کد خبر 1289136
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
کاملوف: طالبان به قول هایش عمل کرده است

وزیر امور خارجه ازبکستان با اشاره به سفر اخیر هیئت طالبان به کشورش، گفت که این گروه به تعهداتش در زمینه امنیت مرزهای افغانستان با این کشور عمل کرده است.

به گزارش مشرق، «عبدالعزیز کاملوف» وزیر خارجه ازبکستان امروز جمعه در گفتگو با خبرنگاران روس اعلام کرد که طالبان به قول خود پایبند و در حال تامین امنیت در مناطق هم مرز افغانستان با ازبکستان است، بنابراین تاشکند برنامه ای برای ایجاد تسهیلات اقامتی برای پناهندگان آن کشور ندارد، چرا که این امر ضروری نیست.

وی در این باره گفت: آنها وعده داده اند و کاملا در حال محافظت از امنیت در مناطق مرزی، در ولایت بلخ، شهر مزارشریف هستند.

کاملوف همچنین افزود که طالبان امنیت اجرای پروژه های بزرگ اقتصادی را در منطقه تضمین کرده است.

وی همچنین با اشاره به سفر اخیر «عبدالسلام حنفی» معاون نخست وزیر دولت موقت طالبان در صدر هیئتی به ازبکستان، گفت: ما تقریبا همزمان با همه اعضای دولت موقت مذاکره کردیم.

وزیر خارجه ازبکستان در این باره ادامه داد: ما وضعیت افغانستان را از نزدیک دنبال کردیم و تقریبا با تمام نیروهای اصلی افغانستان از جمله طالبان، در دهه ۱۹۹۰ ارتباط برقرار کردیم و تجزیه و تحلیل ما در سالهای اخیر نشان داد که طالبان نه تنها یک بخش عمده و یک نیروی قدرتمند در داخل افغانستان و در جامعه این کشور است، بلکه این گروه سرانجام به قدرت خواهد رسید. ما برای این مسئله آماده شده ایم و در سال های اخیر با آنها کار کرده ایم.

پیشتر هیئت اعزامی طالبان و مقامات ازبکستانی پیرامون تجارت و ارسال کمک‌های بشردوستانه دیدار و گفتگو کرده بودند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه ازبکستان، این گفتگوها در شهر مرزی «ترمذ» میان هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی و سردار «عمر زاکوف» معاون نخست وزیر ازبکستان انجام شد.

از سوی دیگر، در بیانیه‌ای که طالبان در این ارتباط منتشر کرد آمده است که دو هیئت در زمینه‌هایی همچون توسعه تجارت، سوخت و مایحتاج اولیه به ویژه در زمستان، تسهیلات ترانزیتی برای تجار افغانستان، همکاری در بخش بهداشتی، خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت سرخان - پل‌خمری، راه‌آهن مزار شریف- کابل - پیشاور گفتگو کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس