هشدار ائمه جمعه تهران نسبت به جنگ سایبری/ دشمنان به دنبال ایجاد "فتنه" بودند

ائمه جمعه شهرستان‌های استان تهران ابراز داشتند که دشمنان تمام تلاش خود را در جنگ سایبری به کار بردنداما اقدام وزارت نفت در راه‌اندازی پمپ‌بنزین‌ها همراه با بصیرت مردم و... آرامش را به جامعه باز گرداند

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا جوکار امام‌جمعه شهرقدس در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته ضمن سفارش خود و نمازگزاران به تقوای الهی اظهار داشت: شیطان در مقابل انسان استکبار به خرج داد و تسلیم دعوت الهی نشد، در نتیجه از دایره بندگان خدا خارج شد که این موضوع بر مفهوم نظارت بر فرد و هم‌گروه‌های مختلف دلالت دارد و همیشه در طول تاریخ بشر جریان استکباری و حق در مقابل هم وجود داشته و همواره باید این جریان را شناخت و از تکبر دوری و استکبارستیز بود.

وی ضمن گرامیداشت یاد ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز افزود: در جامعه اسلامی ایران نوجوان‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف درخشیدند و شهدایی مانند شهید حسین فهمیده و علی لندی تقدیم نظام کرده است و لازم است بیشتر قدردان فعالیت‌های نوجوانان بود و از ظرفیت‌های این نسل استفاده شود.

خطیب نماز جمعه شهرقدس با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت و مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی گفت: ادای حق جامعیت دین اسلام در گروه‌های مختلف مردمی و حلقه‌های معرفتی بیشتر تبیین شود و همه امت اسلامی در جهت وحدت قدم برداشته و در عرصه‌های صبر، عدل و اخلاق از پیامبر اکرم پیروی شده و در مقابل گرفتاری‌های گوناگون اهل استقامت باشد.

وی بیان کرد: اگر قرار است کاری انجام شود باید بر مدار عدالت باشد و در فضای مجازی اخلاق‌مداری صورت گیرد و نقد منصفانه در چهارچوب شرع اقدام شود و در اجرای عدالت باید عادلانه رفتار شود و اخلاق اسلامی و تواضع و پرهیز از تهمت و دروغ که عامل ایجاد فرهنگ عمومی است، مورد توجه قرار گیرد و مردم و مسئولین در کنار هم از قرآن و سیره اهل در این زمینه استفاده کنند.

حجت‌الاسلام جوکار ابراز داشت: پدافند غیرعامل از پایدارترین روش‌های دفاع مقابل دشمن است تا احتمال بروز خطر و عواقب آن کمتر شود و مسئولین باید در جهت گسترش پدافند تقوا در جامعه تلاش کنند و به مردم خدمت خالصانه داشته باشند که این امر مانع رسیدن دشمن به اهداف می‌شود و نوعی پدافند محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: دشمن تمام تلاش خود را در جنگ سایبری به کار برد و با از کار انداختن پمپ‌بنزین‌ها اختلال ایجاد کرد و لازم است زیرساخت‌های ارتباطی و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و فضای سایبری کشور مورد توجه قرار گیرد.

امام‌جمعه شهرقدس گفت: عملکرد به‌موقع و شفاف صداوسیما با مردم و اقدام وزارت نفت در راه‌اندازی پمپ‌بنزین‌ها همراه با بصیرت مردم و حضور در صحنه رئیس‌جمهور موجب برقراری و حفظ آرامش مردم و تغییر در روش مدیریتی کشور است.

وی در ادامه افزود: انجام درست‌کارها قبل از رسیدن موقع خطر مانند آماده‌سازی گرمخانه برای کارتن‌خواب‌ها، لایروبی جوی‌ها پیش از آب‌گرفتگی ناشی از بارندگی‌ها، ساماندهی دست‌فروشان در فصل سرما و پرهیز از برخورد تحکمی با آن‌ها نوعی پدافند غیرعامل و جلوگیری از بروز خطر و حادثه است و برای ساماندهی دست‌فروشان در فصل سرما مصلی شهرقدس آمادگی در اختیار قرار دادن این فضا برای آن‌ها را دارد.

حجت‌الاسلام جوکار با اشاره به روز ملی استکبارستیزی تصریح کرد: در جنگ همه‌جانبه دشمن به‌ویژه جنگ ادراکی، شناختی، روانی و رسانه‌ای باید توطئه‌های دشمن را در ابعاد مختلف شناخت و مسئولین فرهنگی و خانواده‌ها تدبیری در این خصوص داشته باشند تا فریب مکر دشمن را نخورند.

خروش و مبارزه با استکبار تا ابد باقی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود نورپور امام‌جمعه گلستان در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه ضمن تسلیت سالروز شهادت اولین شهید محراب حضرت آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی گفت: شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی مجتهدی نامدار و عالمی بزرگ، شاگرد امام خمینی (ره) و کاشف الغطاء (ره)، مجاهدی کبیر و ذوب در انقلاب و امام عزیز بسیار متواضع و مردمی بود که بعد از عمری مجاهدت، تبلیغ و مبارزه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد شعبان تبریز در حالی که به منزل برمی‌گشتند توسط گروه گمراه فرقان به شهادت رسید.

وی به سالروز وفات عالم بزرگ مرحوم سید مرتضی علم الهدی اشاره کرد و افزود: مرحوم سیدمرتضی برادر سید رضی هر دو از نوادر و نوابغ عصر خویش و از بزرگان شیعه هستند که مرحوم سید مرتضی، ادیب، متکلم، مفسر، فقیه نامدار، مرجع تقلید و شاعری بود که در دیوانش ۲۰ هزار بیت شعر دارد و شاگردان زیادی تربیت کرده و نیز دارای بیش از ۸۰ اثر علمی و تألیفات است‌.

امام‌جمعه گلستان در ادامه به ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: روز ۱۳ آبان یادآور سه حادثه مهم در تاریخ معاصر ایران اسلامی است، ۱۳ آبان ۱۳۴۳ روز تبعید امام راحل به ترکیه، ۱۳ آبان ۱۳۵۷ روز شهادت دانش‌آموزان تهرانی توسط دژخیمان پهلوی به دستور آمریکایی‌ها و ۱۳ آبان ۱۳۵۸ روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان خط امام راحل بود.

نورپور وجه مشترک وقایع ۱۳ آبان را استکبار ستیزی دانست و بیان کرد: رهبر کبیر انقلاب اسلامی و امت اسلامی اعم از دانش‌آموز و دانشجو و طلبه و عموم مردم یک‌صدا در سنوات مختلف در ۱۳ آبان علیه نظام سلطه، استبداد و استکبار به خروش درآمدند و مبارزه کردند و این مبارزه نتیجه داد و این خروش و مبارزه با استکبار تا ابد همچنان باقی است چرا که همه همواره جبهه حق و باطل در تقابل، تعارض و مبارزه بوده و هستند و خواهند بود. حیات، عزت، مجد و عظمت ملت‌های مستضعف در مبارزه با مستکبران است.

یوم‌الله ۱۳ آبان روز تبلور خشم ملت انقلابی علیه آمریکای جنایتکار است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن ترابی امام‌جمعه شهرستان رباط‌کریم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن گرامیداشت روز ۱۳ آبان و دعوت خود و دیگران به تقوای الهی اظهار داشت: هشتم آبان سال ۱۳۵۹ بزرگ‌مردی کوچک، نوجوانی با قامتی کوچک اما با قلبی بزرگ به کوه‌ها درس صلابت و استواری و پایداری و به دریاها درس خروشندگی و نا آرامی آموخت.

وی افزود: نوجوانان امروز با الگو قرار دادن شهید حسین فهمیده در راه اعتلای دین و میهن اسلامی تلاش می‌کنند.

امام‌جمعه شهرستان رباط‌کریم بیان کرد: حضور ۵۵۰ هزار دانش‌آموز در جبهه‌های نور علیه ظلمت و تقدیم ۳۶ هزار شهید بهترین دلیل برای احساس مسئولیت نوجوانان در دفاع از اسلام و میهن اسلامی است و یوم‌الله ۱۳ آبان روز تبلور خشم ملت انقلابی علیه آمریکای جنایتکار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ترابی خاطرنشان کرد: آمریکا امروز همچنان دشمن اصلی و شماره یک ملت ایران است، سیاست‌های آمریکا در مورد ملت ایران هیچ تغییری نکرده است و امروز دشمنی او نه‌تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است.

 وی در ادامه عنوان کرد: حمله سایبری در آبان ماه و در سالگرد آشوب‌های سال ۹۸ با هدف آشوب و بحران و نا امنی در ایران اسلامی صورت گرفت که با بیداری و هوشیاری مردم، دشمنان نتوانستند به اهداف شومشان برسند و شکست خوردند.

 امام‌جمعه شهرستان رباط‌کریم در پایان خاطرنشان کرد: ملت ایران یک‌بار دیگر با حفظ آرامش و صبر و آگاهی از توطئه دشمن خوش درخشید و جلوی سوءاستفاده مغرضین را گرفت و متهم ردیف اول این حمله سایبری آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که از مردم ایران تو دهنی خوردند.

نوجوانان و جوانان از شهدا الگو بگیرند

حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ورامین با اشاره به اینکه هشتم آبان سالروز شهادت دانش‌آموز سیزده‌ساله و بسیجی شهید محمدحسین فهمیده است گفت: امام بزرگوار او را رهبر خطاب کرد و به همین مناسبت به نام روز نوجوان و بسیج دانش‌آموزی نام‌گذاری شده است یاد این شهید سرافراز و شهدای دانش‌آموز را گرامی می‌داریم.

وی افزود: جوانان و نوجوانان امروز باید با الگوگیری از شهیدان با تفکر دینی و انقلابی بار بیایند چراکه این نوجوانان آینده‌ساز هستند ولی شمشیر دشمنان آن را نشانه گرفته و در این خصوص باید بسیج دانش‌آموزی فعال‌تر باشد.

امام‌جمعه موقت ورامین با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ملت ایران دارای سابقه دیرین است گفت: جنایات آمریکایی‌ها در حقوق بشریت خود قصه‌ای است که باید به آن پرداخته شود که اسناد جاسوسی آمریکا گواه جنایات آمریکا است، البته سال‌ها است که مقام معظم رهبری فرمودند که این اسناد باید حتی در کتاب‌های درسی بیاید، این روز در تاریخ انقلاب بسیار مهم است و دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر لانه جاسوسی که اسمش سفارتخانه بود و با خط آمریکا را شکستند.

خطیب جمعه ورامین با اشاره به سوم آبان ماه سالگرد آغاز نماز جمعه ورامین عنوان داشت: پس از تهران، ورامین از این نعمت الهی برخوردار شد عنایتی که امام به این منطقه داشت موجب این اتفاق مبارک بود آن نماز جمعه در ورامین امروز به هفت نماز جمعه افزایش پیداکرده که باید قدردان این سنگر مقدس باشیم، نماز جمعه قرارگاه هفتگی فرهنگی هر شهر است و باید با هم‌افزایی و همفکری از نماز جمعه بهره برد و استفاده کرد و من لازم می‌دانم از کسانی که در طول سال همراه نماز جمعه هستند از اعضای ستاد نماز جمعه گرفته تا همه نمازگزاران تشکر کنم.

محمودی با بیان اینکه در تمام جنایاتی که علیه ملت ایران صورت گرفته و می‌گیرد آمریکا شریک و سهیم است اظهار داشت: از جمله این جنایت‌ها حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها است که جای تأمل جدی دارد و باید بدانیم که فضای جنگ تغییر کرده است باید کارشناسان و متخصصان در حوزه پدافند غیرعامل جدی‌تر به این مسئله بیندیشند.

وی بیان داشت: در زمینه حمله سایبری کسانی که کوتاهی کردند در پیشگاه قانون باید پاسخگو باشند چون برخی مسئولان مدعی هستند قبلاً هشدارهای لازم داده شده بوده است و اگر چنین باشد از مصادیق بارز ترک فعل است که باید دستگاه قضائی به آن ورود پیدا کند ولی نکته کاربردی و قابل‌توجه این است که ادعای نفوذی و قدرت‌های شیطانی در رأس آن‌ها آمریکا مصمم بودند در آبان ماه اتفاق دیگری را رقم بزنند و انتقام ارسال سوخت به لبنان را هم بگیرند اما هوشیاری مسئولان و مردم اقدامات ارزشمند رئیس‌جمهور سبب شد این توطئه خنثی شود.

امام‌جمعه موقت ورامین با اشاره به اینکه امروز روز کار است و باید همه دست‌به‌دست یکدیگر بدهند و کار کنند بیان داشت: امروز هیچ توجیهی پذیرفته نیست و فضای مجازی می‌تواند فضای امیدآفرینی و روحیه بخشی باشد و متأسفانه عده‌ای آدم بی‌سواد و بی‌تقوا فقط به توهین، توطئه و ایجاد یأس و ناامیدی مشغول هستند که البته اگر مسئولان امر با برخی عوامل مخرب این فضا برخورد کرده بودند قطعاً شرایط این گونه نبود یا اگر شبکه ملی اطلاعات شکل‌گرفته بود بسیاری از این آفات را شاهد نبودیم.

محمودی گفت: شهرستان ورامین دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که نیازمند مدیران جهادی می‌باشند شما را به خدا فارغ از گرایش‌ها و سلایق در خدمت مردم باشید و فقط و فقط به خدمت فکر کنید تا در این مقطع مهم تأثیرگذار حق این مطلب تا حدی ادا شود.

با توجه به هم سویی سه قوه به بهبود وضعیت اقتصادی امیدواریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدموسی حسینی در خطبه‌های نماز جمعه پیشوا با اشاره به افزایش قیمت کالاها در چند سال اخیر اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه با مشکلات بزرگی مواجه هستیم که بی‌کفایتی و بی مدیریتی مسئول قبلی در آن مؤثر است.

وی با تأکید بر اینکه راهکار رفع مشکلات اقتصادی، عمل به فرمایشات رهبری است ادامه داد: رهبری از چند سال قبل همیشه از اقتصاد مقاومتی گفت اما اگر به آن عمل می‌شد وضعیت امروز ما این‌گونه نبود.

امام‌جمعه موقت پیشوا گفت: فرمان رهبری اجرا نشد و به‌جای کمک به کارخانه‌ها و تولیدکنندگان، تولیدکنندگان بدبخت شدند و با بسته شدن کارخانه‌ها، ما اسیر این مشکلات شدیم.

حسینی تصریح کرد: با توجه به راهکارها و آنچه در این دولت می‌بینیم امیدواریم دولت جدید موفق شود اما ما از دولت آقای رئیسی توقع بیشتری داریم‌.

امام‌جمعه موقت پیشوا خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر شاهد افزایش فزاینده قیمت‌ها بودیم که از دولت جدید توقع داریم آن را کاهش دهد و قیمت‌ها را بشکند. مردم‌ با مشکل مواجه‌اند و این انتظار را داریم که با توجه به اینکه سه قوه در یک‌سو حرکت می‌کنند بسیاری از مشکلات برطرف شود.

اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، کار منافقین داخلی است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اسماعیلی امام‌جمعه قرچک در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با بیان اینکه ۸ آبان سالگرد شهادت شهید حسین فهمیده است اظهار داشت: اسوه‌های عصر ما شاگردان مکتب امام حسین (ع) بودند، شهدای ما در طول تاریخ انقلاب اسلامی بهترین الگو برای آیندگان هستند که امام راحل (ره) نیز فرمودند: " او رهبر ما است"، باید به وجود این شهدا و نهضت امام (ره) بالید و افتخار کرد که در دامنش چنین گوهرهای پر افتخاری پرورش یافته‌اند.

وی در ادامه با تأکید به اجرای طرح "نوجوانان امروز طلایه داران فردا" افزود: ۱۳ آبان می‌بایست مهم شمرده شود و تفکر و روحیه امثال حسین فهمیده‌ها جریان داشته باشند، جامعه به امثال این دانش‌آموزان نیاز دارد، طرح نوجوانان امروز و طلایه داران فردا می‌تواند تأثیرات بسیار شگرفی در جامعه داشته باشد، لذا باید توسط تمام دستگاه‌ها عملیاتی شود.

امام‌جمعه قرچک در ادامه گفت: جامعه‌ای سالم است که دانش‌آموزان آن با یک منطق و هدف درست و عقلانی رشد کنند، بایستی منطق اسلام ناب محمدی (ص) در مدارس و کلاس‌های درس ساری و جاری شود، چراکه این منطق باعث پرورش امثال حسین فهمیده، بهنام محمدی و علی لندی‌ها است.

اسماعیلی تصریح کرد: استکبار در اتحاد با سکولار شکست خورد و در مقابل تفکر جامعه اسلامی و آزاده در حال رشد و نمو است و پی‌درپی در حال کسب پیروزی است. این مهم باعث شد که ما محکم‌تر و با صلابت و بیش از گذشته بگوییم "مرگ بر آمریکا"، امروز آمریکا رو به افول است و این موضوع را به عینه می‌توان مشاهده کرد.

وی در ادامه با اشاره به حملات سایبری به مراکز توزیع سوخت ابراز داشت: جنگ امروز جنگ سایبری است و ما نیز مقلوب نخواهیم شد، ولی گاهی با خیانت فتنه گران داخلی مواجه هستیم، پیش از این نیز این حملات اتفاق می‌افتاد و چون نیمه‌های شب و بامداد بود به راحتی رفع می‌شد، بدون شک عوامل شیطنت‌ها و فتنه‌های گذشته مثل آبان ۹۸ در این موارد سهیم‌اند.

خطیب نماز جمعه در ادامه گفت: اختلالی که در سامانه هوشمند پمپ بنزین پیش آمد بدون شک یک حمله سایبری بوده که ۴۳۰۰ پمپ بنزین در ایران دچار اختلال شده‌اند و به سرعت و در کمترین زمان این مشکل حل شد. این سامانه، در ۸ سال گذشته به جهت بی‌توجهی دچار استهلاک و مشکل شده ولیکن به‌هرحال با سرعت عمل نیروی‌های دست اندر کار به‌ویژه وزارت نفت رفع شد.

مشکل بنزین جنگ سایبری آمریکا و ضدانقلاب‌ها بود

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن لزومی امام‌جمعه پاکدشت در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به مشکل پمپ‌بنزین‌ها در کشور آن را جنگ سایبری دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران خواند و اظهار داشت: دشمنان هیچ‌گاه دست از کارشکنی خود علیه جمهوری اسلامی ایران برنمی‌دارد.

وی افزود: کار رئیس‌جمهور ایران بسیار خوب بود ایشان با حضور در پمپ‌بنزین‌ها و وزارت نفت پیگیر مشکلات بودند اما بهتر از ایشان این مردم بودند که گُل کاشتند و هوشیارانه عمل کردند.

امام‌جمعه پاکدشت در ادامه گفت: وقتی شهردار تهران داماد خود را به کار گرفت آن را برملا کردند که کار خوبی بود اما در کنار آن از عملیات سایبری دشمن هم بگویید و بگویید چه کسی در این جنگ سایبری دست داشت.

لزومی در ادامه به فرمایشات رهبری در کنگره ۳۵۰۰ شهید زنجان اشاره کرد و ابراز داشت: رهبری در سخنان گوهربار خود به مسائل عجیب و قابل‌تأملی اشاره کرد و فرمودند، شهدا برگزیده الهی بودند و راه درست را انتخاب کردند و خدا نیز آن‌ها را انتخاب کرد؛ ارزش شهدا را نمی‌توان با مادیات مقایسه کرد، شهدا برترین و بهترین تجارت را در این دنیا انجام دادند، شهدا فروشنده و خدا خریدار آن‌ها بود.

خطیب نماز جمعه پاکدشت در پایان خاطرنشان کرد: مسیر شهادت مانند کوهنوردی است و شهادت در رسیدن به قله امکان‌پذیر می‌شود لذا باید مسیر سخت دامنه کوه که همان اخلاص، شهادت‌طلبی، خدمت به خلق خدا و حاکمیت است را انجام دهند تا به قله رسید.

شناسایی منافذ فساد باعث ریشه‌کنی مفسد می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسم خداپرست در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شریف‌آباد با اشاره به دغدغه رهبری در گشایش عدالت در جامعه، اظهار داشت: رهبری به مناسبت‌های مختلف هنوز بر کلمه عدالت تأکید می‌کنند، این بدین معناست که رهبری از وضعیت جامعه، مردم، مشکلات و نابسامانی‌ها مطلع هستند.

وی افزود: اکنون که ۳ قوه با هم همراه هستند نیاز مبرم به برداشته شدن یک گام مؤثر در مسیر مطالبه رهبری که همان مطالبه به حق مردم است می‌رود.

خطیب نماز جمعه شریف‌آباد در ادامه گفت: پیوست عدالت در سخنان رهبری مرتب تکرار می‌شود که نشان‌دهنده انجام و عمل بهتر به آن است. رفع موانع مختلف در جایگاه‌های حساس چون کوتاه کردن دست مفسدین مسئله مهم است لذا باید با ریشه فساد برای نابودی مفسدین مبارزه کرد و با شناسایی مسیر فساد آن را ریشه کن کرد تا مفسدی به وجود نیاید.

خداپرست تصریح کرد: شفافیت در امور مسئولان و نظارت کامل مسئولان نظارتی مسئله‌ای است که باید اجرایی شود لذا باید مسئولان نظارتی موشکافانه رصد کنند تا صدای مردم و محرومین شنیده و به مشکلات آنان رسیدگی شود.

وی در ادامه به فرمایشات رهبری در کنگره ۳۵۰۰ شهید زنجان اشاره کرد و گفت: رهبری مباحث بسیاری فرمودند که به ۲ موضوع شهادت و اهتمام آن می‌پردازم، نباید نام شهدا فراموش شود، برگزاری مراسم شهدا هم وظیفه و هم حسنه بزرگ است، نام شهادت و بوی شهادت باید ادامه یابد؛ اگر شهدا بودند قطعاً یک مسئول پاکدست، مخلص و متدین می‌شدند لذا ما مدیون شهدا و خانواده‌های آن‌ها هستیم.

امام‌جمعه شریف آباد با تأکید بر اصل نام‌گذاری کوچه و خیابان‌ها و مزین شدن به نام شهدا ابراز داشت: رهبری فرمودند چه افتخاری بر شهر که نام شهید بر آن گذاشته شود، شهر باید به نام شهیدان مزین شود، شوراهای شهر نیز بدانند که شهر را به نام چه عزیزانی نام‌گذاری می‌کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 1
    چقدر ترسیدین
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      1 1
      نترسیدیم نادان،شماهایید که ترسیدید
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      ما اگه قرار بود بترسیم همین امروز حکم گاو شیرده بودن و بردگیمون را امضا میکردیم و تمام انوقت اربابت تو را ....... حساب نمیکرد دم ما را میدید و ایران را غارت میکرد ماهم خوب و خوش زندگی میکردیم ولی ما شرف داریم و ایمان و تقوا
  • US ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    جنگ سایبری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس