یدرضاصدرالحسینی

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: برخی مسئولان تروریست‌های داعش را آزادی‌خواه قلمداد می‌کردند و حتی با کم کاری خود سعی در ایجاد تاخیر در موفقیت‌های مقاومت داشتند.

به گزارش مشرق، سیدرضا صدرالحسینی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه «نقش جهان» شبکه افق در تشریح وضعیت سوریه‌ی پسا جنگ گفت: آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی با پیش قراولی سعودی ها، پول قابل توجهی که در اختیار قطری ها بود و توهمی که ترکیه دچار آن شده بود می‌خواستند نظام سیاسی سوریه به عنوان یک نظام مستقل مقاومتی و مخالف رژیم صهیونیستی وجود نداشته باشد و در این رابطه دسیسه های فراوان و فتنه های گوناگونی کردند و مجموعه رسانه ها هم به کمک آنها آمدند تا اینگونه القا کنند که حرکتی مردمی در سوریه ایجاد شده است.

وی با اشاره به وضعیت حمص خاطرنشان کردند: گرچه برخی مردم نیز در میان حرکت شکل گرفته، بودند اما پشت صحنه همان کسانی بودند که به آنها اشاره شد اما مدتی طول نکشید که مشخص شد وضعیت معترضین، نوع سلاح، ارتباطات و حمایت‌های بین‌المللی که از آنها می‌شد به تظاهرات مردمی شباهت ندارد و مشخص بود که این مسئله از خارج از کشور هدایت می‌شود و در راستای براندازی و تجزیه است.

صدر الحسینی یکپارچگی، مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی را سه عامل اراده نظام سلطه برای فروپاشی سوریه عنوان کرد و ادامه داد: البته این اتفاق نیفتاد و حالا ما در آستانه یازدهمین سال این حرکت هستیم.

وی درباره نقش آمریکایی‌ها در شکل گیری داعش و اقدامات تروریستی  آنها در سوریه تصریح کرد: مقامات ارشد آمریکایی به این موضوع اذعان کرده اند و حتی خانم کلینتون در مناظرات سیاسی خود در انتخابات به صراحت اعلام کرد که به عنوان وزیر امور خارجه وقت به بسیاری از کشورها برای این موضوع سفر کردم و آنها را قانع کردم که باید در ارتباط با این مجموعه تروریستی همکاری کنید و در واقع دموکرات‌های آمریکا نه تنها سکوت نکردند که حتی خود اذعان به شکل دهی داعش دارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: اگر نظام سیاسی و ارتش سوریه موفق نمی‌شد، امروز در بخش اعظمی از منطقه با حکومت‌های متعدد داعش مواجه بودیم و پایتخت‌های کشورهای اسلامی امروز پایتخت‌های منطقه‌ای حاکمیت کلی داعش محسوب می‌شدند.

به گفته با موضوع داعش می خواستند منطقه را با ژئوپلتیک جدیدی مواجه کنند که مجموعه مقاومت از آن جلوگیری کرد.

صدرالحسینی با اشاره به فعالیت داعش در اروپا و آمریکا و عضو گیری آن از ۴۸ کشور تاکید کرد: حرکتی که مقاومت برای کنترل حاکمیت و پرچم داعش انجام داد، خدمت بزرگی به بشریت کرد حتی به اروپایی‌ها و مجموعه‌ای مثل آمریکا که گمان می‌کنند از جهان دورتر هستند؛ این اقدام از تجزیه و تقسیم کشورها و حاکمیت یک اسلام تندرو، تکفیری و تروریست‌ها جلوگیری کرد.

وی افزود: شاید در شرایط کنونی که دشمنی‌های ظاهری در نقاط مختلف دیده می‌شود این خدمت چندان مشخص نشود اما در آینده مشخص خواهد شد که چه عنصر و پدیده مبارکی در مقابل چه پدیده منحوس و ظالمی پیروز شد.

این کارشناس مسائل سوریه در پاسخ به سوالی درباره واکنش‌های اولیه مقامات جمهوری اسلامی ایران به فتنه‌ای که ۱۱ سال پیش در سوریه رقم خورد، اختلاف دیدگاه‌ها و برداشت‌ها در این زمینه، یادآوری کرد: در حوزه مسئله مقاومت و حمایت از نظام سیاسی قانونی و مشروع سوریه و مردم سوریه در مقابل تروریست مقام معظم رهبری به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران و فرمانده کل قوا در کشور خودمان هم تنها بودند؛ یعنی بازوان حوزه نظامی انقلاب با ایشان بود اما در حوزه های دیگر که مسئولیت با دیگران بود این تنهایی احساس می شد اما نگاهی که ایشان داشتند نگاه جامعی بود.

صدرالحسینی تصریح کرد: برخی مقامات ارشد کشور در آن زمان می‌گفتند روی اسب شکست خورده نباید سرمایه‌گذاری کرد و همین نگاه در حوزه عمل سرریز می شد و نگاهی که تروریست‌ها را آزادیخواه معرفی می‌کرد به برخی مقامات مسئول هم تسری پیدا کرده بود.

وی اضافه کرد: البته در فاصله زمانی کوتاهی آنها که عناد نداشتند و به دنبال حقیقت بودند، موضوع را متوجه شدند و جمع کثیری از مردم با توجه به روشن شدن واقعیت پشت سر مقام معظم رهبری آمدند و نام نویسی ها برای مدافعان حرم حکایت از این شرایط داشت که مردم متوجه شده‌اند.

وی ادامه داد: اما برخی افراد تا روز آخر مسئولیت خود نسبت به این مسئله کوتاهی کردند و بر اساس یک نگاه اشتباه نه تنها حمایت نکردند بلکه تا آنجا که می توانستند با کم کاری خود سعی در ایجاد تاخیر در موفقیت‌ها داشتند.

این کارشناس مسائل سوریه با اشاره به نقش سردار شهید قاسم سلیمانی به عنوان ابر فرمانده مقاومت و شهید همدانی به عنوان دفاع مردم سوریه در این میدان، گفت: اینها کسانی بودند که با اهدای خون خود و با این که می توانستند زندگی آرام و خوبی داشته باشند اما به وظیفه ولایی خود عمل کردند؛ حاج قاسم برای این در سوریه حاضر شد که مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا این ماموریت را به ایشان داده بودند و شهید همدانی که بعداً به این مجموعه پیوستند در مردمی کردن دفاع سوریه نقش مهمی ایفا کردند و مجموعه‌های منسجمی در کنار ارتش سوریه ایجاد کردند که هنوز مردم این کشور از برکات این اقدامات برای دفاع از خاک و ناموس خود بهره می‌برد.

صدرالحسینی درباره چشم‌انداز بازسازی سوریه بعد از جنگ توضیح داد: پیش از آنکه به مسائل اقتصادی بپردازیم با نگاهی به جامعه شناسی سیاسی سوری‌ها می‌بینیم که آنها مردمی بسیار کوشا، کم مصرف و پر تلاش هستند و اگر برگردیم به قبل از جنگی که علیه همه‌ی هستی سوریه آغاز شده بود، می‌بینیم که سوریه از بسیاری از کشورهایی که دارای منابع نفت و گاز فراوان هستند، پیشتاز بود که این پیشتازی به خاطر همان روحیه مردم و رهبرانشان یعنی مرحوم حافظ اسد و بشار اسد بود.

وی با بیان اینکه این ویژگی‌ها  و این نگاه مردمی الان هم در سوریه وجود دارد، گفت: ما با مردمی روبرو هستیم که با کمترین امکانات، بیشترین مقاومت را کردند و همین چشم انداز بازسازی را روشن می‌کند چرا که نیروی انسانی مهم‌ترین اصل است.

این استاد دانشگاه با پیش‌بینی اینکه بین ۱۰ تا ۲۰ سال آینده سوریه به همان کشور مقتدر و با ثبات قبل باز می‌گردد، در عین حال گفت: البته دشمن سوریه را رها نکرده چرا که استعدادها، موقعیت ژئوپلتیک، نزدیکی به مدیترانه و جایگاه سوریه در بین کشورهای عربی را می‌داند.

این کارشناسان  مسائل غرب آسیا با یادآوری اینکه سوریه درخواست کرده که کشورهایی که در مقاومت در کنار ما بودند برای سازندگی سوریه اولویت دارند و اشاره به نقش کمرنگ ایران در این بازسازی تاکنون اظهار کرد: ما هرچه درباره ناکارآمدی در حوزه اقتصادی صحبت کنیم گریه کسانی که دلسوز اقتصاد ما هستند بیشتر در می آید اما در اتفاق مبارکی در دولت سیزدهم این شعار داده می‌شود که می‌توانیم با افزایش ارتباط سیاست خارجی به خصوص با همسایگان و منطقه اقتصاد خود را توسعه دهیم و می‌بینیم که وزیر امور خارجه در همین کمتر از سه ماهی که انتخاب شده‌اند ۲ سفر به سوریه داشتند که در سفر دوم ایشان، سه چهارم وقتشان به بررسی مسائل اقتصادی اختصاص داشت.

وی اضافه کرد: در هشت ساله گذشته غیر از ۵ سالی که جنگ بود، سه سال اخیر که می‌توانستیم در حوزه اقتصاد سوریه نقش داشته باشیم را از دست داده ایم اما زمینه برای فعالیت هست و حالاهم مردم و هم نظام و دولت و مجلس سوریه این آمادگی را دارند که بخش خصوصی و دولتی و خصولتی ما بتوانند سرمایه‌گذاری‌های لازم را در آنجا داشته باشند.

صدرالحسینی با اشاره به فعالیت چند اتاق بازرگانی ایران در چند شهر سوریه، گفت: تا حدود زیادی زمینه فعالیت اقتصادی در سوریه باز شده است اما اعتبار و پشتیبانی هایی که بانک مرکزی باید انجام دهد بحث دیگری است که در گذشته این اتفاق نیفتاده است اما امیدواریم در این دوره اتفاق بیفتد.

وی در عین حال تصریح کرد که وقتی می‌گوییم سرمایه‌گذاری، فقط بحث مالی مطرح نیست بلکه امروز کارشناسان عالی سوریه در حوزه های مختلف فنی مهندسی، آی تی، حقوق، حقوق بین الملل و … که سرمایه مالی زیادی هم نمی‌خواهد نیاز به مشاوره دارد و لازم است فهرستی از توانمندی های خود و همچنین نیازمندی‌های دولت سوریه که البته احصا شده، داشته باشیم و هر چه سریعتر سرمایه‌گذاری ها در حوزه های مختلف انجام شود.

این کارشناس مسائل سوریه تصریح کرد: اگر بیش از این تعلل کنیم کسانی که برای تخریب زیرساخت های سوریه برنامه‌ریزی کرده بودند حالا پس از بازسازی آن بهره خواهند برد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه به جسارت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، دولت پشتیبانی لازم را در این زمینه انجام دهد و با فعال کردن دیپلماسی در عرصه های مختلف به خصوصی دیپلماسی عمومی دستاوردهای خوبی در این حوزه داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ... IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    4 0
    اون مسئولینی که داعش رو آزادیخواه میدانستند رو باید بدست داعش سپرد
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 1
      عجب گفتی کیف کردم دلباختگان به‌ غرب باید انداخت جلو داعش تا لت وپارشون کنند
  • وطن پرست DE ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 1
    چرا تنها بودند؟ پس صدا و سیما و این همه رسانه ها و خبرگزاری های اسما ارزشی چه می کردند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس