ند پرایس

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جمع‌بندی سفر رابرت مالی گفته واشنگتن با سه کشور اروپایی و سایر طرف‌های گروه ۱+۴ درباره ضرورت دیپلماسی با ایران هم‌نظر است.

به گزارش مشرق، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه درباره نشست‌های «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران توضیحاتی ارائه کرد.

ند پرایس گفت دیدار رابرت مالی در پاریس با دیپلمات‌های ارشد فرانسه، آلمان و انگلیس در ادامه سر او به امارات، قطر و عربستان سعودی بوده و او به زودی به واشنگتن بازخواهد گشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جمع‌بندی سفرهای مالی تصریح کرد آمریکا، سه کشور اروپایی و اعضای «گروه ۱+۵» در این باور که دیپلماسی موثرترین روش در قبال ایران است متحد و هم‌نظرند.

بیشتر بخوانید:

واکنش آمریکا به خروج گروه ماموت از فهرست تحریم‌ها

او گفت: «ما در این باورها که مذاکرات وین باید در اسرع وقت آغاز شوند و باید دقیقاً از همان نقطه پایان در دور ششم شروع شوند، متحد و هم‌نظریم.»

پیشبر منابع خبری گزارش داده بودند رابرت مالی روز جمعه در پاریس با دیپلمات‌های ارشد فرانسه، آلمان و انگلیس درباره مذاکرات معلق‌شده وین در خصوص برجام رایزنی خواهد کرد. سفر مالی به پاریس در ادامه سفر چهار روزه او به منطقه غرب آسیا صورت گرفت.

مالی و «دانیل بنیام»، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلیج فارس از ۶ روز پیش تور منطقه‌ای خودشان را با سفر به ابوظبی آغاز کردند و با شماری از مقام‌های ارشد اماراتی دیدار کردند. دیدار با «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق بخشی از برنامه‌های آنها در این سفر بود.

هیئت آمریکایی در ادامه به دوحه، پایتخت قطر سفر کرد و در آنجا با وزیر خارجه قطر که یک روز قبل‌تر با همتای ایرانی‌اش دیدار کرده بود رایزنی کردند.

آنها در ادامه به عربستان سعودی سفر کردند. در ریاض، مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور رایزنی کردند. مالی سپس گفت‌وگویی تلفنی با وزیر خارجه بحرین داشت.

آنتونی بلینکن، روز سه‌شنبه در واشگتن با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 2
    چگونه است که تا زمان وزارت ظریف این دولت ایران بود که ملتمسانه خواهان مذاکرات بود و طرف غربی همواره ضمن طفره رفتن از انجام تعهدات، از مذاکره فقط برای مذاکره استفاده می کرد ولی اینک این طرف غربی است که برای مذاکراتِ هرچه سریعتر التماس می کند و این ایران است که ایشان را سرگرم و بهتر بگوییم سردرگم کرده است و نمی دانند هدف ایران در مذاکرات چیست و برای پی بردن به آن که در مذاکرات آینده برای شان خیلی مهم است دوره راه می افتند و با این و آن جلسه می گذارند؟! آیا به جز این است که اگر نترسی و قوی باشی دشمنت وادار به عقب نشینی می شود وگرنه به عکس؟!؟!
  • هلب IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    سید جان یک تورم اتفاق بیفته که نگو در ضمن برجام را پاره کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس