عربستان به دنبال ایجاد خلا سیاسی و حق وتو در مسائل لبنان است

برخی شخصیتهای سیاسی و کارشناسان لبنان درخصوص اهداف عربستان سعودی از هجمه گسترده علیه اظهارات اخیر جورج قرداحی اعلام کردند که ریاض به دنبال خلا سیاسی و حق وتو در مسائل سیاسی لبنان است.

به گزارش مشرق، روز جمعه ۷ آبان ماه، عربستان سعودی سفیر خود از لبنان را فراخواند، سفیر لبنان در این کشور را اخراج و واردات تمام کالاها از لبنان را متوقف کرد. بهانه عربستان برای این اقدام انتشار ویدئویی از جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان بود که جنگ کشورهای عربی علیه یمن را محکوم کرده بود. این موضع‌گیری قرداحی یک ماه پیش از تصدی وزارت ایراد شده بود. علاوه بر این نه تنها اخباری از احتمال اتخاذ اقدامات شدیدتر ریاض علیه بیروت در روزهای پیش‌رو منتشر شده است بلکه همچنین برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به تبعیت از عربستان سعودی، سفرای خود از لبنان را فرا خواندند.

بیشتر بخوانید:

عربستان قادر به منزوی کردن لبنان نیست

«جورج قرداحی» عصر روز یکشنبه ۹ آبان به هجمه‌های گسترده برای استعفای او از سمتش واکنش نشان داد. وی گفت: مسأله استعفای من از دولت مطرح نیست. این موضع گیری پس از آن اتخاذ شد که حتی برخی طرف‌های داخلی در لبنان از جمله جریان المستقبل نیز استعفای قرداحی و تمام اعضای کابینه را به دنبال بحران میان بیروت و ریاض، خواستار شده بودند.

هدف عربستان سعودی از اقدامات کنونی، فشار به حزب الله لبنان به خاطر حمایت از یمن است دولت لبنان علیرغم عذرخواهی، وعده جبران، تعهد به پذیرش خواسته‌های عربستان و دعوت از طرف ثالث برای میانجی‌گری بین ریاض – بیروت تاکنون موفق نشده موضع تهاجمی عربستان را تغییر دهد. سوالات اساسی که مطرح می‌شود این است که آیا صرف اظهار نظر قرداحی سبب اتخاذ موضع تند عربستان علیه لبنان شده و آیا اساساً اقدامات عربستان با موضع جورج قرداحی تناسب دارد؟ اهداف عربستان از این میزان هجمه علیه اظهارات قرداحی به ویژه در شرایط کنونی چیست؟

«طراد حماده» وزیر کار سابق لبنان در رابطه با هجمه های اخیر عربستان سعودی علیه لبنان، اظهار داشت: جورج قرداحی یک شخصیت رسانه ای ملی است که برنامه های وی در کشورهای عربی شهرت زیادی داشت. وی به معنای واقعی حامی محور مقاومت است و سخنان اخیر وی درخصوص جنگ یمن موضعی شجاعانه بود.

وی پیش از انتصاب خود به عنوان وزیر اطلاع رسانی کابینه نجیب میقاتی، در گفتگویی درخصوص جنگ یمن اعلام کرد که این جنگ، تجاوزی آشکار علیه یمن است و جنگی بیهوده به شمار می رود که عربستان سعودی و هم پیمانان آن چیزی جز شکست نصیبشان نشده است.

عربستان سعودی و به دنبال آن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، از سخنان جورج قرداحی به تنگ آمدند و حملات دیپلماتیک و اقتصادی علیه لبنان به راه انداختند. علیرغم اینکه دولت لبنان درباره مواضع قرداحی توضیحاتی ارائه نمود، اقدامات ضد لبنانی عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ادامه پیدا کرد تا جایی که حاکمیت لبنان و آزادی این کشور که به حمایت از مقاومت مشهور است را هدف قرار داد.

رایزنیهایی برای حل بحران کنونی لبنان و عربستان در حال انجام است اما به نظر می رسد ریاض سیاست عدوانی در پیش گرفته است و هجمه گسترده ای را علیه آزادی بیان، حزب الله، مقاومت اسلامی و هم پیمانان آن آغاز کرده است.

حماده خاطرنشان کرد: جورج قرداحی تاکنون استعفا نداده است و موضع وی ثابت و پایدار است و سخنان وی درباره تجاوز سعودی به یمن نوعی پیروزی محسوب می شود. مشکل این است که تنش اخیر میان عربستان سعودی و لبنان بر روند دولت نجیب میقاتی تاثیر می گذارد به ویژه اینکه در فرصت باقی مانده تا انتخابات، جایگزینی برای میقاتی وجود ندارد.

هدف دیگر سرپوش گذاشتن سعودی بر ناکامی های خود در نبرد یمن است چرا که دیگر چیزی تا آزادسازی کامل استان مأرب باقی نمانده است اوضاع لبنان اکنون به لحاظ اقتصادی، امنیتی و مالی اصلا خوب نیست و عربستان سعودی می خواهد از این طریق لبنان را درگیر بحران های بیشتر کند و ملت لبنان را درگیر محاصره هر چه تمام تر و گرسنگی کند. لبنان هرگز پیرو کسی نیست و هرگز تسلیم نخواهد شد. جورج قرداحی سمبل عربی، منطقه ای و بین المللی در نمایان کردن تجاوز سعودی به یمن است.

هدف عربستان سعودی از اقدامات کنونی، فشار به حزب الله لبنان به خاطر حمایت از یمن است و هدف دیگر سرپوش گذاشتن سعودی بر ناکامی های خود در نبرد یمن است چرا که دیگر چیزی تا آزادسازی کامل استان مأرب باقی نمانده است. مارب آزاد خواهد شد و قرداحی به عنوان یکی از قهرمانان دفاع از حق در برابر تجاوزگری و استبداد شناخته خواهد شد.

«ناصر قندیل» تحلیلگر لبنانی نیز در این رابطه اظهار داشت: تنش های اخیر در روابط عربستان و لبنان ارتباطی به اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان ندارد بلکه یک موضوع سرنوشت ساز است که هدف از آن تلاش برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی و منحرف کردن افکار عمومی در رابطه با جنگ یمن است.

وی خاطرنشان کرد که هدف از اقدامات اخیر عربستان، تحت فشار گذاشتن لبنان و استعفای دولت نجیب میقاتی است. منافع عربستان سعودی در این است که لبنان بدون دولت باشد و دچار خلا سیاسی شود و همچنین انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار نشود چرا که در این شرایط سعودی ها می توانند در مسائل سیاسی لبنان و تصمیم گیریها حق وتو داشته باشند. نفع عربستان سعودی در این است که لبنان درگیر بحران، فتنه، هرج و مرج و فروپاشی شود.

«طلال عتریسی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان نیز در این زمینه اظهار داشت: آنچه جورج قرداحی درباره بیهوده بودن جنگ یمن بر زبان آورد، برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود، در سال ۲۰۱۷ نیز هنگامی که قطری‌ها با سعودی‌ها دچار اختلاف بودند و این قضیه به بحران دوحه و محاصره آن منجر شد، مسئولان قطر مشابه چنین سخنانی را درباره جنگ یمن مطرح کردند. علاوه بر این ولید جنبلاط نیز در یکی از گفتگوهای خود حدود دو یا سه سال پیش اعلام کرد که جنگ یمن بیهوده است. بنابراین توصیف جنگ یمن و بیهوده بودن آن موضوع جدیدی نیست که برای اولین از سوی جورج قرداحی مطرح شده باشد.

اقدامات ضد لبنانی اخیر عربستان که در پی سخنان جورج قرداحی صورت می‌گیرد، به نوعی بهانه جویی و انتقام جویی از وضعیت کنونی لبنان است زیرا عربستان دارای اهداف مختلفی در لبنان است که محقق نشده است. عربستان سعودی نمی‌خواهد در لبنان دولت تشکیل شود همانطور که حدود یک سال به سعد الحریری اجازه تشکیل دولت نداد.

دولت جدید به ریاست نجیب میقاتی با حمایت فرانسه، ایران و دیگر طرف‌های منطقه‌ای شکل گرفت اما عربستان سعودی با آن موافق نبود. عربستان در پی هرج و مرج، بی ثباتی و تداوم فشارهای اقتصادی به لبنان است تا این کشور به فروپاشی برسد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    خوب عربستان به دنبال جنگ داخلی در لبنان از طرق فشار سیاسی است و نباید نصرالله تسلیم این مساله شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس