نیوزویک: ایران نشست وحدت آفرین در خصوص افغانستان برگزار کرد

یک نشریه آمریکایی در خصوص نشست اخیر در تهران در زمینه بررسی اوضاع افغانستان نوشت، ایران، چین و روسیه تلاش دارند در مقابله با بحران‌های پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان در این کشور وحدت ایجاد کنند.

به گزارش مشرق، یک نشریه آمریکایی در گزارشی در زمینه برگزاری نشست بررسی اوضاع افغانستان در تهران که روزهای گذشته برگزار شد، نوشت که ایران، چین، روسیه، پاکستان و سایرکشورهای نزدیک افغانستان تلاش کرده‌اند تا در مقابله با بحران‌هایی که پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در برگرفته است، وحدت ایجاد کنند.

به نوشته هفته نامه «نیوز ویک» در دومین نشست در این زمینه، دیپلمات‌های ارشد شش کشور همسایه افغانستان و روسیه به صورت مجازی و حضوری برای یک اجلاس در تهران گرد هم آمدند تا دیدگاه‌های خود را همسو کنند. آنها  زمانی گردهم آمدند که افغانستان با بحران‌های قریب الوقوع انسانی، اقتصادی و امنیتی مواجه است. نمایندگانی از چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان  در این اجلاس حضور داشتند.

نگرانی از ظهور داعش

یکی از نگران کننده‌ترین تحولات برای این کشورها، ظهور گروه‌های شبه نظامی مانند داعش است که در خارج از مرزهای افغانستان تهدیداتی را مطرح کرده اند. «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در این زمینه گفت: «ما باید توسعه به موقع گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه و همکاری با افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم را مثبت ببینیم.»

وانگ گفت، ایجاد یک جبهه متحد علیه تروریسم از طریق  ساز و کارهای چندجانبه مانند سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای ضروری است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز این درخواست را تکرار کرد. وی گفت که کشورش در حال آماده شدن برای ارسال کمک به افغانستان است و همچنین فراخوانی صادر کرد تا از استقرار مجدد نیروهای ایالات متحده و متحدانش در سایر نقاط منطقه پس از خروج از درگیری دو دهه در افغانستان جلوگیری کند.

لاوروف گفت: «ما بار دیگر از کشورهای همسایه افغانستان می‌خواهیم که با توجه به برنامه‌هایشان برای حضور در افغانستان، از استقرار نظامی آمریکا و ناتو در خاک خود جلوگیری کنند.»

تجارب ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه

 به نوشته نیوز ویک، پکن و مسکو  و دیگر کشورها تلاش کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که کشورهای منطقه رهبری وضعیت در حال توسعه افغانستان را به عهده می‌گیرند، کشوری که طالبان پس از خروج به سرعت از یک دولت تحت حمایت ایالات متحده قدرت گرفت. چین، روسیه، ایران، پاکستان و دیگران از قبل شروع به تعامل با دولت نوپای طالبان به امید اجتناب از بی ثباتی بیشتر کرده‌اند.

در این نشست «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران، تجربیات کشورش را در نبرد با داعش در عراق و سوریه بیان کرد. وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور محوری در نبرد با داعش و تروریسم و به‌عنوان ملتی که از دست دادن سردار بزرگ خود "شهید قاسم سلیمانی" و سایر شهدای این راه متحمل شده است، همراه با سایر همسایگان مبارزه با تروریسم را تاکید می‌کند.»

نیوزویک نوشت، استقبال تهران از رویکرد چندجانبه در قبال افغانستان در مطلبی که بعدا توسط «مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه گذشته توسط شبکه خبری «پرس تی وی» منتشر شد، بیشتر روشن گشت. مقام‌های ایرانی بر لزوم حفظ حقوق اقلیت‌های قومی در افغانستان تاکید دارند.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز چهارشنبه گذشته با ارسال پیامی ویدئویی از جمهوری اسلامی ایران بابت میزبانی نشستی در خصوص افغانستان تشکر کرد.

استقبال سازمان ملل متحد از اقدام سازنده ایران

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در پیام خود آورده است: «من از دولت جمهوری اسلامی ایران برای سازماندهی این نشست در چنین مقطع حساسی تشکر می‌کنم. افغانستان با یک بحران انسانی مواجه و در آستانه یک فاجعه است. من می‌خواهم زمینه را برای عمل برجسته کنم. اول، کمک‌های بشردوستانه. به نوبه خود و علیرغم موانع عظیم، سازمان ملل متحد در حال انجام یک عملیات بشردوستانه گسترده در این کشور است. ما با همکاری طالبان عمل کرده‌ایم که به تدریج به مناطق درخواست شده دسترسی داده و در صورت نیاز امنیت را تامین کرده‌اند.»

نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه روز چهارشنبه گذشته در تهران برگزار و در پایان بیانیه‌ای مشترک صادر شد. در این نشست وزرای خارجه ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به صورت حضوری و وزرای خارجه روسیه و چین به صورت مجازی شرکت کردند.

وزرای خارجه در این بیانیه عنوان کردند: «با توجه به این‌که وضعیت در افغانستان به طور اساسی تغییر کرده است بر حمایت از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی آن تأکید کردند.»

شرکت کنندگان با یادآوری اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین‌الملل و احترام به آرمان مردم افغانستان برای تحقق صلح پایدار، برای مشاهده یک افغانستان با ثبات، توسعه، رفاه و روابط هماهنگ با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس