جریمه ۱۹ میلیون تومانی امیرکبیر برای واکسن‌ نزن‌ها!

امیرکبیر ۱۷۲ سال قبل برای کسانی که از زدن واکسن آبله امتناع می‌کردند جریمه‌ای در نظر گرفته بود که الان معادل ۱۹ میلیون تومان است.

به گزارش مشرق، روزنامه خراسان گزارشی درباره یک ماجرای تاریخی نوشته است:

«مقاومت در برابر دانش و دستاوردهای علمی جدید، همواره در تمام دنیا وجود داشته و دارد. برخی از این مقاومت‌ها به علت روحیه محافظه‌کار انسان و ترس او از تغییر شرایط شکل می‌گیرد و برخی دیگر ناشی از تلاش‌های افرادی است که گسترش استفاده از دستاوردهای نوین را مانعی بر سر راه کاسبی یا خطری برای موقعیت اجتماعی خود می‌پندارند. البته آنچه این روزها درباره خودداری، مقاومت و حتی مقابله برخی از افراد، در سراسر دنیا، علیه واکسن کرونا می‌بینید، افزون بر این دو علت، ناشی از بی‌اعتمادی به فرآیند تولید و استفاده از واکسن نیز هست؛ هر چند که در نهایت افرادی که این گونه می‌اندیشند نیز جان دیگران را به خطر می‌اندازند.

اگر متون تاریخی را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که در تاریخ ملت‌ها چنین مقاومت‌هایی از روزگاران دور وجود داشته است. این مقاومت‌ها گاه با پیروزی مخالفان به پایان رسیده و البته، فرجامی شوم را برای گذشتگان ما رقم زده و زمانی هم، با عقب‌نشینی مقاومت‌کنندگان، خطری بزرگ از سر مردم دور شده است. نمونه قابل اشاره و توضیح آن، ماجرای آبله‌کوبی ایرانیان در عهد صدارت میرزاتقی‌خان امیرکبیر است. او نیز با مقاومت‌هایی در میان برخی از مردم برای دریافت واکسن روبه‌رو شد. در حالی که به دلیل مشکلات بهداشتی و اقتصادی، روز به روز جمعیت ایران کاهش می‌یافت، تلاش امیر برای مناسب نگه‌داشتن تراز جمعیت، با تقویت بهداشت عمومی و نیز افزایش سرانه تغذیه، دردسرهای مختلفی را برایش به‌ویژه در عرصه بهداشت به وجود آورد. برخی از افراد به بهانه‌های مختلف از واکسن‌زدن کودکان جلوگیری می‌کردند و موج مخالف سهمگینی به راه می‌انداختند. تقابل امیر با خودداری‌کنندگان از دریافت واکسن، چنان که از او انتظار می‌رفت، تقابلی جدی و بدون رودربایستی بود. او می‌دانست که کوتاه‌آمدن بر سر این موضوع چه عواقب سهمگینی برای مملکت در پی خواهد داشت.

امیرکبیر نخستین واردکننده واکسن به ایران نبود. اولین بار در دوره فتحعلی‌شاه و با تلاش عباس‌میرزا نایب‌السلطنه، فناوری مربوط به آبله‌کوبی یا همان واکسن آبله وارد ایران شد و حتی دکتر کورمیک، پزشک مخصوص عباس‌میرزا، با فرمان وی کتابچه‌ای درباره آبله‌کوبی و فواید آن نوشت که توسط محمد بن عبدالصبور خوئی طبیب، به زبان فارسی در سال ۱۲۰۸ خورشیدی منتشر شد. حتی گزارش‌هایی وجود دارد که محمدعلی‌میرزا دولتشاه، برادر عباس‌میرزا، از این شیوه برای جلوگیری از شیوع آبله در کرمانشاه مدد گرفت و موفقیت‌های محدودی هم به دست آورد.

با این حال آبله‌کوبی تا زمان امیرکبیر جنبه عمومی نداشت و البته واکنش‌ها هم به آن محدود بود. اما در دوره صدارت میرزاتقی‌خان، مسئله آبله‌کوبی جنبه عمومی و اجباری به خود گرفت. امیر می‌دانست که با مقاومت‌های مختلفی در این زمینه روبه‌رو خواهد شد.

به همین دلیل، حکام ولایات را مکلف کرد که درباره واکسینه‌کردن مردم و به‌ویژه اطفال، سخت‌گیری کنند و حتی طبق گزارش روزنامه وقایع اتفاقیه، شماره ۴۵، برای کسانی که طفل آنها به دلیل خودداری از دریافت واکسن توسط والدین فوت می‌کرد، جریمه‌ای به مبلغ پنج تومان در نظر گرفته بودند. با عنایت به اینکه تومان معمولاً در قالب سکه‌های طلای ۴/۳ گرمی وجود داشت، این مبلغ به نرخ روزگار ما و البته با چشم‌پوشی از برخی جوانب آن جریمه سنگینی بوده است؛ جریمه‌ای به مبلغ ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان امروزی (۱۷ گرم طلا با نرخ یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۶۰۰ تومان).

گزارش وقایع اتفاقیه، شماره ۵۷، نشان می‌دهد که تعیین این جریمه از سوی امیرکبیر و اعمال قانون مربوط به آن در سراسر کشور، تأثیر مثبتی در روند واکسیناسیون داشته است: «در آن اوایل اهل آن‌جا (منظور ایالت گیلان است) احتراز از این معنی داشته‌اند. بعد از آن‌که بوضوح پیوست که این آبله‌کوبی بسیار مفید است و البته در مورد خاطیان، دیوانیان سخت خواهند گرفت، تمامی اهل شهر در کمال میل و رغبت اطفال خود را می‌آورند و آبله می‌کوبند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • امین IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    6 1
    الان هم می شه با بکارگیری ارزش طلا ارزی ملی رو رواج داد که درش طلا بکار رفته باشه
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 1
      امیرکبیر مدرس ستارخان باقرخان شیخ فضالله شعرای زمان رضا پالان تا حدی مصدق بهشتی رجایی چمران صیاد شیرازی باکری همت حاج قاسم همدانی احمدی روشن شهریاری رضایی نژاد علیمحمدی فخریزاده همه و همه و همه ایرانیان وطن پرست و ازاده در این 200 سال به دست غرب یا غربگرایان از بین رفتند
  • SE ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    30 8
    البته توضیحش ضروری است که این کار امیرکبیر در زمانی بود که صد سال از کشف واکسن آبله می گذشت و تاثیر آن کاملا ثابت شده و صد درصد قطعی شده بود و تاثیر دایمی هم داشت. یکهویی از از آزمایشگاههای مریکا و روسیه و چین بیرون نپریده بود که نه تاثیرش قطی باش و نه دوامش و نه این همه تلفات بدهد و وقیحانه تکذیب کنند.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      11 14
      یعنی می‌فرمایید صد سال صبر کنیم تا روزی صدها نفر بمیرند بعد اجباریش کنیم؟!!! بیش از سه میلیارد نفر در جهان واکسن کرونا زده اند‌ و اگر قرار بود زدن واکسن کرونا از نزدن آن خطرناکتر باشد تاکنون مشخص شده بود. اما آمار نشان می‌دهد که واکسن در کاهش ابتلا و خصوصا مرگ و میر موثر بوده است.
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      6 12
      الان هم از ساخت تزریق انواع مختلف واکسن ها مدت ها میگذره فقط افراد جاهل مثل تو با بهانه های اسرائیلی از وتکسن زدن فرار میکنی
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      10 2
      مشکل همین است که واکسن کرونا نه می تواند صدرصد جلوی مرگ و میر و نه جلوی مبتلا شدن را بگرید و به قول خودشان هر کس هم کرونا بگیرد بدنش مقاوم می شود در برابر این بیماری و مقایسه غلط است با آن زمان و اگر بنا بر جریمه باشد باید با بی حجابی که ذهن و روح و روان مردم را خراب می کند و بی بند و باری را دامن می زند را با اعمال جریمه و منع خدمات جلوگیری شود
    • TR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 8
      قشنگ معلومه واکسنتو زدی و از سر شکم سیری داری نسخه تجویز میکنی، من خودم و خانوادم فایزر زدیم و بعدش کرونا گرفتم و به راحتی طول درمانم سپری شد و ای کاش شرایط طوری بود که مردم سرزمینم هم لایق بهترین ها بودن و لعنت بر تو و افرادی نظیر تو که خودشون بهترین امکانات رو استفاده میکنن و برای مردم سرزمینمون نسخه های اینچنینی میپیچن
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      6 1
      تاریخ نوشته اول امیرکبیر دستورداد همه ابله کوبی کنند . ملت گوش ندادند و انجام ندادند. . این دفعه تصمیم گرفت هرکس تو تهران ابله کوبی نکنه جریمه ۵ تومنی براش بذارند. تو تاریخ اومده بازم ملت گوش ندادند وحتی یه عده جریمه ۵ تومنی رو دادند . متاسفانه بقیه داستان اینجا ذکر نشده . اجبار هیچ وقت جواب نداده ! از زمان امیرکبیر درس نمیگیرند ! کارامیر کبیر در حقیقت با شکست روبرو شد!
    • به ۱۳:۰۹ - SE ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      7 2
      بله. حداقل باید سال صبر کرد. در غیر این صورت اینها واکسن نیستند و سم هستند. هم اکنون افراد بسیاری با تزریق واکسن فوت شده اند. من هم واکسن نزده ام و نخواهم زد. شاید بیست سال بعد اگر معلوم شد ضرری نداشته.
    • به ۱۳:۰۹ - SE ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      6 2
      بله. حداقل باید 20 سال صبر کرد. در غیر این صورت اینها واکسن نیستند و سم هستند. هم اکنون افراد بسیاری با تزریق واکسن فوت شده اند. من هم واکسن نزده ام و نخواهم زد. شاید بیست سال بعد اگر معلوم شد ضرری نداشته.
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 4
      اتفاقا این توضیح ضروری است که اونموقع ایران دانش و توانایی ساخت واکسن نداشت. ولی امروز ایران اونقدر دانش و توانایی داره که حداقل 3 واکسن کرونای بومی بسازه. پس نیاز نیست امثال شما از سوئد نگران سلامتی ما ایرانیها باشید
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      6 1
      تا یه مشت آدم احمق توی این کشور هست اگر صد جور واکسن هم ساخته بشه باز هم این مردم سر عقل نمیان .چنان از واکسن طرفداری میکنن که انگار جد در جد پزشک بودن .برید نگاه کنین ببینین نه توی ایران بلکه توی خیلی از کشورهای دنیا مخالف واکسن اجباری وجود داره .همین که می‌بینید کسی که 2 دوز واکسن زده و باز هم مبتلا شده و مرده باز هم اصرار به خوب بودن واکسن دارید .
    • CA ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 0
      واکسن ساخت ایران و چین و هند همه از همون تکنولوژی قدیمی که صد سال ازش میگزره ساخته شدن. فقط فایزر-بیون تک و مودرنا تا به حال تست نشدن. اونا هم تکنولوژیش جدید نیست ولی تا به حال مجوز تولید برای ساخت واکسن ام ار ان ای برای هیچ بیماری صادر نشده بود به خاطر تست نشده بودن و ریسک احتمالی.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    11 3
    اول این که خیلی ها مخالف واکسن اجباری هستند نه خود واکسن و بخاطر طی نشدن مطالعات چند ساله ای که باید طی بشود دوم این که برخی از این مخالفان خود متخصص هستند و سواد این کار را دارند و سوم این که ارزش پول ما به نسبت طلا خیلی پایین امده و شما باید جریمه ان موقع را با حداقل حقوق ان موقع بسنجید نه با ریال بی نوای امروز
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      7 1
      بقیه داستان اینجا ذکرنشده .خیلی از مردم پنج تومنو دادند و نصفشونم نزدند و پروژه ابله کوبی امیر کبیرهم با شکست روبرو شد !
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 2
      خطاب به ۱۴:۲۷ ، پروژه واکسن امیرکبیر شکست خورد ؟ پس لابد آبله بخاطر رودربایستی با ملت ایران تشریفشون را از این مملکت بردن !!!
  • میثم IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    10 3
    نه الان زمان قاجاره و نه شما امیر کبیر . شما .... امیر کبیر هم نیستی
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      4 1
      شما هم خوارجی
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      4 1
      شما ولی در همان دوران سیر میکنید
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      2 0
      جان مطلبو گفتی دوست عزیز. اینها کجا امیر کبیر کجا. هر کی حرف حق بگه خوارجه. البته از دین اینها خارجه و درستم هست.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 0
      این چه نقطه چین پر سوز و گدازی بود گذاشتی دوست گلم. تا خالدونشون سوخت.
    • شهید امیرکبیر IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 0
      البته خداروشکر که کابوس قجر تمام شد چون قجر...هیچ بنی بشری در تمام اعصار تاریخ نیست،از دوره حضرت آدم ع تا قیام قیامت ! همین که سرسلسله اخته خان بوده خودت تا ته قضیه رو برو...
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    4 1
    خدا این شهید بزرگ را بیامرزد
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 3
    چرت
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      3 2
      خودتی
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    7 1
    سوال : چرا تو بخشنامه ای که برای اجبار کارمندا به تزریق واکسن صادر شده نیروهای مسلح از تزریق اجباری واکسن استثنا شدن ؟ خونشون رنگینتره یا بحث دیگه ایه که ما خبر نداریم
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      4 2
      نیروهای مسلح باید بزنن
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 1
      خودت میگی یاازجایی شنیدی؟درهرصورت شایعس.دوروبرماپرازنیروهای مسلح هستندهمه واکسن زدن.عده زیادیشون توادارشون برکت زدن.
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 0
      کاربر 12:25 برو بخشنامه رو بخون بعد نظر بده عزیز من
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 10
    دمش گرم امروز صبح تو مرکز ۵ دانشگاه آزاد کرمان مرکز شهید سلیمانی دز دوم آسترا را تزریق کردم و خواهش میکنم بزنید هیچ مشکل هم پیش نمیاد اگر مردیم جهنم دنیا پر استخوان نمیشه.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    2 5
    الان هم جریمه کنند
    • هموطن IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      0 0
      از همون اولش گفته بودند همین که ۷۰ درصد مردم بزنند کافیه حالا چی شد که باید همه بزنند و اجباری شد؟ اونم ویروسی که به گفته ی خود دانشمندان چند صد نوع شکل عوض کرده و اتفاقا ولکسن زده ها هم مبتلا می شوند و از نوع سخت هم خودمون شاهد هستیم و می بینیم در اطرافیان پس لطفا برای سنگ واکسن را به سینه نزنید ...
  • دبیر تاریخ IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    8 1
    برای امیر خبر آوزدندکه،چند نفر از فرزندان طبقه پایین ،به علت نزدن ولکسن مایه کوبی فوت شده اند...،امیر کبیر،بر بالین آنها حاضر شد وشرو ع به کریه کرد،وگفت،عزیزانم من که واکسن آوزدم چرا نزدید،،،سفیر زوس ولنگلیس ودرباریان یر او خرده گرفتند که که بر فرد فقیری اینچنین گریه می کند،،،امیر فرمود،،،خاموش،تا زملنی که من صدر اعظم این مردم هستم،،هر مشکلی برایشان پیش آید ،من هم مقصر هستم....... روحش شاد یادش گرامی
  • محمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    5 3
    باز هم دروغ بستید به امیر کبیر
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      2 1
      راسته
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    6 4
    خوبه حالا دیگه میخوان از این طریق کسری بودجه شون رو جبران کنند.
    • مهدی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 2
      اگه ناراحتی واکسن بزن که اینا کسری بودجه شون برطرف نشه. کسی هم از دستت ناراحت نمیشه.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    8 1
    آبله با کرونا فرق داره اونم نه واکسنی که مشکوکه
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      2 2
      مشکوک فقط فایزر و مدرنا
  • نیما HK ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    6 1
    آخه احمق ها آبله کودکان را می کشد ولی کرونا به کودکان آسیب نمی زند نادان ها
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 10
      اتفاقا کرونا آسیب میزنه ندیدی بچه ها از کرونا مردن؟
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    9 0
    انصاف داشته باشید! آبله‌کوبی واکسن اضطراری(آزمایشی) نبود. چطور به کسانی اعتماد کنیم که برخلاف نظر رهبری اقدام به واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی و حتی از تجویزشون برای خانم‌های باردار کردن و بعد از اعتراضات حرفشون و پس گرفتن؟!!!
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 3
      عوارض داشته؟
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    1 10
    گواهنامیه وکارت بانکیشون را غیرفعال کنید تلفن همرا ه واینترنت قطع بسر میدوند بسوی واکسن.
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      5 0
      چقدر تو پرتی مگر همه واکسن بزنند کرونا تمام می شود؟
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      6 0
      تو خودتو به پزشک نشون بده . خانوادت چی میکشند از دستت . همیشه دوست داری به بقیه زور بگی دیکتاتور بقیه داستان اینجا ذکرنشده وگرنه خیلی از مردم پنج تومنو دادند و نصفشونم نزدند و پروژه ابله کوبی امیر کبیرهم با شکست روبرو شد !
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      3 0
      منتظر تو بودند.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 7
    یارانه شون قطع کنند
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    اگر تریاک کوپنی بود قطع میکردن میگفتند تمام واکسنهای دنیا را به ما بزنید.
    • عبدالله IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 1
      سلام بنظرم بهتر است از دو نوع واکسن که به دو روش مختلف ساخته شده استفاده شود بجای یک واکسن تکراری/ مشابه و السلام
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    1 3
    دست اخر دارشون بزنند
  • DE ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    2 6
    شما واکسن درست حسابی وارد کنید ملت واکسن میزنند وقتی از بین آشغال و آب مقطر گزینه ای دیگه وجود ندارد مردم نزدن انتخاب میکنند
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 1
      ساکت آلمانی
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 0
      آره واکسن معتبر فایزر بزن مثل کالین پاول بری اون دنیا
  • AK21 US ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    7 0
    اونایی که واکسن زدن و بقول خودشون مصون هستند دیگه به افرادی که واکسن نمیزنن چه کار دارن ؟ شاید کسی نخواست این واکسن های اضطراری رو تزریق کنه ، خونش گردن خودش . یعنی همینقدر آزادی نداریم؟
  • علی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    4 0
    مگر ایرانی نیستی بی شرف این چه مقایسه ای رذیلانه ای است چه ماری در استین داری مگر تو امیر کبیری احمق
  • ارش IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    5 0
    چن تا موضوع باید مشخص بشه، آمار کشته های واکسن چند نفر در روزه، دوم، ماجرای تزریق نانو چیپ در دز سوم چیه؟ چرا دولت نباید دیه افراد کشته شده بر اثر واکسن اجباری را بدهد؟
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    7 0
    همه رسانه ها سحر شدن اگه جرئت دارند مسولین بهداشت بیان دوتا مناظره .
  • خلیج همیشه فارس FR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    2 0
    آب مقطر . اخرین باری که آب مقطر به شما تزریق کردند کی بوده و چطوری تشخیص دادین که آب مقطره . هر دروغی را چند بار تکرار کنند یا کنیم میشود حقیقت .
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 0
    واقعا ماندم امیر کبیر که در عصر حجر صدها سال جلو تر می اندیشید را چگونه با فردی تهی از اندیشه و تدبیر برابر می دانستند؟!
  • از شهرستان سراب IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 8
    واکسن نزنها هیچ توجیهی برای کارشون ندارند زیرا چندین ماه از آغاز واکسیناسیون گسترده گذشته و اگه واکسن عوارضی داشت تا الان مشخص شده بود واکسنهای چینی در بد بینانه ترین حالت کارایی 65 درصد برای جلوگیری از ابتلا دارند واکسن نزدن مثل کسی هست که در یک کشتی نشسته و داره کنار خودشو سوراخ میکنه و میگه من کاری به کسی ندارم این مساله اصلا شخصی نیست بلکه مساله ای عمومیه متاسفانه عده ای روشن فکر نما و متحجر دوره افتادند و تبلیغات سوئی در این زمینه میکنند من خودم دو دوز واکسن رو تزریق کردم و اتفاقا در جمعی بودم که چندین نفر مبتلا شدند ولی من مبتلا نشدم
  • موسی شجاع قره باغ IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 1
    با سلام و تحیت . در مورد امیر کبیر یک مقدار با احتیاط بنویسید چون وجودش زیر سووال است و فقط دو نقاشی متفاوت از هم از ایشان موجود است واین شخص عکس با کسی ویا تنهایی ندارد . عباس امانت در قبله عالم نیز هیچ دستخط اثبات شده از ایشان را نتوانسته پیدا کند . چه برسد به دستور واکسن اجباری که مردم در ایران در صد وهفتاد سال پیش ، عددی نبود که واکسیناسیون لازم داسته باشد !!!؟؟؟ خبر جعلی است . پاستور صد و سی سال پیش اولین واکسن را ابداع می کند . و امیر کبیر ؟؟؟!! صد وهفتاد سال پیش واکسن و...؟؟؟!! مطمئن هستید ؟؟!! ارادتنمد : شجاع . دامپزشک -- کارشناس ارشد تاریخ علوم پزشگی تبریز
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      0 0
      نابغه درباره واکسن آبله داریم حرف میزنیم برو ببین تاریخ کشف واکسن آبله چه موقع هست و توسط چه کسی،و تاریخ تولد و وفات امیر کبیر چه موقع هست.خدایا همه بیمارها رو شفا بده حتی دشمنان امیرکبیر رو چون هم روح امیر در عذابه از دست ظلم اینها هم ما از دست افکارشون آسایش نداریم،بلکه برن پیِ کارشون بعد از شفای عاجل..هرچند منافق شفا نمیگیره.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    و با این وجود امیر کبیر، دزد نبود. با استدلال شما فکر کنم کرونا اگه ببینه نوزده میلیون می دی دیگه سراغت نمیاد.
  • سید سید IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    5 0
    داروی امام موسی کاظم علیه السلام 1300 سال پیش گفته شده است که هم واکسن است و هم دارو اما متاسفانه در کشور ما عده ای هستند که فقط علم را در دستان غرب می بینند و فقط به داروهای شیمایی اعتقاد دارند و از دید آنها هر علم دیگری بی پایه و اساس است و حاضر هستند زیر تیغ غرب و طب شیمایی بروند اما حاضر نیستند از داده های اسلامی و سنتی خودمون هم استفاده کنیم و حتی در این زمینه پژوهش انجام بدهیم و از پایه و اساس اون را رد می کنند .هر علم جدیدی که همیشه درست و صحیح نیست . عده ای هم که زمان امیرالمومنین علیه سلام که فرمود تمام علم عالم در دستان ما است و هر چه می خواهید از ما بخواهید اون زمان هم اعتقاد نداشتندو باز به سمت دشمن رفتند . چیز عجیبی نیست
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 1
      من خودم سعی کردم آدم مذهبی باشم ولی اون زمانی که مردم دسته دسته از وبا و حصبه ومریضی های دیگه می مردن داروی امام کاظم کجا بود .متاسفانه امروز دین و مسائل شبیه اون وسیله ای شده برای پول در آوردن بعضی ها .
    • دارو IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      1 0
      داروی امام کاظم(ع)سر جاش بود،فقط کسی دنبال استفاده از اون نبود!حالا هم بعضی از آیات معظم تقلید قائل به وجود طب اسلامی نیستن،تا وقتی که آیت الله تبریزیان به جد وارد ااین مقوله شد.اطلاعات من در این حده،ضمنا قدیمترها این همه پزشک نبود،رعایت بهداشت کم بود و خیلی مسائل تخصصی و تاریخشناختی پزشکی که اینجا جای بحث کردن درباره اونها نیست.مشرق انتشار!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    2 0
    شما هم الان ۵ تومان جریمه کنید.همه با کمال میل می پردازند. خودتان با زبان بی زبانی دارید می گویید گرانی نجومی شده است.خدا از سر تقصیراتتان نگذرد.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    5 0
    تویی که این مقاله رو نوشتی به نظرت مبلغی که نوشتی کم نیست .مینوشتی 190میلیون تا بعد مردم به 19میلیون تون راضی باشند .تو دیگه از کجا پول میگیری
  • CA ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    4 0
    واکسن آبله آنزمان را با واکسم های کشتار جمعی فلیپ فلاپ فاوچی و گنگ ضد بهداشت جهانی برای یک ویروس آنفولانزای آزمایشگاهی ووهان چینی مقایسه نکنید و دست از مردم فریبی بردارید. آخرت و حساب کتابی هم هست.
  • منصور IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    4 0
    آخه واكسني كه هم احتمال اينكه مبتلا بشي و ناغل هم بشي و احتمال فوت هم كه داره ، عوارض هم الي ماشالا ، چرا بايد اجبار باشه آدم خوبه از عقلش هم استفاده بكنه راستي طبق تجربه ، چيزي كه رسانه ها شب روز تبلغ ميكنن آخرش گندش در مياد ، مثال : كرم حلزون ، پديده شانديز ، سردوش سوبان ، بورس ، موسسات مالي و اعتباري، انواع محصولات غذايي و ……
    • ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      0 0
      چقدرم تبلیغ شده بود هخ
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    الآن به تعدادی که واکسن هست افرادبرای واکسینه شدن اقدام میکنن.این مطالب وهمینطورگزارشهای تلویزیون شایدحساسیتهاروبیشترمیکنه ومردم بیشترحالت تدافعی میگیرن.همه جاست ان الله مع الصابرین.بطورعملی وقتی واکسن زده هاآزادترزندگی کنن کسانی هم که ازواکسن پرهیزمیکنن به این نتیجه می رسندکه واکسن زدن درسته.
  • م IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    خوب شد کشتنش
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 0
      از اون جهت که درک اسفل السافلین رو برای خودشون خریدن با به شهادت رسوندن امیرکبیر،بله خوب شد،در عوض الان نام نیک از امیرکبیر باقی هست و از چنگیز زاده ها جز بدنامی چیزی باقی نمونده،الان هم کنار چنگیز در برزخِ لعن و نفرین به سر میبرن،قاتلان امیرکبیر شهید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس