کد خبر 1290346
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
دولت‌های عربی و سراب صهیونیستی

تحلیلگران عربی به پیامدهای عادی‌سازی روابط برخی دولت‌های منطقه با اسرائیل پرداخته و نوشتند این روند نتوانست به صورت دومینو وار ادامه یابد و در برابر هزینه‌های سنگین، عایدی ناچیزی داشته است.

به گزارش مشرق، «این مسئله‌ی عادّی‌سازی‌های اخیر ــ که متأسّفانه بعضی از دولت ها خطا کردند، خطای بزرگی کردند و گناه کردند و عادّی‌سازی [روابط] کردند با رژیم غاصب و ظالم صهیونیستی ــ حرکتی ضدّ وحدت اسلامی و ضدّ اتّحاد اسلامی است؛ از این راه باید برگردند و این خطای بزرگ را بایستی جبران بکنند.»؛ این بخشی از بیانات دیروز رهبر انقلاب در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی‌ و جمعی از مسئولان نظام بود.

و اما تحلیلگران عربی‌ هم طی ماه‌های گذشته به صورت ویژه به فرایند عادی سازی روابط برخی دولت‌های منطقه با تل‌آویو پرداخته‌اند؛ از جمله امارات متحده عربی که از پیشگامان این عادی سازی بوده است.

 نگاهی به مراودات رژیم صهیونیستی و امارات

«علی دربج» پژوهشگر لبنانی در بخشی از گزارش خود درباره عادی سازی پرشتاب روابط امارات و رژیم صهیونیستی نوشت: از همان نخستین لحظه امضای توافق عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی در ۱۵ سپتامبر در واشنگتن، این دو طرف بدون اینکه بتوانند احساسات خود را کنترل کنند درهای بسته را به روی یکدیگر گشودند. این دو طرف از داشتن روابط در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی استقبال کردند. اکنون رژیم صهیونیستی در قاموس سیاسی خود از امارات به عنوان یک همپیمان نام می برد. رژیم صهیونیستی و امارات در پی عادی سازی روابط، شماری از قراردادها در حوزه گردشگری، هواپیمایی و خدمات مالی و ... را به امضا رساندند.

در ادامه تحلیل این پژوهشگر لبنانی که در رسانه‌های این کشور منتشر شده می‌خوانیم: در تعاملات بین الملل روال این گونه است که روابط دیپلماسی میان دو کشور از سرگرفته می شود و سفارتخانه ها باز می شود و در ادامه گام هایی برای همکاری اقتصادی و تجاری و ... برداشته می شود. اما درباره امارات و رژیم اسرائیل به نظر می رسد همه چیز بر عکس است.

رویدادها بیانگر این موضوع است. پیش از اینکه «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ژانویه سال ۲۰۲۱ سفارت این رژیم را در ابوظبی بگشاید شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی همواره با یکدیگر در ارتباط بودند و پس از تماس تلفنی آنها، امارات اعلام کرد که صندوقی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در بخش های راهبردی انرژی، صنایع، آب، فضا و بهداشت، فناوری کشاورزی و ... ایجاد خواهد کرد. پس از آن روز به روز تحولات دیگری رقم خورد و نشان داد که تمایل امارات برای داشتن روابط با تل آویو حد و مرزی ندارد. «عبدالله بن طوق» وزیر اقتصاد امارات به مناسب سالروز امضای توافق عادی سازی روابط، ۱۴ سپتامبر گذشته طی یک کنفرانس از طریق فضای مجازی که از سوی شورای آتلانتیک آمریکا برگزار شد اعلام کرد امارات برقراری روابط اقتصادی با اسرائیل به ارزش یک تریلیون دلار طی یک دهه آینده را هدف گذاری کرده است. وی اعلام کرد تل آویو و ابوظبی بیش از ۶۰ یادداشت تفاهم امضا کرده اند و طی یک سال مبادلات تجاری غیر نفتی خوب بوده و به رقم ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به نوشته تارنمای العهد، با سپری شدن زمان، بازار امارات به کانون حضور شرکت های فناوری رژیم صهیونیستی تبدیل شد. از جمله این شرکت ها، شرکت «آکواریوس» است. این شرکت صهیونیستی پیش‌نویس قراردادی را با شرکت انگلیسی «KIP» برای ساخت کارخانه مربوط به صنعت خودروسازی و تولید قطعات خودرو در امارات امضا کرد.

یکی از برجسته ترین شرکت های اماراتی در زمینه کشاورزی به نام «الظاهرة: پدیده»   یک توافقنامه راهبردی در زمینه امنیت آبی با شرکت «ووترجین» این رژیم امضا کرده است. هدف از امضای این توافقنامه، همکاری راهبردی دو طرف برای تولید آب از هوا و افزودن منبع تجدیدپذیر آب خالص مناسب برای مصارف انسانی و کشاورزی است.

دو طرف همچنین برای ایجاد یک مرکز دائم در ابوظبی با هدف ساخت و توزیع ماشین آلات برای تولید آب آشامیدنی و آبیاری توافق کردند. در عرصه فرهنگی هم رژیم صهیونیستی یک اندیشکده زبان عبری و فرهنگ این رژیم در امارات افتتاح کرد که به آموزش زبان عبری و گسترش فرهنگ این رژیم توجه دارد. همچنین شبکه تلویزیونی «i۲۴New» امارات با مجموعه «Motivate Media Group» که مقر آن در امارات است برای همکاری رسانه های مکتوب، شنیداری، دیجیتال و پوشش رویدادهای دو کشور توافقنامه ای را امضا کرده اند. این دو طرف در عرصه ورزشی هم همکاری کردند. ورزشکاران رژیم صهیونیستی در مسابقات هاکی، هاکی روی یخ، راگبی، بیس بال و دوچرخه سواری در امارات شرکت کردند. با این وجود عادی سازی روابط تنها به توافقنامه های فوق محدود نمی شود، بلکه شامل پروازها، گردشگری، لغو روادید ورودی و بسیاری مسائل دیگر نیز می شود.

گزارشگر روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن هم نوشت: امارات و رژیم اسرائیل راه های تقویت روابط همکاری در عرصه گردشگری را بررسی کرده اند. یک مسوول اسرائیلی اعلام کرده است که ۲۵۰ هزار شهروند اسرائیلی از زمان عادی سازی روابط به امارات سفر کرده اند.

 گزارش خبرگزاری رسمی امارات «وام» نشان می دهد که «احمد بن عبدالله حمید بالهول الفلاسی» وزیر مشاور امارات برای کارآفرینی و پروژه‌های کوچک و متوسط و رئیس شورای گردشگری این کشور با «یوئیل رازفوزو» در حاشیه بازگشایی نمایشگاه اکسبو دبی ۲۰۲۰ دیدار کرده است و آن دو برداشتن گام های مشترک در عرصه گردشگری، افزایش خطوط هوایی میان دو کشور با هدف رشد اقتصادی دو طرف با تمرکز بر گردشگری را خواستار شده اند. آنها با بررسی فرصت های همکاری اقتصادی خواستار ایجاد فرصت های جدید و متنوع و تقویت زمینه برای تبادل تجارت غیر نفتی و تنوع بخشی به سرمایه گذاری شده اند. الفلاسی روابط دو طرف را رو به رشد خوانده و خواستار تقویت این روابط در آینده شده است.

عایدی ناچیز دولت‌های عربی از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

برخی تحلیلگران می گویند پس از سپری شدن بیش از یک سال از توافق عادی سازی روابط نمی توان گرم شدن روابط فرهنگی، تجاری، دیپلماسی میان اسرائیل و کشورهای عربی و استفاده تل آویو از این روابط را انکار کرد اما عادی سازی روابط با این رژیم نتوانسته است قواعد بازی سیاسی در منطقه خاورمیانه تغییر دهد. این توافق تاثیری دومینوواری نداشت و دیگر کشورها به سوی عادی سازی روابط گام برنداشتند. این توافق تاکنون نتوانسته یک جبهه منسجمی را ایجاد کند.

«میثاق مناحی العیسی» پژوهشگر مرکز توسعه و بررسی های راهبردی «الفرات» عراق در شبکه اطلاعاتی «النباء» عراق نوشت: به یقین عادی سازی روابط رژیم اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به برقراری صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها و به طور کلی برقراری ثبات در منطقه کمکی نخواهد کرد. زیرا امارات و بحرین و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نقش تاثیر گذاری در منطقه و روند رویدادهای آن و قضیه فلسطین ندارند.

«ابراهیم ابراش» وزیر فرهنگ سابق دولت خودگردان فلسطین و تحلیگر روابط بین‌الملل در بخشی از گزارش خود در شبکه اطلاعاتی «النباء» عراق آورد: تنها رژیم اسرائیل و آمریکا از عادی سازی روابط عربی با  رژیم اسرائیل سود می برند. سود کشورهای عربی ناچیز است و سپری شدن زمان نشان خواهد داد که وعده های آمریکا برای حمایت از این کشورها سرابی بیش نیست. برای آمریکا منافع این کشور و رژیم اسرائیل مهم است و روابط با اسرائیل و اعتماد بی چون و چرا به آمریکا سبب گسترش آشوب و تشویق تروریسم در کشورهایی خواهد شد که روابط خود را با اسرائیل عادی ساخته اند. اگر نظام های عربی احساس می کنند که آمریکا و رژیم اسرائیل در برابر خطرها از آنها حمایت می کنند در توهم به سفر می برند. زیرا حمایت واقعی از این نظام ها در گروه آشتی این نظام ها با مردم کشورهای خود و برقراری روابط با همه کشورهای بزرگ و همسایه و حمایت از قضیه عادلانه فلسطین و مقابله با سیاست های توسعه طلبانه اسرائیل است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس