این استان‌ها را در دست بگیرند. از آنجا که مأرب غربی‌ترین استان در میان این استان‌ها و بیشتر از بقیه به قلمرو تحت کنترل حوثی‌ها نزدیک است، گروه مزبور توجه خود را تمام و کمال به سمت مأرب معطوف کرده است. اگر حوثی‌ها موفق شوند مأرب را تصرف کنند، این احتمال وجود دارد که آنها به سمت الشبوه در جنوب متمایل شوند تا کنترل میادین نفتی واقع در آنجا را در دست گیرند و پایگاه اقتصادی خود را بسط و گسترش دهند.

نحوه برنامه‌ریزی برای بازپس‌گیری مأرب

در ادامه این گزارش آمده است: طی سال‌های اول جنگ، مأرب یکی از معدود مناطق موفق در یمن محسوب می‌شد. مهاجرت آوارگان از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به مأرب و ورود سرمایه‌گذاری خارجی به این استان موجب رونق ساخت‌وساز در آنجا شد، چرا که جمعیت مأرب از ۴۰۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳ میلیون نفر در مقطع کنونی افزایش پیدا کرده است. یک مرکز خرید پرزرق‌وبرق، یک استادیوم جدید فوتبال، و یک دانشگاه مستقل در آنجا احداث گردید و روند احداث یک فرودگاه بین‌المللی نیز کلید خورد. همه اینها تحت حفاظت ارتش امارات و آتش‌بارهای موشکی پاتریوت آن کشور صورت گرفت. ارتش امارات مانع حرکت حوثی‌ها به سمت مأرب شده بود.

اذعان اندیشکده آمریکایی به دستان خالی آمریکا در یمن / ائتلاف سعودی در مأرب در حال فروپاشی است / آمریکا فاقد هرگونه اهرم فشار است

اما در ماه ژوئیه ۲۰۱۹، امارات روند کاهش حضور نظامی خود در یمن را آغاز کرد و نیروها و آتش‌بارهای موشکی پاتریوت خود را از مأرب خارج نمود. روز ۴ جولای ۲۰۱۹، حوثی‌ها با شلیک موشک‌های بالستیک به سمت خانه سلطان العراده استاندار مأرب، استحکامات شهر را آزمودند.

در ماه ژانویه ۲۰۲۰، حوثی‌ها حمله به مأرب را آغاز کردند. در طول یکسال بعد، جنگ بدون نتیجه ادامه پیدا کرد. حوثی‌ها جنگجویان خود را فوج فوج روانه نبرد با نیروهای متحد با دولت رئیس‌جمهور عبدربه منصور هادی و ستیزه‌جویان طایفه‌ای کردند که از پشتیبانی هوایی عربستان برخوردار بودند. در قالب جنگی که هیچکدام از طرفین قادر به پیروزی در آن نبود، حوثی‌ها سرزمینی را تصرف می‌کردند و سپس نیروهای دولتی آن را بازپس می‌گرفتند.

خارج کردن حوثی‌ها از فهرست تروریستی

در ماه فوریه ۲۰۲۱، دولت بایدن نام حوثی‌ها را از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی خارج کرد و گروه مزبور دست به تلاش‌های مضاعف در مأرب زد. آنها جنگجوی خود را از جبهه‌های دیگر روانه مأرب کردند و به سمت البیضا و الشبوه در سمت جنوب حرکت کردند تا مأرب را محاصره و مسیرهای تدارکاتی مهم آن را قطع کنند. حوثی‌ها همچنین به طوایف ساکن مأرب فشار آوردند تا با معاهده‌های عدم تعرض موافقت کنند، امری که جنگجویان حوثی را قادر می‌ساخت تا در مسیر حرکت به سمت مأرب از قلمرو طوایف عبور کنند. حوثی‌ها تا به امروز در زمینه مذاکره با طوایف سنی مأرب توفیق چندانی نداشته‌اند، اما عبدالغنی تحلیلگر یمنی نوشته که برخی از این طوایف «به پذیرش توافق با حوثی‌ها نزدیک‌تر می‌شوند.»

اذعان اندیشکده آمریکایی به دستان خالی آمریکا در یمن / ائتلاف سعودی در مأرب در حال فروپاشی است / آمریکا فاقد هرگونه اهرم فشار است

پایان برتری هوایی عربستان بر حوثی‌های یمن

بخش زیادی از غرب و جنوب مأرب، جایی که نبرد در حال حاضر در جریان است، یک بوته‌زار بیابانی نسبتاً صاف و هموار است که جنگجویان حوثی را در برابر حملات هوایی آسیب‌پذیر می‌سازد. اما فشار آمریکا به عربستان و تعلیق فروش تسلیحات تهاجمی احتمالاً به این عامل بازدارنده پایان خواهد داد. برخی از مقامات غربی اخیراً به گروه بین‌المللی بحران گفته‌اند که «با توجه به میزان مصرف کنونی»، سعودی‌ها شاید مجبور شوند از میزان استفاده از مهمات هدایت‌شونده دقیق ظرف یک سال آینده بکاهند.

ائتلاف سعودی  در مأرب در حال فروپاشی است

این مؤسسه آمریکایی در ادامه عنوان کرد: ائتلاف سعودی علیه حوثی‌ها پیشاپیش در مأرب در حال فروپاشی است. عربستان به دنبال راه خروج است، طوایف دستیابی به توافقات جداگانه با حوثی‌ها را مدنظر دارند، و نیروهای دولتی گرفتار بی‌کفایتی، فساد، و سوء مدیریت هستند. طبق یک گزارش اخیر، سربازان در مأرب غالباً مجبور می‌شوند سلاح‌های خود را از بازار آزاد خریداری کنند. بسیاری از سربازان حاضر در آن استان ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند و همین امر موجب ترک خدمت و عبور سربازان از مرز به داخل عربستان در جستجوی کار شده است.

جای تعجب ندارد که حوثی‌ها در حال پیروزی در میدان هستند. در ماه سپتامبر، حوثی‌ها کنترل کامل استان البیضا و بخش‌هایی از شمال الشبوه را در دست گرفتند. این امر به آنها امکان می‌دهد تا ارتباط مأرب را با جنوب قطع کنند. آنها همچنین کنترل شهرستان حریب واقع در جنوب مأرب را در دست گرفتند و در حال حاضر مشغول محاصره شهرستان العبدیه هستند. اگر العبدیه سقوط کند، حوثی‌ها به سمت شهر مأرب حرکت خواهند کرد. اگر حوثی‌ها موفق شوند مرکز استان مأرب را تصرف کنند، امری که بسیار محتمل به نظر می‌رسد، کنترل میادین گازی مأرب به دست آنها خواهد افتاد و بدین طریق هرگونه امیدواری در خصوص احیای یمن در قامت یک کشور واحد از بین خواهد رفت.

اذعان اندیشکده آمریکایی به دستان خالی آمریکا در یمن / ائتلاف سعودی در مأرب در حال فروپاشی است / آمریکا فاقد هرگونه اهرم فشار است

آمریکا فاقد هرگونه اهرم فشار بر روی حوثی‌ها است

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: تکاپو در مأرب موجب شده تا آمریکا در وضعیت سخت و دشواری قرار گیرد. آمریکا فاقد هرگونه اهرم فشار بر روی حوثی‌ها است. تحریم‌ها کارگر واقع نشده‌اند، بیانیه‌های شدیداللحن آمریکا و سازمان ملل نادیده گرفته می‌شوند، و مداخله نظامی مستقیم آمریکا راه به جایی نمی‌برد. حوثی‌ها دلیلی نمی‌بینند که مصالحه یا مذاکره کنند. آنها به‌درستی بر این باورند که در حال پیروزی در میدان نبرد هستند و اگر فشار را در مأرب حفظ کنند، در نهایت می‌توانند میادین نفت و گاز را تصرف کنند و یک کشور مستقل تحت هدایت حوثی‌ها تشکیل دهند. دموکرات‌ها در آمریکا سال‌ها ائتلاف تحت رهبری عربستان را به باد انتقاد گرفته‌اند و دولت بایدن تمایلی ندارد که تصمیم خود را عوض کند و سلاح‌های تهاجمی در اختیار سعودی‌ها بگذارد. دولت بایدن از زمان روی کار آمدن به این موضوع پی برده که هنگامی که دارای اهرم فشار بر روی تنها یکی از طرفین است، اعمال فشار چه مخاطراتی به همراه دارد.

مؤسسه کشورهای عرب خلیج فارس در پایان تصریح کرد: هنگامی که بحث یمن به میان می‌آید، آمریکا هیچ گزینه‌ای در برابر خود نمی‌بیند. یکی از این دو سناریو در شرف وقوع است: آمریکا نیازمند کمک بیرونی از طرف ایران خواهد شد تا حوثی‌ها را نسبت به توقف حمله قبل از سقوط مأرب مجاب کند (هرچند معلوم نیست چرا ایران باید به متحدان خود به منظور توقف حمله فشار بیاورد یا چرا حوثی‌ها باید به حرف ایران گوش دهند)، و یا اینکه حوثی‌ها مأرب را تصرف خواهند کرد، به سمت الشبوه در جنوب حرکت خواهند کرد، و هدف جامعه بین‌المللی مبنی بر احیای یمن در قامت یک کشور واحد نقش بر آب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    19 1
    آل سعود وآمریکا نمی توان جلو پیش‌روی انصارالله درفتح شهر مارب ودیگر شهرهاي آشغال شده‌ یمن را بگیرند وانصاالله بزودی بر شهر مارب مسلط خواهد شد
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      6 0
      به امید تصرف عربستان به دست مجاهدان اسلام
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    9 26
    کشورهایی مثل ایران و لبنان و سوریه و یمن و عراق که گروه های شبه نظامی بر آنها تسلط پیدا کرده اند دیگر هیچ وقت روی آرامش و آبادانی را نخواهند دید
    • مهدی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      17 1
      جناب پوشکی از آلبانی کم مزخرف بگو، درسته که شکست رهبران تان براتون دردناک است ولی گفتن این مزخرفات دردتان را کم نمیکند. درد بکشید تا بمیرید
    • نادر IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      12 1
      اربابانت روی خوش نخواهند دید
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      5 0
      زهی خیال باطل حتما روی خوش در نوکری ارباب شما آمریکاست؟ شما به نوکری اربابت ادامه بده تا روی خوش بیشتری ببینی
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      افغانستان!
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 1
    چرا انصار الله كه در جبهه شمال دست بالا را دارد در جنوب هيچ وقت توفيقي بدست نياورد؟ عدن و مهم ترين بنادر يمن توسط اعتلاف جنوب و با كمك امارات سالهاست كه از تصرف انصار الله خارج شده
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      11 1
      جناب آسيو به‌ نوبت‌ با فتح مارب وتسلط برچاههای نفت وگاز انصارالله هشتاد درصد راه پیروزی را پیموده ودست اجانب را از غارت منابع یمن قطع کرده سپس‌ راهی آزاد سازی شهر جنوب وتنگه باب المندب خواهد شد انشاالله
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      3 0
      اتفاقا خبر نداری الحدیده که در محاصره اونها بود رو باضافه ساحل تا نزدیک تعز تخلیه کردن و فرار کردن یعنی فشار بر مارب بر جنوب اثر آنچنانی گذاشت. می دونی اونها چقدر تلاش کردن تا تونستن الحدیده رو محاصره کنن ؟ الآن هم مارب در آستانه آزادی است و هم محاصره دریایی رنگ باخته.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    8 1
    شهید بهرام اسماعیلی: هرگز از خط اصیل ولایت فقیه تخلف نکنید. تخلف از خط اصیل ولایت فقیه یعنی پایمال کردن خون شهیدان اسلام و بالاتر از این، تخلف از صراط مستقیم و قانون الهی است. شهید محمد مهدی انصاری: به فکر خانواده های شهدا و ولایت فقیه باشید. شهید مهدی امینی: ای ملت اسلام! پشتیبان ولایت فقیه باشید تا این حکومت که زمینه ساز حکومت حضرت حجت(عج) است زنده و جاوید بماند
  • امیرمشاط IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    11 1
    سلام.اگرکشور یمن هم میخواست مثل خیلی از کشورهای دیگر امنیت خود رابه کشورهای سلطه گر بسپارد وقوانین بین المللی آنان را هم اجرا کند وبه کدخدا توکل کند .ودنبال مذاکره میرفت امروز مثل اشرف غنی ها وصدام...وغیره درس عبرتی برای تاریخ میشدند .ولی به لطف خدا شده اند الگوی جهانیان .
  • مصطفی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    6 1
    الحمدالله خبرهای خوب در راه است
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    6 1
    شهید احمد کشوری (از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران) تا آخرین قطره خون برای اسلام و اطاعت از ولایت فقیه خواهم جنگید. شهید مهندس مهدی باکری (فرمانده 31 لشکر عاشورا) برادران می‌دانند که ولایت محور اصلی جامعه ما است. یعنی همه چیز ما بر حول محور ولایت شکل می‌گیرد و امام امت این را دقیقاً تفهیم کرده‌اند و به ما گفته‌اند که چگونه این محور را نگه داریم و حول آن حرکت کنیم تا این که جامعه اسلامی و حرکت صحیح اسلامی داشته باشیم. (واحد فرهنگی پایگاه نمونه شهید محمود مریدی شوشتر)
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    12 1
    راه قدس از یمن میگذرد
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 0
    سلام ثمرات آزادی مارب برای دنیای اسلام1-عظمت امریکا و انگلیس در خاورمیانه شکسته می شود2- انصارالله به یک قدرت فرامنطقه ای تبدیل خواهد شد3- حکومت پادشاهی عربستان سعودی فرو خواهد پاشید باید منتطر باشیم بخاطر ناراحتی نطامیان و مردم عربستان از جنگ یمن شاهد کودتا توسط امریکا برای تشکیل جمهوری سکولار تابع اسلام سیاسی امریکا در ریاض باشیم 4- حزب دمکرات امریکا مشتاقانه در حال برنامه ریزی برای تغییر حکومت ریاض است با خواندن خاطرات کتاب اوباما این نظر بیشتر نمایان خواهد شد5-دولت حزب دمکرات امریکا می خواهد رابطه اسراییل با ریاض را تحت کنترل خود بگیرد6-امریکا و انگلیس بازنده جنگ یمن خواهند بود چون باب المندب را در حال از دست دادن هستند7-پایگاه امریکا در جزیره دیگوگارسیا نیز در امان نخواهد بود8-توانمندی و مدیریت موفق ایران در خاورمیانه هند و چین و روسیه را بیشتر به ایران نزدیکتر خواهد کرد9- امنبت اسراییل باز هم کاهش پیدا خواهد کرد10 دست قدرتمند ایران در خاورمیانه سکوی جهش ایران به افریقا خواهد بود11-کشورهای کوتوله ای خلیج فارس برای ایجاد امنیت خود به ایران نزدیکتر خواهند شد12-یمن می تواند همراه با افغانستان و عراق و سوریه در صورت مدیریت اقتصادی حساب شده ایران به محرک جهش اقتصادی کشور فراتر از تحریم ها و برجام تبدیل شود13-فرانسه و آلمان با وسوسه اقتصادی در خاورمیانه ارتباط بیشتری با ایران برقرار خواهند کرد14-موفقیت مقاومت در یمن مکتب حاج قاسم سلیمانی را در جهان بیشتر مطرح خواهد کرد15- جایگاه یمن در میان کشورهای عربی تقویت خواهد شد16- شخصیت اجتماعی حزب الله در خاورمیانه تقویت خواهدشد17-حضور طرفداران شیخ زکزاکی رهبرشیعیان نیجریه در یمن در آینده را باید به فال نیک گرفت18-پیروزی انصارالله در یمن برگ برنده دیگر جمهوری اسلامی ایران د ر مذاکرات برجام و تحریم خواهد بود انشالله و توکل الله.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 0
    به امید پیروزی کامل انصارالله بر یمن و آزاد سازی یمن از دست خائنین و سعودی های حرومزاده و امارات ولدزنا انشاالله یمن به کشوری قدرتمند و استراتژیک و یکی از قدرتهای مقاومت اسلام در برابر شیطان و شیطان پرستان وهابی تبدیل بشه و هرچه زودتر مارب را آزاد کنن رزمندگان عزیز یمنی که یمن باید به دست صالحین بیفتد و تمام خسارت را آل سعود خونخوار و امارات بی شرف باید بدن و یمن را خیلی خیلی بهتر از قبل بسازند مردم باعزت و مقاوم یمن عزیز و به یکی از کشورهای پیشرفته و مقاوم اسلامی تبدیل بشن ما هم از الان باید آماده باشیم که یمن را بسازیم خیلی بهتر و پیشرفته تر از قبل ما باید از قدرت و تکنولوژی و پیشرفت خود استفاده کنیم و به داد مظلومان دنیا و مستضعفین دنیا برسیم که هم دنیا دارد و هم آخرت و هم ماموریت جمهوری اسلامی ایران این است که به داد مستضعفین دنیا برسد و با تکنولوژی و قدرت ایمان و علمی که بدست آورده به همه مظلومان جهان در برابر شیطان پرستان و ستمگران جهان کمک کنیم این کارها خیلی مهم است و برای ظهور امام زمان لازم و واجب است و ظهور را نزدیک میکند درود بر یمن عزیز و پیروز و مقاوم و باعزت و صالح مرگ بر آل سعود مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و لعنت بر یهود و ایلام پیروز است من عاشق این شعار زیبا و پرمعنا و لب کلام یمنی های عزیز هستم (( برای سلامتی رهبر جهان اسلام و قدرت ایمان و حکیم عالم اسلام آقای خامنه ای عزیز صلوات ))
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 0
    العبدیه مدتهاست به تصرف انصار الله درآمده تازه قبیله مراد که خیلی سرسخت بودند هم بعدش تسلیم شدند و ... بحمد الله و المنه
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 0
    چرا از الحدیده نمی نویسید ؟! فارس چندتا خبر گذاشته که مزدوران مواضع اشغالی زیادی رو تخلیه کرده و به المخاء رفته اند و انصار الله در حال استقرار بجای آنهاست نقشه اونجا رو بزارید
  • FI ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    فرماندار استان "مارب" اعلام کرد که ارتش یمن مانع تسلط حوثی ها بر این استان شد. به گزارش اسپوتنیک، سلطان العراده فرماندار استان "مارب" گفت: نیروهای دولتی یمن توانستند از تصرف استان نفت خیز "مارب" در شمال شرق این کشور توسط جنبش انصارالله (حوثی ها) جلوگیری کنند. وی خاطرنشان کرد که خبرنگار اسپوتنیک اولین خبرنگار روس است که از استان مارب بازدید می کند، استانی که العراده 10 سال است که رهبری آن را بر عهده داشته است. اقدامات نظامی علیه مارب از سال 2015 ادامه داشته است، جبهه‌ها به طور متناوب در مکان‌های مختلف ظاهر می‌شوند، جنگ از آن زمان متوقف نشده است. از ابتدای سال جاری، اقدامات نظامی تشدید شده، زیرا حوثی‌ها می‌خواهند کنترل کل یمن را به دست بگیرند. العراده گفت: حوثی‌ها از استان شبوه جنوبی، که تحت کنترل شورای انتقالی یمن جنوبی است، به مارب حمله کردند که باعث تعجب ما شده است. با این حال، حمله متوقف شده و اکنون این منطقه به استثنای مناطق خاصی در جنوب مرکز استان تحت کنترل نیروهای دولتی است.
  • snnt IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    خروج تمام نیروهایی خارجی و انتخابات تحت نظارت نیروهای سازمان ملل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس