تورم منطقه یورو در ماه اکتبر به بالاترین رقم خود در ۱۳ سال اخیر رسید

تورم در حوزه پولی یورو طی ماه اکتبر در حالی به بالاترین رقم خود در ۱۳ سال اخیر رسید که این منطقه با افزایش هزینه های انرژی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری سی ان بی سی، تورم در حوزه پولی یورو طی ماه اکتبر در حالی به بالاترین رقم خود در ۱۳ سال اخیر رسید که این منطقه با افزایش هزینه های انرژی دست و پنجه نرم می کند.

بر اساس داده های اولیه اداره آمار اروپا، یورواستات، که روز جمعه منتشر شد، تورم کل برای ماه جاری میلادی به ۴.۱ درصد رسید.

بر اساس داده های رویترز، این بالاترین رقم از ژوئیه ۲۰۰۸ بود و بیش از پیش بینی ۳.۷ درصدی بود. این رقم در ماه سپتامبر به ۳.۴ درصد رسیده بود.

این تورم به دلیل افزایش قیمت انرژی و تشدید نگرانی های سیاستگذاران رخ داده است. مولفه انرژی در داده‌های تورم ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت که تا حد زیادی بیشترین سهم را داشت.

داده های سه ماهه سوم سال جاری میلادی که روز جمعه منتشر شد، همچنین نشان داد که تولید ناخالص داخلی منطقه پولی یورو ۲.۲ درصد نسبت به دوره قبل رشد داشته است که سریع ترین رشد آن در طول یک سال گذشته محسوب می شود.

اندرو کنینگهام، اقتصاددان ارشد اروپا در کپیتال اکونومیکس، طی یادداشتی گفت: افزایش قابل توجه تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه سوم به این معنی است که مرحله بهبود تقریباً در بیشتر منطقه یورو تکمیل شده است.

وی افزود: رشد در سه ماهه پایانی بسیار کندتر خواهد بود چرا که اختلال در زنجیره تامین، کاهش تقاضای جهانی و تا حدودی کمبود نیروی کار مانع تولید خواهد شد.

کنینگهام در ادامه تأکید کرد که نرخ تورم اصلی و کلی منطقه یورو احتمالاً در دو ماه آینده بیشتر افزایش خواهد یافت.

تورم یک معیار کلیدی است که توسط بانک مرکزی اروپا رصد می شود. این بانک در ماه سپتامبر اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت مصرف کننده، اوراق قرضه کمتری خریداری خواهد کرد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، روز پنجشنبه گفت که افزایش قیمت انرژی، بهبود تقاضا و تنگناهای عرضه در حال حاضر باعث افزایش تورم شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس