کد خبر 129093
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴

میز طراحی شده در نشست مسکو بر خلاف نشست‌های استانبول ۲ و بغداد، تداعی کننده عدم تمایل ۱+۵ برای حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش مشرق به نقل از  فارس، مذاکرات مسکو پیش از ظهر امروز (دوشنبه) با حضور هیئت‌هایی از ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و انگلیس) و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل "حلقه طلایی" مسکو برگزار شد.

از نکات قابل توجه این دور از مذاکرات طراحی میز محل نشست می‌باشد.

میزی که امروز با حضور این هیئت‌ها در مسکو در نظر گرفته شد، با میزهایی که طرفین در استانبول و بغداد دور آن گرد آمدند، شکلی متفاوت دارد.

میز نشست مسکو مستطیل طراحی شده و هیئت ایرانی در یک طرف و بقیه هیئت‌ها در طرف دیگر میز قرار گرفته‌اند. در حالی که در استانبول 2 و بغداد میز طراحی شده برای مذاکرات به شکل "دایره" بود.

 
نشست مسکو

براساس پروتکل‌های بین‌المللی و اصول و فنون مذاکره، میزهای گرد از تنش‌های طرفین می‌کاهد و تداعی کننده همکاری بین طرفین مذاکره کننده است و این در حالی است که میز مستطیل شکل، در طرفین مذاکره جو رقابت ایجاد کرده و به سخت‌تر شدن نظرات طرفین می‌‌انجامد.




نشست استانبول 2



نشست بغداد

پس از برگزاری نشست ایران و 1+5 در بغداد و توافقات حاصله در این نشست مبنی بر برگزاری دور بعدی مذاکرات در مسکو، نشانه‌های مثبتی از طرف غربی مشاهده نشد و نمونه عینی آن عدم برگزاری نشست معاونان سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

از سوی دیگر مایکل مان سخنگوی اشتون در اظهاراتی متعدد درصدد القای ناکامی این دور از مذاکرات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس