موشک کروز

بنا بر اعلام سرلشکر سلامی، نیروی دریایی سپاه به زودی به موشک‌های کروز ضد کشتی با برد ۲ هزار کیلومتر مجهز می‌شود که این سلاح استراتژیک، ایران را دارنده برد بلندترین کروز ضد کشتی در جهان خواهد کرد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، موشک های کروز در حال حاضر به عنوان سلاح اصلی برای نابودی شناورهای سطحی در جهان شناخته می شوند. بعد از استفاده موفق نیروی دریایی مصر از موشک های کروز علیه نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ تا به امروز، تعداد قابل توجهی از کشورها و صنایع نظامی در جهان به صف تولید کنندگان موشک های کروز ضد کشتی پیوسته و حجم بسیار بیشتری نیز جزو خریداران و کاربران این سلاح هستند.

موشک های کروز ضد کشتی بسته به تفکر طراحی و نیازمندی، در کلاس های مختلفی از نظر سرعت، برد، پلتفرم پرتابی، وزن و نوع سر جنگی، سیستم هدایتی و ... قرار می گیرند اما بر اساس یکی از مهمترین شاخصه ها یعنی برد، این موشک ها معمولا در کلاس زیر هزار کیلومتر قرار داشته و عمدتا نیز توان طی کردن ۷۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارا هستند. اما در این میان چند گزینه متفاوت نیز وجود دارد که مزیت ویژه ای به هر نیروی دارنده آن می دهند.

بیشتر بخوانید:

«عماد ایرانی» هم به کلکسیون شکارچیان ناوهای هواپیمابر اضافه شد/ ابتکار مهمی که F-۳۵C را از چرخه تهدید علیه کشورمان خارج کرد +فیلم

دست قدرتمند «ابومهدی» برای افزایش شعاع بازدارندگی جمهوری اسلامی/ ایران چهارمین قدرت مهم موشکی جهان در عرصه کروزهای ضدکشتی+عکس

طبیعتا وقتی درباره موشک های کروز صحبت می کنیم، نام هایی مثل آمریکا، روسیه، چین و یا کره شمالی و هندوستان به ذهن کارشناسان بین المللی و حتی کاربران داخلی، بیشتر متبادر می شود اما چند سالی است جمهوری اسلامی ایران در میان معدود کشورهایی به حساب می آید که به صورت کلی، در حوزه موشک های کروز با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر حرفهایی برای گفتن دارد.

وقتی وارد بحث حملات ضد کشتی در فاصله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بشویم، دایره مصادیق بسیار تنگ شده و از نظر عملیاتی می توان گفت که تنها این ارتش امریکا با مدل ضد کشتی موشک تاماهاوک و جمهوری اسلامی ایران با موشک کروز سری ابومهدی، در کلاس بالای ۱۰۰۰ کیلومتر دارای سلاح فعال هستند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که برخی کشورهای صاحب سبک در این حوزه از جمله چین و روسیه توان تبدیل نمونه های ضد اهداف زمینی خود به مدل های ضد کشتی را دارند که بردهای قابل توجهی را ثبت کرده اند.

اما اگر به بحث نمونه های عملیاتی در بحث ضد کشتی بازگردیم نمونه جدید ضد کشتی توسعه داده شده برای نیروی دریایی آمریکا به عنوان بلوک ۵ شناخته شده و دارای برد ۱۶۰۰ کیلومتر است. برد موشک کروز ابومهدی ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر اعلام شده و بر اساس اعلام مسئولین در ماه های گذشته، قرار است توسط نیروی دریایی ارتش وارد خدمت بشود.

اما در هفته های اخیر، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه نکته مهمی را مطرح کرده که بر این اساس، به نظر می رسد رقابت میان ایران و آمریکا در این موضوع حساس را فاز جدیدی کرده و عملا به زودی جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده نیز پیش می افتد.

کروز جدید ایرانی در آستانه شکستن رکورد تاماهاوک آمریکایی/ دستیابی سپاه به «دوربردترین موشک ضد کشتی» جهان +جزییات
موشک کروز تاماهاوک در جریان آزمایش های ضد کشتی

کروز جدید ایرانی در آستانه شکستن رکورد تاماهاوک آمریکایی/ دستیابی سپاه به «دوربردترین موشک ضد کشتی» جهان +جزییات
موشک کروز ضد کشتی ابومهدی

سرلشکر سلامی اعلام کرده که "در عرصه موشک های کروز دریایی، نیروی دریایی سپاه موشک‌هایی با برد تا ۷۰۰ کیلومتری در اختیار دارد و در آینده نزدیک موشک کروز با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و با قابلیت هدف قرار دادن شناورهای متحرک نیز در این نیرو گسترش خواهد یافت. "

کروز جدید سپاه چه مشخصاتی خواهد داشت؟

در صحبت های سرلشکر سلامی به نکته بیشتری در خصوص این موشک اشاره نشده ولی بر اساس داشته های فعلی در کشور و کلیات موشک های کروز برد بلند ایرانی، می توان به تصویری از این موشک جدید رسید. البته برای داشتن یک موشک کروز در این برد در مرحله اول نیازمند داشتن قابلیت های شناسایی در برد بالا هستیم. تهدید ضد کشتی در این فاصله برای جمهوری اسلامی ایران صرفا یک معنی داشته و آن هم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است.

در نیروی دریایی طرف مقابل که عمدتا به شکل ناو گروه حرکت می کنند عمدتا شناورهای بزرگی مثل ناوشکن ها، ناوهای هواپیمابر، شناورهای پشتیبانی یا تهاجم آبی خاکی حضور دارند که اندازه بزرگی دارند. در این جا سوال اول مطرح می شود و این که چطور هدف در مرحله اول شناسایی می شود؟

در جهان چند روش برای کشف اهداف دریایی در این فاصله وجود دارد. یک روش بسیار پیشرفته، بحث استفاده از ماهواره های مجهز به سیستم های رصد کننده است که در برخی از موارد به صورت خاص برای شناسایی اهداف شناور به کار می روند. در صورت دسترسی به این توانایی نه فقط مکان یابی اولیه بلکه تصحیح مختصات ناشی از متحرک بودن هدف تا زمان وارد شدن موشک مهاجم به فاز نهایی حمله نیز از همین طریق ممکن خواهد بود.

امکان بعدی استفاده از پرنده های بدون سرنشین است. در کشور ما طیف گسترده از پهپادها وجود دارند و در توان پرواز در مسافت های طولانی را نیز دارند. حداقل در شاهد ۱۲۹ متعلق به نیروی هوا فضای سپاه نمونه مجهز به هدایت ماهواره نیز عملیاتی بوده و امکان کنترل در فواصل طولانی و دریافت اطلاعات از آن وجود دارد.

کروز جدید ایرانی در آستانه شکستن رکورد تاماهاوک آمریکایی/ دستیابی سپاه به «دوربردترین موشک ضد کشتی» جهان +جزییات
پهپاد شاهد ۱۲۹ مجهز به سامانه هدایت ماهواره ای

یک گزینه دیگر، داشتن سیستم های شنود و جمع آوری سیگنال های الکترونیک است در برد بلند است که می تواند با جستجو در یک فاصله مشخص نقطه دقیق یا تقریبی ناوگان را مشخص کند. این سامانه های شنود می تواند روی پلتفرم های شناور، زمین و یا هوا پایه نصب شده باشد.

با دریافت موقعیت اولیه هدف می توان موشک را به سمت مختصات کلی به دست آمده شلیک کرد. در این جا شاید مشکل ترین بخش، مربوط به پروسه کامل درگیری یک موشک کروز ضد کشتی در این فاصله شکل بگیرد. در صورتی که هدف در حال حرکت باشد مشخصا موشک مورد نظر زمان مشخصی را برای طی این مسافت طی می کند و اطلاعات اولیه در زمان شلیک در زمان پرواز تغییر خواهد کرد. در این شرایط بایستی اطلاعات به روز شده به موشک ارسال شود.

 معمولا در این فاز از حرکت موشک که در جهان به عنوان میانه راه شناخته می شود از ترکیبی از دریافت کننده امواج مکان یابی ماهواره ای و سیستم هدایت اینرسیایی استفاده می شود. در بحث حملات ضد کشتی چون عمده مسافت از روی آب طی می شود و عملا پستی و بلندی همانند شرایط حمله به اهداف زمینی وجود ندارد، هدایت موشک نیازمند سیستم های تطیبقی نخواهد بود.

کروز جدید ایرانی در آستانه شکستن رکورد تاماهاوک آمریکایی/ دستیابی سپاه به «دوربردترین موشک ضد کشتی» جهان +جزییات
نمایی گرافیکی از سیستم ژیروسکوپ فیبرنوری ساخت ایران

سیستم هدایت اینرسیایی بر اساس انواع ژیروسکوپ ها عمل کرده و در کشور ما با داشتن مدل های فیبرنوری می توان گفت که بهترین نوع این سیستم در اختیار است. در بحث ماهواره‌ای نیز همان طور که بالاتر اشاره شد سالهاست که در این حوزه دسترسی برای کشور ایجاد شده و شاهد ۱۲۹ یک نمونه عملیاتی آن است. چالش در اصل حفظ کردن هدف مورد نظر تحت نظارت و ارسال دائم موقعیت جدید آن به هدف است.

در فاز نهایی نیز موشک بعد از رسیدن به یک مسافت مشخص از هدف،  سیستم شناسایی و هدف گیری مستقل خود را که می تواند یک رادار فعال یا یک سیستم اپتیک فروسرخ باشد یا شاید ترکیبی از اینها بوده را فعال کرده و حمله نهایی را آغاز می کند.

از شکل کلی تا پلتفرم پرتاب به چه شکل خواهد بود؟

شکل کلی موشک کروز مورد نظر، احتمالا شبیه به سری موفق ابومهدی، سومار یا هویزه خواهد بود. این نوع طراحی در بحث موشک های کروز برد بلند، یک نوع ساختار استاندارد و اثبات شده است. در بحث پلتفرم پرتاب نیز مشخصا پلتفرم های کوچک نیروی دریایی توان حمل و پرتاب موشکی در این سایز را نخواهند داشت اما شناورهایی مثل شهید رودکی می تواند موشکی در این کلاس را حمل و پرتاب کند. نسل شناورهای جدید سپاه به اسم سردار شهید سلیمانی نیز ممکن است با برخی از تغییرات بتواند موشکی در این ابعاد را حمل و پرتاب کند.

کروز جدید ایرانی در آستانه شکستن رکورد تاماهاوک آمریکایی/ دستیابی سپاه به «دوربردترین موشک ضد کشتی» جهان +جزییات
شعاع تقریبی ۲ هزار کیلومتر از نقطه ساحلی جنوب شرق ایران به سمت جنوب

کروز جدید ایرانی در آستانه شکستن رکورد تاماهاوک آمریکایی/ دستیابی سپاه به «دوربردترین موشک ضد کشتی» جهان +جزییات
موشک کروز حمله به اهداف زمینی سومار ساخت ایران با برد ۲ هزار کیلومتر

در عین حال، می توان گفت که پرتابگرهای ساحلی با توجه به برد موشک مورد نظر، گزینه بهتری باشند. توسعه این کلاس از موشک ها مشخصا در ادامه بحث ایجاد قابلیت های موسوم به "ضد دسترسی" به نفع جمهوری اسلامی ایران بوده و از خط ساحلی کشور ما وقتی شعاعی به اندازه ۲ هزار کیلومتر کشیده می شود یعنی یک قدم مهم دیگر برای دور کردن شناورهای دشمن انجام  و یک لایه دفاعی به لایه های قبلی اضافه شده است.

در لایه های دیگر می توان به موشک کروز ابومهدی با برد حدود ۱۲۰۰ کیلومتر یا موشک بالستیک عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر اشاره کرد که پیش از این تست هایی از آن برای حملات ضد کشتی مشاهده شده بود. در نهایت و با توجه به برد اعلامی توسط سرلشکر سلامی و با توجه به اطلاعات موجود از سامانه های مشابه در جهان، باید گفت که با عملیاتی شدن سامانه موشکی جدید، نیروی دریایی سپاه به برد بلند ترین موشک کروز ضد کشتی در جهان دست پیدا خواهد کرد که حتی قدرتهای بزرگ نظامی و ارتش هایی مشهور نیز از آن بی بهره هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    درود خدا بر دانشمندان اساتید صنایع دفاعی و نظامی ایران عزیز ارتش و سپاه پاسداران ایران زمین ، دنیا قانون جنگل حکمفرماست به حکم همین قانون جهانی باید قوی شد باید بازدارندگی قوی ایجاد کرد ، امنیت در منطقه پر توطئه و مهم خاورمیانه ( غرب آسیا ) هرگز اتفاقی نبوده و نخواهد بود ، بقا و حیات هر ملت و سرزمینی به قدرت نظامی و دفاعی آن ملت بستگی دارد .. قوی شو ایرانم ، قوی شو میهنم ، جانم فدای خاک مقدس میهنم ..
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 31
      اصلا فکر نکنین یکوقتی که این موشکهای کپی موشکهای سری KHروسی هستن.
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    12 73
    هرچقدر امریکایی ها و صهیونیست ها از تهاجم نظامی و امنیتی مایوس میشوند و احساس خطر بیشتری از سوی ایران میکنند فشار اقتصادی را بر مردم افزایش میدهند. پس عاقلانه نیست بیش از این غربی ها را تحریک کنیم. هر وقت انها چنگ و دندان نشان دادند ما هم پاسخ دهیم. و این سیاست تبلیغی یا جنگ روانی سپاه و نیروهای مسلح باید اصلاح شود.دشمن به اندازه کافی از توان دفاعی ایران مطلع هست و تبلیغات بیش از حد موجب سو استفاده انها در فضای رسانه ای جهان میشود
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      42 7
      ساکت شو بابا لطفا. این فضا رو روحانی 8 سال برا کشور به جود اورد.8 سال تمام نوکری غربی ها رو کرد. اخرش هم با بد ترین وضع اقتصاد کشور ،کارشو تموم کرد.چرا شماها درس عبرت نمیگیرید
    • افشین IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      31 2
      تصمیمگیری در این موارد بعهده شورای امنييت ملی هست.اگر فرماندهی سپاه اعلام میکند شما بدان که این موشک اولا حداقل پنج سال پیش ساخته شده و دوما شرایط بصورتی هستکه اعلام آن احساس میشود. الان در آستانه مذاکرات باید برخی دستاوردها گفته شود. در کل شورای امنييت ملی عقل و شعورش از شما بیشتر هست و تجربه بیشتری هم دارد. زبان ظرفهای مقابل هم زبان زور هست. ضمنا تحریمی نمونده که شما میگی.فقط من و تو و فکر کنم مادر بزرگ عمه من در لیست تحریم آمریکا نیست. بزدلی بیش از حد کار دستت میده.نترس
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      29 3
      برو بابا. امریکا سگ کیه.خودشون اقتصادشون فشله.اگه راست میگن برن خودشون رو درست کنن
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      16 1
      درست مانند صنعت هسته ای. آمریکا می گوید وقتی نفت و گازتان تمام شد به سمت دانش هسته ای بروید. مثل این که مثلأ می خواهید ماست بخرید. این جناب هم می فرمایند هنگامی که آمریکا به ایران تجاوز کرد شروع به ساختن موشک و اسلحه کنید. واقعأ آدم از این سطح از حماقت و در حقیقت تزویر و دروغ شگفت زده می شود!
    • محمد محسن IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      9 0
      انقدر نترس. بفرمایش حضرت آقا. آمریکا وبزرگتر از آمریکا هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.
  • محمد IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    48 7
    افتخار آفرینان ایران با مکتب حسینی الگوی ما کاروان سیدالشهدا است پس راه ما در هرنوع الهی است
    • قریشی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      23 4
      این برد دو هزار کیلومتر در جنگ افزارهای ایرانی همیشه قند تو دلم آب میکنه چون میدونم رژیم صهیونیستی در اولویت اهدافش قرار داره
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      0 0
      عقل نباشد جان در عذاب زنده خدا ما داریم ذله شدن اسرایل میبینیم ما راحت نشسته ایم
  • بند ه خدا IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    24 2
    ضمن تحسین و عرض خسته نباشید خدمت دانشمندان حوزه دفاعی کشور. ان شاء الله که سیاست گذاران این حوزه اولا، گسترش طراحی پنهانکاری در موشک های کروز و تحقیق و توسعه بر روی موشک های ابرفراصوت را در دستور کار جدی داشته باشند. بدیهسیت که این عزیزان بطور کامل به میزان اهمیت روز افزون این فناوری های نوین اشراف کامل دارند.
    • افشین IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 1
      نگران نباش اخوی.به موقعش شما خوشحال میشوید.
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    40 13
    ترکیه مفلوک هم غیر از کاباره چیز دیگری نمی تواند بسازد.
    • کلیم IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      5 6
      ترکیه رو از کجای متن استخراج کردی؟ حتمن باید نژاد پرستیتونا همیشه بروز بدین .....
  • آرش کمانگیر IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    22 0
    به نام خدا . سلام . شاید بهترین وسیله برای هدایت یک کروز دور برد دریائی در ایران استفاده از زیردریائی باشد که میتواند تا چند کیلومتری ناوگان دشمن حرکت نموده و مختصات و مسیر حرکت شناورهای مد نظر را به سایتهای زمینی یا ناوهای حامل موشکهای دور برد ضد ناو اطلاع دهد . ماهواره نظامی سپاه هم قادر به مکان یابی ناوگان دشمن و ارسال موقعیت آن است .
  • سید IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    17 0
    برد یه مولفه خیلی خوبیه اما بحث الان بحث سرعت هستش که باید سرمایه گذاری بیشتری روی الیاژ و هایپرسونیک شدن جنگ افزارها بشه
    • افشین IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      سرعت بالا همه جا مزیت نداره. برای آلیاژ مشکلی ندارن.وقتی بالستیک با بدنه کامپوزيت و سبک ساخته میشه با همون کروز هم میشه ساخت.اما سرعت بالا سامانه های اپتیکی حرارتی رو هوشیار میکنه. یعنی کاهش اختفا.
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    14 1
    امیدوارم جنگنده جدید با موشک کالیبر خریده بشه
  • FI ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    5 6
    من امروز یک مستند دیدم در یوتوبی از گروهی مثل شیپورچی مثل رودست که به دفاع از ایران اسلامی مستند خبری میسازند و یک گروه سر به عربستان که این گروه طرفدار عربستان گفته بود امریکا یک پهپاد خیلی جدید و سری ساخته برای جاسوسی و تحت نظر داشتن مکانهای هسته ای ایران که در چند روز گذشته چندین بار مشاهده شده در آسمان ایران و ایران بلافاصله دو عدد اف ۴ ئی و یکد عدد اف ۱۴ بلند کرده و وقتی پهپاد به تیررس اف ۱۴ رسیده اقدام به شلیک موشک هوا به هوا کرده ولی موشکها پرتاب نشدن چون آن پهپاد تجهیزاتی دارد که میتواند سیستم شلیک کن جنگنده ها را از کار بیاندازد؟منظورم این است که همه این موشکها را میتوان بوسیله جنگ و تکنولوژی الکترونیکی از کارشان انداخت برای این اقدام آیا ایران چاره ای اندیشیده.البته آن خبر اف ۱۴ و پهپاد جدید امریکا به احتمال زیاد دروغ است چون آن گروه مستند ساز دشمن ایران است مزدور عربستان همه هم ایرانی هستند.ولی قبلأ خوانده بودم در مقالات نظامی که چنین تکنولوژی وجود دارد ولی کلا این موشکها نقطه ضعف هم دارند
    • ho3ein021 IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      7 0
      معلوم هست خیلی دروغ هست. چون برای شکار پهبادها ایران جنگنده استفاده نمیکنه و موشک شلیک میکنه
  • محمد IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    24 1
    درود بر دلاور مردان بی ادعا، آفرین بر سپاه مقتدر ایران عزیز ، مایه فخر ومباهات هستید.
  • حسین PL ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    22 2
    ای کاش مهندسین متخصص و متعهد صنايع دفاع دارد بحث خودروسازی بشن.
  • گوجه تک ستاره IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    22 2
    سلامی، عااااشقتیم شدید
  • یاشاسین IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    25 2
    یاشاسین ایرانی ملیتی ایران سربلند و سرفراز برای همیشه
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    4 10
    این همه سلاح پیشرفته تر از مشابه امریکایی ساخته شده و هنوز نزدین امریکا و اسراییل را نابود کنین واقعا باعث ثلمه به قلب امت مسلمان شده. با تمام قوا همین امروز اسراییل را با این موشکهای فوق پیشرفته از صفحه روزگار محو کنید ای دلاوران مسلمان
  • هادی IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    18 0
    خیلی هم عالی ، دستشون درد نکنه
  • صبا IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    14 1
    سلام علیکم سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰: وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ﴿۶۰﴾ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    4 19
    برد 2000 کیلومتری کافی نیست. همین الان پاکستان داره موشکهای 8500 کیلومتری میسازه موشک شاهین3 پاکستان قاره پیماست میدونید بردش چقدره؟؟؟
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      12 2
      موشک شاهین3 پاکستان بردش 3هزار کیلومتره نه 8 هزار. در ضمن اون موشک بالستیک ولی این مقاله درباره موشک کروزه! مجید جان
    • رضا IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      8 0
      سلام داداش نگاه کن اون موشک قاره پیماست و لی این کروزه!!! و تازه کروز دریایی که سخت ترم هست.
    • امین IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      7 0
      قرارنیست هربردی که داریمو رسانه ای کنیم.
    • افشین IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      4 0
      خوب نیست که وقتی يهدچيزي رو شنیدی و تازه غلط،هست منتشر کنی. اولا اینجا ما داریم از موشک کروز حرف میزنیم و شاهین بالستیک هست و براي حمل کلاهک هسته ای و برای همین هم دقت موشکهای بالستیک ما رو نداره. مورد بعدی این هستکه کشوريکه توان ساخت موشک ماهواره بر رو داره میتونه موشک قاره پیما هم بسازه.اینکه وقتی ما ماهواره پرتاب میکنیم غربیها جز ولز،میکنند برای این هست.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    18 0
    ماشاءالله
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    23 1
    نکتهٔ جالب اینه که هر کشوری که متخصصینش همین کارو بتونن انجام بدن ملتش براشون کف و سوت میزنن و تشویقشون میکنن بجز کشور ما که یک عده غربگدا الان میان جای ابراز خوشحالی و تشکر از این مدیران و متخصصان که باعث افزایش امنیت کشورشون شدن، جوش میارن میگن چه فایده!!!! حالا وایستین نگاه کنین!!
    • افشین IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      غربگداها بتاریخ خواهند پیوست.ضمناداينادغربگدا نیستند جاسوس،و مزدور و اصلا خود غرب هستند.مشتی دو تابعييتي.
  • افشین IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    15 0
    در دنیایی که قانون جنگل در آن حکمفرماست و اعضای شورای امنييت آن مسببین تمامی جنگهای جهان هستند و سازندگان بمب هسته ای و حتی استفاده کننده از این سلاح غیر انسانی نگران پیشرفتهای هسته ای صلح آمیز دیگران هست فقط یک جمله یا یک بیت شعر قدیمی را میتوان سر لوحه تمام سیاستهای دفاعی کشور دانست و آن شعری نیست جز اینکه. : : برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی. :: که در نظام طبیعت ضعیف پایمال هست.. درود خداوند بر شما که برای این ملت مظلوم و ارام و صلح طلب اما مقاوم و باغیرت امنييت و ابزار آن را مهیا میکنید. تا شما سبز،پوشان و خاکی پوشان و سفید پوشان وطن را داریم تا شما دانشمندان با هوش و جوانان نخبه و امید ساز را داریم شبها راحت می خوابیم و باج به هیچ شغالي نخواهیم داد. خداوند همیشه همراه و نگهدارتان باد.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    8 1
    الله اکبر
  • Nima IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    3 19
    میشه گفت: تقریبا دیگه سلاح های نظامی به این شکل کاربرد آنچنانی ندارند...فقط پول حروم کردنه...باید الان روی دفاع از آنها کار کرد و در نهایت سلاح های جدید و با تکنولوژی خاص را باید اختراع کرد
    • عبداله IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      4 1
      حیف این نظرات طلایی! شما باید مشاور در ارتش امریکا میشدی
    • افشین IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      جان!!!!! بالا تو دیگه کی هستی خخخخخخ.وای خدا ببین بادکيا شدیم هشتاد میلیون. خدایا میخواستی روی زمينت خالی نمونه. اولا ما بهترین پدافندهاي بومی و مخصوصا جدیدا ضد کروز داریم. دوما میشه بفرمائید چه سلاحی موثر تر از این موشک هست؟؟ البته برای کرشناساو ارتش آمریکا و ناتو می پرسم.اونا عقلشون نمیرسه.حیف شدي.
    • Nima IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      0 0
      عزیزان قبل از اینطور صحبت کردن...کمی فکر کنید دنیا را خلاقیت و نوآوریست که میچرخواند...نه تقلید و دنباله روی ...خیلی چیزهاست که با رفتار احساسی و برخورد سطحی مغفول خواهد ماند...به امید روزی که ما از جهان سومی خارج شویم
  • مهدی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    20 4
    درود بر رهبر بزرگ ایران و سربازان وفادار ایشان در ارتش و سپاه
    • افشین IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 1
      درود همیشگی.پاینده باشید
  • hamid IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    2 0
    دنیای آینده دنیا وجنگ سایبری هست
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    خوبه پهباد داشته باشیم که با موشک فوری به هدف نزدیک بشه اونوقت بالش باز شه و‌ به به!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    چیز حقی به نظر می رسه
  • رامین IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    3 10
    باشه قبول. ما صاحب برد بلند ترین کروز دنیا هستیم پس دارین میگین ما در این فناوری پیش رو هستیم. اونم قبول. فقط عذر میخام یه سوال. این تکنولوژی رو کدوم دانشگاه و یا شرکت ایجاد کرده؟
    • رحمت عیدی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      3 1
      نه بابا الان بنظرت باید به شما بگن کدوم دانشگاه یا شرکت بوده!؟ واگر هم نگفتن حتما میشه وارداتی یا مال یک کشور دیگست یا کسی کمک کرده یا کلا دروغه دیگه آره؟! تا حالا چیزی بنام ملاحضات و مسائل امنیتی به گوشت خورده؟! میدونی که دیوار موش داره موشم گوش پس حله دیگه اوکی
    • بردیا IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      ملاحظه امنیتی چیه برادر ... همه دنیا اساتید مطرح و دانشگاه های برترش مشخص هستش و حتی اینکه فلان موشک امریکایی رو کدوم شرکت ساخته و کجا تستش کرده و ... هم کاملا مشخص و قابل شناسایی هستش.... انگ امنیتی چسبوندن به این چیزا بیشار مایه مسخره هستش تا پنهان کاری.... دانشگاه و صنعت و تکنولوژی نظامی یه چیز بهم پیوسته هستش و کشوری که دانشگاه درس درمونی نداره وقتی میگه موشک ساختم سوال پیش میاد کی ساخته وقتی میگه موشک ساختم میگن خوب خودرو چرا نمیتونی
    • رحمت عیدی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      0 0
      خدمت دوست گرامی بردیا عارضم که : اولا در کشور ما هم صنعت و دانشگاه بهم پیوسته است بطور ویژه صنعت نظامی مثلا وزارت دفاع و سازمانهای جها خودکفاییه رده مختلف ارتش و سپاه شبکه زنجیره ای همکار از دانشگاههای صنعتی و شرکتهای دانش بنیان دارند که در پروسه تولید تسلیحات و تجهیزات هرکدام وظیفه توسعه بخشی از سامانه ها و زیر سیستمها را دارند که طراحی کلی و مونتاژ نهایی در سازمان جهاد خودکفایی و تولید سری انبوه در وزارت دفاع است، دوما اینکه میگوییم ملاحضات امنیتی به این دلیل است که اینجا ایران است تنها کشور و حکومتی که در مقابل کدخدایی و استعمار و استکبار صهیونیسم جهانی ایستاده یعنی دشمن اصلی صهیونیسم جهانی که ارباب دنیاست فلذا یک دو جین از سازمانهای اطلاعاتی غربی موصاد سیا ام ای6 و..... همیشه بدنبال منبع و مبدا فکری طراحی و توسعه و ساخت تسلیحات و تجهیزات خصوصا نظامی بوده و هستند برخلاف کشورهای دیگر و خوده غربیها،به زعم خود میخواهند آب را از سرچشمه خشک کنند یعنی اصل آن علم و دانش را از بین ببرندچیزی شبیه ترور دانشمندان هسته ای و بخاطر کسب اطلاعات دقیق با ریز جزئیات از سطح تکنولوژی و توانایی تسلیحات و تجهیزات نظامی ایران و داشتن یک برآورد دقیق از توانایی و قدرت نظامی ایران که خلاء اطلاعاتی خود در جنگ احتمالی را پر کنند که اتفاقا از اصول اساسی دکترین جنگی است، و بهترین راه همان از ریشه زدن منبع و مبدا است که جلوی پیشرفت و توسعه بیشتر را بگیرند ترور دانشمندان هسته ای ایران و عراق سوریه و... نمونه های بارز مسئله هستند،سازمانهای اطلاعاتی غربی تا حدودی از چند چون کار خبر دارند اما داشتن اطلاعات دقیق که طراحان و توسعه دهندگان چه کسانی هستند ودر کدام سازمان یا شرکت مشغولند حرف اصلی است در مورد ایران چرا که برخورد آنها با مسائل اینچنینی همیشه تطمیع تهدید و ترور است،حالا در این مورد اگر نام و نشان طراحان و سازمان و دانشگاه مربوطه را نبردند آیا اصل مسئله زیر سوال میرود؟؟؟ در واقع این انتظار شما یک انتظار مسخره است تا پنهانکاری لازم و ضروری سپاه یا ارتش،چنبره مافیایی افرادی غربگرا و لیبرالی و حتی نفوذی در صنعت خودرو سازی از اول انقلاب تا کنون است که خود کفایی و توسعه و پیشرفت داخلی هیچگاه از اصول این جماعت نبوده و نیست، تفاوت نوع تفکر حاکم بر صنعت نظامی و خودروسازیست
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    8 6
    شوروی ابرقدرت بود حق وتو داشت...بمب اتم داشت فًضانورد داشت اما مردم نداشت....اقتصاد نداشت پاشید انقدر به سلاح توجه میکنیم به سیستان ایلام خوزستان توجه نیکردیم مملکت اباد بود نه بعد ۴۰ سال هنوز خوزستان ویرانه سیستان بلوچستان محرومه خحالت داره
    • رحمت عیدی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 2
      وشوروی یک مورد مهم رو نداشت که البته ما داریم و انهم خداست ونظام و ملت و کشور ما تا وقتی در راه خدا و دین خدا باشند خداوند نیز با آنهاست این دلیل اصلی ماندگاری با اقتدار است، و اما در مورد مردم و معیشت و رفاه در کشور ما مسائل امنیتی و نظامی مستفیما زیر نظر رهبری و نیروهای مسلح است که تا به اکنون نتیجه اش را میبینی تبدیل شدن به ابر قدرت حداقل منطقه ای، اما مسائل اقتصادی و مالی عمدتا زیر نظر دولتها بوده یعنی عمده پول و درآمد در دست دولت و وظیفه اش خرج آن در زمینه آبادانی و رفاه و معیشت ملت و کشور است با نظارت مجلس ها اما اینکه میبینی دولتها وظیفه شان را خوب انجام نداده اند چون غیر از یک مورد نصفه و نیمه باقی دولتهای غربگرا بوده اند با سیاستهای لیبرالی غربی و همراهی و نه اصولا با نظارت مجالس همدوره، ضمنا طبق اولویت بندی ابتدا وجود امنیت پایدار است که ضامن وجود و بقا و ارتقاء سایر مولفه ها مثل اقتصاد است، دولت و مجلس انتخاب ملت بوده و هستند و این یعنی حتی با آزمون و خطا ملت باید باید باید تربیت یافته و آموزش ببینند که بهترین و نزدیک ترین دولت و مجلس به گفتمان انقلاب و اسلام را انتخاب بفرمایند نه ضد آن که جریانات غربگرا و لیبرال باشند وجود کاستی ها در آموزش و آگاهی مردم هم سر جای خود اما رفاه و معیشت و اقتصاد آنطور که باید نشده عمده دلیلش همین است و صرف اهمیت وجود یک مولفه در مملکت داری دلیل نفی دیگر مولفه ها نیست هر چیزی سر جای خود ولی باید هر چیزی را از مسئول مربوطه و دلایل و زمینه های مربوطه بخواهی و بیابی
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 0
      چرت نگو انحلال شوروی دلایل زیادی داشت که بیشتر تصمیمات غلط سیاسیی بود.همین الان یه سری به کشورهای آسیای میانه بزنی همشون حاضرن برگردن به ساختار شوروی و میگن روسیه این کارو کرد تا دیگه هزینه جمهوری های دیگه رو متقبل نشه. هر چند این تحلیلم صحیح نیست
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 0
      شوروی با ایران بزرگ قابل مقایسه نیست عزیزم ما ایرانیان هزاران سال که کشور و ملت بوده و هستیم ، دین مشترک فرهنگ مشترک تاریخ مشترک و ... شوروی کشوری بود که از ملت های مختلف تشکیل شده بود که نه دین مشترکی با هم داشتند نه تاریخ و فرهنگ و زبان مشترک ... سرزمین های همیشه ایرانی ما رو به زور و اجبار با تهدید قتل و کشتار زیر مجموعه اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی کرده بودند ..
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    3 0
    ماشاالله دورودبر اسلام پاینده ایران
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 1
    ماهواره نداریم پهپاد هم نیاز به مرکز زمینی داره پس یا زیر دریایی یا کشتی جنگسمون باید نزدیکشون باشن و این یعنی هنوز کار داریم ... ضمنا چقدر قدرت تخربشونه با توجه به اندازه قابلیت غرق کردن رو بعیده داشته باشن فعلا به عنوان شروع کار و نمایش قدرت بد نیست اما در عمل مشکلات هست
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 1
    فقط درود بر ملت ایران که تمام بار مشکلات و تحریم بر دوش این جماعت است
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      تحريم دشمن راباید حنثی کرد وازکارایی انداخت دشمن نمی‌آید تحريم بهترين وکم هزينه ترين ابزارش برداره
  • کامران IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    2 0
    کاش بجای این مدل های مادون صوت بسیار دوربرد یه مدل مافوق صوت با 300 کیلومتر برد میساختید! یا حتی 150 کیلومتر ولی سرعت 3 ماخ داشته باشه! بنظرم این مدل جدید و ابومهدی بیشتر بدرد ترساندن آمریکا و عقبتر رفتن ناوگروه هایشان بخوره تا تهدید واقعی و عملیاتی.که کار خوبیه چون مثلا اف 35 نمی تونه از فاصله 2 هزار کیلومتری حمله کنه. اما اینکه توقع داشته باشیم تو این فاصله با موشک با سرعت حدود 7. ماخ بتونه پدافند ایجیس و تاد و استاندارد و فالانکس و.... رو شکست بده عاقلانه نیست.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    3 0
    ایران باید موشکهای قاره پیما بسازد جنگ چالدران را نیز تکرار نکند و برود سریع راکتور اراک را بازسازی برای تولید پلوتونیوم بیشتر بنماید
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    آفرين درود خدا برشماها ،شما آبروی،اسلام وپیامبراید،پیامبر به شما ها می بالد.
  • GB ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 3
    دیدم نوشتین ایران ژیرسکوپ فیبر نوری میسازه،بله میسازه تو خواب،یک عمر از برو بچه های سپاه پول خوب گرفتیم و همین اشغال‌هایی که میگن ساختیم رو بهشون فروختیم ،حداقل عکس رو نگذار خبره ها راحت میفهمند چی به چی هست این چینی هست و خطای در حد مشتری و اورانوس داره،سالها بر و بث دنبال مدل روسی بودن باید بودید و میاید چه پولی خرج می‌کردند و همین برادران روسی نمیدادن ،خواب های خوبی میبینند ولی در واقعیت چیز دیگری هست
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      اگر اینها نقلبی بود امریکا برای حمله به ایران مشکلی نداشت وتا حالا ایران فتح شده بود.
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      به کوری چشم شما سایبری های جهود ، شما برای اینکه در آرامش باشی خودت رو تسکین بدهی اینطور فکر کنید سایبری جان ! یه مدت هم میگفتید موشک های ایران فتوشاپ !!! دیدید فتوشاپ رو چطوری کردیم تو چشمان ارباب شما آمریکا .. البته یک چشمه های هم در سرزمین های اشغالی فلسطین تجربه کردید .. ایران فدایی زیاد دارد چیزی که برای شما جهودها قابل فهم و درک نیست
  • نیما HK ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    3 1
    نا امنی بعد تر از گرانی است من بشخصه از سپاه ارتش به خاطر تامین امنیت ایران تشکر می کنم مشترکم سپاه متشکرم ارتش
  • سجاد IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    خب برای کشف اهداف دریایی میتوان از رادارهای برد بلند یونیسفر استفاده کرد که تا چند هزار کیلومتر برد دارن و نقطه هدف رو هر لحطه میتوان شناسایی کرد و باز میتوان توسط همین رادارها با موشک کروز برد بلند لینک شد تا اصلاح مسیر انجام شود هر چند نقطه دقیقی داده نمی شود ولی در مرحله پایانی با رادار خود موشک و همچنین سیستم تصویر ساز حرارتی و با کمک هوش مصنوعی میتوان خط دفاع از سواحل را دو هزار کیلومتر فاصله داد و اگر خود موشک را به کمک مواد کامپوزیت و رنگ رادار و شکل بدنه و سیستم های کاهش حرارت و با تعداد زیاد برای ناوگان بزرگ نیروی دریایی دشمن خطر افرین شد. البته در سال های بعد حتی می توان توسط فرستادن ماهواره های دارای رادارهای روزنه مصنوعی طیف وسیعی از دریاها را اسکن کرد و برای هر مقابله ای اماده شد .
  • سجاد IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    اگر این موشک های کروز 2000 کیلومتری در ترکیب با موشک بالستیک عماد که برای اهداف دریایی توسعه پیدا کرده همزمان به سوی کشتی های دشمن پرتاب بشه باعث عدم تمرکز در سیستم های دفاعی کشتی ها می شود که میتوان چند هدف رو دنبال کرد اولا دشمن با خیال راحت به سمت سواحل ما حرکت نمیکنه و از فاصله بیش از 2000 کیلومتری اماده باش میشه و با احتیاط بیشتری حرکت میکنه که این خود از لحاظ روانی روی نبروهای دشمن فشار وارد میکنه و در ضمن اگر در آن فاصله با انها درگیر شویم می توان از گزند هواپیماهای ناو هواپیما برای سیستم های آفندی و پدافندی در امان بود و می توان با کمترین خسارت به تاسیسات نظامی و غیر نظامیو با یک حاشیه امن در دریا به عمق 2000 کیلومتر با ناوگان دشمن درگیر شد که البته اگر بتوانیم رادراهای یونیسفر و قابلیت لینک شدن آنها را با این موشک ها ایجاد کرد و با تعداد زیاد و در ترکیب با موشک های بالستیک و همچنین حتی با جنگ الکترونیک شدید توسط سیستم تصویر ساز حرارتی و هوش مصنوعی خسارت های قابل توجه و ترس بزرگی در دل دشمن در فاصله 2 هزار کیلومتری ایجاد کرد.
  • علی IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    سلام ودرودخدا بر سپاه پاسداران وهمه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران. خداقوت خسته نباشید.
  • میثم IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    بايد موشک های هوشمندی بسازن که در زمان تلافی عملیات های آمریکا خسارت های سنگینی به آمریکا وارد بشه مثلا ماهواره های آمریکا خارج از جو رو هدف قرار بدن.
  • میثم IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    بايد موشک های هوشمندی بسازن که در زمان تلافی عملیات های آمریکا خسارت های سنگینی به آمریکا وارد بشه مثلا ماهواره های آمریکا خارج از جو رو هدف قرار بدن.
  • DE ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    بی وقفع و ناتمام کلاشان جمهوری اسلامی
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    2 0
    دانش اگر درثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس به ان دست خواهند یافت
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    دم سپاه گرم. هر روز باید قوی تر شد.
  • علی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    ماشاالله و لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم. سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت خسته نباشید.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    1 0
    یعنی کشتی جنگی تو اقیانوس اطلس باشه از اینجا زدیمش خدایی این ابر قدرتی نیست هزار ماشالا
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    واقعا اگر ما مخیم و قوم برتریم چرا نمیتونیم نیمه های جنگنده و غیره بسازیم ماشین که مسخره بازیست یا نیروگاه هسته ای
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      شما که مخی جنگنده بساز خوشحال می‌شویم. حالا ماشین هم بسازی بد نیست.!
    • نیما IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      حیفه به شما از استعدادت استفاده کن وجنگنده بساز.
  • مهدی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    ما می توانیم
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    به نظر من برد 1200 کیلومتر موشک ابومهدی برای ما کافی است
  • حسینی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    رو کردن داشته ها از یک سو خوب است و جنبه بازدارندگی دارد و از طرف دیگر افشای سیستمهای جدید باعث می شود دشمن برای رویارویی با آن و انهدامش برنامه ریزی کند پس بهتر است بعضی از داشته های خود را برای غافلگیری دشمن محفوظ نگه داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس