"قانون جمعیت و تعالی خانواده " ۲ روز دیگر به دولت ابلاغ می‌شود/ شناسایی ۲۱ مانع و مشکلات خانواده‌ها

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده از ابلاغ "قانون جمعیت و تعالی خانواده " تا دو روز دیگر به دولت خبر داد و گفت: در قانون جمعیت، ۲۱ مانع و مشکلات خانواده‌ها را شناسایی کردیم.

به گزارش مشرق، «امیرحسین بانکی‌پور» رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده، درباره جزئیات قانون جمعیت و تعالی خانواده گفت: قانون جمعیت و تعالی خانواده به دنبال حمایت از خانواده است اما متاسفانه وضع خانواده در دنیا و در کشور ما در شرایط خوبی قرار ندارد.

بیشتر بخوانید:

آیا هدف مجلس اجبار خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر است؟

بانکی‌پور با اشاره به اینکه خانواده‌ها تحت فشارهای اقتصادی زیادی هستند، تصریح کرد: مسکن، ازدواج، فرزندآوری و ... مصادیقی است که خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است به طوری که در این سال‌ها، ۴۰ درصد در ازدواج‌ها و ۳۰ درصد در فرزندآوری کاهش داشتیم. مجلس در این قانون، یک حمایت همه‌جانبه از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، حقوق و دستمزد و... برای خانواده‌ها داشته است.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده بیان کرد: یکی از مشکلاتی جوانان متولدین دهه ۶۰ این است که چند سال بود که آزمون‌های استخدام برگزار نمی‌شد و زمانی که آزمون‌های استخدامی برگزار شد و افرادی که سنشان از سن استخدام عبور کرده بود دچار مشکل شدند اما در این قانون گفته شده به ازای تاهل و هر فرزند، یکسال به سن استخدام، جدا از امتیازات استخدام افزوده شود.

وی ادامه داد: در قانون جمعیت آمده که حق اولاد ۲ برابر و حق تاهل ۵۰ درصد افزایش یابد که این مسئله باعث ایجاد تفاوت معناداری بین حقوق فردی که دارای فرزند است با سایر افراد می‌شود.

بانکی‌پور گفت: امکاناتی برای مادران دانشجو فراهم شده که بتوانند در کنار تحصیل، به فرزندانشان رسیدگی داشته باشند. این مادران یک ترم مرخصی بارداری دارند و تا دو سالگی فرزندنشان می‌توانند از تحصیلات از راه دور استفاده کنند. علاوه بر این در قانون برای افرادی که دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد هستند و پایان‌نامه دارند، شرایط تسهیل‌کننده تعریف شده است.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده با بیان اینکه خوابگاه‌های متاهلان به صورت رسمی در تمام دانشگاه‌ها گسترش پیدا می‌کند، گفت: تا زمانی که افراد دانشجو هستند و ازدواج می‌کنند، چه دانشجو بومی و چه غیربومی باشند، از این خوابگاه‌ها می‌توانند استفاده کنند.

وی ادامه داد: خوابگاه‌های متاهلان، ۳ مسئله اصلی مسکن، جهیزیه و شروع زندگی مشترک جوانان را حل می‌کند و مسئله تحصیلات عالیه که تا امروز به عنوان یک تهدید برای ازدواج و فرزندآوری محسوب می‌شد به یک فرصت تبدیل می‌شود. در قانون جمعیت، ۲۱ مانع و مشکلات خانواده‌ها را شناسایی کردیم و پاسخ‌های درخوری برای این موانع پیش‌بینی شده است تا این موانع را تا جایی که می‌توانیم کمرنگ کنیم.

بانکی‌پور تصریح کرد: "قانون جمعیت" نیاز جدی خانواده‌ها و ضرورت قطعی کشور بوده و اجرای آن فوری است چراکه فرصت نجات جامعه از پیری جمعیت، فرصت کمی است و باید بتوانیم در همین فرصت کم، جامعه را از این تهدید هولناک نجات دهیم. علاوه بر این، اجرای قانون جمعیت و تعالی خانواده، شدنی است و تلاش شده که بار مالی برای دولت نداشته باشد و بخش‌هایی که نیاز به منابع مالی است، طوری مطرح شود که فشار زیادی به دولت وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: دو روز دیگر این قانون به دولت ابلاغ می‌شود تا در بودجه ۱۴۰۱، منابع لازم را در نظر گیرد و منابعی که در بودجه سال گذشته تخصیص داده نشده، تخصیص پیدا کند. همچنین آیین‌نامه‌های این قانون را سریع‌تر آماده و ستاد ملی جمعیت را تشکیل دهد. طی جلساتی که با دولت داشتیم، دولت آمادگی کامل را برای اجرای سریع‌تر قانون جمعیت و تعالی خانواده اعلام کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    2 0
    قالیباف جان میخواهیدکمک کنید ولی اطلاعات ندارید مستاجران بیچاره شده اند این همه مسکن مهر بلاتکلیف چه میشودترس ازاجاره جوانان رانابودکرده
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    اگر خانوادها متلاشی بشوند کشور متلاشی میشود و بستر جرم جنایت و فساد می شود رفاه و اقتصاد خانوار را دریابید و اموزش اسان و سطح بالا در اختارشان قرار دهید
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    برای پیری جمعیت از جمعیت جوان افغانستان تابعیت بپذیرید
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      هرچی مشکل داریم تقصیر همین ها ست. پس ساکت شو.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    سیاست تعادل جمعیت را دنبال کنید نه افزایش جمعیت باید با دید اقتصادی و رفاهی در جهت ایجاد نوع آوری به جمعیت نگاه کنید نه با دید قدرت طلبی و امنیتی ایران برای 80 میلیون نفر ظرفیت ندارد طویله که نیست
  • صبا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    سلام این راهکارها کاملا ناکارآمد و هدر دادن منابع است. راهکار صحیح فراهم آوردن بستر مناسب اقتصادی-فرهنگی-اجتماعی برای ازدواج جوانان و فرزندآوری است. در حدیثی مرسل از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که فرمود: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ‏(ص) مَا يَمْنَعُ الْمُؤْمِنَ أَنْ‏ يَتَّخِذَ أَهْلًا لَعَلَّ اللَّهُ أَنْ يَرْزُقَهُ‏ نَسَمَةً تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»(34)؛ (رسول خدا فرمود: چه چیز مؤمن را بازمی دارد از اینکه همسری را اختیار کند بدان امید که خداوند فرزندی به او روزی دهد که زمین را به لا اله الا الله سنگین کند؟).
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    بازنشستگی مادران دارای سه فرزند را تصویب کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس