عصبانیت اسرائیل از لغو کمک یک میلیون دلاری آمریکا به گنبد آهنین

رسانه‌های مغرب از اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای تجهیز مغرب به سامانه گنبدآهنین و حمایت از آن در مقابل هرگونه درگیری احتمالی با الجزائر خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، گزارش‌های رسانه‌های مغربی حاکی از آن است که شرکت اسرائیلی «رافائل» آماده است تا گنبد آهنین مورد استفاده رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک‌های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را در اختیار مغرب قرار دهد.

به نوشته روزنامه Le Desk دولت رژیم صهیونیستی آمادگی خود را برای حمایت از مغرب با سامانه گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های «اسکندر» و  «اس-۴۰۰» الجزایر، اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

گشت‌زنی پهپاد مقاومت بر فراز مناطق صهیونیست‌نشین

سامانه گنبد آهنین یک سامانه دفاع هوایی موشکی متحرک است که توسط شرکت رافائل برای رهگیری موشک‌های کوتاه برد و گلوله‌های توپخانه ارتقا یافته است.

دسامبر سال گذشته رژیم صهیونیستی و مغرب ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو طرف را اعلام کردند. روابط رباط و تل‌آویو از سال ۲۰۰۰ در پی آغاز انتفاضه الأقصی قطع شده بود.

مغرب پس از امارات، بحرین و سودان چهارمین کشوری است که در سال ۲۰۲۰ به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی روی آورد.

از اوایل شهریور گذشته با بالاگرفتن تنش‌ها میان الجزائر و مغرب، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد و الجزائر اعلام کرد  که این تصمیم را در پاسخ به سیاستهای یکجانبه مغرب اتخاذ کرده است.

روابط میان الجزائر و مغرب چندین دهه است که به دلیل پرونده‌های مرزهای زمینی و منطقه مورد منازعه صحرای غربی با تنش‌های و اختلافات زیادی همراه است. از سوی دیگر الجزائر، مغرب را به حمایت و پشتیبانی از گروه جدایی طلب «الماک» در منطقه «القبائل» که از نظر الجزائر، یک گروه تروریستی است، متهم می‌کند.

رسوایی استفاده مقامات مغربی از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس علیه الجزائر دیگر اقدامی بود که روابط پرتنش دو طرف طی چندین دهه اخیر را بحرانی کرد.

بنا بر تحقیقات بین المللی، الجزایر بزرگترین هدف این برنامه بود. در فهرست ۵۰،۰۰۰ نفری که تحت جاسوسی قرار گرفتند؛ ۶۰۰۰ الجزایری از جمله شخصیت‌های سیاسی و نظامی ،روزنامه‌نگاران و تجار این کشور نیز وجود داشتند.به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند که یکی از طرف‌های این تحقیقات بود، مقامات مغربی که برنامه جاسوسی اسرائیل را به دست آورده بودند، الجزائر را تحت نظارت دقیق قرار داده بودند.

این در حالی بود که هنوز الجزائر، مغرب را به دلیل اقدام سفیر این کشور در سازمان ملل متحد که با ارائه یادداشتی به کشورهای غیرمتعهد، خواستار به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم القبائل در شمال الجزائر شده بود، نبخشیده بود. این اقدام در واقع اتخاذ گامی رسمی از سوی مغرب در حمایت از جدایی‌طلبان در این منطقه بود. به همین دلیل، مقامات الجزایر خواستار توضیح رسمی در این خصوص شدند، اما مغرب به سکوت بسنده کرد.

الجزائر همچنین اقدام مغرب در میزبانی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و دادن اجازه به او برای اظهارنظر خصمانه علیه الجزائر را به شدت محکوم  و در خصوص آن‌چه که در خفا در این زمینه در جریان است، ابراز نگرانی کرد.

تمامی این رویدادها بر روابطی که پیش از این نیز از تنشی مزمن رنج می برد، تأثیر گذاشت. ارتباط زمینی بین دو کشور از سال ۱۹۹۴ قطع شده است و مبادلات تجاری و دیگر روابط بین این دو کشور بزرگ همچنان در حاشیه قرار داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    اس ۴۰۰ خودش موشک رهگیر عزیز نه بالستیک. سرویس دفاعی دیگه نباید گاف بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس