کد خبر 1295517
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
رشد ۱.۸ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۰

خودروسازان بزرگ و کوچک کشور در هفت ماهه ابتدایی امسال موفق به تولید ۵۶۰ هزار و ۵۱۴ دستگاه انواع خودرو شدند. آماری که حکایت از رشد ۱.۸ درصدی تولید در هم‌سنجی با پارسال دارد.

به گزارش مشرق، در مدت مشابه سال گذشته خودروسازان داخلی ۵۵۰ هزار و ۵۷۷ دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

مطابق آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هفت ماهه ابتدایی امسال خودروسازان در همه حوزه‌ها به‌جز تولید وانت و اتوبوس، موفق به ثبت رشد تولید شدند و این رشد در بخش ون با ۹۶.۵ درصد و کامیونت، کامیون و کشنده با ۸۰.۹ درصد چشمگیرتر بود.

در مدت یاد شده ۵۱۲ هزار و ۳۸۸ دستگاه خودروی سواری تولید شد که ۲.۵ درصد بیش از آمار مدت مشابه پارسال است. تولید سواری معادل ۹۱.۴ درصد تولیدات خودروسازان بوده است.

پس از سواری، تولید وانت بیشترین سهم را در تولیدات خودروسازان داشته است. تا پایان مهرماه امسال ۴۱ هزار و ۹۲۵ دستگاه وانت تولید شد که نشان‌دهنده افت ۱۰.۴ درصدی است.

در مدت مذکور ۳۴۰ دستگاه ون (رشد ۹۶.۵ درصدی)، ۵۰۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (رشد ۷.۶ درصدی)، ۳۶۷ دستگاه اتوبوس (افت ۲۱.۷ درصدی) و چهار هزار و ۹۸۵ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۸۰.۹ درصدی) در کشور تولید شد.

تولیدات مهرماه امسال خودروسازان در مقایسه با مهرماه ۹۹ کاهش ۹.۴ درصدی ثبت کرد و به ۷۳ هزار و ۹۱۸ دستگاه رسید.

تولیدات ایران‌خودرو و سایپا

ایران‌خودرو و سایپا با تولید ۵۲۱ هزار و ۸۰۳ دستگاه خودرو در هفت ماهه ابتدایی امسال (بیش از ۹۳ درصد کل تولیدات خودروسازان) همچون همیشه پیشتاز بودند.

در این میان ایران‌خودرو با تولید ۲۷۵ هزار و ۵۲۵ دستگاه خودرو (افت ۲.۴ درصدی نسبت به پارسال)، خودروساز نخست کشور لقب گرفت.

۲۷۲ هزار و ۷۴۶ دستگاه سواری (کاهش ۱.۹ درصدی)، ۹۸ دستگاه وانت (افت ۹۶.۶ درصدی)، ۹۵ دستگاه ون (رشد ۴.۴ درصدی)، ۳۴۳ دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس (رشد ۳۵۱.۳ درصدی) و ۲ هزار و ۲۴۳ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۸۲.۷ درصدی) تا پایان مهرماه توسط آبی‌پوشان جاده مخصوص تولید شد که ۳۴ هزار و ۱۳۲ دستگاه از این تولیدات سهم مهرماه این خودروساز بوده است.

رشد ۴.۲ درصدی تولیدات سایپا

نارنجی‌پوشان جاده مخصوص نیز به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در هفت ماهه امسال موفق به تولید ۲۴۶ هزار و ۲۷۸ دستگاه خودرو شدند که رشد ۴.۲ درصدی در هم‌سنجی با پارسال نشان می‌دهد.

این میزان تولید مشتمل بر ۲۱۲ هزار و ۶۳۷ دستگاه خودروی سواری (رشد ۶.۲ درصدی)، ۳۲ هزار و ۹۶۱ دستگاه وانت (افت ۸.۲ درصدی)، ۴۷ دستگاه ون (رشد چهار هزار و ۶۰۰ درصدی) و ۶۳۳ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۱۸۰.۱ درصدی) است.

توضیح اینکه در مدت مشابه پارسال سایپایی‌ها فقط یک دستگاه ون تولید کرده بودند.

۳۳ هزار و ۶۶۳ دستگاه از این خودروها مربوط به آمار مهرماه این خودروساز است.

بررسی مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.

با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹ درصدی در این بخش پیش‌بینی شده است.

پیشتر «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک در جمع خبرنگاران افزود: تا پایان سال دست‌کم ۱۰۰ هزار خودرو بیش از برنامه طراحی شده امسال تولید خواهد شد، همچنین تولید در سال آینده ۱.۶ میلیون دستگاه خواهد شد و دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس