کد خبر 1295415
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۶
ریشه همه استرس‎ها چیست؟

مولانا معتقد است اگر فرد در زندگی به‌جای افتادن در دامان مهر پایان‌ناپذیر این و آن، بیاموزد که با خود انس بگیرد، مرگ که انس ابدی با خود است، هرگز وی را دچار کابوس انکار و وحشت نمی‌کند.

به گزارش مشرق، علی فتح‌الهی در رابطه با دیدگاه مولانا نسبت به مرگ و فنا، بیان کرد: مولانا مرگ و نیستی را نردبان عروج به بارگاه کبریا می‌پندارد و در شعری می‌گوید: «هیچ کس را تا نگردد او فنا/ نیست ره در بارگاه کبریا/ چیست معراج فلک این نیستی/ عاشقان را مذهب و دین نیستی».

وی با بیان اینکه مولانا در بیان حکایت خوشدلی بلال حبشی، مؤذن مشهور پیامبر(ص) به هنگام وفات، تلاش می‎کند تا مرگ را نوعی حیات ابدی برای انسان‌ها معرفی کند و می‎گوید: «چون بلال از ضعف شد همچون هلال/ رنگ مرگ افتاد بر روی بلال/ جفت او دیدش بگفتا وا حَرَب/ پس بلالش گفت نه نه وا طرب/ تاکنون اندر حرب بودم ز زیست/ توچه دانی مرگ چون عیشست و زیست»، افزود: مولوی معتقد است آنچه موجب هراس آدمی از مرگ  می‎شود، تنهایی مطلق ناشی از آن است که میان خود آنها و داشته‌هایشان ایجاد فراق می‌کند.

بیشتر بخوانید

افسردگی و اضطراب؛ دروازه ورود به بیماری‌ها

اگر فرد در زندگی به‌جای افتادن در دامان مهرِ پایان‌ناپذیر این و آن، بیاموزد که با خود انس بگیرد، مرگ که انس ابدی با خود است، هرگز وی را دچار کابوس انکار و وحشت نمی‎کند چنانکه در شعری می‌گوید: «بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید/ در این عشق چو مردید همه روح پذیرید/ بمیرید بمیرید و زین مرگ نترسید/ کزین خاک برآیید سماوات بگیرید».

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌‎آباد با اشاره به اینکه در فرهنگ عرفانی مولوی راهبرد انس گرفتن در تقابل با یأس و مرگ مهمترین عامل بازدارنده آدمی از اسارت نومیدی و افسردگی است و به گمان وی مرگ و زندگی هر دو یکی است و او مرگ را فقط نوعی تغییر حالت و هیئت تلقی می‌کند، اضافه کرد: چنان‌ که گفته شد مولانا بر این باور است که مهارت سلبی پذیرش نیستی و استقبال از فنای بسیاری از نعمت‌ها و تعینات از سوی سالکان و رهروان زمینه عروج انسان و اقبال آنها را فراهم می‌‎آورد و در شعری در این رابطه می‎گوید: «هیچ کس را تا نگردد او فنا/ نیست ره در بارگاه کبریا/ چیست معراج فلک این نیستی/ عاشقان را مذهب و دین نیستی».

دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد بیان کرد: بنابراین مولوی در این ابیات «که ز ضدها ضدها آید پدید/ از سویدا روشنایی آفرید/ در عدم هست ای برادر چون بود/ ضد اندر ضد مکنون چون بود» با بیانی استفهامی، از استتار هستی در نیستی و پنهان شدن ضد در ضد سخن می‎گوید. به‌ این ترتیب سخن مولانا به‌ویژه بیت دوم از ابیات مذکور به نظریه فیزیک کوانتومی نزدیک است، چون در عدم ضد ماده قرار دارد و ضد ماده هم به گفته مولانا در ماده پنهان و مکنون است.

فتح‌الهی با بیان اینکه مولوی به کرات در آثارش به پذیرفتن عدم و دست شستن از خواهش‎های نفسانی برای رسیدن به فراسوی مرزهای هستی سخن گفته است، گفت: در نظر او گرایش به هوا و هوس و شهوت، چشم انسان را بر روی حقایق معنوی می‎بندد و مانع رسیدن او به مقامات عالی می‎شود؛ چنان‌ که در شعری می‎گوید «آفت این در هوا و شهوت است/ ورنه اینجا شربت اندر شربت است/ چشم‎بند آن جهان حلق و دهان/ این دهان بربند تا بینی عیان».

وی با بیان اینکه مولوی دلبستگی به وجود خود را موجب ترس و ریشه همه استرس‎ها می‎داند و در شعری می‎گوید: «همه خوف از وجود آید، بر او کم لرز و کم می‎زن/ همه ترس از شکست آید، شکسته شو، ببین مؤمن»، افزود: مولانا در جای دیگر توصیه می‎کند که انسان باید مشکل خود را با نفی وجود خویش حل نماید تا به خوش‌وقتی و خوشحالی نائل شود و در این رابطه می‎گوید: «خوشی در نفی توست ای جان، تو در اثبات می‎جویی/ از آنجا جو که می‎آید، نگردد مشکل اینجا حل» به‌زعم او آسایش واقعی انسان تنها در زندگی دنیوی و در کنج عدم نهفته است؛ چنان‌ که در این رابطه می‎گوید «هیچ کنجی نبود بی‌خصمی/ هیچ گنجی نبود بی‌ماری/ جز به کنج عدم نیاسایی/ در عدم گریز یک باری».

فتح‌الهی ادامه داد: مولانا معتقد است بهترین مهارت زندگی برای رسیدن به حیات جاودان، گریختن از پناه‌گاه عدم و نیستی است چنان‌ که در شعری می‌گوید «اهل عالم زین غلط کردند راه/ کز عدم ترسند و این آمده پناه/ از کجا جوییم علم از ترک علم/ از کجا جوییم سلم از ترک سلم/ از کجا جوییم دست از ترک دست/ از کجا جوییم هست از ترک هست/ هم تو تانی کرد با نعم المعین/ دیده معدوم بین را هست بین/ دیده‌ای کو از عدم آمد پدید/ ذات هستی را همه معدوم بین» او با صراحت می‎گوید اگر آدمی دانش و هوش خویش را در حق فانی نسازد، هرگز به مقام هشیاری نائل نخواهد آمد «گر نکردی نثار، دانش و هوش/ کی بدی در زمانه هشیاری».

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 4
    پس منظور اینه که کلاهک هسته ایی رو ببریم بندازیم دور
  • هیچ ... IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    5 0
    نومیدی هنگامی که به مطلق می رسد یقینی زلال و آرامبخش می‌شود ، چه قدرت و غنایی است در ناگهان هیچ نداشتن ! اضطراب ها همه زاده انتظارهاست ...
    • محمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      8 1
      ریشه همه اضطرابها به زبان ساده (حب دنیا ) ست. حب دنیا ابتدا دلبستگی انسان به نفس حیوانی ست. یعنی خودخواهی خود شیفتگی
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      0 0
      حب دنیا چی صاحب خونه گفته پاشو پول ندارم رهنم کمه دوشیفت سرکارم قلبم دردمیکنه پول ندارم یک سقف میخوام حب دنیااااااا خستم همین
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    4 0
    عالی
  • دکتر محلاتی FR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    10 1
    یک بار صحیفه سجادیه را بخوانید تا مفهوم زندگی را بفهمید. انس با خداست و شادی روحی برای انکه رو به جلو باشد و جهل و غفلت را پرفسور خود نگیرد
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    7 1
    ریشه 70 درصد استرسها از نظر من رفتار نا مقبول سایرین هست
  • صبا IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    12 0
    هوالذی انزل السکینه فی قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم... " "اوکسی است که آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد تا ایمانی به ایمان شان بیافزایند.(سوره مبارکه فتح )
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 3
    در زمان مولانا تورم و گرانی نبود وگرنه مولانا نیز تورم و گرانی را عامل استرس معرفی میکرد.
  • علی خان IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    6 1
    انسان هر چقدر هم تلاش کنه استراس و اضطراب نداشته باشه باز ی عده بی همه چیز که درونشون آلوده به آزار و اذیت دیگران هست رو سرش آور میشن. با تشکر علی خان .
  • . IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 3
    در ایران، پول است/ ابروی رفته مان است.
    • بی پول بدهکار IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      3 5
      بالای شصت درصد متولدین دهه شصت و هفتاد بیکار و بی خانه و حیران اند. اکثرا بدهکار هستند و در خانه پدر و مادرشان هستند. دهه پنجاهی ها را نگفتم. این افراد باید خودکشی کنند . افسردگی که جای خودش را دارد
  • جلال IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 0
    مولوی حرف زیبایی زده ولی قبل از او و بهتر از او پیشوایان معصوم ما مساله را روشن کرده اند. به منبع اصلی مراجعه کنیم بیشتر و بهتر گیرمون میاد.
    • نا شناس IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      0 0
      چرا از روی تعصب و خامی اصرار بر رد یا نفی شخصیت بزرگی چون مولانا دارید؟ سختگیری و تعصب خامی است . تا جنینی،کار خون آشامی است.اگر اندکی سواد علمی و معنوی داشتید ، خود حضرت مولانا که سلام خدا بر او باد میفرمایند: مثنوی قرآن شعر پارسی ست. و هزاران بار استفاده مولانا از آیه های قرآن آن هم به زیبایی تمام در ابیاتش ، نشانه تسلط کامل او بر قرآن است. ماها خیلی کوچکتر از آنیم که بتوانیم در باره شخصیت ملکوتی حضرت مولانا اظهار نظر کنیم.
  • من IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 1
    به نظر من کسی که به خودکشی فکر میکنه ، دیگه حب خود یا حب دنیا براش مطرح نیست. هیچی. یعنی استرس و افسردگی به نداشتن دنیا مربوط هست ولی نه اونقدر که فکر کنین. یعنی اینکه اگه دنیا رو به کسی که افسرده است بدین حالش خوب میشه؟! فک نکنم. ( برخلاف چیزی که فکر میکنین، خوب نمیشه :) .. شاید مشکلات و نداشتن دنیا به اصطلاح، شروع غصه و افسردگی اش باشه ولی حتی دنیا رو بهش بدین حالش خوب نمیشه.. چیزی که من متوجه شدم فقط یه چیز حال ادمو خوب میکنه ... ارامشی که با بودن کنار خدا به دست بیاد... این راه حلشه..فقط و بس! دیگه اینکه مشاور و روانپزشک و قرص و اینا ، عین یه مسکنه فقط... نه بیشتر! تنها چیزی که حال یه فرد افسرده رو میتونه خوب کنه و از خودکشی و بقیه رفتارهای بد ( دیگر کشی و ازار دیگران) ... همینه که ارتباطش رو با خدا تقویت کنه... بقیه راه ها و روش ها..موقتیه.. از من بشنوین خخخ
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 5
    ریشه تمام استرسای من عملکرد اشتباه دولته ک داره زندگیه همه رو از بین میبره منم جزوشونم...
  • اسی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    من باعلی خان موافقم انگار یه عده مرض مردم ازاری دارن همش به ادم‌ استرس میدن
  • ایمان IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 2
    حال عموم مردم خوب باشه ما هم خوبیم چه کنیم که 40 سال عمرمون در ایران باطل شد ما بقی عمرمون هم امیدوارم که درست بشه مگه یه انسان چه قدر میتونه تو یه جامعه مثل ایران خودمون سالم زندگی کنه اگه میخوای تو ایران موفق باشی باید دارای خصوصیاتی همچون دزد دروغگو خیانتگر سنگ دل و بی رنم و غیر.... باشی
  • هدایت IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    سلام... درود بر استاد فتح اللهی بزرگ و مهربان و تقدیر و سپاس فراوان از ایشان... درسالهای 77تا79 از درس و کلاس ایشان در مرکز علامه طباطبائی شهرستان خرم‌آباد بهره ها بردیم..سلامتی و عزت روزافزون ایشان را از درگاه احدیت خواستارم....
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 0
    نفی من واقعی ملاک مولانا نیست بلکه من نفسانی ومن ذهنی است که اگر بر او علبه شود راه به سوی سعادت باز خواهد شد بسیار مطلب جامع وزیبایی بود منتظر نوشته های دیگر شما هستیم
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    والله رستگاری انسانها در همین ادامه دادن وساده تر کرن مطالب فوق میباشد
  • محبت IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    ضمن تایید فرمایشات.استرس.و تشویش در روزگار ما خصوصا کشور ما عمدتا ناشی از اقتصاد و بی ثباتی آنست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس