کد خبر 1289246
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز برخی از کانال های مجازی انتقال ترکیه به لیست خاکستری fatf و تاثیر منفی آن بر اقتصاد این کشور را دستاویزی جهت اعتراض به نپیوستن ایران به این سازمان بین دولتی نمودند.

استدلال آنان این بود که اگر رفتن ترکیه در لیست خاکستری تا این حد اثرگذار است ، پس ابقای ایران در لیست سیاه چه میزان تاثیر منفی بر اقتصاد کشور گذاشته است ؟

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است؛

 از اساس مقایسه اقتصاد ایران و ترکیه اشتباه است زیرا اقتصاد ترکها با سیستم مالی جهانی درهم تنیده شده و کوچکترین رخداد منفی ای بر تجارت آنها اثر آنی و فوری منفی میگذارد  . در صورتی که اقتصاد ایران با توجه به تحریم های ۴۳ سال گذشته و افزایش شدت آن در ۱۰ سال اخیر ، حالت جزیره ای داشته و با اقتصاد جهانی گره نخورده است.

 از ۴۰ دستورالعمل fatf ایران تنها به ۳ مورد آن عمل نکرده زیرا برای مثال تعاریف آنان از گروههای تروریستی با تعریف ایران از اساس تفاوت دارد و اعمال دستورات cft تمام بانک هایی را که با نهادهای داخلی همچون سپاه پاسداران ، وزارت دفاع و ... کار می کنند دچار مشکلات عدیده کند.

 نکته مهم اینجاست که بدانیم برفرض اگر ایران تمام دستورالعمل های fatf را نیز اجرایی کند هیچ تاثیری در بهبود روابط بانکی با دنیا رخ نخواهد داد زیرا اولا fatf یک نهاد صرفا توصیه ای است و اعلان های آن ضمانت اجرا ندارد و دوم این که کلیه مبادلات مالی جمهوری اسلامی تحت تحریم های وزارت خزانه داری آمریکاست که حالت تنبیهی دارد و برای خاطیان از آن و کسانی که برخلاف آن تحریم ها با ایران مراوده داشته باشند مجازات های شدید در نظر گرفته است.

پس حتی اگر ایران به طور کامل به fatf بپیوندند و برفرض محال وارد لیست سفید آن شود نیز مادامی که تحریم های خزانه داری آمریکا علیه  او اعمال می شود ، مبادلات تجاری اش در حالت عادی قرار نگرفته و بهبود نخواهد یافت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    3 3
    خب بگید فقط چه کشورهایی عضوش نیستن مشخص میشه
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      8 2
      کلا 37 - 38 کشور عضوش هستن که خیلی‌هاشون سردمداران پولشویی و تروریزم در جهان هستند، سؤال دیگه ای نداری؟؟!!
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      8 0
      کشورهایی که وابسته نیستند عربستانی که تفکر وهابیت و در واقع تفکر داعش پرور دارد و اون همه مورد حقوق بشر دارد و حمایت از تروریسم دارد و ... از لحاظ FATF مشکلی ندارد ترکیه تو این همه سال که این همه نیروهای تروریست از خاک اون رفتند سوریه و یا داعش نفتی که از عراق و سوریه میدزدید را از طریق ترکیه قاچاق و ... میکرد تا حالا از نظر FATF مشکلی نداشت اما الان به خاطرمعلوم نیست چی که احتمالا بحث خرید s400 , ... است رفته خاکستری شده آنکس نداند، نداند که نداند و نخواهد که بداند در جهل مکرر ( بیشتر از مرکب ) تا ابد دهر بماند
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 0
      اینم بگید که چه کشورهایی به شدتی حتی نزدیک به ایران تحریم هستند. اگر در این حد تحریم نبودیم میشد بهش فکر کرد ولی وقتی تا خرخره تحریمیم بود و نبود fatf فرقی نداره فقط محدودیت میپذیریم.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    3 0
    چرا ترکیه رفت تو لیست خاکستری؟
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      8 1
      چون اس-400 از روسیه خرید و اف-35 رو گفت نمیخوام و ارباب خوشش نیومد و ترکیه یه شبه شد مهد پولشویی جهان !!! خخخخخخ
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    2 9
    باشه تو راست میگی! تخممرغ شونه ای 60 هزار تومان!!! یارانه ای که نمیدین نفری 45500 تومان!!!!
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      4 1
      اِه، این تخم مرغ شونه ای 60 تومنیه دوباره اومد!!! تیرانا و تل آویو تخم مرغ شونه ای چنده مناخیم ؟؟!!
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 6
    نگو تحریم اثر نداشته این گفته شما بود در دولت روحانی پس چی شد در دو ماه همه چیزی که دولت روحانی ان روز ها می گفت را شما ارام ارام انها را تکرار می کنید ایا رفتار منافق غیر از این است مرگ بر منافق مرگ بر امریکا و اسرائیل همه مشکلات از امریکا ست نه روحانی مقصر بوده و نه ریسی پس مرگ بر امریکا و شما منافقین بز دل پاچه خوار
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    4 0
    از اول معلوم بود که اصرار اصلاحاتچی ها جهت دادن اطلاعات تراکنش های مالی ایران و موثر تر کردن تحریم ها بوده و بس، مگه کسی شک داره!!!!
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 1
    خب ولی شاید با پیوستن به آف ای تی اف برگشتن به برجام و لغو تحریم هم تسهیل شود اما نکته مهم ایم است که جریان پول اسکناس و ...و حتی جریان رمز ارز که به جای طرح کالا به کالا توسط غربیها در صدها سال قبل طراحی شد در حقیقت یک جریان خزنده برای در اختیار گرفتن اقتصاد دنیاست و مثل محتوای حرامی است که انتظار نتیجه حلال ازش داریم و هرچه تقلا کنیم مشکلمان با طراحان این طرح حل نخواهد شد و عللمای اسلامی باید طرحی نو دراندازند
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    هدف غربگدایان داخلی از مجبور کردن ایران به پیوستن تمام و کمال به fatf دقیقأ همان محدود کردن و بستی دست و پای نهادهای تحت تحریم آمریکا است. تحریم داخلی سپاه، وزارت دفاع، صدا و سیما و هزاران سازمان و نهاد و شخص توسط نهادهای ایران در کنار اعلام اجباری کلیه تراکنشهای بانکی و تجاری ایران و ایرانی و نظارت بر خط آمریکا و اروپا به این تعهدات عملأ شکست ایران و فروپاشی اقتصادی و اجتماعی و در نهایت نظام سیاسی ایران را به دنبال خواهد داشت. و این دقیقأ همان چیزی است که لیبرال های غربگرای وطنی به دنبال آن هستند و از هر فرصتی برای شانتاژ و دروغگویی در مورد fatf استفاده می کنند.
  • ایرانی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 1
    احسنت کسی رو که سرش رو بریدن لازم نیست زخم پاشو ببندی
  • FR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    دشمنان از همین میسوزند که ایران نقاط ضعف را تبدیل به قدرت میکند از جمله مستقل بودن از اقتصاد گلوبالیستی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس