کد خبر 1294203
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸

به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجازی در واکنش به ضریح گردانی کوروش در توییتر نوشت: ‏اینا همون جماعتن که میگن اسلام دین هزار سال پیشه و سرشار از خرافات!

با ضریح مقدس کوروش محشور شی.

با ضریح مقدس کوروش محشور شی +عکس

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 154
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 79
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    مساله خیلی واضح است. از خود بپرسید چرا همین جماعت کوروش پرست، دقیقا همان روز آزاد شدن یهودیان توسط کوروش را روز کوروش نامیده اند و حتی به دروغ آن را روز تولد کوروش می دانند؟ چرا مثلا تاجگذاری یا پیروزیش بر ماد و آغاز سلطنتش را جشن نمی گیرند؟ جوابش را همه می دانند. تنها ارزش یک جنتیل و غیر یهودی در خدمت به اربابان یهودی است. همچنی از خود بپرسید چرا برای این ملی گرایان شخصیت پهلوان افسانه ای مثل ارشک که با قیام خود یونانیان را شکست داد و استقلال ایران را احیا کرد هیچ جایی در مراسم های آنان ندارد؟ چون ارشک با نماد فرهنگ و تمدن غرب یعنی یونان جنگید و از آن بدتر اینکه مشهورترین دلیل قیام او، تلاش برای جلوگیری از رابطه جنسی یک ژنرال یونانی با یک جوان پارتی بود و به هیچ وجه یک دشمن همجنس بازی نباید اسمش جایی مطرح شود. این است راز کل قهرمان سازی از یک بت پرست قدرت پرست مثل کوروش که حتی از قربانی و پرسش مردوک خدای بابل برای کسب رضایت کاهنان و تحکیم قدرت خود ابایی نداشت.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      58 19
      منبع؟
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      74 36
      علامه طباطبایی و خیلی از مراجع و بزرگان دین مثل آیت الله مکارم، کوروش رو همان ذوالقرنین قرآن میدانند، یعنی شما از اون بزرگان دین اسلام بیشتر میفهمید!؟ دقت کنید یک باستان شناس و تاریخدان از کوروش تعریف نکرده بلکه علمای دین اسلام آنهم نه فقط از شیعیان بلکه از اهل سنت هم از کوروش تعریف کردند و او رو همان ذوالقرنین دانسته اند.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      56 22
      خوب شما اگر واقعا" در گفتارتان صداقت دارید قصد ستیز با تاریخ و هویت ایرانی ندارید چرا یک روز دیگر را برای ارج نهادن کوروش بزرگ نامگذاری نمی‌کنید تا مردم و جوانان در آن روزی که شما دوست دارید به کوروش بزرگ ادای احترام کنند ؟
    • به ۱۱:۱۷ به ۱۰:۲۷ IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      34 58
      ما هرگز چنین کاری نه می توانیم بکنیم و نه خواهیم کرد چون جز یهودیان هیچ کس تاریخی برای کوروش به طور رسمی ثبت نکرده است که آن هم قابل اعتماد نیست. از اینها گذشته، شخصیت کوروش به عنوا یک فرد قدرت پرست و نسبی گرا مطلقا قابل احترام نیست. علام طباطبایی هم تنها چنین احتمالی را داده بود و نظر قطعی نداده بود. ایشان در جریان رایات تاریخی و اسناد بت پرستی وروش در بابل نبود. در حالی که ذوالقرنین قطعا خدا پرست بوده است.
    • مینا IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      34 34
      بالاخره من نفهمیدم قبر کوروش هستش یا قبر مادر حضرت سلیمان؟ اخه تو کاوش ها هم اسکلت دوتا زن ازش در اومده و تا قبل دوره پهلوی بهش میگفتن قبر مادر حضرت سلیمان..... چی شد یدفه تصمیم گرفتن بهش بگن قبر کوروش؟ حالا بماند رو سنگهای این قبر با تکنیک رومی حروف لاتین حک شده اینو میخان چیکارش کنن؟ تازه مگه کوروش رو نمیگین زرتشت بوده؟ اگه زرتشت باشه که نباید قبری داشته باشه! نکنه این یکی زرتشت قبردار هستش؟
    • US ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      16 1
      در جواب 9:04: کوروش بزرگ نه غرب گرا بود و نه عاشق چشم و ابروی یهود، او فقط بهشون لطف کرد. الان رژیم صهیونیستی داره تلاش می کنه با استفاده از کوروش سر یک سری ایرانی ساده لوح رو کلاه بگذاره، اونوقت تو به جا اینکه با رژیم صهیونیستی بد بشی، و یا منتقد ایرانیان ساده لوح بشی، باید با کوروش بد بشی؟ باید با بخشی از تاریخ خودت بد بشی؟؟ کارتون به جایی رسیده که دارید بخشی از تاریخ ایران (پارت) رو علیه بخش دیگه می کنید (پارس)، درحالی که همه ی این ها تو یک جبهه بودن و از پهلوانان همه ی ما ایرانیان هستن. درضمن، ایرانیان پارت هرچند ایران و ایرانی رو زنده کردن، ولی تا مدتی آداب و سنن یونانی در دربارشون رواج داشت (یعنی همچین افراطی هم ضد فرهنگ یونان نبودن). ماجرای جنگ آزادسازی ایران از دست یونان هم مربوط به یک ماجرای ازدواج نیست (منبع رو لطفا ذکر کنید)، بلکه کلا یه مدت طولانی درگیری بوده. در رابطه به آقای گرائی هم: فقط میتونم بگم متاسفم، شما دارید بین دین ملت ایرانی، و تاریخ باستانیش دوگانه سازی می کنید، این هم به اسلام (دین داری) ضربه می زنه و هم به ایران (تجزیه طلبی، نفوذ غرب گراها...). همین الان هم بسیاری از ملی گراها (ملی گراهای واقعی که شعور دارن نه اونا که دارن سعودی نشنال و منوتو نگاه میکنن) هرچند انتقادات اساسی دارن (یکی از انتقادات همین بدبینی نسبت به تاریخ پیش از اسلام هست)، ولی سینه چاک جمهوری اسلامی ایران و فرمانده ی معظم کل قوا هستن و ماندگاری نظام مقدس رو با ماندگاری ایران و ایرانی یکی می دونن، می دونی چرا؟ بخاطر مولفه های قدرت، این افراد هم می خوان ایران موشک با برد بی نهایت بسازه، و هم اتمی (سلاح) بشه، به شدت طرفدار خودکفایی معقولانه در هر زمینه ای هم هستن... پس چرا ما باید بیایم بین خودمان (وطن پرستان از هر جناحی که می خوان باشن) شکاف ایجاد کنیم؟! دست بردارید ازین کارا...
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      17 42
      کدوم مرجع گفته الکی شایعه پراکنی نکنین حتی خود علامه طباطبایی گفته شاید کوروش باشه شاید اسکندر باشه که بعدها با ثابت شدن مردوک پرست بودن کوروش مشرک ذوالقرنین بودنشان صدرصد لغو گردیده
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      33 17
      مفسرین بزرگی، چون وَهب بن منبّه و محمد بن صائب کَلبی و یوسف بن موسی قطان تصریح کرده‌اند که ذوالقرنین همان سردار صالح تاریخ، کوروش کبیر است.
    • ایرانی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      12 3
      لطفا وقتی نام کورش بزرگ را میخوای ببری، دهنت را بشور، در مورد بزرگان تاریخ ایران درست حرف بزن،
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      8 3
      کوروش یهودیان رو ازاد کرده؟ دمش گرم حضرت موسی هم تو قران اومده که خدا بهش دستور میده یهودیان رو ازاد کنه . تموم شد؟ خیلی تاثیر گذار بود
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      5 8
      طباطبایی کیه دیگه؟ 50 سال از عمرش گذشته کسی یادش نمیاد طباطبایی کیه امثال اینا میان و میرن کوروش بزرگه که تا ابد در یادش زنده میمونه طباطبایی و بقیه واسه گنده کردن خودشون میان در مورد کوروش بزرگ حرف میزنن حالا چه خوب گفته باشه چه بد.
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      6 0
      کتیبه های بابلی از نگاه کاهنان بابلی نوشته شده،کورش بعد از فتح بابل و دیگر جاها آزادی ادیان برقرار کرد و پیشوایان دینی بابل که مردوک یکی از خدایان انها بود به خاطر تجلیل از کورش که کشتار نکرد در بابل از زبان خودشان خطاب به مردم بابل کتیبه نوشتن نه اینکه کورش مردوک پرست باشه.
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      3 1
      دقت کنید که حضرت موسی ع با فرعون روبرو شد و بنی اسراییل اسیر فرعون مصر را رهانید ،کورش با بخت النصر همدوره بود و یهودیان رو رهانید ،البته فقط هم یهودیان نبودند،چرا فراموش میکنید که کورش ملل دیگری رو هم از ستم شاهان آنها رهایی داد نه فقط یهودیان.
    • IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      2 1
      این افرادی که در برلین چنین حرکتی انجام میدن در واقع اجیر شده توسط دشمنان این سرزمین هستند که باور ایرانیان مسلمان امروز رو نسبت به گذشتگان خود دچار تردید و تزلزل کنند و در واقع به تفکیک تاریخ باستان و پس از اسلام به نفع اهداف خودشان بهره برداری کنند،چون میدانند ایرانیان مردمی با ریشه و هویت و تمدن کهن هستند که باورهای مذهبی و دینی قوی هم دارند به این شکل انها سعی دارند چند دستگی بین مردم ایجاد کنند که هم دین را از آنها بگیرند و هم تاریخ و هویت کهن انها را،در این بین شادی و سرور تجزیه طلبان و بی هویتهایی که همیشه با قومیت گرایی و قومیت ستیزی سعی در تفرقه افکنی میان اقشار مختلف مردم دارند قابل توجه است،آنها به خاطر هویت جعلی و ساختگی خود بیش از پیش بر طبل چنین اهداف شوم فروپاشی از درون ما میکوبند،چرا که به بهانه اسلام گرایی امده اند با تاریخ ما سر شاخ شوند و جای دیگر با زیر سوال بردن تمدن و هویت ملی ما به دروغها و جعل ها و تاریخ تراشی های خود،وجاهت میدهند،کافی است نام های سوسان،صبا،مینا و ..را بنگرید و در بخشهای دیگر نیز کامنتهای آنان را ببینید،تجزیه طلبان نه دین برایشان مهم است و نه ایران بلکه فقط هویت جعلی و ساختگی توسط کشورهای اطراف و آبشخور اسراییل و انگلیس و..شناساندن منابع درست تاریخی و گفتگوهای دوره ای و منظم و مناظرات قابل استناد با باستان شناسان و مورخان و اندیشمندان علم تاریخ و دیگر علوم مرتبط با آن،به عنوان یک رسالت مهم بر عهده پایگاه خبری مشرق نیوز است تا بیگانگان و دشمنان این مرز و بوم به رای خود و به میل خود و برای اهداف شوم خود،تفسیر از تاریخ ما نکنند و مردمان ایران زمین را دچار تضاد فکری نکنند و تیشه به ریشه این درخت تنومند کهن که هر برگش ورقی از تاریخ پر فراز و نشیب سرزمینی به نام ایران است نزنند،ببینید که چطور با هر ترفندی اسلام را مقابل ایران قرار میدهند!سایت خبری مشرق نباید تنها به واگویه چنین توییتهایی بسنده کند و راه انواع نظرهای غیر کارشناسی از جانب دوست و دشمن را با عنوان کامنتهای مردمی،باز کند،بلکه باید تمام این اخبار کارشناسی شود و خبرگان علم تاریخ حقایق را برای مردم بازگو کنند‌،امروزه دیگر جای تعلل نیست چرا که نفوذ دشمن از طریق حمله های سایبری آنقدر زیاد شده که انواع موجهای منفی را علیه خاکمان و دینمان و هویت ملی،مذهبی و انقلابی ما خلق کرده
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    از تقابل ملیت خود با دین خود چه نفعی می برید؟ آنچه ایرانیان را از دیگر کشورهای مسلمان متمایز ساخته، پیشینه آن است. نمی توان آنرا انکار کرد و به بی هویتی افتخار نمود.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      29 57
      آری.مصریها هم خیلی به فراعنه ستمگرشان افتخار می کنند. عراقی ها هم به آشور و بابل. تمام این چیزها حماقت جاهلانه است. تاریخ برای عبرت گرفتن است نه افتخار به ستمگران.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      27 11
      یکروز لب حوض می نشینند وچون قوم سدوم میشدند زنیکه خودش واسطه بود ! واسطه کی تاوی تا ..‌‌‌‌یدونید همه اینا دست یازیدن به هر کس وخاشاکی چنگ میزنند ، مامواظب باشیم ازمابه سرقت نبرند که اگررفت برگشتش با کرام الکاتبین است . من معتقدم کوروش همان ذوالقرنین است چون قبربقیه پادشاهان نیستند ، سوختندوپودرکردند داخل استودان شدند که نیستند !!
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 10
      بیا پایین بچه بیا پایین
    • IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      5 0
      کاربر ۰۹:۱۱ چیزی که گفتید کاملا درسته.
  • سوسان IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    39 89
    کوروش شخصیت مقدس قوم یهود و صهیون هست در کتاب اشعیا و ارمیا بارها به عنوان شبان خداوند و منجی یهود ازش یاد شده و مادرش اواشین و دائی او دانیال کهتر است که به نوشته بن بلخی به او توریه آموخته بود دانیال نبی از حماقت کوروش در باب پرست بعل و پیروی از مذهب بعل مردوک متعجب میشود و کوروش احمق میگوید که بعل آب زیادی مینوشد و غذای زیادی میخورد و دانیال ثابت میکند که آب و غذای اهدائی را معبدان بعل مردوک میخورند کوروش احمقانه دم از گوساله سامری میزند که دین غالب بنی اسرائیل در صور بود و الیاس نبی 300 تن از کاهنان بعل را در دامنه کوه کرمل سر بربد اما دین بعل یا گوساله بعل مردوک دین غالب پادشاهی شمالی (افرائیم) بود و تا مظالم آشور در این پادشاهی پرستیده میشد کوروش به بنی اسرائیل اجازه داد تا در معبد سلیمان گوساله بعل پرستیده شود در حالیکه دانیال با این کار مخالف بود کوروش ماشیح دروغین در آرزوی ملک سلیمان نبی خود را به کشتن داد و در برابر اسکیتها نابود شد به نوشته بروسوس کلدانی و پیرنیا حتی یک نفر از سپاه او باقی نماند تا خبر شکست را به بابل بیاورد.
    • KIAN71 IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      52 9
      یعنی چون یه دی‌های کثثثافت همچین روز مهمی رو برای خودشون ثبت کردند(بگفته‌شما) ما باید کوتاه بیایم و این تاریخ را به آنها که دشمن دیرینه‌ی پارسیان هستند تقدیم کنیم؟؟؟؟؟ مفاخرمون گرفتن و همچنان دارن میگیرن نظام اسلامی هیچ تکونی بخودش نداد، نون لواش سالاد شیرازی و.. و.. بنام خودشون ثبت کردن اما نه نظام نه دولت‌های نظام هیچ عمل درخوری از خود نشان نداد! وحالا نوبت به شخص کوروش‌کبیر رسیده، وباز هم هیچ که هیچ. شما به من بگید، اگر یهودبیناموس، حضرت علی علیه‌السلام را برای خودش و مردمش جا بزند آیا همینطور سکوت و بیعمل در حاشیه می ایستید و فقط تخریب و تحریف میکنید؟؟ ‌ ‌دوستان میگن چرا روزهای دیگر مثل تاجگذاری یا پیروزی بر ماد و آغاز سلطنت را جشن نمیگیره کسی! من بشما میگم، شما چرا برای حفظ تاریخ و تمدن ایران زمین حتی شده برای مقابله با این جهودان این رو هائیکه میگید را نمی‌گذارید کسی در ایران جشن بگیره یا دسته‌کم بزرگداشت ناچیزی آنهم فقط بخاطر غرورملی و گذشته‌شان که به کوروش‌کبیر گره خورده، بگیرن، بگیریم و بگیرید؟؟؟!! اصلا اجازه میدن حرفی از تاریخمان بزنیم که بخایم جشنش را بگیریم؟! همین 7آبان را ببینید! بقیش پیشکش. منتظر پاسخ سوالاتم هستم مشرقیون! امیدوارم البته. اگه انتشار بده مشرق خخ
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      53 16
      احمق تویی با اون افکار فاشیستی و متوهمانه خودت تو بهتره در خصوص کوروش اظهار نظر نکنی و به تاریخ یک ملت توهین نکنی قبل از انقلاب هویت اسلامی و دینی مردم توسط خاندان پهلوی نادیده گرفته شد و تنها به جنبه ملی و ناسیونالیستی پرداخته شد که خوب دیدیم نتیجش چی شد و باعث سقوط پهلوی شد به نظرم در حال حاضر صرفا داره به جنبه دینی و مذهبی مردم پرداخته میشه و جنبه ملی و ناسیونالیستی کشور در نظام جمهوری اسلامی ایران کمتر بهش پر و بال داده میشه که خوب اینهمه نتیجه خوبی نداره به خاطر این ضعف بزرگ عده ای مزدور و وطن فروش بی ریشه مثل جماعت پان ترک از این ضعف سو استفاده کرده و به دنبال از بین بردن هویت و تمدن و فرهنگ و تاریخ پر افتخار کشورمون هستن تا با این کار وحدت ملی ایرانیان رو از بین ببرن و زمینه تجزیه ایران رو فراهم کنن مسئولان فرهنگی کشور در خصوص اینهمه توهین و تهمت و لجن پراکنی علیه بزرگان تاریخ ایران مثل کوروش و داریوش و فردوسی و.. چرا سکوت کرده اند؟ چرا هیچ برخوردی با این عناصر ناپاک و ضد ملی ایرانیان نمیشه؟ چرا این عوامل رژیم صهیونیستی و دولتهای خود فروخته اطراف به راحتی میتونند در فضای مجازی جولان بدن و وقیحانه به تاریخ یک ملت توهین کنن و شخصیت های مورد احترام مردم رو مورد هجمه و توهین قرار بدن آیا هویت و تاریخ پر افتخار کشورمون اهمیتی برای مسئولین ما نداره
    • حسن رمضانی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      36 12
      آیا در زمان کوروش اسلام یا حتی مسیحیت بوده؟ معلومه که نبوده پس یهودیان در این برهه تنها دین یکتاپرستی بودند. پس کوروش افرادی را نجات داد یکتاپرست بودند و مورد شکنجه بابلی ها بودند. ثانیا شما حق ندارید به کسی توهین کنید حتی ناصرالدین شاه چه برسد به کوروش دوس داشتم تو اون کانتکست خودوتون حضور داشتید تا ببینم چگونه به خدایان ایلامی تعظیم میکنید. کار بزرگ کوروش نجات تنها دین یکتاپرستی بوده درک کید اینو بی جهت نیست که کوروش را ذوالقرنین می‌دانند. اما در مورد ضریح گردانی این در ذات ایرانیان بوده و هست. در کدام کشور مسلمان زیارت و ضریح وجود دارد؟ در مورد حدیث حضرت علی در خصوص ارتفاع قبر که باید 30 سانت باشه چه توضیحی دارید؟ پس ریشه زیارتگاه های عظیم ریه در دوران تاریخی ایران دارد و بس
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      34 17
      حدیث حضرت محمد ص در مورد حضرت ذوالقرنین (کوروش بزرگ) قال رسول الله .. فاوحی الی ملک من ملوک فارس یقال له کورس و کان مومنا ان سر الی بقایا بنی اسراییل حتی تستنقذهم ... پیامبر اسلام گفت پس خداوند به پادشاهی از پادشاهان پارس به نام کورش که فردی مومن بود وحی کرد که به سوی بازماندگان بنی اسراییل برو و انان را نجات بده ... محمد بن جریر طبری جامع البیان عن تاویل ای القران تحقیق دکتر عبدالله ترکی قاهره م ج 14 .. صفحه 458 ..
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      22 50
      کدام غرور ملی؟ مغولها هم روز چنگیزخان را جشن می گیرند. تاریخ برای عبرت است نه برای افتخارهای پوچ.
    • به حسن رمضانی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      27 35
      کوروش یکتاپستی بود که بت مردوک را می پرستید؟ بروید بیچاره ها...
    • به ۱۱:۴۸ - IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      5 2
      یهودیان مسلمان شده روایات زیادی را به طور جعلی وارد اسلام کردند. پیامبر خدا هرگز از یک بت پرست تمجید نمی کند.
    • به ۱۱:۴۸ - IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      6 4
      در حدیث آمده کوروش مومن بود. آیا مومن به بت سجده می کند؟ این حدیث جعلی است عزیزم. یهودیان از این احادیث زیاد جعل کردند.
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      3 3
      الان یهودیان صهیونیسم به توی پانترک دارن رسمیت میدن که خودت زاییدیشون با روی هم ریختن عثمانی و انگلیس،جعل نیست؟! بعدشم کی گفته راوی این حدیث یهودی هست، یا یهودی مسلمان شده؟فرض کن حدیث جعلی،دیگه مستندات تاریخی کاملا نشان میده که مختصات ذوالقرنین با کوروش منطبق هست و نه دیگر شاهان باستان.ذوالقرنین قران کریم و عهد عتیق ensani.ir خواستی به این لینک مراجعه کن.حدیث رو هم هر جور راحتی!پنترکیسم خودش یعنی اسراییلیاتِ محض.
  • دخی با اصالت IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    60 57
    خیلی هم زیبا ست کاش منم اونجا بودم. جناب شما هم همچی رو با هم قاطی میکنی. کوروش اصالت و فرهنگ و تمدن ایران است.میدونی کوروش کبیر چی میگه:؟* میگه هرکس به آیین خودش.*بهتر منشور کوروش رو بخونی جناب.کوروش کبیر آزادی خواه بود هرکشوری رو تصرف میکرد با دین مردمش کاری نداشت. مشرق لطفا منتشر کن.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      37 46
      دقیقا مساله همین بود که کوروش فقط یک دین و خدا را می شناخت و آن هم قدرت بود. برای همین حتی از قربانی کردن و پرشتش مردوک بت بزرگ بابل ابایی نداشت. به چنین موجودی می گویند منافق مزور.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      6 1
      «لَاتَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا؛(۱) دیده نمى شود نادان مگر، آنکه تندرو است (از حدّ و اندازه خود مى گذرد) یا کند رو (بحدّ و اندازه خود نمى رسد).».
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      19 2
      کوروشی که تو اینستاگرام میگن رو بریم بشناسیم یا کوروشی که تاریخ میگه؟
    • یاوه گو IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      6 16
      نام کوروش کبیر تو قرآن مسلمانان آمده کم چیز بگید یکم مطالعه داشته باشید این تعصب بی جا چیه چهار تا آدم جمع شدید پیش هم فقط دارید چرت و پرت می گید بیاد پایین سرم درد گرفت
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      18 12
      یکی سوال دارم. تاحالا دیدید علی دایی یا کریم باقری روز کوروش رو تبریک بگن؟ یا حسین کعبی؟ نه چرا چون ترک و عرب ایرانی هستن و ترک ها و عرب ها ارادتی به کوروش ندارن ولی ایرانی هستن. میخوام بگم کوروش گزینه خوبی برای نماد ملی گرایی ایرانی ها نیست
    • دخی با اصالت IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      25 19
      منافق شما هستید نه کوروش کبیر این اراجیف رو برو برای هم مسلکان خودت بگو نه واسه ما. اصالت یعنی کوروش، فرهنگ یعنی کوروش ،تمدن یعنی کوروش ،عدالت یعنی کوروش. تو حقیر تر از اونی که به کوروش کبیر پیامبر ذوالقرنین توهین کنی بی شخصیت.
    • هویت IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 8
      بسیار زیبا گفتی
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      19 21
      نام آن کافر بت پرست هرگز در قرآن نیامده است. هر کس به خیال خود ذوالقرنین را وروش نامیده خبری از تاریخ ننگین زندگی او نداشته است.
    • خطاب به ۱۱:۵۱ IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      35 17
      خودت ننگین هستی چون فتنه گر هستی. از غیر ایرانی بیشتر از این انتظار نمیره بدون شک یا ترک ویا عرب هستی.
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      6 3
      بت پرست بوده باشه یا یکتا پرست اسمش تو کتاب عربا اومده باشه یا نیومده باشه اصلا مهم نیست کوروش کوروشه یگانه بزرگمرد تمام تاریخ
    • خوزستانی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 4
      خطاب به ناشناس 11:21 حسین کعبی فوتبالیست عرب خوزستانی اسم پسرش رو بردیا که نام پسر کوروش بزرگ بود گذاشته بعد تو میگی کوروش رو قبول نداره!
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 0
      طی هزار سالی که پیش از کورش بر بابل سپری شده بود،ده ها شاه مهاجم این شهر را فتح کردند و مشروعیت خویش را با ستودن مردوک تثبیت کردند،اما تنها در دوران کورش و کمبوجیه بود که مفهومِ مردوک دستخوش دگردیسی شد(کتاب اسطوره آسمان شبانه)در زمان پادشاهیِ این دو در بابل دستگاه اخترشناسیِ ایران شرقی در این سرزمین(بابل)رواج یافت و مردوک خدای بابلی از سویی با اهورامزدا خدای یگانه زرتشتیان همتا انگاشته شد و از سویی با سیاره ای در آسمان(برجیس:مشتری)مربوط شد و دلالتی اختری به دست آورد.این بدان معناست که تنها کورش نبود که از مردوک مشروعیتِ سیاسی دریافت میکرد،بلکه خودِ مردوک از کورش مشروعیتی دینی میگرفت و این تاثیر چندان بود که مفهوم این ایزد و صورت بندی اش نزد کاهنان بابل را به کلی دگرگون میساخت،مشابه همین ماجرا را درباره یهوه میبینیم(کورش رهایی بخش" کورش و مردوک ص۳۸۷تا ۴۰۹)در واقع کورش مردوک پرست نبود بلکه مفهوم مردوک را نزد کاهنان و پیشوایان دینی بابل دگرگون کرد،منشور در بخش نام برده از مردوک درواقع دیدگاه کاهنان بابلی و خطاب به مردم بابل است و در تجلیل ازادی ادیان در هر سرزمینی که کورش فتح کرد به ویژه بابل که خود مردم پذیرای کورش شدند چون از نبونید شاه ستمگرشان به تنگ آمده بودند،کورش در آنجا نه تنها روابط نابرابر میان طبقات مردم(آزادمردان بابلی/بردگان/تبعیدی ها)را تثبیت و تجدید نکرد و به روش ستمگرانه نبونیدشاه ادامه نداد بلکه ان را لغو کرد.یعنی در کتیبه کورش با بافتی یکسره متفاوت از معنای دادگری و پرهیز از ستم روبرو هستیم،معنایی که در برابر سنت سیاسی دیرینه و کهن دولتهای بابلی و آشوری قرار میگیرد،کاهنان بابلی در چاچوب عقاید فکری و مذهبی خود از مردوک نام برده اند،نه اینکه کورش مردوک را بپرستد،چرا که کورش با دیگر مناطق فتح شده نیز همین برخورد را کرد و تساهل دینی برقرار کرد.برای شناخت شخصیت کورش به این نشانی با عنوان مقاله دین پژوهی و قرآن پژوهی مراجعه کنید: کورش و ذوالقرنین قرآن و تورات(عهدعتیق) www.ensani.ir پژوهشگاه علوم انسانی و معارف فرهنگی.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      1 0
      19:59 اسم ایرانی گذاشتن با اینکه کوروش رو یکه تاز تاریخ ایران و پدر ایران بدونی فقط زمین تا آسمون فرق داره! پان فارس ها کوروش رو پدر همه اقوام ایران میدونن !!!!!! هر ادمی میتونه اسم بچه ش رو یا از ملیتش یا از دینش انتخاب کنه این به معنای ارادت ویژه به کوروشه؟؟؟
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      2 1
      خطاب به 19:59 کاری نداره که همین الان برو تبریز یا اهواز یا ترکمن صحرا بگو کوروش پدر ایرانه ببین چه عکس العملی میبینی قبول؟
    • صدر تبریزی IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      5 5
      عمر فرقه ضاله بهاییِ پانترکیسم هنوز به صدسال نرسیده که بخوای درباره تاریخ این سرزمین اظهار فضل کنی،اولا هیچ ایرانی اصیلی به گذشته خودش پشت نمیکنه،حالا به هر زبانی صحبت کنه،چون از نظر علم ژنتیک کاملا ثابت شده که در کشور ایران،چیزی به نام قومیت معنا نداره!یک دانشمند باستانشناس و پزشک علم ژنتیک که اتقاقا آذری هست این رو با آزمایشات ژنتیکی DNA یافته های باستانی و داده های ژنتیکی مردم مختلف ایرانی انجام شده در کمبریج،ثابت کرد که تمایز و تفاوت ژنتیکی افرادی که به زبانهای غیر از هند وَ اروپایی در این پهنه جغرافیا تکلم میکنند با دیگر هموطنان خود تقریبا صفر است!!یعنی همه مردمان عرب زبان شده و ترکمن و به ویژه آذری ها نتایج آزمایشات ژنتیکی DNA شان ثابت کرد همه تبار ایرانی و آریایی دارند!بنابراین به جای تفرقه افکنی و نشان دادن جهل خود درباره تاریخ و بیانِ جعلیات و دروغپردازیهای باب میل امثال خودت،بهتره هم تاریخ بخوانی،ببینی که چه مللی در حوزه تمدن ایران زمین به ویژه در زمان هخامنشیان و کوروش زندگی میکرده اند و هم بفهمی تا پیش از آن دولتشهر داشتیم و نه حکومت مرکزی یکپارچه،جناب تفرقه افکن که دستاویز تو یک زبان است و بس،کوروش پایه گذار کشوری با نام رسمی ایران است که ملل زیادی را گرد هم آورد و یک قلمرو تمدنی یکپارچه و منسجم با آزادی دین و عقاید بنیان گذاشت،اگر دوست داری به جعلیات و هویتی ساختگی افتخار کنی و خودت را به زردپوستان آسیای شرقی منتسب کنی،میل خودته چرا که علم ژنتیک به کمک تاریخ آمده و ثابت کرده که تفاوتهای ژنتیکی ما با ترکان واقعی(مونگلوئیدها)و حتی ترک زبانان اناتولی و قفقاز بسیار است و ما گرچه زبانمان تغییر کرده اما از نظر علمی تبارمان ایرانی است و همه نیاکان مشترک داریم،چه ترکمن چه عرب زبان شده و چه ترک زبان شده،مقاله علمی هست‌،مراجعه کن یا برو آزمایش معتبر ژنتیک بده،زبان مردم آذربایجان تاتی بوده که ردپای ادبیات و آثار مختلف آن هست و حتی از دوره ایلخانیان نه روی سنگ نه روی گل نه روی چرم و پارچه و پوست و کاغذ هیچ نشانه ای از ترکی بودن زبان این ناحیه تا پیش از آن نداریم و نکته جالب اینکه مثلا در اشعار خاقانی،قطران،نظامی و مولوی وقتی از ترکان سخن به میان آمده اشاره به چشم تنگ و کشیده و واژه "چینی"شده!من تبریزی هستم و به کوروش افتخار میکنم،لطف کن سخنگوی عرب و ترکمن هم نباش.
  • سید IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    38 26
    کوروش به کمرشان بزند که با دشمنان کشور ایران یعنی صهیون ها رفیق گرمابه و گلستان هستند!!!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    9 3
    دکتر علی شریعتی. کتاب خودآگاهی و استحمار:« گذشته پرستی و غرور ها ی مخصوص گذشته پرستی : يک ايرانی و يک مصری ) آنها نسبت به گذشته ی خودشان خيلی بارت و بورت دارند ،اهرام و قبر ها ی فسيل شده ی آن ها تمام افتخاراتشان است . يک جنازه مال پنج هزار سال پيش را برداشته اند و آورده اند به وسط ميدان ،که يعنی » سمبل « !ديگر نمی فهمد که خود اين مرحوم ،وقتی زنده بود چه کثافتی بوده ،که حاال مردارش چه » سمبلی « باشد ( با هم بحث می کردند . اين مصری به ايرانی می گفت که در اين خرابه ها ی اهرام ما ،وقتی گشتند ،نقره و سيم و نخ و ... مال پنج هزار سال پيش پيدا کردند ؛ پس معلوم می شود که ما در آن زمان تلگراف داشته ايم !ايرانی هم می گفت که در تخت جمشيد ما هم هر چه گشتيم ، نه نقره ای يافتيم ، نه سيمی و نه چيزی ديگر ، پس معلوم می شود ما » تلگراف بيسيم « داشته ايم ! به همين چيزها خوشحاليم به همين باد و بورت ها ی قوی گذشته !»
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      0 0
      شریعتی همان که کتاب خوب می نوشت وبازن بی حجابش در اروپا عکس می انداخت خودش هم معلوم نبود با خودش چند است؟
  • شهرام IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    21 14
    تو خودت با خودت هم مشكل داري چه برسه به كوروش بزرگ چه بخواهي چه نخواهي دوست داشتن كوروش بي مزد و منته و سمينار و همايشه كوروش نه رسانه داره نه پول و نه قدرت سياسي ولي باز هم دوست داشتنيه عيسي به دين خود موسي هم به دين خود
  • DE ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    19 27
    راستی قبر داریوش وخشایارشاه کمبوجیه انوشیروان و خسرو پرویز کجاست؟چرا قبر اینا مشخص نیست؟۹
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      18 11
      تو بیسواد باشی دلیل بر نبودن نیست قبر اینها در نقش رستمه
    • مینا IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      16 23
      اونم قبر کوروش نیستش تا همین صد سال پیش بهش میگفتن قبر مادر حضرت سلیمان... حتی تو کاوش ها هم اسکلت دو تا زن ازش دراومده.....
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      19 10
      اگر در دورانی گفتند قبر مادر سلیمانی نبی بخاطر اینکه محفوظ بماند از دست بدخواهان ایران و بدخواهان تاریخ پر عظمت ایران زمین، سلیمان و مادرش در ایران چه کار می‌کردند ؟. چرا دنبال ستیز با تاریخ و بزرگان این سرزمین هستید !
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      3 7
      اگر جرات دارید تصاویر دیوارهای داخل آنچه قبر کوروش نامیده اید را ببینید. آیات قرآن و طرح اسلیمی است. اسم محل سکویی که احتمالا حالت منبر یا سقاخانه در مسجد هزار سایه شیعیان سلسله محلی سیمجوریان داشته را گذاشته اید قبر کوروش. این مسجد را پهلوی دوم خراب کرد و این سکو را اسمش را گذاشت قبر کوروش و شما هم باور کردید کوروش رو به قبله دفن شده!
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      13 1
      خب نادان مادر سلیمان در فارس چکار میکنه سلیمان مگر خودش اسراییل نبوده مادرش چرا ایرانه؟ مگر به آتشکده آذرگشسب تکاب در آذربایجان هم نمیگن تخت سلیمان آیا اونجا واقعا تخت سلیمان بوده یا آتشکده ساسانی؟مگر آثار دیگه منسوب به سلیمان در ایران نداریم؟مگر تخت جمشیدمال جمشیده یا داریوش هخامنشی؟ یه ذره به عقل خدادادی فشار بیارید فسفر بسوزونید
    • آراد IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      11 2
      یه کم کتابای تاریخیتو بخونی بد نیسا قبر اینایی که گفتی تو نقش رستم ونقش رجب نزدیک تخت جمشید هستش.. برو ببین بلکه ازرو بی سوادیت حرفی نزنی
  • عباس IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    8 28
    سلام خیلی جالب بود نمی دونستم کوروش یه همچین آدمی بوده تاریخ وارونه گفته میشه کوروش بت پرست بی شرف
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    21 43
    کوروش یک جعل کودکانه یهودیست آثار استاد پورپیرار رو حتما مطالعه کنید مستندهای جعلیات مجلل و تخت گاهه هیچکس جا برای هیچ حرف اضافه ای باقی نمیگذارد
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      24 19
      وقتی پورپیرار ایرانستیز ضد ایرانی و بیسواد که تخصص تاریخ نداشت از نظر شما استاد خطاب می‌شود ! دیگر ما ایرانیان هیچ توقعی از امثال جنابعالی نباید داشته باشیم ..
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      33 19
      کم تهمت بزن و لجن پراکنی کن معلومه از کدوم قماش هستی یکی از مشخصه های اصلی پان ترکیسم جدال با فرهنگ و تاریخ ایران زمین هست و به خاطر این بسیاری از بزرگان تاریخ کشورمون مورد توهین این گروهک حقیر واقع میشن شما پان ترکها جاعلان و تحریف کنندگان تاریخ هستید ببینید دانشمندان و علمای جهان چطور به شما نگاه میکنن هیچکس واسه شما عقده ای ها ارزشی قائل نیس و حرفاتون و افکارتون در محافل علمی جهان سندیت نداره و شما رو به عنوان دروغ گو و بی سواد میشناسن کوروش کسی هست که حتی دشمنان ایران زمین هم در مقابل شخصیت اون کرنش و تعظیم میکنن شما حقیرتر از این حرفها هستید که بخواهید علیه این شخصیت لجن پراکنی کنید تورکیه جعلی و جمهوری باکو هویت و تاریخ ندارن کشورهای بی ریشه قادر نیستن هویت ما رو انکار کنن یا تخریب کنن
    • KIAN71 IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      1 0
      با تمام تحریف‌ها، تخریب‌ها و تمسخر یک عده بظاهر ارزشی و معتقد به انصاف و عدالت!!! #کوروش_کبیر را افتخار پارسیان میدانم. من مادرم بانوی مؤمنه‌ایست که نمازش قضا نمی‌شود اما قلبش با کوروش کبیر کاملا صاف است و دوستش دارد. پدرم، هیچ اطلاعی از تاریخ باستان ندارد اما وقتی اسم کوروش‌کبیر می‌آید ابرازعلاقه میکند(همان‌دذرومادری‌که نامِ هردو فرزندش را مذهبی و از اهل بیت انتخاب کردند). اگر ذره‌ای فهم داشتید، ذره‌ای انصاف! داشتید و ذره‌ای عرق ملی و خون ایرانی در وجودتان(عده‌قلیل) بود هیچوقت کورکورانه به افتخار یک ملت که قهرمانانشان امثال حاج‌قاسم هستند توهین و تمسخر نمی‌کردید، برای شمایی میگم که عده‌آی مسلمانی، عدل علی ع و دَم از معرفت و راه و روش سردار دلها میزنی اما حاضر نیستی کمی بااحتیاط و احترام صحبت کنی نظر بدی! امثال شماها که اهل افراط و تفریط هستید درهیچ دسته‌ای بطور طبیعی جای نمی‌گیرید، دراصل خودتونو قالب میکنید به آن دسته آنهم باظاهرسازی و نفاق. ‌.. سربزنگاه‌هاس که خودواقعیتان را نشان می‌دهید. تمام حرفم خطاب به عده‌ای بظاهر مسلمان و مدافع اسلام! که درحقیقت #تخریبچی بیش نیستند، هست. نه هموطنان باغیرت و همدلی که هم پشت ولایت فقیه‌شان باقدرت ایستادند هم پشت نیروهای نظامی‌شان أعم از سپاه‌پاسدارن و ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و هم پشت تاریخ پرفرازونشیب و تمدن بزرگ 7000ساله‌شان. من هرسال 7آبان را ارج مینهم و احترامی قلبی برای کوروش‌کبیر و کارنامه‌اش قائل هستم. فدای سرم که تاریخ و تمدن کشورم سالهاست که بایکوت شده. فدای سرم که تا حرف از تاریخ و تمدنم میزنم مورد آزار روانی و تمسخر قرار میگیرم. من یک ایرانی باغیرت و اصیل هستم، همین. نه سلطنت‌طلب هستم نه پهلوی‌پسند و نه منافق. هر سه را هم به پشتوانه خداوند، امام زمان و ولیه‌فقیه‌م لعنت و نفرین میکنم. یاحق (مشرق مرد انتشارش هستی یا بازم..؟!)
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    17 15
    هیچ تضادی بین کورش واسلام نیست چرا بعضی فکر می‌کنند مسلمانان ظلم نمی کنند خلفای عباسی و اموی کم ظلم کردند هر رهبری را باید در زمان خودش سنجید نه با فرهنگ امروز ما باید به تاریخ خود ببالیم هم ملی هم اسلامی افرادی که تاریخ را زیر سوال میبرند خود زیر سوال هستندکه به نام اسلام میخواهند عقاید منحرف خود را به دیگران تحمیل کنند آیا ظلم کورش ، شاه عباس بیشتر بود یا معاویه ویزید وخلفای عباسی
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    15 11
    تا سه ساعت میخندیدم خخخخخخخخخخ
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      10 11
      خنده بی دلیل و خنده زیادی نشان از زوال عقل است !
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    14 12
    اینا هر دین ورسمی میخوان داشته باشن مربوط به خودشونه. من فارسم ولی بعد از شهادتین پیرو آیین محمد پیامبر ص ٌ هستم و دیگه کاری به آیین کسرایان ندارم
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      4 4
      کوروش قلب تپنده فرهنگ ایران زمین است. اینجا طرفداران ومخالفان به جون هم افتادن توکه بیطرفی دخالت نکن.
    • افتخار AU ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 0
      احسنت که زدی به خال
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    12 13
    اتفاقا ما با کوروش که هدایت شده دانیال نبی بود از بندگان خوب خدا بود مشکلی نداریم. در قران هم از کوروش با نام ذوالقرنین به نیکی یاد شده. انتقاد ما نسبت به گروهی افراطی هست که خودشون رو طرفدار و پیرو کوروش میدونن و با تحریف تاریخ منش این پادشاه بزرگ ایرانی رو مقابل با دین خدا جا میزنن
    • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 0
      کاملا درست و منطقی.
  • همدل IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    13 16
    چرا با اجداد بد رفتار میشه!!؟؟ اونا پدران ما بودن هیچ ربطی به دین و ایین نداره!! چرا نژادپرستی میکنین!! دین باعث جداییه؟؟ یعنی باید چون پدرانامون دین دیگه ای دلشتن پدر محسوب نشن!!؟؟؟ این چه استدلالیه که مذاهب راه میندازن!!!؟؟؟ اخه چی دستتون میاد؟ بسه... کوروش و تموم پادشاهان پدرانمون بودن و با داشتن هر نوع مذهبی نمیتونید و نمیشه منکر شد مکه اینکه شما از این اب و خاک نباشید..
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    2 6
    فقط بردیا(مرد تنومند داننده سرودهای مقدس در معبد نوبهار بلخ) ....وقتی کشتنش همه اقوام ایرانی برای خونخواهیش سر به شورش گذاشتن...فاحشه عفریته ای که به کوروش خیانت کرد و داریوش را به سلطنت رساند هم نباید فراموش شه....هیچوقت به یک عفریته اعتماد نکن....
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    7 14
    همزمان با تحرکات نژاد پرستانه علی اف و اردوغان عده ای در ایران با نگرش گزینشی از تاریخ بزرگ ایران و بولد کردن قسمتی از این تاریخ از روی جهالت تفکرات پان فارسی و تعصبی خودشون رو ترویج میدن که نتیجه ای به غیر از فعال شدن گسل های قومیتی نداره.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      7 9
      این تفکر مسموم شما تودش نتیجه اوامر همون ترکیه و باکو است تفکر پانفارسی کدوم صیغه است در ایران اصلا قوم فارس کجا هستند اگر کوروش نماد ملی ما نباشد میخواهید چنگیز و تیمور باشد؟ضمن اینکه ما کوروش پارسی نادر افشار شاه عباس صفوی آذری کریم خان لر و....همه را ارج می گزاریم
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      7 8
      قومگرایی ایرانستیزی هیچ حاصلی برای شما نخواهد داشت در ضمن پانترک جان ما در ایران پانفارس نداریم ! فارسی زبان رسمی زبان ملی و زبان ارتباطی و زبان اتحاد و پیوند دهنده ما اقوام ایرانی با یکدیگر بوده و هست ..
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      9 5
      11:53 من نظر رو گذاشتم و یزدی و فارس هستم. پان ترک نیستم. ولی مخالف افراطی گرایی قومیتی بعضی ها هستم
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      4 3
      تفاوتی ندارد یزدی باشی یا کاشونی ! ما همه ایرانی هستیم فقط توصیه میکنم اندکی مطالعه کن و بعد اظهار فضل کن ..!
    • به ۱۱:۰۸ IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      1 2
      برو مقاله های علمی رو بخون! توی ایران قومیت معنا نداره داده های علمی ژنتیکی باستان شناسی مسجل کرد همه ما از یک تبار هستیم و تمایز ژنتیکی ما تقریبا صفر هست! حتی کسانی که به اصطلاح به زبانهای غیر از هند و اروپایی تکلم میکنند یعنی عرب زبانها و ترک زبانها و ترکمنها ! این نتیجه تحقیقات علمی استاد ایرانی و اهل بناب و آذری خودمون در دانشگاه کمبریج انگلستان هست! یعنی همونطور که اسناد تاریخی قبلا به ما ثابت کرده بود ما عرب زبان شده و ترک زبان شده داریم چون تمایز ژنتیکی این هموطنان ما با همزبانهای بیرون از مرزها در همسایگی ما از نظر ژنتیکی ثابت شده! در واقع به گفته این دانشمند و گروه تحقیقاتی او واژه ی قومیت در ایران بی معناست!! البته شبکه های معاند و به خصوص ساکن انگلیس حرفهای ایشون رو برعکس منتشر کردند که عده ای مزدور به ویژه پانترکها ابتدا خیلی ذوق کردند و ..اما این دانشمند بلافاصله نقد محکم و پاسخ کوبنده به جعل کنندگان حرفهاش داد! ما اینجا اقلیت و قومیت نداریم،پس قومیت گرایی و قومیت ستیزی فقط خواسته تجزیه طلبان و دشمنان این مملکت هست و بس.میتونی سرچ کنی تا ببینی!دکتر مازیار اشرفیان بناب.همه ایرانیان آریایی هستند و بازماندگان اجداد آریایی خود که حدود ۱۱ هزار سال پیش در فلات مرکزی ایران زندگی میکردند.
  • US ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    6 13
    طه حسین نویسنده نابینای مصری معتقده منظور از ذوالقرنین در قرآن همان کوروش بزرگ است
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    12 3
    با توجه به تنوع قومیتی در ایران از عرب ترک و بلوچ و فارس و کرد. تاکید کردن بر یک قوم خاص به عنوان نژاد اصلی و نام بردن از کوروش تحت عناوین من درآوردی مثل پدر ایران!! عین حماقته. مخصوصا الان که در شمال غرب کشور تحرکات جدایی طلبانه نژادی صهیونیست ها شدت گرفته
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      3 8
      وقتی به تاریخ کشورمون پرداخته نمیشه این میشه نتیجه اش یعنی شکاف قومیتی بخاطر این کمبودهاست که هر قومی با احساس خلا هویتی روبرو میشه و این بهترین موقعیت واسه دشمنان ایران زمین هست که میان این خلا رو با تاریخ سازی و جعل و تحریف واقعیت پر میکنن و واسه ملت ما هویت دروغی میسازن این نتیجش میشه که فرزند ایران زمین به تموچین تیمور افتخار کنه و خودش رو از نسل اقوام خونخوار و وحشی بدونه و به بزرگان و شخصیت های مورد احترام وطنش توهین کنه و به این توهین کردن به تاریخ کشورش و به ابا و اجدادش افتخار کنه البته این غفلت مسئولان کشور هست که باعث همچین فجایعی میشه که کشورهای جعلی و تازه تاسیس اطراف اینگونه به کشور ما تهاجم فرهنگی کنن و واسه هویت سازی و ملت سازی کنن و مسئولان ما همچنان در خواب غفلت هستن و دارن تاریخ کشور ما رو خاک میکنن
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      2 0
      عزیزم طبق یافته های ژنتیکی تمام اقوام ایرانی همگی تشابهاتی دارند که معنای اقوام رو کاملا زیر سوال میبره! یعنی با وجود تفاوت زبان که به جبر تاریخ پدیدار شده اما همگی تبار ایرانی دارند! بنابراین اینجا تاکید بر قوم خاصی معنا و مفهومی نداره! پژوهشگران علم ژنتیک و باستان شناسان از DNA هموطنان ترک زبان شده آذری ما دیدند که ایشان درواقع ایرانی و تفاوت ژنتیکی با به اصطلاح فارس زبانها ندارند! بلکه تفاوت ژنتیکی با ترک های ترکیه و قفقاز و آناتولی و دیگر مناطق دارند! یعنی طبق همه شواهد تاریخی زبان مردمان این ناحیه تاتی بوده و آذری ها ایرانی هستند نه ترکان زردپوست،ترکان آناتولی ( ترکیه)از ناحیه پدری تشابه ژنتیکی با ترکان زرد پوست دارند! یعنی کسانی که به این سرزمینها حمله کردند و ...
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    8 1
    با توجه به اینکه در طول تاریخ اقوام زیادی به فلات ایران مهاجت کردن و ما تنوع نژادی و قومی زیادی در کشور داریم کوروش گزینه خوبی برای اتحاد و ملی گرایی نیست چون از یک قوم خاص هست. هیچ ناکی بالاتر از نام ایران و وطن برای اتحاد وجود نداره
    • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      1 0
      اتفاقا چون مطالعه نداری و نمیخوای مطالعه کنی ابن حرفارو میزنی،ما به خوشایند شما پشت به هویت ملی خودمون و چهره هاش نمیکنیم دینداری هم مغایر با هویت ملی نیست.از نظر ژنتیکی هم ایران قومیت نداره چون مردم از یک تبار هستن،دیگه با علم ژنتیک که نمیشه در افتاد،کوروش هم بخشی از هویت تاریخی ماست چه خوشت بیاد چه نیاد.تاریخ بخون.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    14 11
    حدیث حضرت محمد ص در مورد حضرت ذوالقرنین (کوروش بزرگ) قال رسول الله .. فاوحی الی ملک من ملوک فارس یقال له کورس و کان مومنا ان سر الی بقایا بنی اسراییل حتی تستنقذهم ... پیامبر اسلام گفت پس خداوند به پادشاهی از پادشاهان پارس به نام کورش که فردی مومن بود وحی کرد که به سوی بازماندگان بنی اسراییل برو و انان را نجات بده ... محمد بن جریر طبری جامع البیان عن تاویل ای القران تحقیق دکتر عبدالله ترکی قاهره م ج 14 .. صفحه 458 ..
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      15 19
      این حدیث از احادیث اسراییلیات است که یهودیان به ظاهر مسلمان شده وارد اسلام کردند.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      14 10
      اگر اینحور باشه که شما راجع به این حدیث گفتی پس کل قرآن هم اسراییلیات است چون سراسر قران داستان یهود و بنی اسراییل است ایا فقط قسمتی که راجع به کوروش است اسراییلیات است. دست بردارید از خودزنی و خدمت به دشمنان ایران
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      آیات قرآن از وحی مستقیم خداوند است نه روایات مشکوک امثال عبدالله بن سلام و کعب الاحبار. فرق آیه و حدیث را نمی فهمی؟
    • به ۱۲:۲۵ - IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 0
      اسراییلیات یعنی جعلیاتی که توسط یهودیها بعدا به عنوان حدیث وارد اسلام شد. اما داستان زندگی بنی اسراییل در قرآن مستقیما وحی الهی است و اتفاقا علیه یهودیان است.
  • GB ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    بدبختانه در هر مکتب ومذهب ومرامی میتوان با اسم آن وبا رسم ضد آن عمل کرد با اسم حقوق بشر ضد آن آمریکا سوسیالیسم ضد آن چین با دین ضد آن داعش وطالبان و۔۔۔۔۔ با نام بزرگان و آزادیخواهان ولی با محتوا وعملکرد ضد آنان ، باید آگاهی اچتماعی با راست آزمایی پیش از عملکرد اسامی باب شود که شدنی است
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    8 1
    روز کورش روزیست که کورش بابل را تصرف کرد و یهودی ها از زیر یوق و بردگی و آزار و اذیت بابلی ها آزاد شدند و بهمین خاطر این روز را یهودی ها جشن گرفته اند ..........بهتر روز دیگری را برای کورش جشن بگیرید درضمن تو گاه شمار تاریخ ایران روز بخصوصی برای کشورش در نظر گرفته نشده
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    16 7
    الان من عاشق کشورم فدایی خاک مقدس ایران عزیز هستم، پیرو و مطیع و عاشق رهبری فرهیخته ام حضرت آیت الله خامنه ای در عین حال عاشق هویت ملی و علاقمند به تاریخ و بزرگان سرزمینم همچون کوروش بزرگ ، واقعا" نمی‌دانم این حجم از دشمنی و ستیز با تاریخ ایران باستان و ستیز و دشمنی با کوروش بزرگ چه سود و حاصلی برای ابران و ایرانیان داشته و دارد که برخی آقایان اگتا این حد با تاریخ و بزرگان میهن دشمنی دارند ؟
  • US ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    40 11
    نمیدانم با قرار دادن دین در برابر نیاکان ایران زمین دنبال چه هستید؟ همه مردم دنیا به نیاکان خود احترام میگذارند در حالیکه در ایران بعضی‌ به دشمنی با دوره پر شکوه (هر چند با کاستی‌ها و نقاط منفی‌) باستان میپردازند. با دو قطبی سازی و توهین به نیاکان فقط نسل جوان را از دین داری دور می‌کنید.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      25 11
      درود بر شما هم میهن گرامی ، واقعا" نمی‌دانم ستیز و دشمنی با تاریخ و هویت ملی تاریخی این سرزمین و این ملت بزرگ چه مشکلی از این آقایان پان اسلامیست حل کرده و می‌کند !
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 5
      من از شما می پرسم، شما چه ستیزی با حقیقت دارید و چرا مثل اقوام جاهلی فکر می کنید به هر کس اسمش شاه بوده باید افتخار کرد و چرا به ارشک که هزاران بار سالمتر و پهلوان تر از کوروش بوده افتخار نمی کنید؟ افتخار به خون و نژاد و آبا و اجداد حماقت محض است
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      2 0
      از کجا تشخیص دادید،ارشک هزاران بار برتر از کوروش بود.میدونید چرا؟شما ایرانستیز هستید و تجزیه طلب،چون کلا تاریخ رو متعصبانه نگاه میکنید و نگاه کسانی رو به تاریخ ما دارید که در کل مخالف هویت ملی ما هستند،به این علت که اصلا حاضر نیستید از منابع موثق درباره کوروش مطالعه کنید تا ببینید واقعیت شخصیت کوروش چیست؟جناب متعصبِ کور،کوروش موسس کشور ایران است تا پیش از هخامنشیان ما دولتشهر داشتیم نه حکومت متمرکز،با هجوم انواع همسایگان رو برو بودیم و دستخوش تاراج قبایل گوناگون،هخامنشیان و در راس آنها کوروش بود که توانست همه قبایل ایرانی را متحد کند و علیه متجاوزان یکدست کند و سپس برای اولین بار در باستان حکومت مرکزی یکپارچه و پرقدرت با نام رسمی ایران برپا کند که قلمرو آن بسیار گسترده است،به توالی زمانی هم که نگاه کنیم خب کوروش پیش از ارشک است و اشکانیان دنباله رو هخامنشیان بودند و اتفاقا نسب آنها به هخامنشیان میرسید،آنها خودشان پیرو سیاستهای نیای خودشان بودند حالا شما کاسه داغ تر از آش شدید فقط چون از کوروش خوشتان نمی آید؟به ما چه که خوشتان می آید یا نه،ما که نمیتوانیم منکر تاریخ سازی هخامنشیان شویم به میل شما در ضمن چه موقع بوده که بدون وسواس و دخالت و شرح و تفسیر هر کس و ناکس ما توانسته ایم به تاریخ باستان خود با خاطر آسوده و بدون دغدغه نگاه درست و جامع و واقعگرانه داشته باشیم که شما الان کوروش و ارشک را مقابل هم قرار داده ای؟شما را با نام پدر و پدربزرگتان میشناسند یا با نام پسر و نوه تان؟حکایت کوروش و ارشک و دیگر شاهان نیز همین است..از جلو تاریخ میخوانید و به عقب میروید؟!شما اجازه بده به هخامنشیان بی دغدغه بپردازیم،آسیاب به نوبت،همینکه هیچ چیز درباره واقعیت شخصیت و منش کوروش و نحوه پادشاهی او نمیدانید خودش گواه بر احجاف در حق تاریخ باستان ما و به ویژه موسس کشوری متحد از همه ملل و اقوام به عنوان ایران است،برای ما ایرانیان اصیل و واقعی که خودزنی نمیکنیم مزدور منافق نیستیم و به هویت ملی و دینی و انقلابی خود به یک اندازه بها میدهیم کوروش،داریوش،کمبوجیه و ارشک و ...همه به یک اندازه قابل اعتنا هستند،نیازی به تفسیر امثال شما نداریم که معلوم است از چه دار و دسته ای هستی،اشکانیان سلوکیان را از میان بردند و منطبق بر پادشاهی هخامنشیان رفتار کردند و خود را شاهنشاه نامیدند:لقبِ هخامنشیان!
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      0 1
      عزیزم شاه با پادشاه فرق داره،چون فقط مزدور فارسی نویس هستی این هست که نمیفهمی.به تو هم هیچ ربطی نداره که ما چه دیدی نسبت به نیاکان خود داریم،شما برو بی ریشگی خودتو ،درمان کن،هرچند منافق شفا نمیگیره،دیگه هم اسم کوروش و ارشک و ...به زبانت نیار ،تو رو چه به پادشاهانِ ایران زمین؟ که برای ما تعیین تکلیف هم میکنی؟ برو شامورتی باز،حرف ارشک هم باشه باز امثال توی بی بته میاین یه دستک و دمبک دیگه به پا میکنین،مرغ انجیر خوار...حالا بهایی ها برای ما تِز میدن..
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    15 5
    تنها کسانی که از دو گانه و تقابل ملی گرایی و اسلام گرایی منفعت می برند دشمنان خارجی خواهند بود و بس!! اونا نه دلشون به حال اسلام سوخته و نه ایران. هدف فقط ایجاد تفرقه و جنگ داخلی و کمک به تجزیه طلب هاست
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      برعکس کسانی که به‌ دنبال مقدس‌ نمایی کورش هستن ملی گرا واقعي نیستن بلکه مزدوران اجیر شده دشمنان‌ ايران واسلام ناب محمدی هستند
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 0
      اونایی هم که با پوشش اسلام با هویت ملی دشمنی می کنند ایرانی نیستند
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 1
      پانترک جون،میتونی دقیقا بگی اسلام ناب محمدی چی هست؟ همین مونده که پانترک بهایی دم از اسلام بزنه...برو داری میترکی از بخل و کینه و بی ریشگی این چاهی هست که خودت برای خودت کندی،چاه کن همیشه ته چاهه... ما به منابع موثق و مورد اعتماد،استناد میکنیم نه امثال پورپیرار .اسلام ناب محمدی رو حتی در زمان وجود مبارک حضرت رسول اکرم ص و حضرت امیرالمومنین ع و امامان معصوم علیهم السلام به پستو کشاندند منافقان و کوردلان و ....با ظهور منجی عالم فرزند پیامبر ص،یوسف فاطمه زهرا س اسلام ناب محمدی بر همه دنیا عرضه خواهد شد حدیث افتراق رو بخون.امروزه برای ما مسجل شد که دشمن ایران ستیزی و اسلام ستیزی رو در راستای هم و موازی با هم علیه ما عَلَم کرده.ولی ما دم به تله منافقان نمیدیم که از مشرکان نیز مذموم ترند به گفته قران کریم.
  • GB ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    4 16
    کوروش پرستان و دشمنان کوروش از یک قماشند. بس کنید این داستانهای تهوع آور را. از یهودیان دوران کوروش هم چنان نگویید که گویا صهیونتست های امروزی بودند. شما در واقع اصلا تاریخ نمی فهمید. کار شما ها سیاسی کردن تاریخ هست. اما کوروش به گواهی اسنادی که هست از نمونه رهبران و پادشاهان خوب بود و خوبیش هم رواداری و آزاد منشی او بود، گر چه او هم شاه بود و باید یک امپراطوری بزرگ را با سیاست اداره میکرد. اگر پیشینه تاریخی ماها نبود ایران هم میشد یک کشور بی ریشه اما مسلان مانند عربستان و امارات و پاکستان و غیره. پس سعی نکنید سرمایه های ملی را تخریب کنید که نتیجه دلخواه شما بدست نخواهد آمد. کوروش و فردوسی و افرای از این قبیل از پزرگان ایران هستند و هیچ ربطی هم به این شاه و یا آن حاکم قبلی یا کنونی ندارد.
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      19 13
      دقیقا اگر اینحور باشه که اینها راجع به کوروش و یهود میگن پس کل قرآن هم اسراییلیات است چون سراسر قران داستان یهود و بنی اسراییل است ایا فقط قسمتی که راجع به کوروش است اسراییلیات است. دست بردارید از خودزنی و خدمت به دشمنان ایران
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      ای بی سواد، اسراییلیات یعنی نقلهایی که یهودیان مسلمان شده کردند نه آیات قرآن که خود مستقیم وحی الهی است. داستان زندگی سیهود اسراییلیات نیست. دروغهایی که یهودیان بستند اسراییلیات است.
    • حسین IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 0
      لطفا به این منبع قران پژوهی و حوزوی هم مراجعه کنید ،همانطور که به منابع دیگر مراجعه کردید: عنوان مقاله(ذوالقرنین قران کریم و عهد عتیق ensani.ir ) طبعا این اساتید محترم با استناد به صدها منبع از جمله بررسی اسراییلیات به نتیجه قطعی رسیده اند و خودشان خبره و اهل فن هستند.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    37 8
    یه سوال دارم این نادانها از تقابل دین و ملیت دنبال چی هستند؟ چرا در راستای تقویت جبهه پانترکیستها و اردوغانی ها باید ملیت ایرانی را تخریب کنند؟ چهل سال همین راه را رفتید نتیجش شده یه عده پانترک کله پوک مزدور اردوغان که سرهمین کینه توزی های ایرانستیزانه به سرباز دشمن تبدیل شده اند
  • حسام IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    22 10
    کوروش همان ذوالقرنین قرآن ماست که وزیرش حضرت دانیال پیامبر بود کوروش افتخار ملی مذهبی ماست.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    4 5
    فقط ایمان به‌ خداوند واطاعت از دستورات اوست چراغ راهنمای بشر است‌ کورش هر بوده‌ وهر چه کرده درمحضر الهي خودش بايد پاسخ گو باشد
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    32 10
    نکنید اینکارو بخدا زشت .. ستیز نکنید با تاریخ ایران باستان ، دشمنی با بزرگان ایران نکنید .. جناب گرایی نکن اینکارو عزیز دل برادر نکن !
  • محمد DE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    29 8
    چرا ما در داخل، باید انفعالی داشته باشیم ک گذشته خوشنامی ب نام کوروش ما رو، دیگران مصادره ب مطلوب کنن؟ ب عنوان یک آدم مذهبی می پرسم، مگر ن اینکه کوروش در خوشنامی و ویژگی ها، محتمل ذوالقرنین بودنه؟ با یک سری بی بصیرتی ها، با دست خودمون، دشمن دین و نظام تولید می کنیم. بعد هم توقع داریم مردم پایبند مذهب بمونن! چرا ما ب وقتش، بزرگداشت نگیریم تا صحنه گردان، دشمن بشه؟!
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 7
      نه. مطلقا نیست. ذوالقرنین قطعا خدا پرست بوده است و کوروش قطعا بت مردوک را پرستیده و برایش قربانی کرده است/
    • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      4 1
      میتوانید به منابع موثق مراجعه کنید تا ببینید کوروش بت مردوک را می پرستیده آیا؟! وقتی نمیتوانید تفسیر کتیبه ها را با توجه به حوادث و شرایط نگارش انها بفهمید و چون یک ایرانستیز هستید،از شما بیشتر انتظار نمیرود! کورش یهوه خدای یگانه در آیین یهود را هم گرامی داشت چرا اینجا لال میشوید؟ چرا به این استناد نمیکنید که کوروش هر سرزمینی را فتح کرد برای مردم آن احترام قائل شد و دین آنها را به رسمیت شناخت،کوروش کی مردوک را پرستید؟! اول بروید ببینید مردوک در دوره زمامداری کورش بعد از فتح بابل چه انگاره ای پیدا کرد و اصلا مخاطب کتیبه بابلی چه کسانی هستند و دیدگاه کاهنان بابلی را بازگو میکنند و بعد بیایید حرف بزنید.خوب است که مغرضانه تاریخ نخوانید.بزرگداشت ایزدان محلی سنتی کهن بوده و توسط هخامنشیان یا کوروش ابداع نشده است و همیشه هم معنای دینی نداشته است،قربانی گزاردن برای خدای یک شهر از سوی کسی که مدعی سلطنت بر آن بوده،بر تثبیت قدرت سیاسی او دلالت میکرده و به اهالی آن دیار نشان میداده که زمام امور به دست شاهی تازه افتاده است،پس از فتح بابل و استقبال مردم از کوروش که از ستم نبونیدشاه به تنگ آمده بودند،وی با آنها همان رفتاری را کرد که با مردم سایر قبیله ها کرد،یعنی دادگری و عطوفت.طبق شواهد مردم حس نکردند که شهری به تصرف درامد و جنگی رخ داده بلکه حکومتی جا به جا شد و پس از تثبیت حکومت کوروش بر بابل و در دوران کمبوجیه نیز،مردوک همتای اهورامزدا شد و نزد کاهنان بابلی ،توسط کوروش و کمبوجیه ،انگاره ای دگرگون پیدا کرد.متن کتیبه پیش از آمدن کوروش و از دیدگاه کاهنان بابلی است چرا که تصور میکردند کوروش با جنگ و خونریزی بابل را فتح خواهد کرد،بنابراین به گونه ای به استقبال از شاهی رفتند که میخواستند او را از ستم احتمالی به خود منصرف کنند! درحالیکه کوروش نابرابری حقوق بابلیان در دوره نبونید را لغو کرد.کوروش نیازی به پرستیدن مردوک نداشت! این ترفند امثال شما ستیزه گران با تاریخ باستان و به ویژه شخصیت کوروش است که با سایه روشن کردن حوادث دوران کوروش سعی در مخدوش کردن حقیقت تاریخ و چهره او دارید! چطور است اگر دغدغه دین دارید،کتاب مولانا ابوالکلام آزاد با عنوان کوروش و ذوالقرنین قران و تورات را یکبار مطالعه نمیکنید؟!
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    25 15
    از عرب وترک نباید انتظار احترام به کوروش داشته باشیم چون اصالتا ایرانی نیستن
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      1 1
      چرا عزیزم،آزمایشات ژنتیک در راستای علم باستان شناسی اثبات کرد که ترک زبان شده ها و عرب زبان شده های سرزمین ما ،در واقع از خودمان هستند و ایرانی تبار چیزی که یک عمر خودمان میدانستیم تا اینکه پای اجانب به این سرزمین باز شد و به خاطر منافع پلید خود بنای قومیت گرایی توام با قومیت ستیزی را گذاشتند و فقط به خاطر تفاوت زبان که آن هم به جبر تاریخ بوده،ملت اصیل ایرانی را رو در روی هم قرار دادند و با ساخته و پرداخته کردن تفکرات تجزیه طلبانه ،سعی میکنند آنها را فریب داده از هویت واقعی و اصالت ایرانی خود دور کرده و سوای از ملتشان معرفی کنند،خوشبختانه علم ژنتیک به کمک علم تاریخ و باستان شناسی و مردم شناسی آمده و دست دشمنان ما را رو کرده است،فریب عده ای مزدور و منافق که اجیر شده اند برای تفرقه افکنی نخورید،زبان مردم آذری ما و زبان مردم عرب خوزستان با عربی و ترکی بیرون از مرزها فرق دارد! این غیور زنان و مردان همگی تباری ایرانی دارند و افتخار به ایرانی بودن میکنند و حسابشان با کوردلان نوکر آل سعود و شیخ نشینها و اردوغان و علی اف که خودشان گماشته و حلقه به گوش صهیونیسم و انگلیس و دیگر استعمارگران هستند،فرق میکند.کسی که خون ایرانی در رگ دارد به مامِ میهن خود پشت نمیکند.ما اقلیت نداریم،علم ژنتیک ثابت کرد همه ما نیاکان مشترک داریم و فرزند این آب و خاک هستیم از روی تطبیق داده های ژنتیکی آثار یافت شده از بقایای پیکر پدران و مادران باستانی ما با داده های DNA مردم هر بخش از ایران زمین امروز ،این نتایج حاصل شده است.کسی که خودش و نیاکانش را نشناسد ممکن است به اشتباه آب در آسیاب دشمنان خود و سرزمینش بریزد. مقاله بررسی علمی تمایز ژنتیکی هند و َ اروپایی زبانان ایران زمین با دیگر مردم ایران که به زبانی غیر از هند وَ اروپایی سخن میگویند: تفاوت در حدِ صفر ! ولی تمایز قابل توجه با همزبانانِ بیرون از ایران ! این آزمایشات در گروه باستانشناسی و ژنتیک دانشگاه کمبریج انگلستان انجام گرفته.وقتی اعراب و ترکان به ایران آمدند،مردم بومی خوزستان و آذربایجان در خاک خود زندگی میکردند و این نواحی که خالی از سکنه نبود! با وجود اختلاط نژادی اما ،همچنان تبار ایرانی مردمان حفظ شده چون اختلاطها در همان بدو ورود آنها اندک بوده،اما بنابر دلایل تاریخی زبان مردم تغییر کرده است،فقط همین.
  • حسام IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    17 5
    من خدا رو فقط در حد خدا میپرستم علی و محمد و فاطمه و حسن و حسینو همه اولیاء خدا را هم در حد خودشان قبول دارم و کوروش را هم در حد یک انسان خوشنام و بزرگ قبول دارم و نه بیشتر
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    24 8
    مفسرین بزرگی، چون وَهب بن منبّه و محمد بن صائب کَلبی و یوسف بن موسی قطان تصریح کرده‌اند که ذوالقرنین همان سردار صالح تاریخ، کوروش کبیر است.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    24 16
    ما قبل از اینکه مسلمون باشیم یک ایرانی هستیم و کوروش کبیر هم بعنوان یک پادشاه مقتدر و مردمی دوست داریم .
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 4
      پادشاه مقتدر بوده که بوده. تو چه از او حاصل داری؟ اساسا آیا باید به هر قدرتی افتخار کرد؟ فرعونها و شی هوانگ تی ها و چنگیزها و سزارها و استالین ها و... قابل افتخارند؟
    • سورنا IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      10 0
      جناب،آیا اساسا،کوروش قابل مقایسه با چنگیز و اسکندر و استالین و آتیلا و نرون و ...هست؟ یه جو انصاف هم خوب چیزیه واقعا.
  • پرویز IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 2
    اولا این ضریح نیست بلکه ماکتی ازمقبره کورش است ظاهرا شما ضریح گردانی راندیده ای که تعدادی مثل خودت به ضریح که بروانت یاکامیون است دخیل میبنددن وپول داخلش میاندازند حالا همین ماکت راببین آیا کسی را دور وبرش میبینی که کنارش گریه کنان دخیل ببندد یا پول داخلش بیاندازد.
  • صبا IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    3 9
    سلام نام اصلی این بنا، مادر سلیمان است که منتسب به مادر حضرت سلیمان نبی است. در گذشته آثاری از مسجد در مجاورت آن وجود داشت که در عکسهای با سابقه بیش از 100 سال قابل مشاهده است و حتی هم اکنون هم بر بدنه آن عبارات اسلامی به وضوح قابل روئیت است. متاسفانه در 100 اخیر با حیله استعمارارگران غربی عنوان پاسارگاد بر آن اطلاق شد و آثار مسجد به کل پاکسازی شد. برخی از معمرین منطقه هنوز آثار مسجد را به یاد دارند.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      1 1
      ما با منافق سلام و علیک نداریم،قبلا با اسمت به همه ما ثابت کردی کی هستی چی هستی و هدفت چیه،اتفاقا درد شما پانترکها دین و اسلام نیست، برو ردِ کارِت فقط... خیلیییی حوصله ی تو یکی رو کردیم...گرفتی چی شد،کلفت اردوغان پاشا؟؟
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    25 8
    حداقل ما به کسی افتخار میکنیم که در زمانی که دنیا در توحش و بی قانونی بود منشور حقوق بشر رو اجرا کرد و بدستور اون ۱۱۰۰ سال در ایران و تا ورود اسلام برده داری ممنوع بود زمانی که اهرام مصر و دیوار چین رو برده ها میساختن پارسه این ارمانشهر ایرانشهر رو با مزد و انسان‌های آزاد ساختن من بعنوان یک ایرانی افتخارم هویتمه که فقط در ایران و تاریخ اون خلاصه شده زمانیکه اعراب دخترانشان را زنده بگیر میکردن در همین ایران پادشاه زن وجود داشت یا ترکانی که هنوزم در ادبیاتشان معادل کلمه شهر وجود نداره و در طول تاریخشان خط مستقل نداشتن از هندوستان تا روم شرقی از قفقاز تا مصر زبان رسمی زبان پارسی بوده زمانیکه زنرا کشتزار مرد میدونستند این ایران زرتشت داشته که سه تا جمله گفته پندار نیک و کردار نیک و گفتار نیک من آرزویم محشور شدن با کوروشه که اونقدر بزرگ بوده یهود اونو مسیح و اسلام اونو ذوالقرنین میدونستند بعد اینقدر هم با یهود و حمایت از یهود براتون دلیل نسازید شاید امروزه یهودیت تحریف شده ولی یادتون باشه دین در نزد خدا یکیه و اونم یهودیت اصلیه و اسلامم ادامه دهنده همون دین یهودیته پس اگر کوروش از دانیال حمایت کرده در واقع از نبی زمانش و دین بر حق زمانش حمایت کرده حالا پانترکها و بقیه ‌پانها بسوزید از بزرگی این بشر کل تمدن نویسنده این متن و طرفدارهای این طرز فکر عقده ایی چون نمیتونن با تمدن ایرانشهر برابری کنند برای خدمت به اربابانشون که صهیونیست جهانی و امپریالیستها هستند جهت تجزیه ایران زمین دارند ریشه رو میزنند
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 24
      این دروغها را از کجا باور کرده ای؟ خود کورش مردم لیدی را به بردگی گرفت. همین الان کتیبه بیستون هست و تصاویر هزاران بابلی که توسط داریوش به بردگی گرفته شدند. تازه که غیر از 5000 بابلی که خود داریوش گفته با افتخار به سیخ کشیدم. یک برده یونانی محل راه مخفی به پشت سپاه آریوبرزن را به اسکندر نشان داد. شاپور اول با برده های رومی بند شادوران را درست کرد. انوشیروان سربازان رومی و کل مردم انطاکیه را به بردگی گرفت .
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 7
      این دروغها را از کجا باور کرده ای؟ خود کورش مردم لیدی را به بردگی گرفت. همین الان کتیبه بیستون هست و تصاویر هزاران بابلی که توسط داریوش به بردگی گرفته شدند. تازه که غیر از 5000 بابلی که خود داریوش گفته با افتخار به سیخ کشیدم. یک برده یونانی محل راه مخفی به پشت سپاه آریوبرزن را به اسکندر نشان داد. شاپور اول با برده های رومی بند شادوران را درست کرد. انوشیروان سربازان رومی و کل مردم انطاکیه را به بردگی گرفت .
    • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      5 0
      البته شما تاریخ رو از دید هرودت میخونی که بعد از کورش به دنیا آمده وگرنه همزمان با خود کورش مثلا فتح بابل ،کاملا کتیبه ها خلاف نوشته های هردوت و گزنفون رو بیان میکنن! لطف کن جعل تاریخ نکن.درباره لیدیه هم همینطور! کتاب کورش رهایی بخش به جعلیات شما پاسخ موثق میده با دهها منبع و آوردن متن کتیبه ها,نسخه الکترونیکی کتاب وجود داره و دانلودش رایگان هست،به اراجیف پورپیرار هم استناد نمیکنند مراجع علمی ،بلکه کتیبه و سنگ نبشته میخوانند و رمزگشایی میکنند،اونا هم برده های کوروش نیستن جناب چرا جعل میکنی؟!حالا خوبه منابع موثق در دسترس همه هست،این حجم از دروغگویی نوبره!!
    • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      3 0
      تو چرا دروغهای هرودت و گزنفون که به دروغگویان تاریخ مشهور هستند باور کردی؟! ما به منابع موثق تر و بیشتر استناد میکنیم،به کتیبه ها هم با دقت نگاه کن !! همینکه تو از هخامنشیان بد میگی به ویژه از کورش و داریوش برای ما مسجلوهست که چه موجودی هستی!
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    41 10
    حداقل ما به کسی افتخار میکنیم که در زمانی که دنیا در توحش و بی قانونی بود منشور حقوق بشر رو اجرا کرد و بدستور اون ۱۱۰۰ سال در ایران و تا ورود اسلام برده داری ممنوع بود زمانی که اهرام مصر و دیوار چین رو برده ها میساختن پارسه این ارمانشهر ایرانشهر رو با مزد و انسان‌های آزاد ساختن من بعنوان یک ایرانی افتخارم هویتمه که فقط در ایران و تاریخ اون خلاصه شده زمانیکه اعراب دخترانشان را زنده بگیر میکردن در همین ایران پادشاه زن وجود داشت یا ترکانی که هنوزم در ادبیاتشان معادل کلمه شهر وجود نداره و در طول تاریخشان خط مستقل نداشتن از هندوستان تا روم شرقی از قفقاز تا مصر زبان رسمی زبان پارسی بوده زمانیکه زنرا کشتزار مرد میدونستند این ایران زرتشت داشته که سه تا جمله گفته پندار نیک و کردار نیک و گفتار نیک من آرزویم محشور شدن با کوروشه که اونقدر بزرگ بوده یهود اونو مسیح و اسلام اونو ذوالقرنین میدونستند بعد اینقدر هم با یهود و حمایت از یهود براتون دلیل نسازید شاید امروزه یهودیت تحریف شده ولی یادتون باشه دین در نزد خدا یکیه و اونم یهودیت اصلیه و اسلامم ادامه دهنده همون دین یهودیته پس اگر کوروش از دانیال حمایت کرده در واقع از نبی زمانش و دین بر حق زمانش حمایت کرده حالا پانترکها و بقیه ‌پانها بسوزید از بزرگی این بشر کل تمدن نویسنده این متن و طرفدارهای این طرز فکر عقده ایی چون نمیتونن با تمدن ایرانشهر برابری کنند برای خدمت به اربابانشون که صهیونیست جهانی و امپریالیستها هستند جهت تجزیه ایران زمین دارند ریشه رو میزنند
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 4
    از کسانی که به مراجع تقلید ، آیات عظام و رهبران و فقهای دینی و مذهبی خودشان و ... فحاشی می کنند و بد و بیراه میگویند ، بیش از این انتظاری نیست .
    • سرباز سید علی IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      6 0
      اینها تجزیه طلب هستند‌،عده ای هم بدون مطالعه درباره کوروش آمده اند،جعل و تحریفات نوشته اند درحالیکه شخصیت تاریخی کوروش با زمامداران ستگمر هم عصرش و بعد از او متفاوت است،مردم آگاهی ندارند و کتاب نمیخوانند،عده ای هم از آب گل آلود ماهی میگیرند و میخواهند در ظاهر با اسلام گرایی کردن در کامنتهای خود در واقع ایرانستیزی خود را موجه کنند،وظیفه مشرق فقط بیان این مطالب نیست منابع موثق در اختیار همه نیست و متاسفانه همه اهل مطالعه و واکاوی همه جانبه تمام منابع نیستند،مشرق موظف است کنار بیان این اخبار،حقایق و مستندات تاریخی را هم از طریق کارشناسان علم تاریخ برای مردم بازگو کند‌،مانند مصاحبه با کسانی که سالهای عمر خود را صرف باستان شناسی و مقاله و کتب تاریخی بر اساس اسناد واقعی کرده اند،مردم در طول شبانه روز سرشان در اینترنت است و اینترنت به تنهایی منبع جامع و قابل اعتمادی نیست وقتی دانشمندان این علم بین ما زندگی میکنند چرا مستقیم از زبان خودشان درباره هویت خودمان و نیاکانمان نشنویم؟عاجزانه تقاضا دارم،مشرق به عنوان یک پایگاه اخبار مهم که مخاطب انبوه دارد دست دست نکند و پایه گزار نشست های علمی بازگویی تاریخ از زبان دانشمندان و محققان کشورمان باشد،مشرق عزیز لطف کن به جای ناخواسته دامن زدن به هیاهوی کاذب که خواسته اصلی دشمنان ماست،نشستهای علمی متقن برگزار کن،مطمئن باش با استقبال مردم فهیم و مومن روبرو میشود،حق ماست که درباره گذشتگان خود جامع،درست و بدون اشتباه و غرض و مرضِ عده ای مزدور و وطن فروش و تجزیه طلب و پان صهیونیست و بهایی های به ظاهر مسلمان که رخنه در سایت کرده و کامنت علیه ایران و اسلام و کوروش و تاریخ و میراث نیاکان ما میگذارند،حقایق را بدانیم،مشرق دایره المعارف اینترنتی تاریخ و تمدن ما شود‌،طبعا خواسته رهبر عزیزمان نیز همین است که هویت ملی اسلامی و انقلابی ما درست شناسانده شود.هر رخنه ای که راه ضربه دشمنان را آسان میکند،بست.این همه دیدگاه درباره کوروش!!قطعا باید به یک نتیجه ای درست رسید نه اینکه یا خودزنی شود یا دشمن ما را بزند!اینهمه سند و مدرک!اهل فن به ما بگویند نه هرکس و ناکس!عده ای به پورپیرار استناد میکنند خب معلوم است چه کسانی،عده ای دین را بهانه میکنند،عده ای مقابل انها در می آیند!نکته قابل توجه اینکه همه ما علیه تجزیه طلبان و اربابانشان هستیم،چرا متحد نباشیم؟؟
  • ناصر IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    5 2
    ماهم مسلمان هستیم هم ایرانی هم دین اسلام وقران راهگشایش رادوست داریم هم تمدن افتخارافرین کوروش کبیرراهم ایین دین اسلام مانندجمازجماعت ونمازجمعه وهم اعیاداسلامی رادوست داریم هم ایین افتخارافرین عیدنوروزچارشنبه سوری واتش بازی را دلیل نمی شودتوکوروش راقبول نداری ماهم منکرشویم
  • PL ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    44 13
    بسم رب الحسین ارواحناله الفداه یک کلام عرض می کنم خدمت همه عزیزان ایرانی همه عرض کردم ابتدا! اما بعد، اهل علم،نجوم،تشریف ببرید پاسارگاد!!!! قبرکوروش روبه قبله ساخته شده است! تنها قبور انبیاء الهی که می دانسته اند قبله به کدامین سوی است، ساخته شده است! درهرجای جهان که باشند،دقیقا مقبرههای آنان روبه قبله است! اگر إن شاالله تشریف بردید،و به شما ثابت شد،که کوروش پیامبر زمان خودش بوده است،دیگر تمام جنگهای بیهوده راتمام کنید!!!! إن شاالله تا زمانی که چنگ روی هم می کشید، هرگز جای رشد و پیشرفتی در هر زمینه درشما پدیدار نمی گردد!! والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین خداوند رحمت کند،کسی که خوب گوش می کند خوب تفکر می کند!!! خوب عمل می کند!!!
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 4
      عزیزم، خودت داری جواب خودت را می دهی. اینجا مسجد بود. مسجد هزار ساله دوره حکومت محلی شیعه سیمجوریان. اینجایی که اسمش قبر کورش شده اصلا قبر نیست. سقاحانه بوده. داخل این بنا آیات قرآن هست. همه مسجد را خراب کردند و اینجا را نگه داشتند و گفتند قبر کوروش!
    • PL ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 2
      اینایی که منفی می دهند،کسانی هستندکه اصلا دوست ندارند تفکر کنند! خوب بخوانید و تفکر کنید! تحقیق کنید! مغز مبارک رابه کاراندازید! ایران هرچه می کشد،از این همه بی فکری است! ملت دانشمندان خود را می کشند! نسبت به همه بزرگان خود بی مهری می کنند! شما نگاه کنید! از همین چهل سال گذشته! چه مقدار از علمای بزرگ مانند مفتح ،بهشتی عزیز و دیگران به شهادت رسیدند! به دست خودملت به شهادت رسیدند! چرا؟! چون کلامشان نور بود! اهل تفکر و تحقیق بودند! اماکشته شدند! به دست خود ملت کشته شدند! برای اینکه تولید تفکر نشود،کشته شدند! امروزهم همین است! فخری زاده می کشند! سلیمانی رامی کشند! همین ملت هستند! به چپ و راستش شما کاری نداشته باشید! چون ملت دوست ندارد تفکر و تحقیق و دانش رشدکند!
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    15 10
    ما مردم ایران به عنوان میزبان طایفه گرایی ایل قشقایی چند صد سال از شماها پذیرایی کردیم.در عوض احترام این شد دستمزد ما.ایا مردم قبیله شما در کشورهای دیگری چون روسیه ، آلمان یا چین نیز جرات این جسارت هایی را به مردم کشوری میزبانشان دارند.نمک نشناس نباشید
  • عزت اله IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    3 3
    با سلام خدمت هموطنان عزیز. ابتدا بگم که بنده ایرانی الاصل و جانم فدای وطنم ایران و فدای دینم اسلام. اگر به دنبال حقیقت هستید بروید تفسیر علامه طباطبایی پیرامون ذوالقرنین را بخوانید خواهید دید که علامه به هیچ وجه ذوالقرنین را کوروش ندانسته. اتفاقا در جمع بندی نهایی تفسیر ذوالقرنین گفته که: ذوالقرنین نام پادشاه عادل و نیکو کاری است اهل یمن. لطفا بدون مطالعه کپی نکنید که فردا باید در پیشگاه خداوند مقتدر جوابگو باشیم. در ثانی: بیشتر اون اشخاصی که با استدلال به قرآن ذوالقرنین را کوروش می دانند، چرا فقط برای اثبات شخصیت کوروش از قرآن کمک می گیرند اما خود قرآن را اصلا قبول ندارند. ثالثا: بروید قسم نامه کوروش را سرچ کنید و ببینید چگونه کوروش به بت ها قسم خورده است. جمع بندی: هشیار باشیم که دشمنان شخصیت کوروش به منظور مبارزه با اسلام علم کرده آند. أن خير الزاد التقوى: بهترين توشه تقواست
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      3 0
      جناب عزت اله البته شما با لفاظی هرچه تمام تر ،بخشی از انچه خوانده اید،نوشتید چرا که مختصات شاهان یمنی هرگز با ذوالقرنین قرآن نمیخواند و کاملا مستند این نظریه رد شده است! به این لینک مراجعه کنید که از پژوهشهای قرآنی و حوزوی است و به اندازه کافی سند و مدرک در اختیار همه قرار می دهد،البته توجه شما را به فصل کوروش و ذوالقرنین از کتاب کوروش رهایی بخش نیز جلب میکنم که تمام نظریه های مختلف درباره ذوالقرنین را روایت کرده و با مدرک و استدلال آن را موشکافی نموده است و متن اصای تورات و آیات قرآن و تفاسیر را نیز آورده است.و اما لینک مورد نظر : ensani.ir کوروش و ذوالقرنین قرآن و عهد عتیق.
    • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      2 0
      آقای عزت اله ، ذوالقرنین سد ساخته در فلان جا و با فلان مردم برخورد داشته و ...یعنی آیات سوره کهف رو بخون ببین مشخصات ذوالقرنین به شاه یمن میخوره که از آن فاصله بیاد بره تا قفقاز؟! آثار باستانی سد مشهور هست جناب! چرا دروغ به هم میبافی؟ در تورات معنای ذوالقرنین رو برو ببین ،خوابی که حضرت دانیال نبی ع دید و تعبیر اون و ...مختصاتش بر کورش منطبق هست چون هم اسناد تاریخیش هست و هم تفاسیر معتبر،کتاب ابوالکلام آزاد و ...کافیه دیگه خود رو به تعصب واداشتن..کورش شخصیتی دادگر بود ولی شاهان دیگر اینگونه نبودن.
  • علی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    7 4
    چرا زور بهتون داره، کوروش بنیانگذار این کشور و تمدنه برای این کشور خدمات زیادی کرده تمام ایرانیان چه مسلمان چه مسیحی چه یهودی چه زرتشتش از هر زبان و نژادی کوروش را پدر خود میدانند این اراجیف گفتن هم دردی از شما دوا نمیکند
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    22 53
    البته یک دروغ بزرگی به نام مقبره کورش راه انداختند در صورتی که از سالیان سال به اونجا مقبره مادر حضرت سلیمان می گفتند حتی اسم روستای اونجا هم مادر سلیمان است
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      6 0
      آرزوی تفکر و تعقل ، آرزوی این رو دارم اندکی مطالعه تاریخ کنید و بدون مطالعه اظهار فضل نفرمایید !
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 4
      داخل آنچه قبر کوروش می نامند آیات قرآن روی سنگ نوشته شده است. اینجا مسجد شیعیان بوده با هزار سال قدمت که بقایای مسجد را محمد رضا پهلوی از بین برد و این سکو که احتمالا محل سقاخانه و مراسم عزاداری بوده است را آرامگاه کوروش نامید.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      10 3
      خب نادان مادر سلیمان در فارس چکار میکنه سلیمان مگر خودش اسراییل نبوده مادرش چرا ایرانه؟ مگر به آتشکده آذرگشسب تکاب در آذربایجان هم نمیگن تخت سلیمان آیا اونجا واقعا تخت سلیمان بوده یا آتشکده ساسانی؟مگر آثار دیگه منسوب به سلیمان در ایران نداریم؟مگر تخت جمشیدمال جمشیده یا داریوش هخامنشی؟ یه ذره به عقل خدادادی فشار بیارید فسفر بسوزونید
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      0 0
      پاسخ به جعلیات پانترکیسم از روی دروغپردازیهای ناصر پورپیرار: مقبره مادر سلیمان یا آرامگاه کوروش kheradgan.ir
  • کورش IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    6 8
    زنده باد کورش بزرگ، به بزرگان این سرزمین احترام بگذارید
  • نیما IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    2 1
    انشالله
  • US ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 1
    تو همون سلسله هخامنشیان اقدامات داریوش و خشایارشا اگه بیشتر از کوروش نباشه قطعا کمتر هم نیست اما چونکه کوروش نجات بخش یهود بود و داریوش و خشایار دشمن تمدن غرب (یونان)همواره کوروش رو برجسته میکنن و بقیه تاریخ ایران رو هم به نوعی سانسور. امروزه اونایی که هفت ابان رو جشن میگیرن در اصل دارن سالروز ازادی یهودی ها از چنگ بابلی ها رو جشن میگیرن.برای گرامی داشت منطقی تره که سالروز تولد شاه رو جشن میگیرن یا تاریخ تاجگزاری یا تاریخ تاسیس پادشاهی رو اونوقت این ابله ها میان روزی که یهودی هارو ازاد کرد رو جشن میگیرن اینجاست که من به این نتیجه میرسم که اینا وطن پرست نیستن یهود پرستن که میرن برای ازادی یهودی ها جشن میگیرن . یهودی هایی که در زمان خشایارشا نسل کشی پوریم رو به راه انداختن
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      3 1
      شما نتایج خودت را به همه تعمیم نده،چون در دوران کوروش اسراییل وجود نداشت صهیونیسم زاده ی مشترک عثمانی و انگلیس هست و بس،اما کوروش اولین شاه هخامنشی هست که کشوری با عنوان ایران را در یک حوزه تمدن پهناور تاسیس کرد خب طبعا برای سر سلسله بزرگداشت میگیرند،اما حرف شما درست باید روز مناسب برای پاسداشت موسس کشورمان داشته باشیم که منطبق بر تاریخی که هر کسی به خودش اجازه سو استفاده دهد،نباشد به ویژه صهیونیسم.درباره دیگر شاهان هخامنشی هم دوست محترم همین کوروش رو هم زیر سبیلی اسمش رو میبریم باقی پیشکش !! درباره خشایارشا نیز ترجیحم منابع موثق و البته نگاه واقع بینانه به تاریخ یعنی دیدن فراز و نشیب آن کنار هم است چرا که اگر دنیا چرخ گردون نبود الان همچنان سلسله هخامنشیان سرِ کار بود! دنیا همین است دیگر محل رفت و آمد،از خوبی ها سرمشق و پند بگیریم و از بدی ها عبرت.پاسداشت درستکاران هم واجب است و البته ما که جای نیاکان خود نبودیم تا شرایط را بسنجیم و بهتر عمل کنیم ،اگر مرد میدان هستیم امروز خود را آباد کنیم تا فردا روز ما را پاس بدارند.همه نیاکان ما باید برایمان قابل احترام باشند چرا که دشمن بی هویتی ما و پشت کردن به ریشه های ما را میخواهد،صهیونیسم از هر بخش از تاریخ ما برای خودش لحاف چهل تکه دوخته و تازگی هم که منافقان بی ریشه و بی بته تجزیه طلب را هار کرده و به جان تاریخ و تمدن ما انداخته،بنابراین چند دستگی در برابر این دژخیمان ،جایز نیست.
  • KIAN71 IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    1 3
    با تمام تحریف‌ها، تخریب‌ها و تمسخر یک عده بظاهر ارزشی و معتقد به انصاف و عدالت!!! #کوروش_کبیر را افتخار پارسیان میدانم. من مادرم بانوی مؤمنه‌ایست که نمازش قضا نمی‌شود اما قلبش با کوروش کبیر کاملا صاف است و دوستش دارد. پدرم، هیچ اطلاعی از تاریخ باستان ندارد اما وقتی اسم کوروش‌کبیر می‌آید ابرازعلاقه میکند(همان‌دذرومادری‌که نامِ هردو فرزندش را مذهبی و از اهل بیت انتخاب کردند). اگر ذره‌ای فهم داشتید، ذره‌ای انصاف! داشتید و ذره‌ای عرق ملی و خون ایرانی در وجودتان(عده‌قلیل) بود هیچوقت کورکورانه به افتخار یک ملت که قهرمانانشان امثال حاج‌قاسم هستند توهین و تمسخر نمی‌کردید، برای شمایی میگم که عده‌آی مسلمانی، عدل علی ع و دَم از معرفت و راه و روش سردار دلها میزنی اما حاضر نیستی کمی بااحتیاط و احترام صحبت کنی نظر بدی! امثال شماها که اهل افراط و تفریط هستید درهیچ دسته‌ای بطور طبیعی جای نمی‌گیرید، دراصل خودتونو قالب میکنید به آن دسته آنهم باظاهرسازی و نفاق. ‌.. سربزنگاه‌هاس که خودواقعیتان را نشان می‌دهید. تمام حرفم خطاب به عده‌ای بظاهر مسلمان و مدافع اسلام! که درحقیقت #تخریبچی بیش نیستند، هست. نه هموطنان باغیرت و همدلی که هم پشت ولایت فقیه‌شان باقدرت ایستادند هم پشت نیروهای نظامی‌شان أعم از سپاه‌پاسدارن و ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و هم پشت تاریخ پرفرازونشیب و تمدن بزرگ 7000ساله‌شان. من هرسال 7آبان را ارج مینهم و احترامی قلبی برای کوروش‌کبیر و کارنامه‌اش قائل هستم. فدای سرم که تاریخ و تمدن کشورم سالهاست که بایکوت شده. فدای سرم که تا حرف از تاریخ و تمدنم میزنم مورد آزار روانی و تمسخر قرار میگیرم. من یک ایرانی باغیرت و اصیل هستم، همین. نه سلطنت‌طلب هستم نه پهلوی‌پسند و نه منافق. هر سه را هم به پشتوانه خداوند، امام زمان و ولیه‌فقیه‌م لعنت و نفرین میکنم. یاحق (مشرق مرد انتشارش هستی یا بازم..؟!)
    • ایراندخت IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      13 1
      سلام،جناب کیان،برادر گرامی من؛به عنوان دختری از این سرزمین به شما و همه هموطنانم میگویم:دقیقا پدر و مادر من هم همانند پدر و مادر بزرگوار شما هم مومن و انقلابی هستند و هم وطن پرست و همین دیشب حرف از کوروش بزرگ بود،شگفتا که نظر ایشان همانند برخوردِ عزیزان شما و مثل همیشه بوده و هست و خواهد بود.ما تاریخ کهن و نیاکان خود را ارج نهاده و افتخار میکنیم زیر پرچم اسلام در این کهن دیار،بندگی خدا را میکنیم،اسلام پیروز است و ایرانی نجیب و سربلندِ همیشه ی تاریخ.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    بنام طغرل بیگ: سلجوقیان وقتی امپراطوری داشتند اسم کشورشان را ایران نامیدند. و برای ایران خون دادند. و بنام ایران یه آنکارا و قسطنتنیه حمله کردند.» »» » »» » آری طغرل بیک‌سلجوق‌ اول همان جد تاجدار تورک ها با اینکارش به جوانان امروز تورک هم فرمان میدهد که شما هم ایرانی هستید که من ایرانی هستم.» » » » » سلجوق بززگ جدد تاجدار ترکها خودش گفته ایرانی هستم اونوقت یک عده که انگشت کوچیکه‌سلجوق بزرگ هم‌ نمیشوند چون استخدام ترکیه هستندضد مادر سلجوق یعنی ایران نظر میگذارند
  • رضا IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    شما بچه مذهبی و مشرق خان گل به خودی نزن داری بازی انجام می دی و دوگانه سازی می کنی که اسرائیلی ها می خوان....
  • ماهان دشتستان بزرگ IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    هفت پشتتون جمع شه به دمپایی کوروش بزرگ نمی رسید
  • عرفان IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 0
    اولا مهم نیست اونا در مورد دین اسلام چی میگن هرکسی اعتقاد خودشو داره ولی فردی به نام کوروش وجود خارجی نداشته دست بردارید از قهرمان خیالی ساختن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس