حمله سایبری به ایران

یک پایگاه انگلیسی مدعی شد اسرائیلی‌ها تصور می‌کنند با هدف قرار دادن سامانه بنزین، باعث نارضایتی مردم عادی ایران از حکومت می‌شوند، اما تصوراتشان اشتباه است.

سرویس جهان مشرق - پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست‌آی انگلیس در یادداشتی به قلم ریچارد سیلوراشتاین که در حوزه افشاگری علیه اسرائیل در رسانه‌های مطرح بین‌المللی مقاله می‌نویسد، نوشت: روزنامه هاآرتص هفته پیش در مقاله‌ای مدعی شد که جدیدترین حمله به سیستم توزیع سوخت پمپ‌بنزین‌های ایران بخشی از پیکار جنگ سایبری اسرائیل بود، پیکاری که با هدف تضعیف زیرساخت‌های ایران، ایجاد تفرقه و تنش، و بی‌ثبات‌سازی حکومت روحانیون طراحی شده است. مقاله فوق‌الذکر به تفکر راهبردی ورای این حملات هماهنگ پرداخته بود.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


حملات سایبری اسرائیل صرفاً موجب تقویت عزم و اراده ایرانیان می‌شود

خیال خام مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی

در مقاله مزبور آمده بود: «مقامات امنیتی اسرائیل اخیراً عموم مردم ایران یا حداقل طبقه متوسط تحصیلکرده شهری را مدنظر قرار داده‌اند و آنها را پاشنه آشیل کشور می‌دانند. آنها معتقدند که گروه مزبور برایش سخت است که هرگونه آسیب و صدمه به کیفیت زندگی‌اش را تحمل کند. آنها امیدوارند که اگر وضعیت ادامه یابد، این ایرانی‌ها فشار شایانی به حکومت خواهند آورد.»

سیلوراشتاین بر خلاف این پنداشت نشریه صهیونیستی فکر می‌کند و معتقد است: این رویکرد توأم با خیال خام است و یکی از ضعف‌های کلیدی آن القای این برداشت است که مردم ایران تصمیمات سیاسی را صرفاً بر مبنای رفاه مادی خود اتخاذ می‌کنند. رویکرد مزبور این واقعیت را نادیده می‌گیرد که ایرانی‌ها چنین تصمیماتی را بر اساس طیف گسترده‌تری از عوامل نظیر غرور ملی، یکپارچگی ارضی، و پاسداری از حقوق ملی اتخاذ می‌کنند.

حملات سایبری اسرائیل صرفاً موجب تقویت عزم و اراده ایرانیان می‌شود

هرکه امیدوار به ایجاد شکاف میان مردم ایران و رهبرانش بود، اشتباه فکر می‌کرد

میدل‌ایست‌آی ادامه داد: برنامه هسته‌ای فقط مایه سربلندی ایرانی‌ها نیست: این برنامه همچنین یکی از مؤلفه‌های دفاعی مهم در زرادخانه راهبردی این کشور جهت محافظت از خود در برابر دشمنان محسوب می‌شود. نمی‌توان ایرانی‌ها را متقاعد ساخت تا صرفاً به‌واسطه مشکلات اقتصادی به نحو دیگری تصمیم بگیرند.

یواو لیمور خبرنگار امور نظامی روزنامه اسرائیل هیوم نیز در این خصوص نظر مشابهی دارد. او در این باره نوشت: «هرکسی که امیدوار به ایجاد شکاف میان مردم ایران و رهبرانش بود، اشتباه فکر می‌کرد. این اولین بار نبود... حکومت چالش‌های به مراتب بدتر را پشت سر گذاشته که بارزترین آنها تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا [ضد ایران] بود. این چالش‌ها به امیدها مبنی بر وقوع انقلاب [مردمی] جامه عمل نپوشاندند.»

لیمور در این باره افزود: «تجارب پیشین نشان می‌دهند که اسرائیل فاقد راهبرد و اقدامات واضح و شفاف است... و بدون تفکر دست به اقدام می‌زند.»

حملات سایبری اسرائیل صرفاً موجب تقویت عزم و اراده ایرانیان می‌شود

بازی مجموع صفری که باید پایان یابد

این پایگاه انگلیسی در ادامه نوشت: این به نظر به مثابه بالا گرفتن جنگ سرد میان دو بازیگری است که اوایل سال جاری درگیر اقدامات خرابکارانه متقابل علیه کشتی‌های یکدیگر در خلیج فارس و دریای مدیترانه بودند. هر دو طرف به نظر به این نتیجه رسیدند که این تاکتیک‌ها به مثابه یک بازی مجموع صفر هستند و به آن پایان دادند.

با این حال، پیکار جدید که در قالب آن اسرائیل تأسیسات حیاتی ایران که زندگی روزمره مردم به آنها وابسته است را به صورت گزینشی هدف قرار می‌دهد، در برابر حمله متقابل ایران کمتر آسیب‌پذیر است، چرا که جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته صدمه چشمگیری به زیرساخت‌های اسرائیل وارد کند (هرچند در این خصوص تلاش کرده است).

اسرائیل اولین رژیمی است که دست به چنین پیکار سیستماتیک و بلند مدتی می‌زند تا به زیرساخت‌های غیرنظامی حساس یک کشور ضربه وارد کند، پیکاری که با هدف دامن زدن به تغییر حکومت طراحی شده است. دنیا باید به دقت به این مسئله توجه کند ــ چرا که جنگ میان کشورها در آینده بی‌شک این شکلی خواهد بود.

احتمال افزایش جنگ‌های سایبری میان کشورها

در صورتی که این روش‌ها در سطح بین‌المللی قانونمند نشوند، کشورها جنگ‌های سایبری فزاینده‌ای به راه خواهند انداخت. از آنجا که کنوانسیون ژنو شیوه‌های جنگی مجاز را تدوین نموده است، وقت آن است که از یک کنوانسیون ژنو در حوزه جنگ‌های سایبری برخوردار شویم.

اگرچه هیچکس در درون دستگاه اطلاعاتی اسرائیل این سؤال را مطرح نکرده که آیا این تاکتیک تأثیری بر ایران دارد یا نه، اما ما پیشاپیش در قالب یک نظرسنجی سراسری که توسط مؤسسه ایران‌پل از طرف دانشگاه مریلند انجام گرفته است، پاسخ این سؤال را پیدا کرده‌ایم.

حملات سایبری اسرائیل صرفاً موجب تقویت عزم و اراده ایرانیان می‌شود

ایرانی‌ها رهبران خود را مقصر نمی‌دانستند

در نظرسنجی مزبور طیف گسترده‌ای از سؤالات درباره رویکرد ایرانی‌ها در قبال رهبرانشان و درباره تحریم‌های وضع شده از طرف کشورهای خارجی پرسیده شد. پاسخ‌دهندگان علیرغم تأثیر تحریم‌ها بر اقتصادشان، از برنامه هسته‌ای کشور بطور گسترده حمایت کردند. بعلاوه، ایرانی‌ها رهبران خود را به خاطر تحریم‌ها یا مصائب ناشی از آن مقصر نمی‌دانستند. به عبارت دیگر، سال‌ها تحریم ضد برنامه هسته‌ای ایران برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت، باعث تضعیف جدی حکومت نشد. راهبرد فعلی دولت بایدن شکست خورده است.

ایرانی‌ها می‌دانند اینها کار دشمنان کشور است

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در قالب بخشی از جدیدترین حملات سایبری، بیلبوردهای دیجیتال در برخی از پمپ بنزین‌ها نیز هک شدند و پیام‌هایی علیه رهبران ایران به نمایش گذاشتند. این تلاشی کمرنگ به منظور دور کردن توجه ایرانی‌ها از مقصران واقعی بود. ایرانی‌ها می‌دانند که خرابکاری علیه زیرساخت‌های کشور تقصیر رهبرشان نیست. آنها می‌دانند که اختلال در شبکه راه‌آهن یا شبکه توزیع سوخت به خاطر نقایص درونی در این شبکه‌ها نیست. بعلاوه، آنها می‌دانند که این حملات نیز همانند تحریم‌ها ماهیت تنبیهی دارند. این‌ها کار دشمنان خارجی کشور است. این امر در عمل به جای ضربه زدن به رهبران کشور، آنها را مصون می‌سازد.

حملات سایبری اسرائیل صرفاً موجب تقویت عزم و اراده ایرانیان می‌شود

شیرین‌کاری نمایشی اسرائیلی‌ها

طی روزهای پایانی هفته، آمریکا در راستای افزایش فشارها ضد ایران به اسرائیل پیوست. این کشور یک بمب‌افکن بی-۱ بی لنسر را با اسکورت جنگنده‌های اسرائیلی و اماراتی در راستای «نمایش قدرت» ضد جمهوری اسلامی به خلیج فارس اعزام کرد. بمب‌افکن بی-۱ بی قادر به حمل بمب‌های سنگرشکن جدید و قدرتمند آمریکا موسوم به جی‌بی‌یو-۷۲ است. اسرائیل خواستار خریداری این تسلیحات شده تا بدین طریق از سخت‌افزارهای نظامی لازم جهت حمله به تأسیسات هسته‌ای مستحکم ایران برخوردار شود. رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که واحد ۵۱ تفنگداران دریایی آمریکا در اسرائیل بسر می‌برد و در کنار نیروهای ویژه ارتش اسرائیل تعلیم می‌بیند تا بعداً در قالب «تدارک جهت جنگ احتمالی با ایران» به خلیج فارس اعزام شود.

این‌ها صرفاً شیرین‌کاری هستند و یک سیاست قلمداد نمی‌شوند. این اقدامات مانع عزم و اراده ایران نمی‌شوند یا آن را تضعیف نمی‌کنند.

حملات سایبری اسرائیل صرفاً موجب تقویت عزم و اراده ایرانیان می‌شود

آمریکا باید تحریم‌های ایران را رفع کند

سیلوراشتاین در پایان به کاخ سفید توصیه کرد: اگر آمریکا واقعاً خواهان پایان دادن به «تهدید» هسته‌ای ایران است، باید با احترام با ایران رفتار کند. این کشور باید به ایران اجازه انجام کارهایی را دهد که دیگر کشورهای هسته‌ای مجاز به انجامش هستند.

آمریکا باید از طریق محدود کردن قابلیت هسته‌ای اسرائیل، به ایران ثابت کند که اسرائیل هیچ تهدیدی متوجه تهران نمی‌کند. آمریکا باید ایران را به رسمیت بشناسد و روابط با آن کشور را عادی سازد. آمریکا باید تحریم‌ها را رفع کند و فعالیت‌های تجاری عادی با این کشور را از سر گیرد.

آمریکا صرفاً آنگاه می‌تواند انتظار داشته باشد که ایران برنامه هسته‌ای خود و شاید حتی برنامه موشک‌های بالستیک خود و اتحاد با نیروهای منطقه‌ای نظیر حزب‌الله و حوثی‌ها را محدود کند. اما اینگونه نیست که غرب انتظار داشته باشد که ایران یک‌طرفه اقدام به خلع سلاح خود کند. چنین چیزی قرار نیست اتفاق افتد.

درباره پایگاه خبری تحلیلی «میدل‌ایست‌آی»

«میدل‌ایست‌آی» یک پایگاه خبری تحلیلی مستقر در لندن است که به پوشش وقایع و رویدادهای مهم خاورمیانه می‌پردازد. این پایگاه انگلیسی که اغلب به موضوعات اطلاعاتی نیز می‌پردازد خود را یک «سازمان خبری آنلاین با بودجه مستقل که در آوریل ۲۰۱۴ تأسیس شد» توصیف می‌کند و به دنبال آن است که پورتال نخست اخبار خاورمیانه باشد. «میدل‌ایست‌آی» به سردبیری «دیوید هرست»، سردبیر و روزنامه‌نگار سابق سرویس خارجی روزنامه بریتانیایی گاردین فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    8 7
    بسیار عالی. ای کاش بعضی هم بصیرت این نویسنده را داشتند
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      2 4
      [۱۱/۷،‏ ۲۲:۳۹] فاطمی ثارالله امام خامنه: - از تاريخ و سرنوشت ديگران عبرت بگيريم. «كما اخرج ابويكم» - خود را بيمه شده و به دور از انحراف ندانيم، حضرت آدم كه مسجود فرشتگان بود، با فريب شيطان از جايگاه خود دور شد. «أخرج أبويكم ...» - برهنگى وكشف حجاب، عامل خروج از جايگاه قرب الهى است. «أخرج أبويكم... ينزع عنهما لباسهما» - هرگونه برنامه و تبليغاتى كه به برهنگى بيانجامد، شيطانى است. «لايفتننّكم الشيطان... ينزع عنهما لباسهما» - هدف شيطان، برهنگى زن و مرد در برابر يكديگر است. «ليريهما سواتهما» - شيطان تنها نيست، بلكه گروه و ايادى دارد. «انّه يراكم هو وقبيله» چنانكه در جاى ديگر مى 95 [۱۱/۷،‏ ۲۲:۳۹] فاطمی ثارالله امام خامنه: خوانيم: «و جنود ابليس» (63) - چون شيطان را نمى بينيم، از او غافل نباشيم و هميشه آماده باشيم. «لايفتننكم... لاترونهم» زيرا فريبندگى شيطان به خاطر ناپيدايى اوست. - برهنگى، نشانه ى عدم ايمان و سلطه ى شيطان است. «ينزع عنهما لباسهما... اولياء للذّين لايؤمنون» - سلطه ى شيطان، به خاطر اعمال خود انسان است. «أولياء للذين لايؤمنون» - سنّت خداوند آن است كه شيطان بر كافران و منكران حاكم شود. «انّا جعلنا الشياطين اولياء للّذين لايؤمنون» - ايمان به خداوند، مانع ولايت و حاكميّت شيطان بر انسان مى شود. «اولياء للّذين لايؤمنون» ----- 63) شعراء،
    • محمد IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      5 1
      این حرفها رو آمریکایی ها بهتر میدل ایست آی می فهمند ولی مشکل اینجاست که یک جماعتی به نام اصلاحات در ایران هست که آمریکایی ها رو امیدوار کرده تا دست به این کارها بزنند. شانسشونو امتحان می کنند
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    6 5
    ایران باید یه ضرب شست کوبنده به اسقاطیل بزنه و قدرت سایبریشو نشون بده
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 5
    [۱۱/۷،‏ ۲۲:۳۹] فاطمی ثارالله امام خامنه: - از تاريخ و سرنوشت ديگران عبرت بگيريم. «كما اخرج ابويكم» - خود را بيمه شده و به دور از انحراف ندانيم، حضرت آدم كه مسجود فرشتگان بود، با فريب شيطان از جايگاه خود دور شد. «أخرج أبويكم ...» - برهنگى وكشف حجاب، عامل خروج از جايگاه قرب الهى است. «أخرج أبويكم... ينزع عنهما لباسهما» - هرگونه برنامه و تبليغاتى كه به برهنگى بيانجامد، شيطانى است. «لايفتننّكم الشيطان... ينزع عنهما لباسهما» - هدف شيطان، برهنگى زن و مرد در برابر يكديگر است. «ليريهما سواتهما» - شيطان تنها نيست، بلكه گروه و ايادى دارد. «انّه يراكم هو وقبيله» چنانكه در جاى ديگر مى 95 [۱۱/۷،‏ ۲۲:۳۹] فاطمی ثارالله امام خامنه: خوانيم: «و جنود ابليس» (63) - چون شيطان را نمى بينيم، از او غافل نباشيم و هميشه آماده باشيم. «لايفتننكم... لاترونهم» زيرا فريبندگى شيطان به خاطر ناپيدايى اوست. - برهنگى، نشانه ى عدم ايمان و سلطه ى شيطان است. «ينزع عنهما لباسهما... اولياء للذّين لايؤمنون» - سلطه ى شيطان، به خاطر اعمال خود انسان است. «أولياء للذين لايؤمنون» - سنّت خداوند آن است كه شيطان بر كافران و منكران حاكم شود. «انّا جعلنا الشياطين اولياء للّذين لايؤمنون» - ايمان به خداوند، مانع ولايت و حاكميّت شيطان بر انسان مى شود. «اولياء للّذين لايؤمنون» ----- 63) شعراء،
  • ali IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    salam

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس