جزئیات مالیات‌های مستقیم در نیمه نخست سال/ 800 هزار تومان مالیات خانه‌های لوکس گرفته شد+ جدول - کراپ‌شده

اجزای مالیات‌های مستقیم در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، طی ۲ سال تنها ۸۰۰ هزار تومان از محل خانه‌های لوکس مالیات گرفته شد.

به گزارش مشرق، در نیمه نخست سال جاری حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات‌های مستقیم درآمد برای دولت کسب شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ بالغ بر ۵۸ درصد رشد داشته و توانسته ۱۱۸ درصد رقم مصوب را محقق کند.

مالیات اشخاص حقوقی

مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت مجموع مالیات‌های مستقیم را تشکیل می‌دهند و بالاترین عملکرد مربوط به مالیات اشخاص حقوقی با وصولی ۴۵ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان است.

در دسته‌بندی‌های صورت گرفته،‌ مالیات شرکت‌های دولتی، مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی، مالیات بنگاه‌های اقتصادی نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی، اشخاص حقوقی غیردولتی، مالیات شرکت‌های آستان قدس رضوی، مالیات موضوع ماده ۷۸ قانون الحاق و معوقات را در بر می‌گیرد.

شرکت‌های حقوقی دولتی در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۳ هزار ۱۲۷ میلیارد تومان مالیات علی‌الحساب پرداختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۱ درصد رشد دارد و ۸۷ درصد بودجه مصوب این مدت را محقق کرده است.

در همین مدت عملکرد شرکت‌های دولتی ۲۳ درصد کاهش یافته و هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات داده‌اند که در مدت مشابه سال قبل ۲ هزار ۱۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز کرده‌ بودند.

شرکت‌های غیردولتی نیز حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان مالیات به حساب دولت واریز کردند که ۱۱۱ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته و ۱۷۹ درصد بودجه شش دوازدهم را محقق کرد.

جالب است بدانید مالیات معوقی در این مدت از شرکت‌های غیردولتی اخذ نشد. همچنین مشخص نیست که چه میزان از وصولی‌ها ناشی از فرار مالیاتی بوده است.

جزئیات مالیات‌های مستقیم در نیمه نخست سال/ ۸۰۰ هزار تومان مالیات خانه‌های لوکس گرفته شد +جدول

مالیات بر درآمد

اجزای مالیات بر درآمد را حقوق کارکنان بخش عمومی، خصوصی، مشاغل، مستغلات، متفرقه درآمد تشکیل می‌دهد.

کارمندان چقدر مالیات دادند؟

کارکنان بخش عمومی در نیمه نخست سال جاری بالغ بر ۹ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد افزایش یافته و ۱۱۱ درصد رقم مصوب برای این مدت را پوشش داده است. همچنین کارکنان خصوصی ۷ هزار ۳۹۲ میلیارد تومان مالیات حقوق دادند که ۴۱ درصد رشد دارد و ۹۵ درصد رقم مصوب بودجه را تامین کرده است.

مشاغل که شامل صنوف، اتحادیه‌ها و سایر بخش‌ها می‌شوند با ۳۸ درصد رشد نسبت به دوره سال قبل، ۷ هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان مالیات به خزانه واریز کردند.

مستغلات نیز در این مدت افت یک درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ تجربه کرد و در بخش درآمدهای متفرقه ۳۸۷ درصد افزایش شاهد هستیم، در این مدت ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وصولی به چشم می‌خورد.در مجموع ۳۴ هزار ۷۴۴ میلیارد تومان از محل درآمد مالیاتی اخذ شد.

مالیات بر ثروت

مالیات بر ارث، درآمدهای اتفاقی، نقل و انتقال سرقفلی، سهام، املاک، حق تمبر و اوراق بهادار، مالیات واحدهای مسکونی و خودروهای لوکس و مالیات بر واحدهای مسکونی خالی مجموعا مالیات بر ثروت را تشکیل می‌دهند.

وراث در شش ماهه امسال ۴۹۲ میلیارد تومان مالیات بر ارث دادند که ۳۵ درصد بیشتراز سال قبل بود. همچنین سهامداران نیز ۳ هزار ۳۷۵ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سهام و مردم هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال املاک پرداختند.

مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس از سال ۹۹ تاکنون در بودجه وجود دارد. سال قبل عملکرد این بخش صفر ریال بود، اما در این مدت ۸۰۰ هزار تومان مالیات ستانده شد، در حالی که باید ۳۵۰ میلیارد تومان رقم مصوب محقق می‌شد.

از خودروهای لوکس نیز ۱۱۴ میلیون تومان گرفته شده است. همچنین عملکرد مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه صفر گزارش شد. در مجموع مردم ۶ هزار ۳۶۰ میلیارد تومان مالیات بر ثروت داده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس