اعتراض استقلال و پرسپولیس به میزان حضور میهمانان ویژه

به نظر می رسد با توجه به مشکلات عدیده سرخابی ها و عدم دریافت مجوز حرفه ای خطر حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا قطعی خواهد بود.

به گزارش مشرق، مدتهاست که AFC بحث اخذ مجوز حرفه‌ای را برای باشگاه‌ها الزامی کرده و با اعلام تاریخ و اولتیماتوم به فدراسیونهای ملی و باشگاه‌های آسیایی خواستار اجرایی شدن این قانون شده. همین فصل پیش بود که با سخت گیری AFC یک باشگاه ازبکستانی و یک باشگاه عربستانی به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از حضور در لیگ قهرمانان بازماندند. اتفاقی که به نظر می رسد امسال گریبان دو باشگاه بزرگ ایران یعنی پرسپولیس و استقلال را خواهد گرفت و سرخابی‌ها به همین دلیل در آستانه حذف از لیگ قهرمانان قرار دارند.

مشکلات فزاینده این دو تیم و مهمتر از همه مالکیت مشترک سبب شده تا پرسپولیس و استقلال برای دریافت مجوز حرفه‌ای تایید نشوند. کنفدراسیون از سالها قبل اعلام کرده بود که برای صدور مجوز حرفه‌ای موارد و آیتم هایی را امسال بررسی خواهد کرد. مالک مشترک و ورزشگاه مشترک و برخی مباحث کلان مالی آیتم هایی بوده که قرار بوده این فصل بررسی شوند و حالا AFC پیرو اولتیماتوم قبلی قصد اجرای آن را دارد. آنچه تا به امروز لاینحل مانده و همین حذف احتمالی سرخابی‌ها را به همراه خواهد داشت.

ظاهرا سخت گیری های کنفدراسیون فوتبال آسیا در فصل جاری مضاعف شده و AFC قصد مصالحه، ارفاق و مماشات در این زمینه را به هیچ وجه ندارد. در همین رابطه گفته می شود که ۷ باشگاه عربستانی موفق به اخذ مجوز حرفه ای نشده اند که دو باشگاه از این جمع نماینده عربستان در فصل جدید لیگ قهرمانان بوده اند. بنا بر اعلام رسانه های سعودی نشریه کمیته استیناف AFC فرجام خواهی دو باشگاه النصر و الاتحاد را برای دریافت نکردن مجوز حرفه ای خود برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ را رد کرد. بدین ترتیب دو غول فوتبال عربستان یعنی النصر و الاتحاد از حضور در لیگ قهرمانان آسیا سال آینده به دلیل بدهی و عدم دریافت مجوز حرفه ای محروم خواهند بود. طبق اعلام رسانه های سعودی دو تیم الفیصلی و التعاون جایگزین النصر و الاتحاد خواهند شد و ۴ باشگاه سعودی که در لیگ قهرمانان آسیا سال آینده شرکت می کنند عبارتند از: الهلال، الشباب، الفیصلی و التعاون خواهد بود.

در این میان فدراسیون فوتبال و دو باشگاه سرخابی و البته مالک مشترک این دو باشگاه یعنی وزارت ورزش و جوانان خواستار مهلت یک ماهه شده اند تا مشکلات موجود را برطرف کنند اگرچه بسیاری از جمله کارشناسان AFC اعتقاد دارند که مشکلات دو تیم بسیار جدی تر و عمیق تر از این است که بتوان یک ماهه ان را برطرف کرد چرا امکان تفکیک مالک و ورزشگاه و دولتی نبودن و دیگر پروتکل های مدنظر در این فاصله اندک وجود ندارد و اگر هم انجام شود، صوری خواهد بود. به همین دلیل است که برخی منابع خبری آگاه سرخابی ها را عملا حذف شده و برخی هم با ارفاق در آستانه حذف می نامند.

زلزله در فوتبال ایران؛ پرسپولیس و استقلال از آسیا حذف می‌شوند؟/ مالک و ورزشگاه مشترک، پرونده و بدهی‌های غیر مشترک!

*پرونده‌ها و بدهی‌ها، بلای جان سرخابی‌ها

در این میان علاوه بر مشکلات ساختاری، بحث بدهی‌های داخلی و خارجی و مهمتر از همه پرونده در محاکن بین المللی نیز وجود دارد که در تعارص با الزامات موجود است چرا که یکی از شروط اصلی AFC برای صدور مجوز حرفه‌ای بحث اقتصادی و تراز مالی محسوب می شود. آنچه پاشنه آشیل و درد کلیشه‌ای مشترک سرخابی‌ها در تمام این سالها بوده و تقریبا این دو باشگاه در سالهای طولانی بعد از انقلاب به ویژه دو دهه اخیر، بدون شکایت و پرونده مالی در محاکم بین المللی نبوده‌اند.

در حال حاضر پرسپولیس بواسطه پرونده کالدرون با پنجره بسته روبرو شده و هنوز نتوانسته پول این مربی آرژانتینی را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

پایان مهلت سرخابی‌ها برای مجوز حرفه ای؟

در استقلال شرایط حداقل آرامتر است و اگرچه آبی‌ها در پرونده استراماچونی محکوم شده‌اند اما هنوز موعد پرداخت پول نرسیده و فعلا مشکلی ندارند.

در همین راستا با توجه به سخت‌گیری AFC و تعدد پرونده‌های مالی ارجاع شده به این نهاد فوتبالی قاره آسیا، فدراسیون فوتبال نامه‌ای برای کنفدراسیون فوتبال آسیا تنظیم کرده و در آن خواستار مهلت بیشتر برای رفع و رجوع مسائل مالی کرده است.

در این نامه فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم و مسائل مختلف از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست فرجه‌ای برای تسویه‌حساب با طلبکاران کرده، هم‌آنچه که در سالهای قبل نیز توسط استقلال و پرسپولیس انجام شده و آن‌ها را از خطر حذف از رقابت‌های آسیایی دور کرده، این‌بار اما با توجه به سوابق طولانی و مسائل هر ساله، پاسخ AFC به نامه‌ فدراسیون فوتبال ایران منفی بوده و به این ترتیب دو تیم استقلال و پرسپولیس در حال حاضر در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۱ قرار گرفته‌اند.

البته لابی‌های مختلفی در حال انجام است تا به هر شکل کمیته مسابقات AFC مجوز حضور این دو تیم در رقابت‌های فصل آینده را صادر کند، اما این مسئله بیش از هر زمان دیگری دشوار شده است؛ چرا که همانطور که گفته شد سوابق هر دو باشگاه در پرداخت مطالبات در شرایطی‌ست که به AFC اجازه خوش‌بینی نمی‌دهد.

زلزله در فوتبال ایران؛ پرسپولیس و استقلال از آسیا حذف می‌شوند؟/ مالک و ورزشگاه مشترک، پرونده و بدهی‌های غیر مشترک!

*مخالفت AFC با تمدید مهلت یک ماهه

در این رهگذر دو باشگاه سرخابی امیدوار به تمدید مهلت یکماهه تایم هستند و سهیل مهدی رئیس سازمان لیگ هم معتقد است که نگرانی وجود ندارد و مهلت تمام نشده و با استفاده از متمم فرصت هست اما به نظر می رسد برخلاف این خوش‌بینی‌ها خطر حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا قطعی خواهد بود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) با درخواست فدراسیون فوتبال ایران برای تمدید مهلت باشگاه‌ها جهت تکمیل مدارک خود و دریافت مجوز حرفه‌ای مخالفت کرد تا به این شکل استقلال و پرسپولیس در خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ قرار بگیرند.

مهلت باشگاه‌ها برای ارائه مدارک‌شان ۳ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۱ مهر ماه ۱۴۰۰) بود و پس از آن کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه برطرف کردن نواقص تا پایان اکتبر را داد، اما عملاً این زمان دیروز (شنبه) به پایان رسیده، چراکه فدراسیون فوتبال فردا باید اسامی نهایی باشگاه‌هایی را که موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای شده‌اند، به AFC اعلام کند.

به نظر می‌رسد مشکلات عدیده در دو باشگاه پرطرفدار پایتخت مانع از ارائه مدارک لازم برای دریافت مجوز حرفه‌ای برای فصل جاری شده است و با توجه به مخالف AFC با تمدید مهلت، شاید اتفاقی شوکه کننده در فوتبال ایران رقم بخورد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا فردا منتظر اعلام نهایی فدراسیون فوتبال است تا مشخص شود کدام باشگاه‌ها مشمول دریافت مجوز حرفه‌ای شده‌اند. با توجه به تمدید نشدن مهلت، به نظر می‌رسد استقلال  و پرسپولیس به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای، جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا فصل ۲۰۲۲ را کسب نکنند و به این ترتیب دو تیم دیگر از ایران در این مسابقات شرکت خواهند کرد.

باید دید در صورت تأیید حذف دو تیم استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای، فدراسیون فوتبال چه تصمیمی برای تیم‌های جایگزین خواهد گرفت و کدام تیم‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا فصل آینده مجوز دریافت می‌کنند.

سخت‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا در این مورد البته ممکن است در نهایت با دخالت‌های افراد سطح بالاتر بشکند اما فعلاً این دو باشگاه در شرایطی هستند که می‌شود آن‌ها را حذف‌شده از آسیا تلقی کرد؛ اما همان‌طور که قبلاً با دخالت وزیر ورزش این مسئله رفع و رجوع شده، شاید این‌بار هم اتفاق مشابهی رخ بدهد و این آخرین امید دو باشگاه پرطرفدار ایران در این رقابت‌هاست.

منبع: دانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پرسپولیس قهرمان IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    اینا النصر و الاتحاد رو حذف کردن... چه برسه به پرسپولیس و استقلال... یجورایی غیر ممکنه که حذف نشن این دو تیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس