دست و پا زدن بایدن برای بازگشت به برجام

یک نشریه آمریکایی با تشکیک در تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای احیا و بازگشت توافق هسته‌ای ایران نوشت، تهران واقعا این توافق را می‌خواهد و مقصر عدم بازگشت آن به برجام، واشنگتن است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «ویک» طی یادداشتی به قلم «جوئل ماتیس» به بررسی نیات واقعی و تمایلات پشت‌پرده دولت آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای ایران پرداخته و تحلیل کرد اگر ایران به توافق هسته ای بازنگردد، باید واشنگتن را مقصر آن دانست.

این نشریه در توضیح عبارت مذکور نوشت: «ما این را می‌دانیم زیرا ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که برای احیای توافق هسته‌ای، دوباره به مذاکرات خواهد پیوست. این خبر چیزی غافلگیرکننده است؛ زیرا انتخاب ابراهیم رئیسی در ماه ژوئن به ریاست جمهوری، امیدها به توافق آمریکا و ایران را کاهش داد. اما ظاهرا هنوز امیدی هست».

بیشتر بخوانید

کاخ سفید: برجام یکی از مهمترین موضوعات سفر اروپایی بایدن خواهد بود

ماتیس در ادامه این سوال را پرسید: «اکنون نوبت [جو] بایدن [رئیس‌جمهور آمریکا] است که تلاشی همراه با حسن نیت برای احیای توافق هسته‌ای انجام دهد. سوال اینجاست که آیا او از این فرصت استفاده خواهد کرد؟»

نویسنده این یادداشت سپس اینگونه پاسخ خود را داد: «گفتن آن سخت است. بایدن سال گذشته به طرز معقولی در کمپین انتخاباتی خود مبنی بر تعامل مجدد با ایران شرکت کرد، اما او اکنون اقدامات سردرگم‌کننده‌ای را انجام داده است. در ماه فوریه، دولت [آمریکا] پیشنهادی را رد کرد که در آن واشنگتن و تهران به طور همزمان مجدداً به توافق هسته‌ای برگردند؛ یعنی همزمان با از سرگیری پایبندی ایران به تعهداتش، آمریکا نیز تحریم‌ها را کاهش دهد».

این نشریه اما نوشت: «در عوض، کاخ سفید به ایران گفت "اول شما" [به تعهدات‌تان بازگردید]. ایران نیز به جای پذیرش این شرط نابرابر، ترجیح داد به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه دهد. فعالیت تهران یک سال پس از خروج ترامپ از [برجام] سر گرفته شد، اگرچه هنوز به اندازه کافی [مواد اتمی] برای ساخت بمب ندارد».

ویک با اشاره به اینکه در حال حاضر به طور فزاینده‌ای «زمزمه‌های خصمانه» نسبت به ایران در واشنگتن و تل‌آویو شنیده می‌شود، اضافه کرد: «در اوایل ماه جاری (اکتبر)، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و یائیر لاپید همتای اسرائیلی او، در مورد امکان اجرای گزینه "نقشه دوم" در صورت عدم احیای توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند. آنها جزئیات را ناگفته گذاشتند، اما به نظر واضح بود که این طرح شامل اقدامات نظامی یا [عملیات‌های] مخفیانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران است».

نویسنده این یادداشت افزود: «این تعجب‌آور نیست، به‌نظر می‌رسد تندروها و جنگ‌طلبان در آمریکا و اسرائیل در ۲۰ سال گذشته بیشتر مشتاق جنگ با ایران بوده‌اند. اما هیاهو و تهدیدهای تهران عمدتاً موجب عقب‌نشینی آنها شده است. دیپلماسی دولت اوباما که توافق اولیه را ایجاد کرد، احتمالاً بزرگترین موفقیت آمریکا و متحدانش در مهار تمایلات هسته‌ای ایران بود».

ماتیس در پایان نوشت: «تمایل این کشور (ایران) برای بازگشت به میز مذاکره حاکی از آن است که ایران یک توافق احیا شده - صلح - را به ادامه تحریم‌ها یا جنگ ترجیح می‌دهد. بایدن گفته است که او هم همین را می‌خواهد. او اکنونی فرصتی ​​برای اثبات این ادعا دارد».

پیش از این، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اذعان کرد واشنگتن پیش از آغاز مذاکرات برجام به دنبال تعطیل کردن کل برنامه غنی‌سازی ایران بوده است.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • پیروزه IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    کافیه امریکا یک بار دیگر ایران را امتحان کند انوقت تمام کشورهای عربی مرتجع + فرزند نامشروع رژیم بچه کش را به نابودی کشیده شوند .ترامپ ملعون به عینه دید حتی اینقدر ترسیده بود که بعد از سرنگونی پهپاد جاسوسی از ایران تشکر کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس