علی باقری‌کنی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که با ۱+۴ گفت‌وگو داریم، یادآور شد: هنوز زمینه لازم برای این‌که آمریکایی‌ها بتوانند به برجام برگردند فراهم نشده است.

به گزارش مشرق، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته (چهارشنبه) پنجم آبان ماه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به مدت پنج ساعت به رایزنی و گفت‌وگو پرداخت در گفت‌وگویی این مذاکرات را جدی و سازنده خواند و گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران دستورکار اصلی گفت‌وگوها خواهد بود.

وی خبر رویترز درباره از سرگیری مذاکرات با ۱+۵ را شیطنت آمیز خواند و افزود: ما با ۱+۴ گفت‌وگو داریم و هنوز زمینه لازم برای این‌که آمریکایی‌ها بتوانند به برجام برگردند فراهم نشده است.

بیشتر بخوانید:

مقام اروپایی: آماده دیدار با مقامات ایرانی هستیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که ایران باید پاسخ سؤالات خود را از آمریکا بگیرد نه اروپا نیز اظهار داشت: هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اتحادیه اروپاست و در این جایگاه هم در دوره‌های قبل چنین گفت‌وگوهایی را داشتیم و الان در ادامه همان گفت‌وگوها ایشان (انریکه مورا) به عنوان هماهنگ کننده کشورهای ۱+۴ و ایران نقش آفرینی می‌کند و این گفت‌وگوها بر آن اساس شکل گرفته است.

باقری تأکید کرد: گفت‌وگوهای ما عملا با ۱+۴ در نوامبر اجرایی خواهد شد. 

 باقری پس از مذاکرات پنج ساعته با انریکه مورا در توئیتی نوشت: گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است باقری در مذاکرات دیروز در بروکسل در خصوص لغو موثر تحریم‌ها و پایبندی سایر طرف‌ها به تعهدات خود به رایزنی پرداخت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد: آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم‌ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران خواند. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز چهارشنبه پنجم آبان ماه در نشستی خبری درباره مذاکرات تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، ولی فرمتی که در مذاکرات وین شکل گرفته را قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای امروز آقای باقری با آقای مورا و مسئولان اتحادیه اروپا درباره این‌که در چه تاریخی وارد گفت‌وگو و مذاکره با ۱+۴ شویم، تصمیم می‌گیریم. ولی دیر نخواهد بود و بزودی این اتفاق خواهد افتاد و با ۱+۴ گفت‌وگوها را از سر می‌گیریم.

باقری پیش از عزیمت به بروکسل در توئیتی نوشته بود: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۲ مهر ماه سفری به تهران داشت و با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کرد و در پایان طرفین توافق کردند که مباحث باقیمانده را در بروکسل ادامه دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 2
    اول لغو تحریم‌ها، دوم سه ماه راستی‌آزمایی، سوم دریافت خسارتهای چند میلیاردی از آمریکا، چهارم تایید مجلس، پنجم برگشت به برجام.. اینا چیزایی بود که زمان روحانی میگفتین و باید الان هم همین موارد انجام بشه..
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    واقعا مگر بناست ما زمینه برای بازگشت فراهم کنیم
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      0 0
      مگه گفت ما قراره زمینه رو فراهم کنیم، گفت هنوز نشده!!
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      3 0
      درود بر ایستادگی علی باقری... آمریکا و اسرائیل به زودی به زانو در خواهند آمد..
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      2 0
      ظاهرا بنا نداریم از بلاها و ظلم هاییکه آمریکا بر سر ما آورد درس عبرت بگیریم اگر ما زمینه را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای فراهم کنیم یعنی شریک جنایت های این کشور خبیث علیه خودمان بوده ایم
  • SE ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 2
    اصلا مذاکره یعنی؟ مذاکراه بین دو طرف بر سر شیء ثالث و مورد اختلاف معنا دارد. اما اگر بخواهید برای امری داخلی و مثلا برای انتخاب رنگ اتومبیلتان از همسایه اجازه بگیرید اسمش مذاکره نیست. بلکه بردگی است. حق یک مسلمان این بود که اصلا سیادت و سلطه رسمی 6 طاغوت را نپذیرد. حق این بود که فریاد بزنید اصلا به شما چه مربوط است که در امور داخلی ما دخالت می کنید. نه اینکه اول بپذیرد بر سر یک مساله داخلی از اجانب اجازه بگیرید و بعد به خیال خودتان افتخار کنید که امتیاز نداده اید حال آنکه همین سر میز رفتن بزرگترین امتیاز بود که داد.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    1) رفع همهٔ تحریم‌ها 2) شش ماه راستی آزمایی 3) برداشتن مکانیزم ماشه 4) پابرجا بودن زمان اتمام محدودیت‌ها بر اساس متن اصلی برجام 5) بازگشت یانکی ها به برجام و انجام تعهدات گام به گام با راستی آزمایی در هر مرحله!!!!
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      0 0
      ..... شب درازه
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      0 0
      شب درازه ......!!!
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 0
    پس قرار شد گفت و گو نکنیم؟
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      1 0
      از خودکارهای اوس عباس چه خبر؟
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 4
    زود جام زهر را بنوشیم
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      0 0
      عسلاهاطچی!!!
  • کارشناس IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    2 1
    شما نمیتوانید با کسی توافق نامه امضا کنید.
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      1 0
      منظورت از "کسی" کیه؟؟! یانکیهای ناکس شیطانزاده از کی تا حالا جزو آدم شدن!!!
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    4 0
    اشتباه ایران اینه که با اروپاییها در خصوص برجام داره مذاکره میکنه آقا اینا هیچ کاره اند ۴+۱ هیچ معنی نداره کاری ندارم برجام خوبه یا بد اما اگه ایران میخواد به برجام برگرده طرف اصلی آمریکاست و اروپاییها برده آمریکا هستن و بدون اجازه آمریکا تصمیم نمیگیرن ثانیا در صورت حصول توافق در خصوص بازگشت به برجام ایران باید با شرکت های امریکایی وارد تجارت بشه و اروپا رو از بازار خودش حذف کنه اون موقع آمریکا واسه جلوگیری از ضرر شرکتهای امریکایی هم که شده از برجام خارج نمیشه اون چیزی که باعث میشه آمریکا هم به برجام پایبند باشه منافع تجاریش هست نه انجام تعهدات از جانب ایران
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      2 0
      روسیه و چین هم تفاوتی با اروپایی ها ندارن اونها هم منافع تجاری با امریکا رو ول نمیکنن بچسبن به ایران که نمونه هاش زیاد و مشخصه اساسا برجام و 5+1 معنا ندارد بنا به مذاکره باشه ایران و امریکا باید بشینن دور میز حل و فصل کنن بقیه اعضا فقط از ایران امتیاز میگیرن و بازدهی ندارند
    • DE ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      .....ایران و امریکا باید بشینن دور میز حل و فصل کنن بقیه اعضا فقط از ایران امتیاز میگیرن و بازدهی ندارند.تنها کسی که واقعا جوونمردونه پای قولش وامیسه و‌یه چیزی هم تازه اضافه میده امریکاست به جان جان کریه . بیچاره امریکا هیچ امتیازی از ایران نمیخواد باور کن .فقط یه ذره کوچولو مذاکره میخواد. برا مذاکره منظور مذاکره میخواد برا پیشت رفت کار.
  • mojtaba SE ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    2 1
    امریکا دشمن ما.ما دشمن امریکا.2 تا دشمن هم باید به هم احترام بزارند..امریکا هیچ احترامی به ما نمیذاره،چطور شما دنبال گدائی هستید به اسم مذاکره ,من موندم..
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    آمریکا اگر به توافق هسته ای برگشت مثل این است که بابت جنایت هایش در فشار حداکثری به ایران به این کشور پاداش داده باشیم گفتگو کنید اما مسیر در سمتی باشد که آمریکا را از توافق هسته ای دور کند نه به توافق هسته ای نزدیک شود
  • NL ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 1
    اول پس گرفتن پول ها و دارایی های بلوکه شده توسط امریکا بعد مذاکره.
  • DE ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 0
    اگر مسوولیت مذاکره با من بود چند نفر را انتخاب میکردم که حداقل بتونند جمع بزنند ۸ ساله موندند هنوز ۱+۴ را نمیتونند جمع بزنن بابا میشه ۵ کاری داره . والا. هی میگن ۱+۴ . حالا سر چی میخوان مذاکره کنند . مذاکره لازم نیست باید همینطور امریکا را بگذارن سر کار و بازیش بدهند تا خود تحریمها لغو شوند و لغو تحریمها فقط و فقط در صورت برقراری عملی عدالت یعنی گرفتن هزاران هزار میلیارد اموال به غارت رفته توسط رانتخواران و غربگدایان و هزینه کردن آن برای آسایش و آرامش مستضعفین و فقرا و تولید کار برای مردم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس