کد خبر 1295381
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
تعطیلی مراکز رادیولوژی و مهاجرت مغزها/ واکنش به طرح کمبود پزشک

عضو شورای عالی نظام پزشکی، نسبت به تعطیلی مراکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی و مهاجرت پزشکان هشدار داد.

به گزارش مشرق، عبدالرسول صداقت، در حاشیه مراسم روز جهانی رادیولوژی، با اشاره به آثار تورم و مشکلات اقتصادی بر مراکز رادیولوژی و تشخیصی در کشور، اظهار داشت: این وضعیت باعث شده دو اتفاق در این بخش از نظام سلامت کشور رخ دهد. اول اینکه بعضی از این مراکز به سمت تعطیلی می‌روند و دوم اینکه، در کنار این تعطیلی‌ها شاهد مهاجرت مغزها از کشور هستیم.

بیشتر بخوانید:

علت نگاه منفی به «مهاجرت» در ایران چیست؟

رئیس نظام پزشکی کرج ادامه داد: بدون تعارف بگویم که دولت دارد کمبودهای خودش را از اقشار مختلف و به ویژه از پزشکان تأمین می‌کند.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران، با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در پیشرفت نظام سلامت، گفت: ما اگر نیروی انسانی در کشور نداشته باشیم و پیشرفته‌ترین تجهیزات را داشته باشیم، هیچ فایده‌ای ندارد.

وی افزود: در گیر و دار چنین مشکلاتی در حوزه سلامت کشور، شاهد هستیم که تعدادی از نمایندگان مجلس، طرحی را ارائه می‌دهند که فکر می‌کنند با افزایش تعداد دانشجوی پزشکی می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند. در حالی که همین الان، پزشکان کشور به خصوص پزشکان عمومی، نه درآمد مناسبی دارند و نه از حرمت کافی برخوردارند.

صداقت ادامه داد: نمایندگان پیشنهاد دهنده طرح افزایش دانشجوی پزشکی، فکر می‌کنند با افزایش تعداد دانشجو مشکل حل می‌شود. در حالی که هر یک دانشجو که وارد دانشگاه می‌شود، به امکانات آموزشی نیاز دارد، در حالی که همین الان مراکز تربیت پزشک ما تکمیل هستند.

وی افزود: با این روش، سواد پزشک آینده را کاهش می‌دهیم و خصوصاً اینکه به صورت سهمیه‌ای باشد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: فردی که از نظر ذهنی آمادگی ورود به رشته پزشکی را نداشته باشد، او هرگز یک پزشک خوب نمی‌شود.

صداقت به ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی در سال جاری اشاره کرد و افزود: ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی در خیلی از رشته‌ها تکمیل نشده است، در حالی که زمانی التماس می‌کردند که متخصص شوند. اما الان علاقه‌ای وجود ندارد، برای اینکه آینده‌ای برای خودش متصور نیست.

وی گفت: وقتی خط فقر در کشور ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است، چه ضرورتی دارد که یک نفر بیایید ۱۲ سال درس بخواند و حقوقی را بگیرد که یک راننده تاکسی الکترونیکی کسب می‌کند.

صداقت افزود: از سوی دیگر، مسائل دیگری هم رخ می‌دهد که مسئولان توجه نمی‌کنند و آن، دخالت یک سری افراد بدون تخصص در مسائل و موضوعات دارویی بیمار است که ما شاهد هستیم در فضای مجازی رخ می‌دهد که امیدوارم وزیر بهداشت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و…، به این مسائل توجه کنند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی به اجرای طرح نسخه الکترونیک در کشور اشاره کرد و گفت: آن طور که عنوان شده است، این طرح از اول آذر برای برخی مراکز و از اول دی ماه ۱۴۰۰ برای کل مراکز اجرا شود. در حالی که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح کامل و آماده نیست و می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد.

صداقت افزود: این قبیل مسائل و مشکلات نشان می‌دهد که بین قانونگذار و مجریان قانون، یک فاصله و حفره عمیق وجود دارد که نتیجه آن، تربیت پزشک کم سواد خواهد بود و اینکه بیمار ما به دلیل مشکلات زیرساختی در مسیر اجرای نسخه الکترونیک، مجبور شود آزاد حق ویزیت بدهد و دارو تهیه کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین US ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    6 3
    همه اینها به دلیل مطرح شدن مالیات از پزشکان است بالا برید پایین بیایید باید مالیاتتان را بپردازید
  • رامین IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    3 4
    فقط چرت و پرت گفته
    • محمدی نسب IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      1 7
      احسنت اگر درآمدش خوب نیست بگذارند آنهایی که علاقه به خدمت دارند درست بخوانند و افراد که دنبال درآمد خیالی از طبابت دارند وارد این رشته نشوند تا بیماران مجبور به پرداخت هزینه های زیاد برای مداوا نباشند. تعداد پزشکان بخصوص متخصص کم است باید بیشتر شوند به هر صورت ما برای رشته های بدرد نخور هزینه های زیاد می دهیم بجای آنها رشته های رادیولوژیست و پزشک متخصص و دیگر رشته های مورد نیاز زیاد کنند. تعداد زیاد شد می توانیم بیماران سایر کشورها درمان کنیم درآمد زایی برای کشور کنیم تنگ نظری در مورد عدم موافقت با افزایش تربیت نیروی ماهر و متخصص عجیب به نظر می رسد!!!
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    تا جایی که من میدونم به هر کسی مغز و نابغه نمیگن. شما هم جوری فرار مغزها راه انداختید انگار ابوعلی سیناها دارن میرن.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 0
    کاملا درست گفته پزشکان دارند می روند حتی حاضرند اونطرف نانوایی بزنند ولی اینجا کار نکنند چون اکثرا درامدی ندارند امسال نیمی از ظرفیتهای فوق تخصص و حتی تخصص خالی مونده افزایش ظرفیت هم با کدوم امکانات کدوم بیمارستان کدوم هیات علمی رشته جغرافیا نیست که بدهند پیام نور فله ای دانشجو تربیت کنه به هر حال با جان مردم در ارتباطه.
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    سالها چرب و چیل خوردن الان سختشون میاد ک شرایط ب نفع مردم تغییر کند ؛ یک پزشک متخصص روزانه باید حداکثر ۲۰ نفر رو تحت درمان و ویزیت قرار بده تا بتونه بهشون درست رسیدگی کنه ؛ ولی اینا توقع دارند روزی ۱۲۰ نفر رو ویزیت کنن اصل قضیه اینه ؛ مهاجرت کنن اونایی ک نمیتونن بمونن برن خارج اونجا بینم چ گلی ب سرشون میزنن
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    خدا به همراتون برید اون طرف تو تاکسی اوبر بزارید جوان تر ها با انگیزه و وجدان بیان جای شما
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      نه عزیزم اینجوری هم نیست اتفاقا کشورهای امریکای شمالی به دلیل نزدیک بودن سیستم پزشکی شون با ایران خیلی دنبال جذب پزشکان ایرانی هستند بابا دیگه مهندس و لیسانس دانشگاه پیانور فلان روستا را می گیرند پزشکانی که بعضا رتبه های برتر کنکور که جای خود دارند. من خودم برادرم پزشکه روزی نیست که پیامک درخواست از کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمان و امارات برای استخدام پزشک براش نیاد.
  • 5 DE ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    مالیات تا قرون آخر بگیرید کادر پرستاری رو تقویت کنید و روی پروژه های هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنید ، این مغزهای مهاجرت کرده خیلی زودتر از چیزی که فکر کنید برمیگردن خیلی از این ویزیت ها و معاینات که نون دونی اصلی پزشکان از جمله رادیولوژیست هاست با هوش مصنوعی و پرستار آموزش دیده جایگزین خواهد شد و فشار زیادی از روی پزشکان برداشته خواهد شد!
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      چه ربطی به کادر پرستاری داره شما فکر می کنی این مقام مسوول الکی داره حرف می زنه یا فکر کردی اینجا المان یا ژاپنه که از هوش مصنوعی صحبت می کنی ایران هنوز تکنولوژی تولید خود دستگاههای قدیمی رادیولوژی را نداره حالا سی تی و ام ار ای و پت اسکن جدا هنوز در کشور ما پراید و پژوی ۳۰ سال پیش و کامیونهای ۷۰ سال پیش تولید میشه
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    با این همه پولی که از مریضهای این کشور می گیرن و سالی چندبار مسافرت خارجی می رن بازهم راضی نیستند؟؟ چشم تنگ دنیادوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور.
  • ناشناس IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    میخواید پزشکی رو هم مثل مهندسی کنید، داغونم ن کنید بره؟ بسه واقعا
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    کسی ک حاضره بخاطرپول ومال دنیابره اونورآب بزاریدبره چراغصه میخورید؟درعوضش ب یکی ک واقعابه این شغل علاقه داره وشبو روزنه خواب داره ن خوراک بهابدیداجازه ورودبدیدکه هم هدفش برای رضای خداوخدمت ب هم نوعشه ن چیزدیگری هم علاقه داره وهیچ وقت هدف اول انتخاب رشته پزشکی براش پول نبوده ک حالاحاضرباشه مهاجرت کنه
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    رزیدنت ها با کمترین حقوق دارن کار میکنن الان یک استاد بناسرامیک کار تو شمال متری ۱۲۰ هزار تومن اونهم با کلی ادا کار میکنه ...این افرادی که حرف مفت میزنند یک روز تو‌محیط یمارستان کار نکردند.. دانشجوی پزشکی از بهترین دانش اموزان کشور بودند ... عادت داریم حرف های مفت بزنیم ...
  • صبا IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 0
    جامعه باید قدردان پزشکان باشه اگر حقوق بالا دارند حقشون هست چون بیشتر درس خوندن وبا جان مردم طرف هستن. من پزشک نیستم ولی به نظرم بالاترین دستمزد حق حلالشون هست
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    کی گفته اینا مغزند؟
    • فرهاد IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      ببینید الان تقريبا ۹۰درصد نخبه ها وارد تجربی و پزشکی شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس