کد خبر 1290790
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
مرسدس بنز

خودروهای این دهه با وجود تمامی ویژگی‌های دوست داشتنی یک عیب بزرگ داشتند و آن عیب ایمنی پایین بود.

به گزارش مشرق، دهه ۱۹۶۰ میلادی دوران رونق صنعت خودروسازی بود. در این دهه خودروهای زیبا و حیرت‌انگیز مختلفی به بازار عرضه شدند و طراحان تمامی تلاش خود را برای تولید محصولاتی زیبا به کار می‌گرفتند. خودروهای این دهه با وجود تمامی ویژگی‌های دوست داشتنی یک عیب بزرگ داشتند و آن عیب ایمنی پایین بود.

ایمنی ضعیف خودروهای تولید شده طی دهه ۱۹۶۰ میلادی در کنار قوانین نظارتی ضعیف که متعلق به دهه‌ها قبل بودند، شرایط نامطلوبی را برای راه‌ها ایجاد کرده بودند. در کنار این موارد، تولید خودروها روز به روز افزایش می‌یافت و اتومبیل‌های بیشتری روانه خیابان‌ها و جاده‌های جهان می‌شدند. در نتیجه طی این دهه و در مدتی کوتاه تلفات جاده‌ای جهان به شدت افزایش پیدا کرد.

در سال ۱۹۷۰، تنها در آلمان غربی، ۱۹۱۹۳ نفر در جاده ها کشته شدند که بیشترین آمار برای این کشور تا آن زمان تلقی می‌شد. در سایر نقاط جهان، به ویژه ایالات متحده، رکوردهای مشابهی در حال ثبت بود که باعث شد وزارت حمل و نقل یک برنامه آزمایشی برای ایمن سازی بیشتر خودروها را راه اندازی کند.

بیشتر بخوانید

همانند بسیاری دیگر از مباحث خودرو، مرسدس بنز در زمینه ایمنی نیز پیشتاز بود. اولین خودروی مرسدس که تحت این برنامه تولید شد ESF ۰۵ نام داشت که در دومین کنفرانس ESV در Sindelfingen آلمان در اواخر اکتبر ۱۹۷۱ ارائه شد. این خودرو براساس مرسدس بنز W۱۱۴ شکل گرفته بود و به انواع نوآوری‌های ایمنی مجهز بود که تا سال‌ها بعد در خودروهای تولید انبوه به کار گرفته نشدند.

مرسدس بنز ESF ۰۵ طوری طراحی شده بود که بتواند تصادف از ناحیه جلو و عقب با سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت و تصادف از نواحی جانبی با سرعت ۲۰ کیلومتربرساعت را تحمل کند. همچنین باید تصادفات جزئی با سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت را تحمل کند، بدون آن که تغییری در ظاهر خودرو ایجاد شود.

برای مقاومت در برابر الزامات ایمنی، ساختار بدنه در جلو و کناره ها تقویت شد. فاصله بین دو محور ۱۰۰ میلی متر (۴ اینچ) و جلو ۳۷۰ میلی متر (۱۴.۵ اینچ) افزایش یافت. زیر کاپوت، یک موتور V۶ جایگزین موتور حجیم قبلی شد تا فضای بیشتری برای ضربه‌گیرها وجود داشته باشد. داشبورد خودرو از ورق فلزی جذب کننده ضربه ساخته شده بود و با لایه های فوم پلی اورتان پوشانده شده بود. کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو و کیسه‌های هوای جانبی دیگر امکانات ایمنی این مرسدس ایمن بودند.

از آن زمان تاکنون، مرسدس در مجموع ۳۵ وسیله نقلیه برای برنامه EEVC تولید کرده است. با گذشت سال‌ها، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌تر و سیستم‌های ایمنی بسیار پیچیده‌تر شده‌اند، اما مشکلات نیز به موازات آن‌ها شکل سخت‌تر و پیچیده‌تری پیدا کرده‌اند.

با تولید خودروهای مدرن و ایمن توسط مرسدس بنز و دیگر خودروسازان در طی سال‌ها، میزان تلفات جاده‌ای به شدت کاهش یافته است. سال گذشته تنها ۲۷۱۹ نفر در جاده های آلمان جان باختند که نشان دهنده ۱۶۴۷۴ نفر کمتر از ۵۰ سال پیش در آلمان غربی است. بی شک مرسدس ESF ۰۵ بنیان‌گذار مسیری طولانی برای ایمن‌سازی خودروها بوده است و شایستگی احترام را دارد. همان‌طور که سالگرد ۵۰ سالگی آن را امروزه جشن می‌گیریم. این خودرو هم‌اکنون در موزه مرسدس بنز قرار دارد.

اولین خودروی تست ایمنی مرسدس بنز را ببینید +عکس

اولین خودروی تست ایمنی مرسدس بنز را ببینید +عکس

اولین خودروی تست ایمنی مرسدس بنز را ببینید +عکس

اولین خودروی تست ایمنی مرسدس بنز را ببینید +عکس

اولین خودروی تست ایمنی مرسدس بنز را ببینید +عکس

اولین خودروی تست ایمنی مرسدس بنز را ببینید +عکس

اولین خودروی تست ایمنی مرسدس بنز را ببینید +عکس

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    خودروهای ما همین الان نا ایمن هستند.
  • Hossini IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    امارونگاه کنید با امارتلفات ایران مقایسه کنید دقیقا خودروسازی ما پنجاه سال عقب است البته یکم بیشتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس