کد خبر 1290642
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۲
پس از روشن شدن چراغ هشدار باطری چه باید کرد؟

هنگامی که چراغ هشدار باطری روی مجموعه پشت آمپر روشن می‌شود، باید بدانید که مجموعه‌ای از مشکلات شبیه خرابی باطری یا خرابی دینام زیر کاپوت خودرو منتظر شما هستند.

به گزارش مشرق، قطعات حساس بسیاری در خودرو وجود دارند که نیاز است تا مالک به صورت دوره‌ای آن‌ها را چک نماید و از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شود. یکی از این قطعات باتری خودرو است، قطعه‌ای که معمولا هیچ مالکی به آن توجه نمی‌کند و تنها هنگامی که چراغ هشدار باطری روشن شود، توجه راننده به این قطعه جلب خواهد شد.

بیشتر بخوانید

علائم خرابی دینام ماشین +عکس

هنگامی که چراغ هشدار باطری روی مجموعه پشت آمپر روشن می‌شود، باید بدانید که مجموعه‌ای از مشکلات شبیه خرابی باطری یا خرابی دینام زیر کاپوت خودرو منتظر شما هستند. با این حال قبل از آن‌که کابل‌های باطری را جدا کنید و به تعمیرات احتمالی بپردازید، لازم است علت روشن شدن چراغ باطری را مشخص کنید.

پس از روشن شدن چراغ هشدار باطری چه باید کرد؟

روشن شدن چراغ باتری به چه معناست؟

اگر هنگام روشن شدن موتور چراغ باتری روی مجموعه پشت آمپر خودرو روشن شود و بعد از چند ثانیه خاموش شود این مورد کاملاً طبیعی است.

با این وجود اگر چراغ به روشن ماندن ادامه دهد یا حین رانندگی روشن شود، بایستی نسبت به آن حساس بود. احتمالا در چنین مواقعی نشانه‌های دیگری از ضعف باتری را مشاهده خواهید کرد، برای مثال شیشه‌های برقی به راحتی حرکت نمی‌کنند یا سیستم صوتی روشن نمی‌شود.

چراغ باتری می تواند به دلایل متعددی روشن شود ، از جمله:

خوردگی، پوسیدگی یا شل شدن کابل باتری

مشکل در دینام

سلول ها یا صفحات آسیب دیده داخل باتری

مشکل سیم کشی در ارتباط بین دینام و باطری

چراغ باطری روشن به این معنی است که باطری قادر نیست شارژ کافی را دریافت کند و همچنین قادر به ارائه انرژی مورد نیاز سایر بخش‌های خودرو نخواهد بود. در هر صورت عملکرد باطری در این وضعیت ناصحیح است.

پس از روشن شدن چراغ هشدار باطری چه باید کرد؟

عیب یابی چراغ باتری

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، روشن شدن چراغ باطری به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. دلیل عمده روشن شدن این چراغ فرا رسیدن زمان تعویض باطری است اما امکان دارد که یک مشکل جزئی نیز باعث روشن شدن آن شود. پیشنهاد می‌کنیم هنگام روشن شدن چراغ باطری ابتدا به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و پیش از انجام هرکاری، الزامات ایمنی رعایت شود.

خوردگی کابل‌ها و اتصالات سرباطری یکی از علل مرسوم روشن شدن چراغ باطری است که به خصوص در فصول گرم شایع است. برای بررسی خوردگی ، باید روکش‌های ترمینال بالای باتری خود را بردارید. اگر در بالای باتری یا اطراف پایانه ها ماده ای سفید یا سبز رنگ مشاهده کردید ، باتری شما دچار خوردگی شده است. خوردگی مساله‌ای طبیعی در باتری خودرو است اما این مشکل ممکن است مانع از انتقال صحیح جریان برق شود. همچنین هیچ‌گاه با دست خالی به خوردگی باطری دست نزنید چرا که امکان دارد تماس با آن موجب حساسیت پوستی شود. تمیز کردن پایانه‌ها و اتصالات سر باطری با دستمال به راحتی امکان پذیر است.

همچنین اتصال ضعیف بست‌ها به پایانه باطری ممکن است یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ باتری باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که گیره‌ها و بست‌ها را به دقت مورد برسی قرار دهید. می‌توانید از یک آچار کوچک و انبردست برای این کار بهره بگیرید.

اگر موارد گفته شده برطرف شدند و همچنان چراغ باتری روشن مانده بود، مقصر آن یک مشکل اساسی است. ممکن است دینام یا سیم کشی خودرو دچار مشکل شده باشند، بنابراین توصیه می‌شود در این مواقع برای رفع ایراد به تعمیرکار خبره مراجعه کنید.

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس