کد خبر 1290569
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶
پیشگیری از زوال شناختی با شیردهی به نوزاد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که به نوزادان خود شیر داده اند در مقایسه با زنانی که شیر نداده بودند، بعد از سن ۵۰ سالگی در آزمایش های شناختی عملکرد شناختی بهتری داشتند.

به گزارش مشرق به نقل از زی نیوز، یافته‌های منتشر شده نشان می‌دهد که شیردهی ممکن است تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی زنان یائسه داشته و می‌تواند فواید بلندمدتی برای مغز مادر داشته باشد.

«مولی فاکس»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «در حالی که بسیاری از مطالعات نشان داده اند که شیردهی سلامت و آرامش کودک را در درازمدت بهبود می بخشد، اما مطالعه ما از معدود مواردی است که تأثیرات طولانی مدت بر سلامت زنانی را که به نوزاد خود شیر داده اند مورد بررسی قرار داده است.»

فاکس می‌افزاید: «یافته های ما که عملکرد شناختی بالاتری را در بین زنان بالای ۵۰ سال که به نوزادشان شیر داده بودند نشان می‌دهد، بیانگر آن است که شیردهی ممکن است در سنین بالاتر نقش محافظتی از مغز و اعصاب داشته باشد.»

سلامت شناختی برای روح و روان افراد مسن بسیار مهم است. با این حال، هنگامی که عملکرد شناختی بعد از ۵۰ سالگی دچار اختلال می‌شود، می‌تواند پیش بینی کننده قوی بیماری آلزایمر، نوع اصلی زوال عقل و علت ناتوانی در افراد مسن باشد.

برای این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های جمع آوری شده از زنان شرکت کننده در دو کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده ۱۲ هفته‌ای را تجزیه و تحلیل کرد.

یافته‌های کلیدی تجزیه و تحلیل محققان از داده‌های جمع آوری شده از پرسشنامه‌های مربوط به سابقه باروری زنان نشان داد که حدود ۶۵ درصد از زنان غیرافسرده گزارش دادند که به نوزادشان شیر داده بودند، در حالی که این رقم در زنان افسرده ۴۴ درصد بود.

نتایج آزمایشات شناختی همچنین نشان داد افرادی که به نوزادشان شیرمادر داده بودند، در هر چهار آزمون شناختی که برای یادگیری، تأخیر در یادآوری، عملکرد اجرایی و پردازش در مقایسه با زنانی که شیر مادر نداده بودند، بهتر عمل کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس