کد خبر 1290993
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
.

تل‌آویو در سایه ترس از توان هسته‌ای ایران بر شدت تهدیدات لفظی خود علیه ایران می‌افزاید.

به گزارش مشرق، تل‌آویو در سایه ترس از توان هسته‌ای ایران بر شدت تهدیدات لفظی خود علیه ایران می‌افزاید. ظرفیت هسته‌ای ایران در چند ماه گذشته به بالاترین سطح رسیده و آژانس با ادامه نظارت‌های مستمر خود اعلام کرده که «نشانه‌ای» وجود ندارد که ایران در حال حاضر به دنبال ساخت بمب هسته‌ای باشد.

این موضع‌گیری را «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صراحت در امریکا اعلام کرد، چیزی که چندان به مذاق تل‌آویو خوش نیامده است و یک مقام ارشد اسرائیلی روز دو شنبه سوم آبان ادعا کرد: «به خاطر وجود برجام، حمله به ایران اولویت اول نیروی هوایی اسرائیل نبود، اما اکنون این موضوع به اولویت اول نیروی هوایی اسرائیل مبدل شده است.»

اشاره مقام اسرائیلی به نبود برجام به عنوان بهانه بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک نشان می‌دهد صهیونیست‌ها چقدر تلاش دارند بازگشت ایران به مذاکرات را تسریع و تسهیل کنند. برای تل‌آویو آنچه بیش از همه مهم است، محدودسازی و جلوگیری از توسعه ظرفیت هسته‌ای ایران است و برای این هدف تلاش دارند فشار را به تهران برای بازگشت به مذاکره موردنظر غرب افزایش دهند.

به سادگی قابل درک است که تعیین زمان برای یک اقدام نظامی بیش از آنکه ریشه یک تهدید واقعی باشد، ناشی از یک تهدید لفظی به‌دلیل ترس بیشتر است، وگرنه هیچ دلیل استراتژیک و تکنیکی برای تعیین زمان انجام حمله نظامی و بمباران هوایی وجود ندارد. این تعیین زمان را فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده و در گفت‌وگوی روز دو شنبه خود با یک خبرنگار گفته که برنامه اصلی نیروی هوایی اسرائیل آمادگی برای حمله احتمالی به ایران برای سال ۲۰۲۲ و شاید زودتر است.

البته تعیین زمان برای حمله هوایی به ایران در سال ۲۰۲۲ تنها تهدید لفظی نیست. هفته گذشته، کانال ۱۲ اسرائیل گزارش کرده بود که تل‌آویو رقمی بالغ بر ۵/۱ میلیارد دلار برای حمله به تأسیسات اتمی ایران اختصاص داده است.

همان موقع بسیاری گفتند که اعلام چنین رقمی بیش از آنکه ناشی از یک برنامه عملی نظامی علیه ایران باشد، ناشی از برنامه تبلیغاتی هماهنگ علیه تهران است، همان گونه که پس از این خبر نیز ارتش رژیم صهیونیستی مانور هوایی را با پوشش رسانه‌ای گسترده برگزار کرد تا چنگ و دندان بیشتری را نشان دهد، هرچند تاکنون در میان کارشناسان کمتر کسی بوده که حمله نظامی به ایران را محتمل بداند. ممکن نبودن حمله نظامی تل‌آویو به ایران نیز ناشی از دلایل فنی و استراتژیک مشخصی است:

چنین حمله‌ای با خطر اسارت خدمه آن‌ها در خاک ایران همراه است و حمله با موشک‌های بالستیک نیز خطر پاسخ متقابل نیروی هوافضای سپاه پاسداران و نیروهای مقاومت منطقه‌‎ای را به همراه دارد. این‌گونه پاسخ‌ها از نوع حملات پهپادی، موشکی و راکتی گسترده در خارج از خاک ایران و از مبدأ کشورهایی همچون لبنان در حال حاضر و در گذشته نیز به کرات تکرار شده و تردیدی در این نیست که حمله هوایی صهیونیست‌ها به ایران کل منطقه را درگیر خود خواهد کرد و این وضعیتی نیست که متحد اصلی تل‌آویو یعنی واشنگتن خواهان آن باشد.

تبعات جنگ امریکا در باتلاق افغانستان هنوز از دامن امریکا پاک نشده و مشخص است که واشنگتن از نظر نظامی تمایلی به ورود به جنگ جدید در منطقه ندارد. علاوه بر حملات نیروهای مقاومت در منطقه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم می‌تواند با شلیک موشک‌های بالستیک نقطه‌زن علیه پایگاه‌های نظامی و هوایی و همچنین تأسیسات حساسی، چون پایگاه موشکی سدوت میخا و مرکز تحقیقات اتمی شیمون پرز در صحرای نقب به حملات نیروی هوایی اسرائیل علیه تأسیسات اتمی ایران پاسخ دهد، همان‌گونه که ایران در جریان جنگ علیه داعش و این اواخر بمباران پایگاه نظامی امریکا در عین‌الاسد توان موشک بالستیک خود را در منطقه ثابت کرده است. حملات مکرر حماس و جهاد اسلامی فلسطین علیه مناطق اشغالی فلسطین نیز نشان از موفقیت شمار قابل توجهی از راکت‌ها در عبور از سامانه‌های پدافندی اسرائیل دارد و طبیعی است این چتر دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک آسیب‌پذیری بسیار بیشتری خواهد داشت.

مقامات رسمی ارتش رژیم صهیونیستی نیز روز دو شنبه اعلام کرده بودند «ایران درصدد استقرار پدافند هوایی در نزدیکی مرز اسرائیل است و پیشاپیش تلاش کرده هواپیماهای جنگی اسرائیل را هنگام بمباران احتمالی ساقط کند.»

به گفته این مقام اسرائیلی، تهدید ضدهوایی‌های ایران در سوریه و لبنان، یکی از چالش‌های اسرائیل در حال حاضر است. در شرایطی که توان موشکی ایران تا بیخ گوش مرزهای مناطق اشغالی رسیده، مشخص است که ادعای حمله هوایی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران از سوی تل‌آویو بیش از آنکه ناشی از محاسبات فنی و دقیق باشد، نشئت گرفته از برنامه‌ها و سیاست‌های تبلیغی در فضای یک جنگ روانی است.

جنگ روانی که با هدف فشار بر ایران برای بازگشت به میز مذاکرات مورد نظر غرب صورت می‌گیرد. ضمن آنکه تبلیغ برای جنگ علیه ایران از سوی صهیونیست‌ها سال‌هاست که تکرار می‌شود، ولی عدم همکاری و حمایت واشنگتن از چنین عملیاتی سبب عدم انجام آن شده است. در شرایط کنونی نیز انجام حمله هوایی به تأسیسات اتمی ایران بیش از هر زمانی دشوار شده و نیازمند همکاری و حمایت امریکاست که به تازگی خود را از باتلاق جنگ در افغانستان رها کرده است.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • بختیاری IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    16 9
    رژیم آپارتاید و بزدل صهیونیستی شکی نداشته باشید بزودی زود در آغوش جهنم چشم باز خواهید کرد. ! صاحب شما که هرچند وقت یکبار قلاده شما رو کمی آزاد میکنه و شما واق واق میکنید خود همراه با شما وحشی ها سیلی های زیادی نوش جان کرده ولی وجودش رو نداشته کاری بیشتر از شل کردن قلاده شماها انجام بده. پس بهتر هست خفه خون بگیرید و منتظر روال عادی برای رفتن به جهنم باشید و اصلا عجله نکنید.دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره. // مرگ بر صهیونیست های وحشی و گاوهای شیرده آنها // مرگ بر امریکای تروریست وحشی جنایتکار //
  • سید مرتضی IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    4 4
    ما کاری نداریم که کارشناسان جهانی میگن اسرائیل اواخر عمرش هست کسی که داره خفه میشه و اواخر عمرشه دستو پا میزنه اما یک مشکلی این وسط هست مشکل ساختاری کشو ما ما هشت سال مشغول مذاکره وبرجام بودیم یکی سیاست خارجی فشل وشکست خورده که خدا میدونه چه فرصتهایی از بین رفت ما یک کوریدور داریم از طریق چین وارده پاکستان میشه واز اونجا وارد ایران وبه ترکیه واز ترکیه به اروپا که طی چند سال گذشته اتفاق افتاد ما فرصت داشتیم از طریق همین کوریدور راه اهن ولوله های انتقال گاز درست کنیم که قراردادی داشتیم با پاکستان و از اون طریق به چین و حتی میتونه به ژاپن وکره هم برسه توی اسیای شرقی اقتصاد اولویت اول مثل اسیای غربی نیست که سیاست و پانترکیسم پان عربیسم و انواع اقسام این شعارهای تو خالی که مارو مشغول کنن توی اولویته ما یک فرصت دیگه داشتیم برای اقتصاد بزرگی مثل هند که از بندر چابهار خوششون اومده بود هرچند اونها ول کردن اما ما میتونستیم خودمون کامل کنیم اون طرح رو و اون هارو دعوت کنیم با توجه به علاقه هند به درست کردن کوریدوری مثل چین به اروپا هستن که این فرصترو هم از دست دادیم واون رو تقدیم امارات واسرائیل کردیم همونطور که کوریدور ابریشمو ممکنه تقدیمه اذربایجان وترکیه کنیم با ندانم کاری سیاسی وندانم کاری خراب کردن روابط با کشورهای شمال شرقی که اونا با کوریدور زنگور دنبال حذف ما هستند همین حمله اخیر سایبری همین دزدیدن اسناد هسته ای همین وجود خائنها نفوذی نشان از یک ساختار اشتباهی که از دوران قاجار برای ما مونده دوره قبلا خان بودن الان شدن شهردار فرماندار وخانوادشون قبلا شاه بود الان شده وزیر وفامیلاش ما انقلاب خوبی کردیم انشالله در ساختار کشور فرهنگ اقتصاد کشور هم بشیم جمهوری اسلامی نه با ندانم کاری ندونیم کدوم روز جنگه کدوم روز صلحه کی مذاکره کی جمع کردن قدرت مثلا ما بزرگترین تهدیدات نظامی داشتیم اما سال به سال بودجه امنیت وزارت دفاع کشور کمتر میشد!؟ دولت هرکاری نمیتونه انجام بده راه ساختار درست کردن هم شفافیت که بفهمن کی به کیه کی کجاست ما پیروز هستیم مطمئن باشید چون که ما اول انقلاب دو دشمن بزرگ داشتیم شوروی وامریکا که بلوک غربو شرق بودن اما الان چی امریکا روبه افوله شوروی هم از بین رفته برای پیروزی نیاز به تقوا داره مثل شهید باقری شهید چمران شهید سلیمانی شهید طهرانی مقدم که نابغه بودن
  • سعید IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    حملات سایبری امروز بی ربط از توان غنی سازی اورانیوم ایران نیست .
  • iran IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    رژیم جعلی غصبی اسرائیل جرات و جسارت رویا رویی مستقیم نظامی با ایران را ندارد در سعیو تلاش هستند ایران رو تشویق و تحریک به مذاکرات وین کنند تا به واسطه مذاکرات وین ایران پیچ و مهره تاسیسات اتمی را شل و دست از فعالیت و توسعه صنت هسته ای بر دارد .. وین هم بازی کثیف صهیونیست هاست که هیچ سود و حاصلی برای ایران و ایرانیان نخواهد داشت ، مسئولین ایران نباید هیچ حسابی روی این فریبکاری های غربی و آژانس باز کنند ، آمریکا و غرب تحت هیچ شرایطی دست از تحریم های ایران بر نخواهند داشت ..
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    هرچهزودتر جنگنده هارا بخرید
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    تقصیر خودمونه!! ما هم باید صبح تا شب بگیم اگر اروپا و آمریکا تمام شرایط مارو قبول نکنن تمام گزینه های ما روی دوتا میزه :-) بگین رو دوتا موشک خیلی سهمگین جدید هم داریم کار می‌کنیم در آیندهٔ نزدیک تست میشه، یکیش اسمش تل آویو صاف کنه، یکیش هم "دیمونا پَر"، به اعرابی هم که در تل آویو و یا تو شهر نزدیک نیروگاه دیمونا زندگی میکنن پیشنهاد میکنیم زودتر ازونجا برن تا تشعشعات هسته ای مشکلی براشون پیش نیاره!!! تمام این حرفها کپی اینهایی هست که این صهیونیست‌ها میگن و قصد انجامش در واقعیت رو ندارن، فقط اسمش جنگ اقتصادی و سیاسی و اینهاست، هزینه هم نداره، چرا ما انجام نمیدیم؟؟!! همین کارو بکنین یه عده توریست خارجی نمیرن اسرائیل میگن فعلا وایستیم ببینیم چی میشه و این ضرر مالی برای اسرائیله، ما هم باید یه روز درمیون گزینه های روی میز رو براشون یادآوری کنیم و تنور بی اعتمادی به آینده رو در اسرائیل داغ نگه داریم!!
  • هاشم IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    هشدار ترک منطقه داده شود .
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.
  • یوسف IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    من مانده ام کسی که قصد حمله دارد ونیش زهراگین آنها را لمس کرده ایم در کشتار رزمندگانمان درسوریه در جنگ عراق در یمن و ترور دانشمندانمان چرا آلان ایستاده ایم وبه قول قدیمی ها رجز میخوانیم اگر میتوانیم تمام تاسیسات آن را با خاک یکسان کنیم بکنیم وگرنه او میزندهمانطور که شیعیان را در پایگاه هوایی عراق با کمک داعش کشتندوهزاران مسیحی ومسلمانوایزدی را از سوریه وعراق آواره کردند ، مابایدهم آنها را از بین ببریم ولی چراصبر واگرنمیشود وقت خودتان وما رانگیرید کمی صبر کنیم شاید بتوانیم ضربه ای بزنیم ولی میبنیم کشورهای اطراف ما را جولانگاه خود میکند چون آذربایجان وترکیه وبحرین وامارات ولی اگراسرائیل نباشد پیوند اینها هم بدرد نمیخورد این دشمنان به جان هم می پرندچون برنده جنگ کسی است که مردم را با خود داشته باشد می بینیم جز گروهی خاص وخواص علمداری نمیکنند ومردم فراموش میشوند این به نظر این حقیر موجب شکست است بخاطر اینکه از یک پایگاه شاید بشود صد هزار موشک فرستاد ولی اگر کسی که لازم است در زمان لازم نباشد چه مردم بتوانند از خود دفاع کند ما درجنگ آیند که حتما پیش می آید سنگری نداریم شهره بزرگ شده سیستم اطفائ حریق در کشور باز سازی نشده است مردم در یک سیل وزلزله میمانند وکشتارزیاد میشود حال دشمن هم پیش رو یا پشت سر باشد ما هستیم که پذیرا جنگ زدگان هستیم ویا سپاه است که درکار نظامی همزمان مردم را یار میرساند چون این دشمن را نمیشود فقط با موشک از پا درآورد وبا پهباد دنبالش کرد در کوه کمر مردم هستند که از کیان خود دفاع میکنند پس ترا به خدا مردم را یار رسانید در این روزگار سخت ... خداوند یارتان
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    ما مردانه باید بایستیم، اگر اسراییل بدنبال جنگ روانی هست که کاری از پیش نمی برد، اگر هم دست ب حمله بزند ب بمراکز و تاسیسات احتمالا بصورت محدود خواهد بود. در صورت گسترده بودن حمله و بمیان امدم قوای امریکا مسلما جهان دو قطبی خواهد شد. در حالت اول بطور قطع ضربات شدید و شاید هم جبران نا پذیری ب اسراییل وارد میشود و اسراییل بسختی میتواند بقایش را بدست اورد. در حالتی که جنگ گسترده و همراهی امریکا باشد امریکا ضررهای جبران ناپذیری خواهد کرد. چین تایوان را تصرف میکند و بر اقیانوس ارام تسلط مییابد. روسیه هم اوکراین را تصرف کرده و ب اروپا مسلط خواهد شد. از هیچ کدام از این دو روکرد نباید هراسی داشته باشیم.
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    اسرائیل مثل سگ از دور پارس میکنه و دندوناشو نشون میده بعد میری طرفش فرار میکنه ، روتو برمیگردونی دوباره پارس میکنه ، یکی نیست بش بگه بیا پایین بچه سرمون درد گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس