کد خبر 1294600
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
فرانسه چه انتظاراتی از دولت آینده آلمان دارد؟

فرانسه که از ابتدای سال آینده ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد از دولت آینده آلمان انتظار دارد که هر چه سریع‌تر مواضع روشنی برای اهدافی که این کشور در این دوران دنبال می‌کند، اتخاذ کند.

به گزارش مشرق، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی با اشاره به دیدار خداحافظی امروز مرکل و ماکرون نوشت: ماکرون در عین حال که مرکل را تمجید می کند هم زمان رویاهایی را در سر می پروراند که البته جانشین احتمالی مرکل به راحتی نمی تواند آن را برآورده کند.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه ارزش زیادی به پذیرایی مناسب از صدر اعظم آلمان در دیدار خداحافظی که امروز (چهارشنبه) برگزار می شود می دهد. این دیدار در شهری اتفاق می افتد که آثار تاریخی و فرهنگی مهمی دارد. وی در این دیدار بالاترین نشان افتخار فرانسه را به مرکل اعطا خواهد کرد.

حالا پاریس با نگاهی به مذاکرات ائتلافی در برلین همچنین انتظاراتی از "اولاف شولتز"، جانشین احتمالی مرکل دارد. این نامزد صدر اعظمی سوسیال دموکرات ها که حزبش پیروز انتخابات پارلمانی اخیر در آلمان بود توسط برخی ها به عنوان جانشین ایده آل برای مرکل از نظر فرانسه تلقی می شود. با این وجود برخی مسائل وجود دارد که پاریس با توجه به عهده داری ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا در نیمه ابتدایی سال آینده امیدوار است که آلمان به سرعت درباره آن شفاف سازی کند و البته در برخی مسائل زمینه هایی برای اصطکاک ایجاد می شود.

نویسنده در ادامه از جمله اولویت های فرانسه در دوران ریاست دوره ای را سیاست دفاعی و نظامی اروپا دانسته و تاکید کرد: واضح است که ماکرون استقلال بیشتر اروپا از آمریکا در این راستا را می خواهد. فرانسه در تایید این خواسته خود به خروج پر هرج و مرج از افغانستان و همچنین امضای توافق زیر دریایی آمریکا با استرالیا و انگلیس که منجر به لغو قرارداد میلیارد دلاری فرانسه با استرالیا می شود اشاره دارد.

شایستگی عمل بیشتر برای اروپا از دید فرانسه این است که اروپا باید از نظر نظامی ارتقا یابد. البته پاریس به صورت علنی بر لزوم تحقق هدف ناتو مبنی بر افزایش بودجه نظامی به دو درصد تولید ناخالص ملی اشاره نمی کند. با این حال این جای سوال دارد که آیا ائتلاف موسوم به آمپل در آلمان اجازه می دهد هزینه ها برای پروژه های تسلیحاتی در سطح فعلی به رشد خود ادامه دهد یا خیر و خود را به کدام پروژه ها متعهد می داند.

با توجه به اهمیت سیاسی پروژه نظامی مشترک در اروپا، فرانسه فرض را بر این قرار می دهد که یک دولت فدرال جدید آلمان این مهم ترین و گران ترین سرمایه گذاری نظامی مشترک را زیر سوال قرار ندهد و این چیزی نیست جز پروژه تولید یک سیستم هواپیمایی جنگنده از آخرین نسل موسوم به (FCAS) .

از طرفی فرانسه ( بر خلاف آلمان) صادرات تسلیحات به کشورهای خارج از حوزه اتحادیه اروپا و ناتو را برای اقتصادی کردن پروژه ها ضروری می داند. این در حالی است که حزب سوسیال دموکرات آلمان در برنامه های انتخاباتی خود یک سیاست محدود کننده صادرات تسلیحات در قبال کشورهای ثالث را از اولویت های خود دانسته است.

یکی دیگر از آرزوهای دیرینه در پاریس اصلاح پیمان ثبات و رشد اروپاست. کمیسیون اتحادیه اروپا قرار است در بهار آینده پیشنهاداتی را در این باره ارائه دهد. اینکه این پروژه تحت ریاست دوره ای فرانسه نهایی شود بسیار جاه طلبانه به نظر می رسد. از طرفی حزب لیبرال دموکرات، از احزاب احتمالی در دولت ائتلافی آینده آلمان این مسئله را آشکار کرده که علاقه زیادی به تضعیف قواعد بدهی ( که مد نظر فرانسه است) ندارد.

همچنین حزب سبز آلمان از دیگر احزاب دولت ائتلافی احتمالی آینده آلمان با درخواست فرانسه مبنی بر اینکه کمیسیون اروپایی انرژی اتمی را در فهرست انرژی های سازگار با آب و هوا قرار داده و سرمایه گذاری های پایداری را برای آن مد نظر قرار دهد مخالف است. فرانسه در این خواسته خود بخصوص از حمایت کشورهای شرقی اروپا برخوردار است.

رئیس کمیسیون اروپایی اعلام کرده که در ماه نوامبر پیشنهادی را در این زمینه ارائه خواهد کرد که می تواند به نفع شرایط گازی اروپا هم باشد. در فرانسه موضوع قیمت انرژی بسیار حساس است.

احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و لیبرال دموکرات ها در آلمان هفته هاست که درباره تشکیل یک ائتلاف احتمالی برای دولت آینده مذاکره می کنند. ۲۲ گروه کاری باید تا دهم نوامبر نتیجه این مذاکرات را ارائه دهند.

رئیس حزب سوسیال دموکرات که حزبش پیروز انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور بود اخیرا اعلام کرده است که انتظار می رود مذاکرات رسمی برای تشکیل دولت ائتلافی با سبزها و لیبرال دموکرات تا ماه دسامبر به توافقی برای تشکیل ائتلاف موسوم به آمپل (چراغ راهنمایی) دست یابند.

در انتخابات پارلمانی اخیر در آلمان حزب سوسیال دموکرات با اختلاف اندک از اتحادیه احزاب متحد مسیحی پیروز این انتخابات شد و توانست ۲۵.۷ درصد آراء شهروندان را به دست آورد.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم با ریزش تاریخی در آراء خود مواجه شده و ۲۴.۱ درصد آراء شهروندان را به دست آورد. حزب سبز هم با کسب ۱۴.۸ درصد آراء شهروندان بهترین نتیجه تاریخ خود را به دست آورد. لیبرال دموکرات ها هم در این انتخابات ۱۱.۵ درصد آراء و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم ۱۰.۳ درصد آراء شهروندان را کسب کرد. چپ ها هم ۴.۹ درصد آراء در این انتخابات را کسب کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس