کد خبر 1292685
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
بقای اتحادیه اروپا به خطر افتاده است؟

اتحادیه اروپا در پی خروج انگلیس از این بلوک، با هر بحرانی تعمیق شکاف میان کشورهای عضو را شاهد است.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا که از زمان برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از این بلوک سیاسی و اقتصادی با چالش‌های جدی در زمینه ادامه حیات خود مواجه شده، در یک سال گذشته شاهد جدی‌تر و گسترده‌تر شدن چالش‌ها و تقسیم بندی آشکارتر میان اعضا بوده است.

- برگزیت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در پی همه پرسی ۲۰۱۶، ایده ترک این اتحادیه در پی بروز چالش‌ها را برای کشورهای مختلف اتحادیه اروپا ترسیم کرد.

به شکلی که تاکنون از «فرگزیت» به عنوان خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و «پلگزیت» به عنوان خروج لهستان از این اتحادیه نام برده شده است.

- مهاجرت: اتحادیه اروپا که تجربه سیل مهاجرت در سال ۲۰۱۵ را در حافظه دارد در سال جاری نیز با موج جدیدی از مهاجرت‌ها مواجه شد که اختلاف نظرهایی را در میان اعضای این اتحادیه در نوع برخورد با این بحران، برانگیخت.

- تامین و افزایش قیمت انرژی: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مواجهه با بحران انرژی شاهد بروز اختلاف نظرهای گسترده‌ای بودند و نتوانستند به موضعی واحد در برابر این بحران دست پیدا کنند.

در حالی که فرانسه و اسپانیا خواهان اصلاح اساسی در بازار انرژی هستند، ۱۱ کشور دیگر از جمله اتریش، دانمارک، فنلاند، ایرلند، هلند و سوئد می‌گویند که افزایش قیمت انرژی موقت بوده و نیاز به تغییرهای بنیادین ندارد.

- تلاش برای استقلال قانونی و قضایی: حمله لهستان به حاکمیت قانون اتحادیه اروپا یک سال پس از اقدام تقریبا مشابه آلمان در این زمینه، اتحادیه اروپا را در تضاد آشکار با خود قرار داد.

سران اتحادیه اروپا اکنون با یک پرسش مهم مواجه هستند: با عضوی که مکررا یک اصل بنیادین را نقض و از ترک اتحادیه خودداری می‌ورزد، چه باید کرد؟

اتحادیه اروپا در پی اقدام دادگاه عالی لهستان مبنی بر اولویت بخشیدن به قوانین این کشور بر قوانین اتحادیه اروپا، با چالش فزاینده‌ای مواجه شده که نهادهای این بلوک را در مقابل هم قرار داده و کشورهای عضو را تقسیم می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند که ناسازگاری لهستان می‌تواند بحرانی وجودی و تهدیدی بزرگ‌تر از برگزیت برای یکپارچگی اتحادیه اروپا باشد؛ زیرا این اقدام لهستان منجر به بروز خط کشی میان کشورهای عضو شده و سران لیتوانی و مجارستان در کنار لهستان ایستادند و نامزد افراطی و احتمالی انتخابات فرانسه، خواستار حمایت از لهستان در «مبارزه برای آزادی» شد.

در مجموع باید گفت که اتحادیه اروپا در میانه بحران شیوع «کرونا» با وضعیت بی سابقه‌ای روبرو شده است.

از یک سو همزمان با فرا رسیدن فصل سرد سال، بحران انرژی، کشورهای عضو اتحادیه را با چالشی داخلی و فراتر از آن در چارچوب این اتحادیه مواجه کرده است.

از سوی دیگر، اولویت اتحادیه اروپا، به عنوان اصل بنیادین این اتحادیه از جانب یک عضو اصلی به چالش کشیده شده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس