ماکرون شی

رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با همتای چینی، علاوه بر بحث پیرامون موضوع افغانستان، مدعی شد که ایران باید فعالیت های به زعم او ناقض توافق هسته ای را متوقف کند.

به گزارش مشرق به نقل از گلوبال تایمز، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و شی جینپینگ همتای چینی در گفتگویی تلفنی به بحث و تبادل نظر درباره طیفی از موضوعات از افغانستان و توافق هسته ای با ایران گرفته تا دسترسی به بازارهای چین، پرداختند.

طبق بیانیه اعلام شده از سوی کاخ الیزه، در رابطه با موضوع افغانستان، تاکید ماکرون بر لزوم مبارزه طالبان با تروریسم و رعایت حقوق زنان بوده است.

بیشتر بخوانید:

همه گاف‌های سیاست خارجی دولت بایدن

ماکرون همچنین بدون آنکه به خود زحمت یادآوری این موضوع را بدهد که سرآغاز مشکلات برجامی، بدعهدی آمریکا در خروج یکجانبه از توافق و سهل انگاری اروپا در تأمین مزایای اقتصادی ایران بوده است؛ مدعی شد که تهران باید به فعالیت هایی که ناقض برجام است؛ خاتمه دهد.

علاوه بر این، ماکرون که قرار است در نیمه نخست ۲۰۲۲، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده بگیرد؛ خواستار تنظیم روابط اقتصادی اتحادیه اروپا-چین بر مبنای تأمین سود متقابل و تضمین دسترسی هرچه بیشتر شرکت های اروپایی به بازارهای چین شد.

همچنین آنگونه که روزنامه «مورنینگ پست» چین نوشته است؛ شی به همتای فرانسوی گفته که اتحادیه اروپا باید استقلال خود را در عرصه سیاست خارجی حفظ کند. این اظهارنظر با توجه به تاکید مکرر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم خودمختاری راهبردی از آمریکا به ویژه در عرصه دفاعی، قابل ارزیابی است.

ماکرون هم اظهارامیدواری کرده که توافق سرمایه گذاری اتحادیه اروپا-چین هرچه زودتر از سوی پارلمان اروپا تائید شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    فکر کردم نوشته ماکرون وحشی خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس